RCEP - mix RCEO a RCEV

Kategorie: Ostatní kategorie Zveřejněno: úterý 2. srpen 2016 17:55 Napsal Aleš Krátký
RCEP Příbor

Nejen zde ve fóru, ale i na rceo.eu a dalších místech se delší dobu objevovaly nápady na kategorii, kde by se modely vypínaly všechny ve stejné výšce. Myšlenka je to na jednu stranu zajímavá, nicméně v omezeném počtu soutěžících a zároveň velkému počtu kategorií si nejsem jistý životností této myšlenky. Abych jen tak obecně "neplácal hlouposti", rozhodl jsem se vyzkoušet RCEP osobně. Podobná kategorie je i RCVEM, tu jsem bohužel neměl možnost vyzkoušet. 

První RCEP, na které jsem se mohl dostat bylo 31.7.2016 na letišti v Příboru. Nevěděl jsem, co od toho čekat a vlastně si ani nebyl jistý, jaké si vzít letadlo (RCEO ? RCEV ? F5J ?). Nakonec jsem zvolil RCEV model, neboť byl zrovna po ruce, a předpověď předpokládala vítr až v poledních hodinách. Ráno jsem tedy dorazil na letiště. Počasí parádní, krásné mráčky, slunce pálí, a aut fakt požehnaně. Říkal jsem si, že bude dost velká účast. Nakonec se sjelo 16 pilotů, všichni s "malými" letadly. Jen Miro Rišo létal s F5J strojem.

Létalo se ve stylu RCEO, tedy 4 skupinky o 4 lidech, stále stejné startoviště, bez přepočtů, a jakýchkoliv změn. Pracovní čas byl 10 minut, nalétat se má 7 minut. Šlo tedy taktizovat, a tři minuty čekat na zemi na ostatní. Výškoměry jsme měli mít nastaveny na vypínací výšku 175m nebo 30 vteřin (podle toho, co nastane dříve). U mě to bylo shodou náhod vždy obojí... za 30 s udělá RCEV cca 175 metrů +- pár metrů. Výškoměry se tentokráte moc striktně schválně nekontrolovaly. Pokud se ale někomu zdálo, že je model výše než 190 metrů (to by dostal nulu za let) tak byl po přistání zkontrolován. Na ploše byl k dispozici počítač, kde se nastavovaly výškoměry. Co se týče organizace, tak ta byla v pořádku. Startér ohlásil start pracovního času, a vy jste podle potřeby letěli (nebo opakovali). Přistávalo se dle RCEO, čili do 20 cm  1 bod atd..

Modely jako takové jsou zatím samé RCEV. v RCEP je povoleno max 3 metry (to většiné bude pul metru chybět :) ) a nebo RCVEM je snad limit 4m?? nevím přesně upřímně...

Kdyby bylo počasí jako první dvě kola, stane se z toho dle mého soutěž v přistávání úplně stejně jako je RCEO (čili nevidím žádnou změnu). Pokud se počasí změní jako ve 3,4 a 5 kole (čili fučí fest) tak už to není o termickém létání, ale stání ve větru s nemožností nalítat MAX a děláte jen škrtačky.

Chápu, že to asi zastánci moc rádi neuslyší, ale když už stejné podmínky pro všechny (stejná startovací výška) tak buď jako v ALES, nebo přepočítávat !

Pokud by se létalo dle ALES (létají v USA - altitude limited electric soaring - http://www.ales.org/) tak se mění výška nebo čas dle aktuálních potřeb (počasí). Pokud bych viděl, že je termiky hafo, tak dám 7 minut a 150m. Pokud fouká, dám 200 a 5 minut. 

Druhou možností je přepočet , ten ale znamená rotace lidí na startovišti a umět počítat ... Eliminovalo by to ale to, že se půlce lidí nalítá max v klidu, a o 10 minut později všichni spadnou v 4 minutě a můžou jet domů. Nepřijde mi fér trestat piloty za to, že se změnilo počasí :-/

Tak jako tak, to chce nějakou změnu, neboť aktuální stav je tak "jednoduchý" až není moc použitelný v praxi. Je to jako "operaci mozku provedeme skalpelem". Až ale otevřete lebku, zjistíte, že tak jednoduché to nebude a pacient nám zemře. 

Neříkám, že jsem si nezalétal, to bych lhal ... ale od třetího kola jsem byl fakt smutný z toho, že není šance nalítat čas, a můžu se snažit sebevíce. A to je opravdu velmi velmi deprimující a máte okamžitě chuť to rychle ukončit. 

Nechci aby autoři brali tento článek jako nějaký hnusný názor, který má kategorii pošpinit, to ani náhodou... Spíše bych to bral jako myšlenku k zamyšlení, zda není něco špatně. Články na RCEO 1. http://www.rceo.eu/Soutezni-letani/Prvni-pevne-zkusenosti/ a 2. http://www.rceo.eu/Soutezni-letani/Pokusna-soutez-quot-RCVEM-quot-Namest-nad-Oslavou/ vyzněly vesměs pozitivně, až mi to bylo osobně podezřelé. Mám na věc jiný názor. Osobně by se mi děsně líbila kategorie, kde by se klidně mohla stanovovat vypínací výška (nebo max čas) před každým kolem A NEBO dělat přepočty na 1000. Někde jsem zahlédl názor, že na poslední soutěži neměli problém s letem, ale s přistáním, a není fér dělat přepočet neboť bych přepočtem penalizoval lidi, kteří neumí přistávat. To je jednoduché = dělat přepočet jen letového času. Body za přistání zvlášť a je to :-D. A pokud už mám být za protivného šťouru, tak bych si moc přál, aby se lítalo RCEO, RCEN a RCEP (s přepočty nebo variabilním časem / výškou) vše dohromady. 

No a tím asi můžu ukončit své myšlenkové pochody a vrátit se zpět k průběhu soutěže :

Jak jsem napsal, létalo se rychle, svižně, bez problémů, pokud je počasí, tak to je i docela zábavné .... okolo 12 hodiy (jj to byly fofry) jsme měli výsledky 

  1. Petr Šnyrych
  2. Aleš Krátký
  3. Švec Jirka

Celkově jsem byl docela potěšen (kdo by nebyl) ale jak říkám, něco málo to chce ještě přidat a nebo ubrat :)

A prosím autory kategorií, aby se nenaštvali, neberte to jako kritiku, ale jak jsem napsal spíše jako připomínky.

Tak jako tak děkuji za príma soutěž.

fotky 

Zobrazeno: 3226

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám