Mistrovství ČR v kategorii RCEK

Kategorie: RCEK Zveřejněno: úterý 28. srpen 2012 19:21 Napsal admin

mcrrcekO víkendu 8. a 9. září 2012 se konalo historicky první oficiální mistrovství České republiky v lidové kategorii RCEK. Statečnými organizátory se stali tentokráte borci z Chomutova (LMK Chomutov - Pesvice), kde se konaly i dva poslední Eurocupy v rámci ČR. Pro některé již tedy známé místo. Ti co v Chomutově nikdy nebyli, mohli přijet už v pátek a potrénovat, prozkoumat a vybádat co se dá od zkušenějších. Pátečního příjezdu využilo poměrně dost lidí (hlavně ti, co to měli dále) a tak se mohlo v pátek diskutovat nad pravidly, motory a vším možným až do pozdních večerních hodin.

V sobotu ráno bylo na ploše připraveno na briefingu celkem 34 pilotů. Představili se časoměřiči(čky), rozhodčí a další lidé. Byly ukázány "sejfty zóny", vysvětlily se letmo pravidla, upřesnily se počty kol, finalistů a hlavně následovala vstupní kontrola všech modelů. Jejich označení, kontrola licencí, motorů, vrtulí a váhy. Kdo prošel, mohl jít na věc… Celkem se tedy mělo bojovat v osmi kolech a dvou finále, kde postoupí pouze "top ten" piloti, neboli deset nejlepších. Kontroly jako takové byly avízované dlouho dopředu, a proto kdo by se nechal nachytat na hruškách byl by opravdu nemoudrý. Kupodivu byly poměrně časté i namátkové kontroly ihned po přistání, kdy se s modelem nesmělo dělat vůbec nic a následovalo vážení a měření vrtulí. Například já (Krátký) jsem byl měřený a vážený snad každé kolo ! :-D

Počasí bylo toho dne poměrně větrné a tak byla taktika taková všelijaká. Většina letěla proti větru nad "svah" a snažila se něco nastát. Ti odvážnější po pocitu termiky opustili útulné místo na stráni a točící odcestovali po větru nad plochu a dále, výše atd... Někomu to vyšlo a vracel se ze stratosféry, jiní si pro letadlo došli a další prostě jen po svém čase otočili ze svahu k bodům a přistáli. Naštěstí cestovaly krásné vlny klesáků / stoupáků a tak kde to předtím bylo, tak teď tam byl padák, atd... zkrátka člověk musel i tak hledat a boje to byly kolikráte opravdu luxusní, jak se mistrák sluší. Bohužel byly i případy, kdy se prostě nesešel počet pilotů a letadel ve vzduchu.  Jinak k výkonům je třeba říct, že se dovednosti pilotů dost zlepšují. Potkávám dost lidí na soutěžích a u některých je takový pokrok, že to je až neuvěřitelné. Vůbec nebylo problém vidět (ano i v tomto větrném počasí) luxusní kroužení "na placato" v pár metrech nad zemí a z toho plynoucí záchrana. Stejně tak jako supr skoky z bublinky do bublinky (respekt těm co to tam předváděli)´, ale i umění poznat klesák a rychle opustit prostor, což je velmi důležité. K poslednímu bodu patří bezpochyby i dovednosti pilotů v roli našeptávačů. Kvalitní rádce je 50% úspěchu, neboť se lítalo v tomto případě velmi roztahaně (odleva doprava byly všude letadla). Všímavý rádce ... 

...mohl ihned detekovat klesák sunoucí se zprava, požírajíc soupeře a poslat pilota do pryč. Zda ovšem pilot poslouchá je již druhá věc :)

Sobota proběhla poměrně rychle a to i s pauzou na oběd. Výsledky ukázaly, jak si kdo první den MČR vedl. Následně člověk mohl jít klidně či neklidně spát nebo / do hospody / či  zapojit se do večerní diskuse. Na čele se usadili ostřílení borci, ale i pár nových nadějí naší kategorie. Všichni chvíli počítali jak a co zítra a poté se rozjeli do hotelů, nebo se zapojili do již zmiňované diskuse o pravidlech, MČR a jiných věcech přímo na letišti. Bohužel jsem nebyl na místě, a tak nevím "o čem se šuškalo, ale dovolím si ocitovat pasáž z www.lmkpolanka.cz a to "Ohledně místa konání příštího mistráku došlo ke shodě a jeho uspořádání přislíbil Petr Dušek v Hořicích. Co se pravidel týká, poměrně silný byl hlas, že pravidla žádnou změnu nepotřebují, načež vždy následovala odpověď: tak dobrá, jen bychom mohli změnit, vypustit…Zeptal jsem se, co nastane, když omezíme motory pouze rozměry a žádný komerční produkt nebude dosahovat kvalit speciálního motoru vyrobeného na zakázku, kterým budou vybaveni jen vyvolení. Že by byl AXI vrcholem techniky si totiž nemyslím. Odpověď zní: tak to budeme řešit. Já se jen ptám, proč tedy chceme mermomocí měnit současné znění, když se zatím nevyskytnul žádný problém. A když se někomu nelíbí styl létání RCEK, ať létá jinou kategorii, třeba F5J FAI, co je nám po tom."  Takto to okomentoval Radim Barč a dozajista s ním dost lidí souhlasí, a taky dost lidí ne… Každý z nás se k problematice mohl vyjádřit.

Mno, začala nám neděle. Ta nás přivítala mnohem krásnějším pilotním počasím. Bylo jasné, že strategie byla rozhodující a všichni si chtěli polepšit, nebo alespoň udržet dobré pozice. Od toho se také odvíjely styly letů. Někde to bylo těsně nad 10-15 vteřin, jinde zase jistota ze 40. Kroužilo se, skákalo se ze stoupáku do stoupáku. Létalo se daleko, nízko, vysoko a místy všechny tyto styly létání v kombinaci s modrou oblohou způsobovaly, že letadla nešla ani "za prd" vidět a tak se bohužel třeba výborně létajícímu a průběžně třetímu muži soutěže Petru Slezákovi podařilo rozbít model po ztrátě orientaci při motorovém letu a tím se definitivně vyřadit z finále. Taktéž kroužení v termice stylem "každý na jinou stranu" přineslo své ovoce v podobě srážky a to konkrétně mě (Aleši Krátkému) s Luďkem Novotným ml.. Když jsem si myslel, že jsem o kus níže (mám větší letadlo), tak mi "mladej" usekl zaživa celou směrovku a pokračoval v letu dále, zatím co já se šinul v smrtelné křeči k zemi. Vše nakonec dopadlo dobře. Z toho plyne zajímavý poznatek: 1) letadlo bez směrovky létá velmi špatně, ale létá! 2) když spravíte letadlo pomocí lepící pásky s tím, že je to provizorní, zůstane to tam až do nové sezóny (dnes je 6.10 a stále je provizorka na trupu :) )

 

Po dvou dalších kolech bylo vymalováno a tak do finále postoupili následující : ¨

  1. Ladislav Bednář
  2. Stanislav Perkovič
  3. Radim Barč
  4. Milan Chalupník
  5. Luděk Mareš
  6. Zdeněk Malčík
  7. Radek Malčík
  8. Aleš Krátký
  9. Vladimír Čermák
  10. Martin Mühl

Šlo se na věc, a nervozita by se dala krájet. Bohužel počasí si zahrálo krutou hru s odvahou mnohých pilotů a tak byly k vidění lety o trvání od 4 minut až do plných 15ti a druhé kolo proto bylo hop nebo trop. Po startu dost lidí motorovalo o poznání déle (bodejť by ne, po zkušeností z prvního kola) ale i tak to byla marnost nad marnost. Krásným příkladem jsem byl opět já a Radek Malčík. V naprosté nezbytnosti vydržet 15 minut jsme kroužili velmi daleko po větru v krásném stoupáčku, uplynula osmá a koukáme, že už nás není mnoho a tak je šance na umístění, nepolevujeme tedy a kroužíme dál, dál ,dál ... mno a nakonec jsme se s těmi papíráky prostě nedokázali vrátit a ukončili krásně nulou. Čest naší památce ;-)  a sláva borcům, kteří vydrželi a vybojovali na prvním MČR v kategorii RCEK cenné kovy.

mcrrcek2

 

  1. Chalupník Milan
  2. Mühl Martin
  3. Perkovič Stanislav
  4. Malčík Zdeněk
  5. Mareš Luděk
  6. Barč Radim
  7. Bednář Ladislav
  8. Čermák Vláďa
  9. Malčík Radek
  10. Krátký Aleš

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proběhlo vyhlášení, rozdaly se drobné ceny, poháry pro nejlepší, a všichni se rozprchli, jako když do koní práskne. Příští rok tedy v Hořicích a poděkování patří dozajista organizátorům, časoměřičům, a všem, co se na akci dostali, létali nebo nějak podíleli.

 

Krátký Aleš

Fotky zde - Malčatým

Výsledky zde

Zobrazeno: 3104

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám