Hořice F5J - A můžeme začít

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 24. duben 2016 18:39 Napsal Aleš Krátký

Vždy přemýšlím, jak shrnout soutěž a poté článek do jedné věty... Tentokráte by to bylo asi něco ve smyslu "limity modelu jsou přesně takové, jaké jsou limity pilota". Proč takové resumé ? Inu, je to jednoduché... ale hezky popořadě.

Pro většinu pilotů začíná kolotoč soutěží právě F5J v Hořicích (teda pokud neobjíždítě mezinárodky, kde jste mohli být již nedávno v Maďarsku). Kdo tam byl, jistě ví :) Dalo by se to nazvat letištěm na větrné a ledové hůrce. Předpověď počasí na sobotní akci vypadala velice podobně. Měla být "kosa jak z nosa" a vítr takový, že jsem přemýšlel, kde ještě do letadla narvu olovo.

Číst dál: Hořice F5J - A můžeme začít





MČR F5J - Veni, Vidi, Vici

Kategorie: F5J Zveřejněno: úterý 22. září 2015 21:02 Napsal Aleš Krátký

Je úterý večer, sedím s rukama na klávesnici a přemýšlím jak začít článek z dozajista nejdůležitější akce v ČR pro všechny piloty "velkých" elektrických větroňů, čili pilotů v kategorii F5J. A po chvíli mě to napadne, začnu tím, čím po většinou končím, a to kdo to vlastně vyhrál ? Ti co alespoň zpovzdálí jistě tuší, a taky že ano, Mistrem České republiky se stal Radek Malčík !! Myslím si že pilot, který je nejlepším českým zástupcem jak v InterTour i v EuroContestu si prostě zaslouží být nejlepším i v naší malebné krajině. Takže chlape jak říkáme my mladí, "respekt" a dobrá práce ;).

A můžeme pokračovat dále... Určitě by byla škoda to takto odfláknout, a o ničem více nepsat, neboť toho je naopak dost, oč se s čtenáři Stoupáku chci podělit.

Číst dál: MČR F5J - Veni, Vidi, Vici





F5J + RCEV - Víkend Elektrovětroňů v Modelparku

Kategorie: F5J Zveřejněno: středa 26. srpen 2015 6:12 Napsal Rudolf Rada

Doufajíce v naplnění příznivé předpovědi počasí, uspořádal MK Severka 22. a 23. srpna v areálu RC Modelparku Suché „Víkend Elektrovětroňů“. V sobotu klání „malých“ RCEV a v neděli „dospělých“ F5J.
Po loňských zkušenostech jsme se snažili zkvalitnit organizaci, tak aby soutěž nikde nezadrhávala a piloti se mohli soustředit pouze na svoji „práci“. To jestli se to podařilo nechť posoudí sami účastníci.
Na sobotní soutěž RCEV si přijelo poměřit své umění 15 pilotů, které krom pořadatelů přivítala modrá obloha bez mráčku a slabý vánek. Všechno potřebné harampádí bylo na ploše přichystáno a odzkoušeno z předchozího dne, takže časový plán mohl být téměř do minuty dodržen nebýt opozdilců: Radka a Reného Novotných z Chomutova a Jirky Mihulky z Ústí. Zkrátka ti co to měli nejblíže, dorazili jako poslední!

Číst dál: F5J + RCEV - Víkend Elektrovětroňů v Modelparku





F5J InterTour Hořice

Kategorie: F5J Zveřejněno: úterý 14. červenec 2015 20:44 Napsal Aleš Krátký

Letadlo mám? Ano. Kufr s vysílačkou ? Mám. Dvoje kraťasy, tričko, mikina pro jistotu, karton kofoly, chipsy a jedna deka. Je zbaleno a po práci můžu rovnou vyrazit na dvě a půl hodiny dlouhou cestu z Olomouce do Hořic na mou další soutěžní štaci a to "F5J InterTour Hořice".

V pátek dorážím na místo určení, z dálky vidím již pár aut, stanů, karavanů a několik letadel ve vzduchu. Vystupuji z auta pln očekávaní, zda se předpověď vyplní a skutečně poprvé v životě nebude v Hořicích foukat vítr :) A vskutku ! nefouká, slunce svítí, je krásně, zdravím se se starými známymi a montuji letadlo. Termika je, létá se hezky, paráda. Spokojeně usedám do křesílka a klábosíme nad zítřejší taktikou a zda počasí vydrží. Postupně se sjíždějí další lidé, jiní zase odjíždějí do hotelů a kdo ví kam všude. Já mám domluvené ubytování v letištním "hangáru", aneb hotel přímo na letišti.

Číst dál: F5J InterTour Hořice





F5J - Lomnice nad Popelkou 13.6.2015

Kategorie: F5J Zveřejněno: pondělí 15. červen 2015 18:12 Napsal Radek Novotny

Počasí nás přivítalo konečně nevichrové, slunečné, termika chodila dost a dost, a jako vždycky – někomu se sem-tam i schovala a tak se i párkrát tůristovalo... Sám jsem si v druhém letu ze šesti střihnul nulu za výlet do polí. Na záznamu mám sveřepé sestupné kroužení až do minus 30m, jelikož jsem to pustil z kopce dolů, a mizel jsem za stromy a obloukem kopce :)

Celkem byla účast průměrná, 18 pajlotů. Největší čadiči zmizeli na F5J mezinárodku do Řecka, a tak aj mezi námi smrtelníky bylo o co bojovat.

Číst dál: F5J - Lomnice nad Popelkou 13.6.2015





F5J + RCEV Přáslavice

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 17. květen 2015 18:26 Napsal Aleš Krátký

Na začátek soutěžní sezóny si pro nás pořadatelský Malčateam s kolegy připravili luxusní akcičku, resp. dvoj-akci plnou výkonů, nízkých vypínacích výšek, kroužení, ale i větru, slunce, extra silného větru, sportovní mezihry typu "kdo rychleji zautíká pro letadlo do pole" a další vychytávky :). Začneme ale tím lepším, a to výkony ze sobotní F5J akce.

F5J

Na sobotní akci bylo slibováno meteorology nádherné počasí plné slunce, termiky a mírného vánku. Kdo byl minulý rok, tak ví, co se asi bude dít ... No a dělo, sice ne tak moc jako minulý rok, ale prostě dělo. A co ? Vypínačky okolo 30 metrů, souboje kousek nad zemí a zcela nečekané tisícovky již ze ztracených letů, kdy už to fakt nevypadalo, že by se to dalo vylítat. Piloti jsou ale krutí borci a kolikráte se podařilo vykroutit do stratosféry i to, co by dle fyzikálních zákonů nemělo být vůbec možné.

Číst dál: F5J + RCEV Přáslavice





F5J Hořice - Zima, vítr, a chození do pole :)

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 19. duben 2015 12:56 Napsal Aleš Krátký

Tak nám to opět začalo. Soutěžní sezóna 2015 začíná a, ikdyž pro skalní soutěžáky v kategorii F5J začala sezóna již minulý týden na soutěži v Maďarsku, tak v Čechách se začalo na ostro právě o víkendu 18.4.2015 v Hořicích. 

Týden před začátkem soutěže bylo nádherné jarní, místy dokonce i letní, počasí. Bohužel toho, čeho jsem se obával, se stalo skutečností. Dva dny před víkendem ohlásili v předpovědi počasí nástup studené fronty a teploty okolo tří stupňů doprovázené hustou krutopřísnou zimou. Co čert nechtěl, tak se v televizi trefili a když jsme cestou z Olomouce viděli, jak se u Svitav najednou setmělo a začalo sněžit, tak nám moc do smíchu nebylo teda. Nakonec jsme ale to sněžení a déšť překonali a v Hořicích na nás čekalo slunečné, ale velmi větrné a hlavně studené počasí. Po deváté hodině ranní začal briefing na kterém se sešlo celkem 37 pilotů a to je teda počet fakt parádní. Hořice mají dobré jméno a piloty očividně lákají i v takové nepřízní počasí.

Číst dál: F5J Hořice - Zima, vítr, a chození do pole :)





Jak se staví F5J... 5. díl

Kategorie: F5J Zveřejněno: středa 3. prosinec 2014 7:34 Napsal Petr Koláska

Už to vypadá jako letadlo :)

Po kompletaci křídla nastala taková menší stavitelská mezihra, protože se čekalo na dodání gondoly (byť byla hotová docela rychle, za 3 týdny od objednání byla doma). Ovšem na zahálení nebyl čas, bylo potřeba dokončit náhony všech kormidel křídla, a také celou tu bandu křidélek a klapek naučit správně spolupracovat. Ještě že software mého Taranisu - OpenTX platforma - dovoluje téměř jakékoliv zhovadilé nápady, jak a co do čeho namixovat. Asi i díky tomu jsem se během programování 6-servového křídla nestal pacientem opavského sanatoria a během dvou večerů se odtoková hrana chovala k mé plné spokojenosti. Finálně se samozřejmě bude ladit až za letu. Samzřejmostí jsou plnohodnotné letové režimy, mezi kterými jsou patřičná zpomalení, aby se to ve vzduchu necukalo jak sousedovic koza na pastvě :). A poměrně šikovná věc jsou i globální proměnné, kdy nastavením jedné hodnoty ovlivňujete celou sadu nastavení, která se k této hodnotě odkazují. Pro zálety a ladění letadla k nezaplacení ;) Pokud máte zájem aspoň kouknout, jak vypadá takové základní naprogramování 9-kanálového větroně, tak nalevo je screenshot z PC aplikace. Přes první hrůzostrašný vzhled je otázka 2 večerů se v tom zorientovat a začít řádit ve velkém :) Ale dost recenzí softwaru, od toho tady nejsme :) Zpátky k našemu letadlu. programingVnější křidélka fungují naprosto klasicky, s diferenciací výchylek, a v případě butterfly (na plynovém kniplu) se vyklápí shodně nahoru. Klapky (vnitřní kormidla u kořene křídla) nepatrně reagují na pohyb křidélek (+ - 1,5 mm), ale slouží hlavně jako brzdy a pro změnu profilu v letových režimech. Vnitřní křidélka (tedy ta dvojice uprostřed mezi klapkami a křidélky) jsou tak něco mezi - mají výchylky menší než vnější křidélka (cca. 50-60%), ale při aktivaci butterfly se vyklápí rovněž dolů a pomáhají brzdit - přitom ale stále reagují i na povely křidélkového kniplu. Celá odtoková hrana poté "chodí" nahoru (pro přeskok) a dolů (termika), s tím, že tyto výchylky letových režimů jsou nejvýraznější na klapkách a postupně se zmenšují směrem ke špičkám křídel. 

Číst dál: Jak se staví F5J... 5. díl





Jak se staví F5J... 4. díl

Kategorie: F5J Zveřejněno: pátek 7. listopad 2014 11:58 Napsal Petr Koláska

Od posledního dílu seriálu o stavbě F5J uplynul opět nějaký ten pátek, a tak práce zase o kousek poskočily. Na křídle byla dokončena náběžná hrana wingletů, z 1mm letecké překližky podlepené 5mm balsou byly vyřezány a zalepeny rámečky na serva a pro rozvod kabelů byly do křídla vlepeny průhledné trubice (umotané ze 2 vrstev lepicí pásky na kovovém trnu - 1 vrstva lepidlem nahoru, druhá lepidlem dolů). Winglety a uši byly napevno slepeny a do rozebíratelného spoje střed-ucho byly přidány uhlíkové středící kolíky k nábežné a odtokové hraně. 100 0979

Křídlo bylo podle plánu potaženo průhledným červeným Oracoverem - až na černé špičky. Použitím průhlené varianty je dosaženo optimální hmotnosti potahu, červená barva by zase měla zajistit slušnou viditelnost a ty černé konce jsou tam opět kvůli zlepšení viditelnosti kontur letadla. Závěsy kormidel na křídle jsou provedeny páskou 3M Scotch Crystal Tape, která se už dříve osvědčila jako jedno z nejlepších řešení nejen pro závěsy, ale také pro výrobu zavětrování - to ostatně přijde na řadu později. Křídlo je tím pádem až na osazení prakticky hotové a nastal čas věnovat se ocasu :) Ne tomu svému, pánové, tady se staví jen letadlo ;)

Číst dál: Jak se staví F5J... 4. díl





Jak se staví F5J... 3. díl

Kategorie: F5J Zveřejněno: pondělí 20. říjen 2014 7:18 Napsal Petr Koláska

Po malé odmlce je tady další díl "veřejné" stavby F5J-čka. Pravda, odmlka byla pouze publikační, v dílně se stále tvoří a křídlo roste jako z vody :) Občas už žertem při pohledu na klesající teploměr konstatuji, že jestli to tak půjde dál, budu muset to křídlo dobře schovat před majiteli kotlů na tuhá paliva.... je na něm totiž už tolik uhlíku, že by se mohl někdo rozhodnout s ním výhodně přitopit :) 

 

Tři metry šedesát uhlí a dřeva :) ...

Stavba mezitím pokročila natolik, že je již možno sestavit nahrubo celé křídlo. Je ho tedy pořádný kus :) - a to je ještě rozpětí 3,64m poměrně katolické, kam je do 4 metrů :) Po položení celého křídla na váhu se objevilo číslo 533 - zatím samozřejmě bez potahu, nábežné hrany wingletů a vybavení. Na potah je v plánu červený transparentní Oracover s váhou 54g/m2, takže při ploše křídla 76 dm2 bude potah vážit cca. 82g (0,76x2x54). Uvažovaná serva Savöx SH-0256 a SH-0255MG cca. 16g/kus, do posledních křidélek nejspíš Dymond D60, nějaká ta bižuterie... sečteno a podtrženo by se kompletní letuschopné křídlo nemělo dostat přes celkovou váhu 800g. Trup s vybavením se dá zvládnout okolo 600g, takže hranice 1300g letové váhy možná nebude až takové sci-fi ;) Plošené zatížení by se tak pohybovalo někde okolo hodnoty 17g/dm2. Tak jako tak -  víc jak kilo a půl to evidentně mít nebude.

Číst dál: Jak se staví F5J... 3. díl





Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám