file Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J

Více
15. bře 2015 19:26 #14482 od Petr Dušek
Petr Dušek created the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J
Rychle se blíží začátek soutěžní sezóny a tak mě zajímá názor soutěžáků i funkcionářů na uspořádání letiště na soutěži F5J.
Přestože aktuální pravidla preferují sjednocení bodu pro start i přistání, na většině loňských soutěží pořadatelé využívali možnosti "pokud ředitel nerozhodne jinak" a létalo se tak jako bylo zvykem dříve, tj. startovní bod v koridoru u časoměřiče a přistávací bod v ploše.

Takže - jak budeme startovat a přistávat letos? Dostaneme nějaké sjednocující doporučení třeba od trenéra či šéftrenéra??

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
15. bře 2015 19:33 #14483 od Milan Macinga
Milan Macinga replied the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J
Za mna, na nasich sutaziach bude startovaci bod aj bodom pristatia. Viac diskutabilne a hadave je definovanie vzletu a pristatia ak sa pocas letu zmeni vietor napr. o 90st. Koridor ostava koridorom a priestorom pre casomeraca a prichod k startoviskam. Na malych sutaziach sa koridor "vypusti". Predsa len sa ludia nemusia tak nahanat ako pri vyssom pocte startovisk, sutaziacich.

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
16. bře 2015 06:23 #14484 od Tomas Hruby
Tomas Hruby replied the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J
Ono je to asi fakt jedno... Pravidla sice jako primární popisují sloučení obou bodů do jednoho, jenže ta dříve debatovaná věta "pokud ředitel neurčí jinak" celkem nesporně start z koridoru legalizuje.
Logika podle mě vede k tomu, co se dělo už loni - na menších akcích se startovalo od bodu, ale na velkých akcích, kde je velký pohyb osob a třeba i potřeba vytvořit pro časoměřiče v koridoru jisté zázemí, se bude startovat z koridoru. Když chceš názor trenéra, tak mě tato logika plně vyhovuje :-)

K tomu směru větru - tady záleží na síle. Při slabém větru by měli být všichni schopni startovat a přistávat i s bočním větrem. Pokud by se ale výrazně otočil silnější vítr, tak musí být pořadatel připraven body předělat a pokud se to stane během letu, tak to v extrému je i důvodem pro zrušení letu startérem a nový pracák. Tohle je právo a povinnost startéra, který musí podmínky sledovat a být schopen rozhodnout, primárně by se měl rozhodovat s ohledem na bezpečnost.

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
16. bře 2015 06:30 #14485 od Tomas Hruby
Tomas Hruby replied the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J
JInak když jsme u různých místních pravidel, tak se objevuje jedna drobná "místní úprava", která už je v propozicích EC v Maďarsku a asi bude požadovaná často.
Jde o to, že by pilot měl časoměřiče upozornit, že bude přistávat a pokud to neudělá a časoměřič "zaspí", tak nebude nárok na reflight. Nejde samozřejmě o situaci na konci kola, kdy všichni sedají na bod, tam je vše jasné. Objevil se ale problém v případě, že soutěžící nedolétal čas a navíc spadl dále od bodu (ale ne tak daleko, aby měl nulu), na to občas časoměřič nereagoval a výsledkem byl reflight. V F3J jsou dokonce známé případy, kdy to někdo udělal prakticky jistě schválně - když neměl čas, tak sedl radši dále s nadějí, že si chybou časoměřiče vykoleduje reflight...

S touto úpravou sice zcela srozuměn nejsem, v pravidlech to oporu nemá a může to vyvolat i spor, nicméně minimálně ti, kdo budou objíždět mezinárodní soutěže, by se na to měli připravit.

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
16. bře 2015 08:41 #14486 od Alois Hrabáček
Alois Hrabáček replied the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J
Zdravím. Dle mého názoru a do návrhu pravidel F5J by se měl jednoznačně nařídit start z koridoru, podobně jako u F3J. Házet letadlo proti koridoru, jak je to v současných pravidlech je nějaký omyl, nevím co to má za výhodu?? Akorát se s tím zdržuje odstartovaní další skupiny. V pravidlech je, že v koridoru nesmí nikdo být.
S tím přistáním před skončením pracovního času je občas také problém. Na MS F3J vloni, kde jsem byl jako časoměřič, přistál Francouz z vedlejšího startoviště asi 200 m od bodu, ale tým manažerka se po chvíli šla zeptat na čas."Nezkušený" časoměřič ji ukázal stopky na kterých ještě běžel čas, podala protest a měli nárok na opravu. Podobná situace nastala u mně, kdy Huculjak přistál na hranici 75 m a chtěl si jít pro letadlo, kdybych ho necal tak měl platný let. Já jsem ho zavolal zpět s tím až mu přeměří vzdálenost. Ta byla 79 m, takže 0.
Jak je vidět i časoměřiči musí být soustředěni na svoji práci.

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
16. bře 2015 09:52 #14487 od Aleš Krátký
Aleš Krátký replied the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J
Upřímně se také přikláním ke startování z koridoru a odchod k bodu. Start proti koridoru je opravdu dost na nic a z bezpečnostního hlediska to určitě není v pořádku.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
16. bře 2015 11:23 #14488 od Tomas Hruby
Tomas Hruby replied the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J

Alois Hrabáček napsal: Podobná situace nastala u mně, kdy Huculjak přistál na hranici 75 m a chtěl si jít pro letadlo, kdybych ho necal tak měl platný let. Já jsem ho zavolal zpět s tím až mu přeměří vzdálenost. Ta byla 79 m, takže 0.
Jak je vidět i časoměřiči musí být soustředěni na svoji práci.


A pak se někdo diví, proč má Hucaljuk Čechy tak "rád" - viz loni F5J Holíč :P :P :P

A zpátky k tomu startu - ono se nedá okecat, že v pravidlech F5J je dění pro start "z bodu" popsáno dobře, při splnění postupu v pravidlech to z hlediska bezpečnosti je OK. Jenže dobrý nápad naráží na tvrdou realitu, kdy splnění zmíněných předpokladů znamená minimálně mnohem větší nápor na časoměřiče, kteří by toho nachodili minimálně 2x tolik a další háčky a obvykle i zdržení. Proto na to loni pořadatelé reagovali vesměs dost rozumně, kdy tento postup nechali spíš pro menší akce, kde není takový spěch a u velkých přešli zpátky na koridor, k čemuž jsou v pravidlech otevřená zadní vrátka. Za mě OK :)

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
16. bře 2015 16:52 #14490 od Petr Dušek
Petr Dušek replied the topic: Uspořádání startovního/přistávacího bodu v F5J
Mám v podstatě obdobný názor, obě varianty jsou možné, ale i když ještě před rokem bych rozhodně hlasoval za dodržování způsobu startu jak je popsán v pravidlech, po zkušenostech z loňských soutěží mám pocit, že klasika se startem z koridoru je přeci jenom logičtější variantou. Navíc když na soutěžích už mají převahu F3J soutěžáci, pro které je to už léta zažitým standardem...

Jen by mě zajímalo, jestli se někdo pokusí tuto úpravu dostat zase zpátky do pravidel? Diskutuje se o tom aspoň někde v anarchistických kroužcích? Předpokládám, že s nějakými změnami pravidel se nyní čeká na okamžik, až budou pravidla z prozatimních schválena za regulérní. V agendě pro jarní plénum CIAM FAI není o F5J ani slovo...

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Vygenerováno za 0.760 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám