Jak se staví F5J... 4. díl

Kategorie: F5J Zveřejněno: pátek 7. listopad 2014 11:58 Napsal Petr Koláska

Od posledního dílu seriálu o stavbě F5J uplynul opět nějaký ten pátek, a tak práce zase o kousek poskočily. Na křídle byla dokončena náběžná hrana wingletů, z 1mm letecké překližky podlepené 5mm balsou byly vyřezány a zalepeny rámečky na serva a pro rozvod kabelů byly do křídla vlepeny průhledné trubice (umotané ze 2 vrstev lepicí pásky na kovovém trnu - 1 vrstva lepidlem nahoru, druhá lepidlem dolů). Winglety a uši byly napevno slepeny a do rozebíratelného spoje střed-ucho byly přidány uhlíkové středící kolíky k nábežné a odtokové hraně. 100 0979

Křídlo bylo podle plánu potaženo průhledným červeným Oracoverem - až na černé špičky. Použitím průhlené varianty je dosaženo optimální hmotnosti potahu, červená barva by zase měla zajistit slušnou viditelnost a ty černé konce jsou tam opět kvůli zlepšení viditelnosti kontur letadla. Závěsy kormidel na křídle jsou provedeny páskou 3M Scotch Crystal Tape, která se už dříve osvědčila jako jedno z nejlepších řešení nejen pro závěsy, ale také pro výrobu zavětrování - to ostatně přijde na řadu později. Křídlo je tím pádem až na osazení prakticky hotové a nastal čas věnovat se ocasu :) Ne tomu svému, pánové, tady se staví jen letadlo ;)

100 0957Ocasní partie

Výškovka je konstruována ze dvou uhlíkových nosníků 1x5mm, balsových žeber (balsa 2mm), uhlíkové odtokovky stejné konstrukce jako je odtoková hrana křídla a balsové náběžky, posílené uhlíkovým rowingem. Odtoková hrana je z pásnic 15x0,3mm a následně je kvůli odlehčení ještě vybrušováva do "obloučků". Jak na výškovce, tak na směrovce. Samozřejmostí je opáskování všech žeber SOP a VOP uhlíkem 2x0,15. Ve středu výškovky je kulisa z 2mm letecké překližky, do které zapadají výstupky kozlíku - přesné, rychlé a důkladně tuhé usazení odnímatelné VOP.100 0971

Konstrukce směrovky je až na odtokovou hranu a páskování čistě balsová - neobsahuje tedy žádné uhlíkové nosníky - jejich přítomnost díky její síle 10 mm v nejtlustším místě profilu a masivním balsovým stojinám v oblasti pantu ani není nutná - tuhost a odolnost je dostatečná. Na trubce je instalována "házedlovým" způsobem, tedy až na konci za výškovkou a s přesahem cca 1/6 plochy pod osu trupu. Pant je domácí výroby (sklotextit a uhlík) a nejlépe je jeho provedení asi opět patrné z fotek.

100 0961Pro uložení plovoucí výškovky byl vyroben uhlíkový kozlík na způsob V-mount systému Supry. Vyšel váhově naprosto stejně jako originál (necelých 7g) a i když není tak pohledný, zase je za dvacetinu ceny originálu :) Výškovka je k němu uchycena párem 4mm polyamidových šroubů. Co se systému ovládání ocasních ploch týče, s největší pravděpodobností zvítězí uhlíková táhla 1,5 - 2mm v bovdenu - je to kompromis mezi váhou, kterou má lepší lankové vedení pull-pull systémem, a jednoduchostí klasického bovdenu.  

Sklouhlíková konická ocasní trubka z 30g a 80g CF tkanin (30g kladená +-45st, 80g podélně to celé podložené 50g sklem) má na délku 1040mm a průměr 30-14mm. Je vyráběna na zakázku Tomášem Hlavinkou a navzdory výborné pevnosti a houževnatosti váží i při této délce 48g. Hodně dobrá práce, díky, Tome ;) 

 Aby se to hejbalo...

Rozvod kabelů v křídle je poněkud specifický, aby se ušetřily cenné gramy na váze kabelů. Od kořene až po vnitřní křidélkové servo je + a - pól veden krouceným kabelem JR 0,25mm, k poslednímu servu pak pokračuje 0,15mm. Signální vodiče jsou všechny z kabelu 0,15mm a celé to je zkroucené do úhledné šroubovice. Spojení křídlo/trup obstarává 8pinový MPX konektor (samec napevno zalepen v křídle, samice volně na kabelech od přijímače), spoj centroplán/uši pak 4pinové konektory Micro-DEANS (opět 1 polovina napevno zalepena do kořenového žebra ucha, druhá volně čouhá i s kabely z centroplánu). Celková váha kabeláže vč. konektorů je cca 40g.

Serva v křídle jsou na klapkách Savöx SH-255MG, vnitřní křidélka Savöx SH-0256 a vnější křidélka Dymond D60 (jednak kvůli hmotnosti a pak už má křídlo na konci tak tenký profil, že by se tam jiné než 9mm serva nevešly). Do trupu (SOP a VOP) pak přijdou Savöx SH-0256. Náhony klapek budou vnitřkem křídla na horní stranu klapky (kvůli možnosti "zamčení" klapky v otevřené poloze - páka serva je při plném otevření téměř v jedné linii s táhlem a servo se tak nepřetlačuje s klapkou například při dlouhém brždění u sestupů z termiky), ostatní náhony budou klasicky spodem - plastové vidličky MP-Jet a uhlíkové 2mm táhla. 

Jasno už je také v osazení přijímačem - mozkem letadla bude 8/16 kanálový FrSky 8XR s připojeným S-Bus dekodérem pro další 4 kanály. Bleskové dodání obstaralo RC Studio a ještě Honza Urbánek nezištně poradil a provedl naprogramování dekodéru (o němž bych neměl ani páru, prostě bych ho zapojil a nejspíš se až ex-post divil, že mi na dekodéru chodí stejné kanály jako na přijímači :) ). Takže i do Brna posílám díky a uznání za profi přístup.

V současné době se čeká na výrobu gondoly (Karlem Svobodou slíben termín do 14 dní), takže další kompletace přijde na řadu až potom, co dorazí ;) Mezi tím se dodělají náhony kormidel křídla a bude se ladit ten balet na odtokovce - prozatím alespoň jen tak od oka.

Postřehy a diskuze k článku ZDE.

Jak se staví F5J... 1. díl

Jak se staví F5J... 2. díl

Jak se staví F5J... 3. díl

Jak se staví F5J... 5. díl

Galerie fotek ze stavby, které se do článků nevešly.

Zobrazeno: 14816