F5J Hořice - závěr sezóny, jak má být

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 29. září 2013 6:43 Napsal admin

Domácí sezóna F5J skončila krásnou tečkou, okořeněnou výbornými výkony. V reportáři z naší květnové soutěže jsem vyslovil přání, aby do této kategorie zavítalo více dosud bezmotorových větroňářů. Poslední soutěže ukazují že tohle přání se vyplňuje a na zajímavosti každého startu je to rozhodně znát.

Začnu popořadě, tak jako obvykle, hodnocením počasí. Podle předpovědi mělo být poměrně hezky, ale zima, nakonec z toho bylo téměř ideální počasí, vítalo nás sice chladné ráno, ale taky jasná obloha a sluníčko poměrně rychle pocitovou teplotu zvedlo na příjemnou úroveň. S tím souvisí i termika, která se rodila poměrně zhusta, nejvíce nad tmavou plochou zoraného pole. O větru těžko hovořit, vál pouze lehký termický vánek různých směrů, což občas trochu komplikovalo rozhodnutí o směru startu a přistání, ale i s občasným přistáním s větrem v zádech si musí zkušení borci poradit.

Číst dál: F5J Hořice - závěr sezóny, jak má být





F5J Trnava + Grandfinále InterTour 2013

Kategorie: F5J Zveřejněno: čtvrtek 12. září 2013 21:18 Napsal admin

InterTour ? Inu proč ne...a stejně odpovědělo i dalších 299 soutěžících z 14 států a zúčastnili se alespoň jedné z 25 zorganizovaných F5J soutěží po celém světě. Zní to "giganticky?" Tak to si počkejte na konec tohoto článku. Já osobně jsem se zúčastnil prozatím dvou soutěží zařazených v seriálu InterTour a to v Bořeticích a pak v Dubnici Nad Váhom. O Dubnici jsem psal minule a poté, co jsem se vrátil z této skvělé akce v neděli pozdě večer domů, jsem mohl zase pomalu začít balit. Ve středu ráno jsem vyrazil směr Olomouc. A pak pokračovali v klasické sestavě směr Slovensko. Mimochodem pokud vás po vystoupení z auta kamarádi osloví slovy "Hele vole, kde máš značku," tak je něco špatně :-D. Dálnice nebo něčí nenechavé ruce mi snědly SPZku, ale nebojte, na jízdu to mělo pramalý vliv a tak jsme vyrazili na tu dlouhou cestu. Dorazili jsme na místo určení přesně dle propočtů ve středu odpoledne. Na místě již tradičně bydlelo několik dní Argentinců, poté jsme se přidali my a také Angličané. :)

Letiště je v Trnavě velmi zajímavé. Příjezdová cesta jako k nejzapadlejšímu JZD v kraji, ale potom krásná plocha s hangáry, betonovými plochami, lesy okolo a vůbec spoustou termických překážek, které musí každý F5J pilot milovat. Středa jako taková nebyla ani nějak extra moc zajímavá, provedlo se pár tréningových letů a hrál se fotbálek při svitu měsíce. Na Slovensku jsou asi nějak blíže tomuto vesmírnému tělesu a šlo z něho takové světlo, že jsme na plochu viděli skoro lépe než ve dne.

Číst dál: F5J Trnava + Grandfinále InterTour 2013





F5J Holič

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 1. září 2013 20:38 Napsal admin

Autor : Vojtěch Valenta.

Mezi další ze serialových soutěží F5J  InterTour a též Eurotour  patří i soutěž v Holíči a jelikož jsme se, já a můj syn Vojta, rozhodli, že se tento rok zůčastníme co největšího počtu soutěží, byla tato po Bořeticích jasnou volbou . Navíc mně k Holíči vážou vzpomínky na mé soutěžní záčátky. Zde jsem kolem roku 1985 létal soutěže F3B a též zde vzniklo přátelství tehdy se členem, nyní současným předsedou pořádajícího modelklubu Peterem Karnošem . Po velmi horkém víkendu, který jsme prožili na soutěži v Bořeticích - teploty téměř ke 40 st,  jsem napjatě sledoval předpověď počasí na následující soutěžní víkend. Bohužel přišlo jen krátké ochlazení a to jen ve dnech pondělí a úterý, od středy začaly teploty opět stoupat a v pátek už byly na 37 st. Z tohoto se dalo tušit, že nás na rovině bez kousku přírodního stínu čeká další pekelný víkend . Krátce před soutěží jsem se mrknul  na stránku pořádajícího klubu Modeláři Holíč,  kde v době uzávěrky bylo přihlášeno 53  pilotů z 8 zemí Evropy. Už z tohoto se dalo usuzovat, že půjde o další super soutěž s účastí pilotů velmi zvučných jmen z celé Evropy .

Na letiště, které se nachází kousek za bývalým hraničním přechodem mezi Hodonínem a Holíčí, jsem dorazili kolem 17. hodiny odpoledne. Počasí dle předpovědi nezklamalo, bylo 36 stupňů a letištní plocha žhnula. Po přivítání s Peterem Karnošem a rodinným týmem Malčíků  jsme si letiště šli vyzkoušet. Už první lety naznačily, že půjde o těžký závod. Vzduch okolo přehřátý a nehybný, modely ani piloti moc nelétali. Sobota, den závodu, počasí: už od rána bezvětří a teplota 27 stupňů.

Číst dál: F5J Holič





F5J a F5J400-Alti Dubnica Nad Váhom

Kategorie: F5J Zveřejněno: sobota 24. srpen 2013 21:57 Napsal admin

Když jsem se soutěží v Bořeticích tak pěkně proletěl s 2,5 metrovým Daidalem v RCEK i F5J zjistil, že malé éro opravdu nemůže konkurovat velkým F5J modelům. Proto jsem se rozhodl vyrazit na další F5J akci do Dubnice Nad Váhom a vyzkoušet tak „Velkého ptáka." Já a Boreas od Ypsiho jsme tedy vyrazili nejprve do Olomouce za "zbytkem gangu" (Malčíci a K. Zemačík). Společně jsme pokračovali vstříc osudu na Slovensko. Po třech hodinách jsme byli na příjemném letišti z jedné strany lemovaným stromy a na dalších stranách jen pole, pole a zase pole .... jo a v pozadí město Dubnice, které budu moct navštívit opravdu z blízka, ale o tom až později.

Vyrazili jsme o den dříve, ať máme dobré místo a osaháme si vzduch. V Dubnici již byli Argentinci a pomalu se sjíždělo všech 52 přihlášených pilotů do kategorie F5J. Do "malých" bylo přihlášeno celkem 23 pilotů a z toho jen dva Češi (Krátký, Malčík. P) a zbytek samozřejmě domácí Slováci.

Zázemí letiště je suprové, všemu dominuje velký přepravní kontejner, a okolo něj jsou postavené organizační stany, kuchyně, jídelna, opodál wc a dokonce i sprchy! Trošku méně místa je pak sice pro auta, ale vešli jsme se všichni a tak se mohlo začít v sobotu ráno létat. Jo nesmíme zapomenout na páteční večerní akci s alkoholem a hudbou, která ovlivnila výkony pilotů už před samotnou akcí :)

Číst dál: F5J a F5J400-Alti Dubnica Nad Váhom





Bořetice - největší F5J akce ve středu Evropy

Kategorie: F5J Zveřejněno: čtvrtek 1. srpen 2013 19:53 Napsal admin

Když jsem uvažoval, kde si tento rok zalítám nějaké pořádné mezinárodní F5J závody nabízela se spousta možností, jednalo se např. o Slovensko, ale našla se i výjimka v České republice konkrétně v Bořeticích u Brna. Slovo dalo slovo a už se domlouval hotel Kraví hora (cca 100 metrů od letiště), vyřizovala FAI registrace a plánovalo, co a jak vlastně bude. Tentokráte jsem měl také možnost se podílet na organizaci tohoto závodu zapsaného v seriálu Intertour a Eurocontest a to registracemi zde na Stoupáku a celkovému běhu soutěže na mém programu SORG V4. Jak se čas blížil, začalo se startovní pole velmi pěkně plnit soutěžícími z různých koutů Evropy a začali jsme tušit, že to bude "pecka" soutěž. Zbývalo pár dní do ukončení registrací a přihlášených bylo už téměř 70 z 9 států!! Bohužel se začala rýsovat i předpověď počasí a ta nás docela strašila, tentokráte ne deštěm, ale teplotami okolo 40°C ve stínu. K F5J soutěží byla vyhlášena i naše RCEK kategorie, do které se ale moc soutěžícím nechtělo a tak nás bylo nakonec jen 10, ale za to samé esa :)


Mno nadešel čas víkendu s velkým V a chystali jsme se (tedy i má žena a dítě, ať pořád nepíšu jen o sobě) na odjezd už v pátek (přeci jen tam nepojedeme v sobotu ráno, jistota je jistota). Dobře jsme udělali, neboť při cestě z Karviné jsme kousek za Olomoucí uvízli v luxusní hodinové koloně a po pár desítkách minut jsme dokonce narazili na známé týmové parťáky z Přáslavic a to rodinu Malčíků. Po rozjezdu kolony jsme jeli tedy společně na místo určení (jó, kdo už tehdy mohl tušit, že tato sestava aut veze takový "poklad" :)). Bořetice/Kraví hora je opravdu zajímavé místo. Všude hromady vína (jak ve skle, tak i v sadech), tuny meruněk, stromy obtěžkané pod nápory švestek... Zkrátka země zaslíbená. Ihned jsme na letišti postavili stanové městečko vedle sousedů z Ukrajiny a šli si zalítat a prozkoumat místní vzduch. Letiště jako takové je totiž z jedné strany lemováno monstrózní kukuřicí a z druhé strany nekonečným sadem meruněk. Tyto „překážky" jsme mohli krásně využít pro chytání nějakých těch vteřinek ve vzduchu. Po pár testovacích letech jsme se odebrali na nocleh, někteří do stanů, jiní do karavanů a ti další do hotelu. Po noci, kdy se všichni dozajista smažili v nočních košilích, přišla sobota, která byla nejteplejší za posledních 100 let dle mého.

Číst dál: Bořetice - největší F5J akce ve středu Evropy





F5J Plzeň - výrazná, nefiltrovaná sedmnáctka!

Kategorie: F5J Zveřejněno: sobota 6. červenec 2013 17:45 Napsal admin


f5jplzen2013Tento víkend jsem si dával Plzeň celou sobotu i neděli. Po sobotní dvanáctce RECK jsem si dopřál i silnou sedmnáctku… Tolik se nás přesně sešlo na první výškoměrové soutěži v Plzni, organizované LMK Plzeň-Jižní sekce. Docela jsem byl zvědavý, jak bude probíhat má PRVNÍ výškoměrová soutěž vůbec. Abych byl tedy ještě přesnější, v sobotu večer jsem vyndal nový výškoměr z pytlíku, natáhnul do něj F5J firmware, a nacpal ho do své dvoumetrové Q12, se kterou jsem v již sobotu odlétal soutěž RCEKáčkovou. Velké éro CIRRUS mám na F5J sice připravené, ale samo se mi slepit a osadit ještě nestihlo, a proto jsem poprvé v životě vyzkoušel funkci výškoměru až při tréninkovém letu těsně před soutěží!

Počasí mělo být o něco teplejší než při sobotních káčkách, vítr měl také lehce zpomalit, a tak jsem byl plný očekávání. Ambice na umístění před soutěží nebyly naprosto žádné, s dvoumetrovým letadlem jsem si připadal proti 3.5-4 metrovkám spíše jako policajt proti Bémovi… :)

Číst dál: F5J Plzeň - výrazná, nefiltrovaná sedmnáctka!





F5J InterTour Hořice 25.5.2013

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 26. květen 2013 5:46 Napsal admin


F5J255Většinu reportáží ze soutěží začínám hodnocením počasí, ani nyní to nebude jinak. Předpovědi nás různě strašily, ale nakonec počasí odpovídalo tomu, co ukazovaly páteční prognózy meteorologických serverů. Ráno bylo zataženo, postupně kolem poledne dokonce chvílemi vykukovalo slunce, aby se na závěr soutěže obloha opět kompletně zatáhla. Déšť zahrozil jen několika kapkami a západní vítr se udržoval v celkem přijatelných mezích kolem 5 m/s, výjimečné silnější poryvy nepřesáhly povolenou hranici.

Počet přihlášených se na poslední chvíli dostal na mnou vysněnou dvacítku. Soutěž byla vyhlášena jako součást mezinárodního seriálu F5J InterTour, ovšem letos nás žádný zahraniční návštěvník nepoctil svojí účastí. Kromě již známých tváří se objevily dva zástupci z větroňářského centra v České Třebové, což je příslibem pro další „nákazu“ mezi zatím bezmotorovými větroňáři...

Číst dál: F5J InterTour Hořice 25.5.2013





Stopalcovky / F5J100 aneb létám nízko, létám rád.

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 19. květen 2013 10:10 Napsal admin


dinof5j100Dne 18.5.2013 nastala ta slavná chvíle a proběhla první "Stopalcová" soutěž v ČR. Podmínky rozhodně nebyly nejlepší a celé se to dělalo "na rychlo," nicméně výsledek dle mého stál za to.

Soutěž se měla původně konat až 25.5.2013 v rámci RCEK na Dinu, ale po dohodě mezi Alešem Krátkým (LMK Dinoklub) a Radimem Barčem (LMK Polanka) se soutěž uskutečnila již nyní. Díky tomu, že došlo k výpadku "RCEV" na Trnávce (fixní výška vypnutí v 175 metrech) jsme měli všichni chuť si zase soutěžně zalétat a toto přání se nám díky oběma pořadatelům splnilo (určitě nejenom nám). Vyhlásili jsme přihlášky, zajistili potřebnou techniku, poháry a sledovali počasí. Nakonec se přihlásilo krásných 21 soutěžících, což je rozhodně úspěch, když vezmeme v potaz to, že to nikdo z nás vlastně nikdy neletěl :-D. Bohužel počasí vypadalo docela nepěkně, hlavně co se větru týkalo. Nárazy byly úplně běžně přes 10 m/s  a průměr tak +- 5m/s. Ráno k tomu ještě sprchlo, takže jsme to měli skoro komplet a chyběl tak už snad jen sníh. Odpoledne se ale na oplátku ukázalo místy i slunce, a nějaká ta bublina byla taky ... Teda pokud jste ji stihli než uletěla v tom vichru někam do vesnice za letištěm. O termickém létaní bohužel nemohla být moc řeč, a tak nemohu tuto stránku soutěže hodnotit... Muselo se stát proti větru, prolétávát bublinami nebo klesáky, které se nechaly unášet mohutně dujícím větrem.

Číst dál: Stopalcovky / F5J100 aneb létám nízko, létám rád.





F5J, Hořice, 14.7.2012

Kategorie: F5J Zveřejněno: neděle 15. červenec 2012 19:49 Napsal admin

f5jhorice

Máme to za sebou a konečně se můžu klidně bez nervování vyspat. Nešlo o nic převratného, pouze o první soutěž F5J, v podstatě běžnou malou soutěž se 16 závodníky, ale přesto tam nějaký zvláštní náboj byl, z kterého se teprve vzpamatovávám.

 

Poslední dny před soutěží se nesly ve znamení pročesávání internetu a hledání nejpříznivější předpovědi počasí. Meteorologové nás potrápili, ale skutečnost nakonec nebyla tak špatná. Ráno nás vítala oblačná obloha a jen slabý jihovýchodní větřík. Jediná drobná přeháňka se přehnala ještě před začátkem soutěže, potom se nám už voda vyhýbala. Občas jsme zahlédli i modrou oblohu a teplota se držela v rozumných mezích. Vítr se již v průběhu druhého kola stočil od západu a dle předpovědi postupně zesiloval, přesto se držel v rozumných mezích kolem 5-6 m/s. Nejsilnější chvilku si vítr bohužel vybral na finále, kdy to foukalo 8-10m.

 

Na soutěž se přihlásilo 17 lidí, na poslední chvíli pro nemoc odřekl Tomáš Hlavinka, takže zbylo nás 16, z toho šest reprezentantů Slovenska.

 

Část pořadatelského týmu se sešla na letišti u soudku už v pátek večer a tato příprava se velmi vydařila, o čemž svědčí i opilecké a pro nezasvěcené nic neříkající poznámky zde na Stoupáku :) Vyzkoušet letiště před soutěží si také přijeli Karol Chyba a Bohuš Majerčík.

 

V souladu s propozicemi jsem udělal rozlosování na šest ... více v článku

Číst dál: F5J, Hořice, 14.7.2012





Lítat F5J či nelítat, toť otázka

Kategorie: F5J Zveřejněno: úterý 29. květen 2012 17:16 Napsal admin


faif5jDříve, než si odpovíme na tuto hamletovskou otázku, je třeba brát zřetel na to, že píšu sám za sebe a přesně tak jak jsem to zažil na vlastní kůži. Bez okolků, lobingu a jiných vlivů ...

Dne 26.- 27.5. 2012 se konalo v maďarském městě Kecskemét letošní první kolo série Eurocupu, kterou objíždíme s partou nadšenců a hrstkou odvážných již třetím rokem a nutno říci, že s pěknými výsledky. Před třemi lety (tedy na první návštěvě EC) jsme zjistili, že naše RCEK, respektivě tehdy spíše RCEJ, jsou velmi podobné právě Euro F5J-Outrunner a tak jsme je létali, vyhrávali a život šel dále. Letadla se vylepšovala, zvětšovala, motorové časy zkracovaly, stoupání zrychlovalo, ale pořád byla naprosto drtivá propast mezi hlavní a vedlejší kategorií Eurocupu a to Euro F5J a Euro F5J-Outrunner. Upřímně řečeno. jsem spíše první rok koukal s otevřenou pusou jak ty dvakrát větší stroje valí mezi mraky s neuvěřitelnou rychlostí a elegancí. Říkal jsem si "až budu velký a budu na to mít, taky to budu lítat", jenže tady je právě ta již zmiňovaná drtivá propast. Aby jste mohli předloni a loni létat tzv. "velké" museli jste mít A) správný stroj B) brutální pohon a za C) dostatek financí to celé uživit a udržovat v provozu. Protože kdo lítal "malé" uměl teoreticky i velké, neboť pravidla byla totožné, tak se objevilo následující rok pár pilotů průkopníků ( R. Malčík, L. Novotný, L. Vaňura aj.), kteří pokoušeli štěstí ve svářečkách jak se jim říkavalo. On název svářečky byl docela trefný, neboť "to žralo" zhruba 200A a kolikráté to i pěkně svařovalo dráty solidního průměru :)

Možná, že právě neuvěřitelná spotřeba peněz, motorů, převodovek nebo touha po spravedlnější termické disciplíně vedla minulý rok k tomu, že došla trpělivost všem, kteří do toho mohli co mluvit a Euro F5J nahradila nově zrozená FAI F5J diametrálně odlišná a opravdu termická disciplína. Stroje sice zůstaly, ale razantně se změnila pohonná soustava, a hlavně se přestal počítat motorový čas. Začala se počítat výška, ve které se ten či onen pilot odváží motor vypnout.

Mnoho lidí říkalo revoluce, mnoho lidí říkalo slepá ulice. Nakonec to docela funguje a tak jsem to testl jako amatér a králík kouzelníka pokustóna taky.

Číst dál: Lítat F5J či nelítat, toť otázka





Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám