Přehled 2012/2013

Kategorie: Úřední deska Zveřejněno: neděle 6. leden 2013 19:45 Napsal admin


100palcu

Tak nám začal rok 2013 a s ním se i brzy rojzedou opět závody v naších oblíbených kategoriích. Souboje to budou dozajista ostřejší a těžší než minulý rok. Technika bude opět o něco málo lepší a každému z nás přibyl minimálně jeden rok zkušeností. Úvodem tedy ještě popřeji všem, co zde chodí, mnoho sportovních úspěchů a spokojenosti se svými výkony v tomto roce. V článku naleznete detailní změny pravidel ve většině větroňářských kategoriích (F5J, RCEN, RCEO, RCV2, RCVS, RCEK, RCEJ, "Stopalcovky"), krátké resumé minulého roku. Dále bych zde chtěl napsat něco málo o právě nastávající sezóně 2013.

V roce 2013 se tedy nepochybně rozhoří lité boje v FAI kategorii F5J, ale snad se nám podaří uvést k životu také novou "lidovou" kategorie s názvem "Stopalcovky". Právě těmi bych chtěl začít, třeba právě proto, že nemají žádnou historii v roce 2012 a tak na ně težko dělat nějaké sumáry :)

Dodatek ze dne 10.1.2013 : dodán chybějící graf soutěží

Stopalcovky

Tato kategorie by měla být pro všechny ty,co rádi létají termicky, z malých výšek a opravdu rádi pilotují své RC stroje. Více informací je v tomto článku http://stoupak.cz/909-soute/pozvanky/103-100-vyskove-spinace-pojdme-to-rozjet-pratele, kde je popsáno snad vše důležité. Taktéž na toto téma probíhá anketa http://stoupak.cz/stopalcova-anketa, jejichž výsledky by jsme se dozajista měli zabývat. Nepředpokládám nějaké výrazné změny a tak to vypadá, že se bude létat podle "striktní kopie" FAI F5J pravidel, ale s omezením rozpětí modelu na 254 cm, tedy rovných 100 palců. Předpokládám, že by se mohly odstranit složitosti a zbytečné "opičky" v pravidlech (třeba vzlet jedním směrem nebo ...

... bezpečnostní koridory atp.) a ulehčit tak maximálně pořadatelům uspořádání právě takovéto soutěže. Aktuálně v anketě hlasovalo 9 lidí, že by i soutěž pořádalo, což by mohlo třeba 11-12 soutěží za rok být. Na začátek si myslím dobré. Diskuse probíhá zde http://stoupak.cz/forum/pravidla/8595-stopalcovka, tak se klidně můžete vyjádřit.

Graf počtu soutěží

Dovolil jsem si vytvořit takový malý přehled jak na tom jsou soutěže vs. roky. tož zajmavé čísla :)

vyvojsoutezi

F5J

Další je třeba kategorie F5J. V minulém roce se objevily první pilotní vlaštovky v množství větším než malém v této FAI kategorii. Poté, co se eurocupovské "svářečky" přetransformovaly do rize termické kategorie a jedinou pořádnou investici se stal "jen" model. To přilákalo poměrně dost pilotů nejen z českých luhů a hájů a začalo se ve velkém létat po celém světě s to především díky seriálu Intertour 2012. Dozajista nejlepší z nejlepších zde byli (a jistě budou) R. Malčík, L.Vaňura. V českých vodách dle neoficiálního žebříčku i pánové Micka a Kubica. Pravidla jsou od loňského roku FAIkové, a tak má tato kategorie opravdu špičkové renomé. Pokud vím, tak letošní neobsahují žádne změny.

RCEK

Káčka měly tento rok své první Mistrovství republiky v Chomutově a celkově se staly velmi oblíbené mezi piloty. Technologicky snad žadný extrémní skok nenastal, i když byla velká polemizace ohledně motorů, omezení výšek, zvětšení rozdílů bodů na předních pozicích. V pravidlech se udály následující změny.

Původní :

b) Motor musí být použit střídavý bezkomutátorový dostupný v běžné obchodní síti pod označením třídy 2208 nebo
2826 s rotujícím pláštěm bez převodovky, bez dodatečných elektrických a mechanických úprav.

Nahrazeno :

b) Motor musí být použit střídavý bezkomutátorový pod označením třídy 2208 nebo 2826 s rotujícím pláštěm bez
převodovky.

 

Tím pádem vypadlo :

Seznam přezkoušených a ověřených motorů:
AXI 2208/xx
DualSky 2826CA
FreeAir HC 80W
Hacker A20-M
KDA 20-26M
Himodel FC 2826
Megamotor RC 400/7
Turnigy TR 28-26/xx
RAY 2826
Scorpion 2208/xx

Čímž odpadla otázka ohledně legálnosti motorů, přemotávání atp.

 

Původní : 

a) Na letové ploše se musí vyznačit startovní čára a nejméně 6 m široký bezpečnostní koridor vzletového prostoru,
depo pro soutěžící a pořadatele soutěže. Vzdálenost mezi nejbližšími body vzletového prostoru a depa pro soutěžící
nesmí být menší než 30 m, zrovna tak překážky na zemi nesmí být blíž než 30 m od vzletové a přistávací plochy.

Nově : 

a) Doporučuje se vyznačit startovní čáru tam kde je to možné a nejméně 6 m široký bezpečnostní koridor
vzletového prostoru, depo pro soutěžící a pořadatele soutěže. Vzdálenost mezi nejbližšími body vzletového
prostoru a depa pro soutěžící nesmí být menší než 30 m, zrovna tak překážky na zemi nesmí být blíž než 30 m od
vzletové a přistávací plochy.

Celkově se ale zdá, že RCEK mělo dopozud svůj zlatý věk v roce 2011, kdy byly pravidla ještě prozatímní a nebylo tak ani Mistrovství republiky :( Uvidíme tento rok. Samozřejmně je třeba vyzvednout nekompromisní výkony chomutovských pilotů Novotného Luďka a Perkoviče Stanislava, Chalupníka Milana z Týnce. Tito jsou TOP 3 piloti žebříčku. Nesmíme ani opomenout nejlepší z nejlepších na MČR a to 1. Chalupník Milan 2. Mühl Martin a 3. Perkovič Stanislav. Ještě jednou gratulace všem a uvidíme jak to dokáži obhájit :)

Jinak RCEK létalo dle mých záznamů neuvěřitelných 97 pilotů! Solidní číslo.

 

RCEO

Ohledně RCEO mohu napsat jen snad to, že se konalo MČR v Uničově a to 1.9. s účastí 17ti pilotů. První tři místa obsadili domácí borci 1. Vašíček Radek st. 2. Horník Vladimír a 3. Barbořák Karel. V celkovém žebříčku je zapsáno 27 soutěžících s více než třemi soutěžemi a nejlépe na tom jsou 1. Vladimír Horník, 2. Tomáš Hlavinka a 3. Zdeněk Vojkůvka.

Co se pravidel týče, tak bylo přidáno

Není povoleno žádné pevné ani zatahovatelné zařízení (tj. hřeb, kolík, pilovité výstupky a pod.) určené pro
zpomalování modelu na zemi při přistání.

dále se změnilo

Původní

Jestliže se z jakýchkoli důvodů soutěžící rozhodne pro druhý pokus, začíná tento novým zapnutím motoru ještě ve
vzduchu, nebo novým vypuštěním modelu z ruky soutěžícího, nebo jeho pomocníka.
Pro druhý pokus nesmí soutěžící použít náhradní model, ani vyměnit pohonnou baterii. V případě druhého pokusu
se nezapočítávají body za přistání z prvního pokusu.

Nově

Jestliže se soutěžící rozhodne pro druhý pokus, musí přistát co nejblíže u přistávacího bodu a zahájit druhý pokus
novým vypuštěním modelu. Komunikace s časoměřičem musí být zachována.
Pro druhý pokus nesmí soutěžící použít náhradní model, ani vyměnit pohonnou baterii. Maže se dosavadní čas
klouzavého letu i případné body za přesnost přistání.
Činnost časoměřiče při druhém pokusu je stejná jako při prvním pokusu.

 

RCEN

Tuto kategorii létalo loni 59 soutěžících a 21 z nich se dostalo do žebříčku, kde jim vládli na konci roku 1. Váňa Jiří, 2. Kukačka Tomáš a 3. Veselovský Jiří. Gratulace.
Taktéž se konalo MČR v Modelparku Suché kde se stal mistrem ČR Micka Jan, 2. Veselovský Jiří a 3. Novotný Radek.

Původní 

model vypuštěn z ruky soutěžícího nebo pomocníka. Po prvním pokusu není povolen další model ani výměna
pohonné baterie. Uskuteční-li soutěžící druhý pokus, je tento považován za platný let.
Pilot může dostat další pracovní čas jen když:
a) Pilot prokazatelně nemůže vykonat let vzhledem k vnějšímu rušení.
b) Pilot nebyl hodnocen z důvodů, které nezavinil. V takovém případě může být let opakován podle rozhodnutí
ředitele soutěže kdykoli.
9.6.3.8. Zrušení letu nebo diskvalifikace
Let je anulován, když:
a) Pilot použil model neodpovídající pravidlům. V případě úmyslného nebo hrubého porušení pravidel může být
podle posouzení jury pilot diskvalifikován.
b) Model v průběhu letového času ztratí jakoukoli část.
c) Model byl již na stejné soutěži použit jiným soutěžícím.
d) Pilot má více než jednoho pomocníka.
e) Pokud jakákoli součást modelu nepřistane a nezůstane v klidu ve vzdálenosti do 75 m od osy přistávacího pásu,
měřeno od špice trupu k nejbližšímu místu osy přistávacího pásu.
f) Při překročení stanovené doby kluzu o více než 30 sekund.
g) Model není vypuštěn z přistávacího pásu.
h) Model nepřistál v pracovním čase.
i) Pilot, nebo pomocník odstartuje model dříve, než je vyhlášen pracovní čas.
j) Pilot je diskvalifikován z celé soutěže je-li model řízen jinou osobou.
k) Modelu se v průběhu kluzu točí (protáčí) vrtule

Nově

model vypuštěn z ruky soutěžícího nebo pomocníka. Pro druhý pokus není povolen další model ani výměna
pohonné baterie. Uskuteční-li soutěžící druhý pokus, je tento považován za platný let.
Pilot má nárok dostat další pracovní čas jen když:
a) Pilot prokazatelně nemůže vykonat let vzhledem k vnějšímu rušení.
b) Pilot nebyl hodnocen z důvodů, které nezavinil.
c) Dojde ke vzájemné srážce během letu s jiným modelem.
Opravný let může být opakován podle rozhodnutí ředitele soutěže kdykoli s ohledem na možnost soutěžícího
uskutečnit let ve stanoveném pracovním čase.
9.6.3.8. Zrušení letu nebo diskvalifikace
Soutěžící je diskvalifikován když:
a) Pilot použil model neodpovídající pravidlům.
b) Model byl již na stejné soutěži použit jiným soutěžícím.
c) Je-li model řízen jinou osobou.
d) V případě úmyslného nebo hrubého porušení pravidel.
Let je anulován, když:
a) Model v průběhu letového času ztratí jakoukoli část.
b) Pilot má více než jednoho pomocníka.
c) Pokud jakákoli součást modelu nepřistane a nezůstane v klidu ve vzdálenosti do 75 m od přistávacího pásu,
měřeno k nejbližšímu bodu přistávacího pásu.
d) Při překročení stanovené doby kluzu o více než 30 sekund.
e) Model není vypuštěn z přistávacího pásu.
f) Model nepřistál v pracovním čase.
g) Pilot, nebo pomocník odstartuje model dříve, než je vyhlášen pracovní čas.
h) Soutěžící spustí motor, aniž upozornil časoměřiče. Pokud se vrtule během klouzavého letu protáčí a motor je
vypnutý (tj. motor netáhne a ovladač motoru na vysílači je v poloze „vypnuto“), nepovažuje se to za motorový let.“

Původní

s ohledem na počet soutěžících a jejich bezpečnost. Na každém přistávacím pásu nesmí současně probíhat více než
jeden soutěžní let. Narovnání osy přistávacího pásu v případě jejího posunutí přistávajícím modelem může provést
pouze časoměřič příslušný danému přistávacímu pásu.

Nově

s ohledem na počet soutěžících a jejich bezpečnost. Na žádném přistávacím pásu nesmí současně probíhat více než
jeden soutěžní let. Narovnání stuhy vyznačující osu přistávacího pásu v případě jejího posunutí přistávajícím
modelem může provést pouze časoměřič příslušný danému přistávacímu pásu.

 

Původní

Součet dosažených výsledků za všechny odlétané soutěžní lety tvoří základ pro sestavení pořadí. Soutěžící

Nově

Součet dosažených výsledků za všechny započítávané soutěžní lety tvoří základ pro sestavení pořadí. Soutěžící

 

Původní

d) Časoměřič spustí svoje stopky když motor je vypnut. Čas kluzu končí buď zapnutím motoru, nebo když se
model po přistání zastaví. Pilot musí hlásit zapínání a vypínání motoru časoměřiči slovy "zapínám teď" a "vypínám
teď". Na pokyn "teď" časoměřič spustí, nebo vypne stopky.

Nově

d) Časoměřič spustí svoje stopky v okamžiku kdy je vypnut motor. Čas kluzu končí buď zapnutím motoru, nebo
když se model po přistání zastaví. Pilot musí hlásit zapínání a vypínání motoru časoměřiči slovy "zapínám teď" a
"vypínám teď". Na pokyn "teď" časoměřič spustí, nebo vypne stopky.

 

Původní

g) Za přistání se udělují přídavné body, které se přičítají k dosažené době kluzu. Když model přistane a zastaví se
tak, že vzdálenost špice trupu je od vytýčené, nebo narovnané (v případě jejího posunu modelem) osy přistávacího
pásu.

Nově

g) Za přistání se udělují přídavné body, které se přičítají k dosažené době kluzu. Když model přistane a zastaví se
tak, že vzdálenost špice trupu je od vytýčené, nebo narovnané (v případě jejího posunu modelem) osy stuhy
vyznačující osu přistávacího pásu.

Změn jak vidíte hromady. Snad k lepšímu :)

 

RCEJ

RCEJ už se opravdu létají snad jen v Horní Branné a Staré Pace (což je 18km od sebe) a tak to asi vypadá na konec :-/ Každopádně se koná i v roce 2013 MČR (Horní Branná)! 
Zajímavostí je, že dle mých záznamů létalo RCEJ v roce 2012 pouze 14 pilotů!! Každopádně je dle žebříčku nejlepší Semerák Petr, druhý je Veselovský Jiří a třetí Čermák Vladimír.

U této jediné kategorie není sebemenší změna pravidel.

RCV2

Bohužel k RCV2 se mi nepodařilo sehnat jakékoliv informace?! Tak snad jen změny v pravidlech

Původní 

c) Na letové ploše musí být přistávací body, jeden pro každého soutěžícího ve skupině. Každý přistávací bod
odpovídá jedné vzletové značce a je vzdálen 30 m po větru od vzletového koridoru. Uspořádání letové plochy může
vypadat jako na obrázku " Doporučené uspořádání vzletové plochy ".

Nově

c) Na letové ploše musí být přistávací body, jeden pro každého soutěžícího ve skupině. Každý přistávací bod
odpovídá jedné vzletové značce a je vzdálen 30 m po větru od návětrné strany vzletového koridoru. Uspořádání
letové plochy může vypadat jako na obrázku " Doporučené uspořádání vzletové plochy ".

RCVS

K RCVS by se mohl vyjádřit někdo, kdo létá?

Původní

9.4.6.2. Charakteristika modelu
Model musí odpovídat všeobecným ustanovením pravidel. Soutěžící smí použít k soutěži 2 modely.

Nově

9.4.6.2. Charakteristika modelu
Model musí odpovídat všeobecným ustanovením pravidel. Soutěžící smí použít k soutěži 2 modely.
nejmenší poloměr přídě trupu 7,5 mm
šířka vlečného háčku max. 5mm,
výška vlečného háčku max. 15mm,
výška písma licence min. 25mm (viz šablona)

 

Tolik k nějakému shrnutí základních změn mezi roky 2012 a 2013. Doufejme, že se bude létat o sto šest a všichni budeme první :)

 

Zobrazeno: 6406

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám