Jak se staví F5J... 3. díl

Kategorie: F5J Zveřejněno: pondělí 20. říjen 2014 7:18 Napsal Petr Koláska

Po malé odmlce je tady další díl "veřejné" stavby F5J-čka. Pravda, odmlka byla pouze publikační, v dílně se stále tvoří a křídlo roste jako z vody :) Občas už žertem při pohledu na klesající teploměr konstatuji, že jestli to tak půjde dál, budu muset to křídlo dobře schovat před majiteli kotlů na tuhá paliva.... je na něm totiž už tolik uhlíku, že by se mohl někdo rozhodnout s ním výhodně přitopit :) 

 

Tři metry šedesát uhlí a dřeva :) ...

Stavba mezitím pokročila natolik, že je již možno sestavit nahrubo celé křídlo. Je ho tedy pořádný kus :) - a to je ještě rozpětí 3,64m poměrně katolické, kam je do 4 metrů :) Po položení celého křídla na váhu se objevilo číslo 533 - zatím samozřejmě bez potahu, nábežné hrany wingletů a vybavení. Na potah je v plánu červený transparentní Oracover s váhou 54g/m2, takže při ploše křídla 76 dm2 bude potah vážit cca. 82g (0,76x2x54). Uvažovaná serva Savöx SH-0256 a SH-0255MG cca. 16g/kus, do posledních křidélek nejspíš Dymond D60, nějaká ta bižuterie... sečteno a podtrženo by se kompletní letuschopné křídlo nemělo dostat přes celkovou váhu 800g. Trup s vybavením se dá zvládnout okolo 600g, takže hranice 1300g letové váhy možná nebude až takové sci-fi ;) Plošené zatížení by se tak pohybovalo někde okolo hodnoty 17g/dm2. Tak jako tak -  víc jak kilo a půl to evidentně mít nebude.

Číst dál: Jak se staví F5J... 3. díl





Jak se staví F5J... 2. díl

Kategorie: F5J Zveřejněno: pondělí 29. září 2014 9:30 Napsal Petr Koláska

Máme tady nový týden a stavba F5J větroně se dostala z fáze projekční do fáze stavební. I když tedy vývoj probíhá i tak trochu za pochodu při stavbě. Možná už by jej šlo pomalu nazývat F5J hybridním speciálem :), protože po zveřejnění prvního dílu se strhla taková lavina příspěvků a nápadů (mimochodem za všechny moc děkuji), jak to či ono udělat lépe, že zamýšlená konstrukce dostala zcela nový směr.

Změna je život :)

Stejně jako v Hrabalovském díle nastává doba zkracování, tak v dílně a před obrazovkou s plány letadla nastala doba odlehčování. Oproti původnímu plánu se nově pozornost upnula na stlačení váhy celého letadla na minimum.

Číst dál: Jak se staví F5J... 2. díl





F5J / RCEV Přáslavice - Zlatý hřeb letošní sezóny

Kategorie: F5J Zveřejněno: středa 24. září 2014 19:47 Napsal Aleš Krátký

Přiznám se, že s organizátory Přáslavických soutěží se "tak trochu" znám a tak moc dobře vím, že uspořádat pořádnou dvousoutěž v super kvalitě je fakt spousta práce, kterou tam organizační tým okolo Zdendy Malčíka každoročně nechá... O to více mne těší, jak se investice vložené do přípravy promítnou do celkového výsledku a dojmů ze soutěže v té nejlepší možné podobě.

Přípravné práce začínaly již několik týdnů před samotnou akci. Prvním problémem bylo to, že letiště v Přáslavicích bylo tento rok z obou stran obrostlé 2,5 metrovou kukuřicí a tak se začaly hledat v okolí vyhovující plochy. Podařilo se a tak místo - pro pořadatele jistě jednoduššího - "zrušeno" jsme si mohli bytelně zalítat a užít si dokonalý víkend s F5J a RCEV plný luxusních výkonů. Takže ještě jednou - děkujeme :)

Když se přiblížil se víkend s velkým "V", který začal pro ty nejnedočkavější již v pátek, nesetkali jsme se tedy na tradičním letišti v Přáslavicích, ale na cca 20 minut vzdáleném letišti v Dubu nad Moravou (čímž děkujeme místnímu klubu za umožnění této akce). Vybudovalo se zázemí, postavily stany, zaparkovaly karavany, přišpendlily přistávací body, vytyčily safety zóny a určil se krutý a nekompromisní super-rozhodčí (mimochodem - šel po mě jak slepice po flusu). Ti nejskalnější letci dokonce již proháněli své stroje po obloze jak nadmuté kozy... Večer, v pozadí s místním krásně nasvíceným kostelem, probíhala diskuse nad vším možným i nemožným, chutným, dobrým i tekutým :).

Číst dál: F5J / RCEV Přáslavice - Zlatý hřeb letošní sezóny





Jak se staví F5J... díl 1.

Kategorie: F5J Zveřejněno: středa 24. září 2014 7:17 Napsal Petr Koláska

Soutěžní sezóna je pomalu a jistě za námi, a tak jsme se s Alešem Krátkým rozhodli, že sekci článků nenecháme zahálet a lehce ji na zimu oživíme jednou malou reality show :) Stavbou termického větroně kategorie F5J téměř v přímém přenosu... 

Trocha omáčky na úvod ;)

F5J je bezesporu královskou kategorií mezi elektrovětroni. Největší letadla, nejlepší piloti, nejprestižnější soutěže. A i když existuje její mladší, menší, jednodušší a "ekonomičtější" národní sestra RCEV, případně další elektrovětroňářské kategorie, přeci jen - kdo by si rád nezalétal s "velkým ptákem", že... Má to ovšem jednu zásadní podmínku - vlastnit vhodné letadlo. Byť není vyloženě nutnost mít v letovém parku čtyřmetrový F5J speciál, létat se dá tahle kategorie i s "malou" 2,5 metrovkou, tak F5J závodům a špičce vládnou právě kompozitové speciály s rozpětím nad 3,5m, jejichž cena je na první pohled občas docela hrozivá (i když dají se najít i světlejší výjimky). Přívětivější variantou (pro konto pilota) jsou modely stavěné na principu "balsa a polyš", tedy obvykle XPS jádro potažené balsou. Ovšem stále se bavíme o ceně okolo 9t Kč za holý model u těch nejlevnějších a ne všichni piloti mají tuto konstrukci v oblibě. A i když existují i komerčně vyráběné modely "klasické" konstukce (tedy žebra a potah, nejčastěji folie), finančně si příliš nepolepšíme - výjimkou není cena přesahující 20t Kč za takový model - bez vybavení, samozřejmě;) Takže vláda kompozitů je při zvážení poměru cena/výkon/odolnost docela pochopitelná. Tak jako tak se investicím v řádech desítek tisíc nevyhnete.

Existuje ovšem ještě jedna varianta, jak k modelu pro F5J kategorii přijít - postavit ho.

Číst dál: Jak se staví F5J... díl 1.





F5J Bořetice - Největší akce sezóny

Kategorie: F5J Zveřejněno: úterý 19. srpen 2014 20:43 Napsal Aleš Krátký

Když před rokem končila největší akce F5J široko daleko s celkem 61 účastníky, jistě si všichni zúčastnění řekli, že se v Bořeticích sejdeme za rok znova. Čas plynul jako voda a za 377 dní jsme opět budovali stanové a karavanové městečko v tomto líbezném koutu jižní Moravy. Tento rok byla soutěž termínově o cca 14 dní později než minulý rok a to mělo za následek dvě základní věci. 1) už nebyly meruňky (což na funkci živočicháře nemá jistě vliv) a za 2) nebyla okolo letiště vysázená kukuřice jako tomu bylo v roce 2013 - Sláva. Soutěžících se sešlo ještě o šest více než loni, i když se tento rok létala "jen" jedná kategorie a to F5J. Tento rok tedy bez malých bohužel... Ostatně, jak by se to stíhalo, toť otázkou. Takže nakonec je to asi dobře. Celkem bylo přihlášo 67 soutěžících z České republiky, Slovenska, Maďarska, Argentíny, Slovinska, Německa, Rakouska, Polska a Ruska a to je už pořádná skupinka soutěžících.

My jsme vyjížději z Olomouce už v pátek ráno, aby jsme nemuseli chodit stovky metrů ke startovišti. Ti co přijeli až v sobotu ráno, si při závodech udělali pěknou procházku na startoviště. Plocha je tam totiž velká, ale karavany, stany, auta a altány prostě zaberou tak velkou plochu, že se to jinak nedá. Minulý rok se to vše "páskovalo" do jedné řady pod stromy a tak to z konce depa na poslední startoviště bylo opravdu extra daleko (téměř 500 metrů!). Z tohoto důvodu šetření podrážek soutěžících a možná i lepším týmovým a národnostním vztahům se tentokráte stavěly řady rovnou tři a tak se to dalo odchodit docela v klidu. A jak se liší soutěž v roce 2013 se soutěží v roce 2014? V první řadě jsem měl z celé akce lepší pocit než minulý rok.

Číst dál: F5J Bořetice - Největší akce sezóny





F5J Inter Tour – Hořice 24-25.5.2014

Kategorie: F5J Zveřejněno: pondělí 26. květen 2014 21:11 Napsal Petr Dušek

Vloni na konci září jsem po naší soutěži psal o vydařené tečce za sezónou F5J, snad se dá teď napsat, že o uplynulém víkendu jsme na to navázali ve stejném duchu. Shrnu to jenom krátce v řadě postřehů, mezi kterými se snad občas najde souvislost.

Startovní pole – v sobotu ráno se registrovalo 37 soutěžících ze 4 zemí, není to špatné, ale neskromně se přiznám, že jsem čekal víc. Letěli jsme na osmi startovištích sedm základních kol a následně tři finále pro 11 nejlepších. Na začátku soutěže nás zvláštní závadou trochu potrápil sw SORG, ale o tom napíšu více jinam.

Počasí – nejvíce jsem věřil předpovědnímu modelu na Medardovi a vyšlo to téměř do puntíku, vydatný déšť v pátek večer, zatažená obloha v sobotu ráno, kterou postupně proráželo slunce a nakonec odpoledne v pátém kole spadlo z přicházející oblačnosti jen několik kapek. Přitom pohled na radar byl v té chvíli děsivý, celá republika strakatá modro zelená a nám se to všechno nějakým zázrakem vyhýbalo. Krátká přeháňka večer už byla mimo soutěž a k ní ještě nádherná dvojitá duha...

V neděli ráno nás čekala nízká oblačnost, kvůli které jsme o půl hodiny odložili start. První starty ještě atakovaly základnu mraků, ale brzy slunce zvítězilo a pokračovali jsme už pod téměř jasnou oblohou, lemovanou krásnou termickou oblačností. Vítr, nebo spíš vánek, po celou dobu soutěže variábl s převládajícím směrem od jihozápadu.

Číst dál: F5J Inter Tour – Hořice 24-25.5.2014





F5J Hořice - závěr sezóny, jak má být

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 29. září 2013 6:43 Napsal admin

Domácí sezóna F5J skončila krásnou tečkou, okořeněnou výbornými výkony. V reportáři z naší květnové soutěže jsem vyslovil přání, aby do této kategorie zavítalo více dosud bezmotorových větroňářů. Poslední soutěže ukazují že tohle přání se vyplňuje a na zajímavosti každého startu je to rozhodně znát.

Začnu popořadě, tak jako obvykle, hodnocením počasí. Podle předpovědi mělo být poměrně hezky, ale zima, nakonec z toho bylo téměř ideální počasí, vítalo nás sice chladné ráno, ale taky jasná obloha a sluníčko poměrně rychle pocitovou teplotu zvedlo na příjemnou úroveň. S tím souvisí i termika, která se rodila poměrně zhusta, nejvíce nad tmavou plochou zoraného pole. O větru těžko hovořit, vál pouze lehký termický vánek různých směrů, což občas trochu komplikovalo rozhodnutí o směru startu a přistání, ale i s občasným přistáním s větrem v zádech si musí zkušení borci poradit.

Číst dál: F5J Hořice - závěr sezóny, jak má být





F5J Trnava + Grandfinále InterTour 2013

Kategorie: F5J Zveřejněno: čtvrtek 12. září 2013 21:18 Napsal admin

InterTour ? Inu proč ne...a stejně odpovědělo i dalších 299 soutěžících z 14 států a zúčastnili se alespoň jedné z 25 zorganizovaných F5J soutěží po celém světě. Zní to "giganticky?" Tak to si počkejte na konec tohoto článku. Já osobně jsem se zúčastnil prozatím dvou soutěží zařazených v seriálu InterTour a to v Bořeticích a pak v Dubnici Nad Váhom. O Dubnici jsem psal minule a poté, co jsem se vrátil z této skvělé akce v neděli pozdě večer domů, jsem mohl zase pomalu začít balit. Ve středu ráno jsem vyrazil směr Olomouc. A pak pokračovali v klasické sestavě směr Slovensko. Mimochodem pokud vás po vystoupení z auta kamarádi osloví slovy "Hele vole, kde máš značku," tak je něco špatně :-D. Dálnice nebo něčí nenechavé ruce mi snědly SPZku, ale nebojte, na jízdu to mělo pramalý vliv a tak jsme vyrazili na tu dlouhou cestu. Dorazili jsme na místo určení přesně dle propočtů ve středu odpoledne. Na místě již tradičně bydlelo několik dní Argentinců, poté jsme se přidali my a také Angličané. :)

Letiště je v Trnavě velmi zajímavé. Příjezdová cesta jako k nejzapadlejšímu JZD v kraji, ale potom krásná plocha s hangáry, betonovými plochami, lesy okolo a vůbec spoustou termických překážek, které musí každý F5J pilot milovat. Středa jako taková nebyla ani nějak extra moc zajímavá, provedlo se pár tréningových letů a hrál se fotbálek při svitu měsíce. Na Slovensku jsou asi nějak blíže tomuto vesmírnému tělesu a šlo z něho takové světlo, že jsme na plochu viděli skoro lépe než ve dne.

Číst dál: F5J Trnava + Grandfinále InterTour 2013





F5J Holič

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 1. září 2013 20:38 Napsal admin

Autor : Vojtěch Valenta.

Mezi další ze serialových soutěží F5J  InterTour a též Eurotour  patří i soutěž v Holíči a jelikož jsme se, já a můj syn Vojta, rozhodli, že se tento rok zůčastníme co největšího počtu soutěží, byla tato po Bořeticích jasnou volbou . Navíc mně k Holíči vážou vzpomínky na mé soutěžní záčátky. Zde jsem kolem roku 1985 létal soutěže F3B a též zde vzniklo přátelství tehdy se členem, nyní současným předsedou pořádajícího modelklubu Peterem Karnošem . Po velmi horkém víkendu, který jsme prožili na soutěži v Bořeticích - teploty téměř ke 40 st,  jsem napjatě sledoval předpověď počasí na následující soutěžní víkend. Bohužel přišlo jen krátké ochlazení a to jen ve dnech pondělí a úterý, od středy začaly teploty opět stoupat a v pátek už byly na 37 st. Z tohoto se dalo tušit, že nás na rovině bez kousku přírodního stínu čeká další pekelný víkend . Krátce před soutěží jsem se mrknul  na stránku pořádajícího klubu Modeláři Holíč,  kde v době uzávěrky bylo přihlášeno 53  pilotů z 8 zemí Evropy. Už z tohoto se dalo usuzovat, že půjde o další super soutěž s účastí pilotů velmi zvučných jmen z celé Evropy .

Na letiště, které se nachází kousek za bývalým hraničním přechodem mezi Hodonínem a Holíčí, jsem dorazili kolem 17. hodiny odpoledne. Počasí dle předpovědi nezklamalo, bylo 36 stupňů a letištní plocha žhnula. Po přivítání s Peterem Karnošem a rodinným týmem Malčíků  jsme si letiště šli vyzkoušet. Už první lety naznačily, že půjde o těžký závod. Vzduch okolo přehřátý a nehybný, modely ani piloti moc nelétali. Sobota, den závodu, počasí: už od rána bezvětří a teplota 27 stupňů.

Číst dál: F5J Holič





F5J a F5J400-Alti Dubnica Nad Váhom

Kategorie: F5J Zveřejněno: sobota 24. srpen 2013 21:57 Napsal admin

Když jsem se soutěží v Bořeticích tak pěkně proletěl s 2,5 metrovým Daidalem v RCEK i F5J zjistil, že malé éro opravdu nemůže konkurovat velkým F5J modelům. Proto jsem se rozhodl vyrazit na další F5J akci do Dubnice Nad Váhom a vyzkoušet tak „Velkého ptáka." Já a Boreas od Ypsiho jsme tedy vyrazili nejprve do Olomouce za "zbytkem gangu" (Malčíci a K. Zemačík). Společně jsme pokračovali vstříc osudu na Slovensko. Po třech hodinách jsme byli na příjemném letišti z jedné strany lemovaným stromy a na dalších stranách jen pole, pole a zase pole .... jo a v pozadí město Dubnice, které budu moct navštívit opravdu z blízka, ale o tom až později.

Vyrazili jsme o den dříve, ať máme dobré místo a osaháme si vzduch. V Dubnici již byli Argentinci a pomalu se sjíždělo všech 52 přihlášených pilotů do kategorie F5J. Do "malých" bylo přihlášeno celkem 23 pilotů a z toho jen dva Češi (Krátký, Malčík. P) a zbytek samozřejmě domácí Slováci.

Zázemí letiště je suprové, všemu dominuje velký přepravní kontejner, a okolo něj jsou postavené organizační stany, kuchyně, jídelna, opodál wc a dokonce i sprchy! Trošku méně místa je pak sice pro auta, ale vešli jsme se všichni a tak se mohlo začít v sobotu ráno létat. Jo nesmíme zapomenout na páteční večerní akci s alkoholem a hudbou, která ovlivnila výkony pilotů už před samotnou akcí :)

Číst dál: F5J a F5J400-Alti Dubnica Nad Váhom





Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám