- Příspěvky: 69
- Obdržená poděkování 1
Pravidla a stroje
- bohuslav majercik
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
Tomas Hruby napsal: No mě tu doma zrovna leží nově osazené F5J o vzletovce 1350g (je tam ještě potenciál úspory na trupu pro výsledek dost pod 1300g), které uhlík na povrchu nemá vůbec - Stork 8XL...
Lenže koľko ti také ľahké ero vyrobené zo skla alebo v lepšom prípade z carboline vydrží , budeš rák ak jednu sezonu , lietadlá vyliezajú olietané už z formy a je jedno či je to Stork , Pike , Aspire alebo ORLA . Chýbajúcu gramáž tkanín a epoxid , je proste vždy niekde poznať , ak by ale váha bola 1700-1800g tak ero by sa dalo vyrobiť podstivo a F5J by vydržalo aj niekoľko sezón . Kde sú tie časy ked F3J malo 3,2-3,4m 2-2,2kg a aj po 3 sezónach vyzeralo rovnako

ps: a to nehovorím o prípadných kolíziách ,opraviť ľahký model a ťažký model je tiež pekný rozdiel
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Bedřich Koros
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 77
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 2
ano souhlasím s Honzou-soutěže RCEV a F5J bez finále s cca.pěti, šesti koly jsou zcela jistě pro většinu účastníků zajímavější-napínavější, neboť všichni létají až do konce nemusí dvě finálová kola na závěr protrpět jako pasivní časoměřiči což je cca. druhá třetina a další poslední třetina již stejně odjíždí domu protože se jich finále vůbec netýká.
Při tomto stylu soutěže tj. bez finále také podstatně více záleží na každém letu a nelze to hrát na nějaké šesté-deváté místo a potom se ve finale uvidí, že to třeba výjde.
Jinak mám dojem, že hrobem každé kategorie jsou neustálé časté změny - zpřísňování "úzkých" pravidel což stejně řadu pilotů nutí k tomu aby stále přemýšleli jak je mazaně obejít - a potom ruku na srdce jak často se dodržování různých tech. parametrů před zahájením soutěže kontroluje???? Myslím, že to je i jeden z důvodů současného skomírání např. kategorie RCEK.
Zdravím a mějme rozum F5J není F3J.
BK-HK
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
bohuslav majercik napsal: Lenže koľko ti také ľahké ero vyrobené zo skla alebo v lepšom prípade z carboline vydrží , budeš rák ak jednu sezonu , lietadlá vyliezajú olietané už z formy a je jedno či je to Stork , Pike , Aspire alebo ORLA .
Vydrží mi asi tak stejně dlouho, jako "těžký model", totiž do první pořádné srážky ve vzduchu, nešťastného pádu do pole či debility pilota (ti kdo byli loni v Holíči vědí, na co narážím

Vážně - kolik modelů se v opravdu intenzivním nasazení dožije "odlétání"? Co vidím kolem sebe, tak až tak moc ne, výměny dílů jsou vesměs po crashích...
Mimochodem zrovna Stork se pevností křídla v předchozí verzi od současného moc nelišil (jen na něm bylo víc barvy) a jeden exemplář, který má za sebou cca dvě sezóny, pořád provozuji. V podstatě jediný "omrvený" díl je střed, kde příčina ve výše uvedené oblasti, vše ostatní je v pohodě a klidně může sloužit dále...
Ad opravitelnost a odolnost - přijde na to... On je ten těžký ve výhodě spíš v tom, že člověka lehký nárůst hmotnosti tolik netrápí, tohle asi objektivní výhoda je, jinak ale lze opravit leccos i na lehkém.
Navíc při srážkách a nárazech do země občas dopadne lehký paradoxně lépe, protože má menší setrvačnosti atd. - vždycky je to o štěstí, ale v průměru mi to přijde dost podobné.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karel Skoupý
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 69
- Obdržená poděkování 1
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Nemyslím si, že se v F5J něco změní (možná se mýlím), ale nemyslím si ani, že je malá a klesající hmotnost F5J problém. Alespoň můj ne

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 500
- Obdržená poděkování 17
Píše se rok 2018 a sněžný muž JETI uvolníl gyro v příjímači.Tomas Hruby napsal: Ještě k tomu gyru - gyro je přirozeně legální .... F5 komise totiž tyto systémy i třeba telemetrii výslovně povoluje. V pravidlech F5J je pak specificky zakázána telemetrie, ostatní ale platí ...
Takže otázka je zda je gyro stále legální ?
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
V pravidlech F5J je jen obecná formulace, která v F3 sekci nebyla uznána za dostatečnou a posléze tam pravidla měnili i v obecné části, aby "gyra" zakázali. U F5J jsou ale naopak gyra v obecné části F5 sekce výslovně povolena, a následně to částečně rozmlžují přímo pravidla kategorie, takže jsme na tom ještě chaotičtěji, než tomu bylo v F3B/F3J před úpravou pravidel.
Já fakt neumím odpovědět, výklady se mohou lišit, třeba v Maďarsku to v propozicích zdůrazňují jako zakázané, ale pokud vím, tak zatím žádný formální protest, kdy by se zaujímalo stanovisko, k této věci neproběhl. Čekal bych, že něco proběhne kolem ME, ale zatím je na to brzy. Osobně jsem se rozhodl pokusy se stabilizací ukončit a nechat plavat, myslím si, že riziko zákazu a tím vyhození této práce je moc velké, ale ber to jako mé osobní rozhodnutí, které zatím není úplně podložené. Sám bych si v současné době troufl mávat pravidly a velmi přesvědčivě argumentovat pro obě varianty, což není právě optimální stav

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2077
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Já se s tím úplně neztotožňuji a spíš bych argumentoval pro legalitu gyra, konstatuji ale, že jsem už opačný výklad od pořadatele viděl. A dokud se tento bod někde neotevře důkladněji (opakuji, že by mne nepřekvapilo nějaké stanovisko už kolem ME), tak to zkrátka sporné bude.
Píšeš o alibismu - to mám podle tebe raději lhát, že je to jasné X či Y?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 500
- Obdržená poděkování 17
Při pozorování letových projevů některých pilotů je jasně gyro vidět (jen se o tom nemluví) ... ale jest-li nebude zakázáno tak je třeba se učit.
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (2 Příspěvky)
- Zapomněl jsem zmínit, že bude uplatněno vzájemné měření soutěžícími - tzv....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 07. dub 2025 11:19
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
-
-
- Soutěž RCEN 5.4.2025 Poříčí nad Sázvou (1 Příspěvky)
- Otevřeny přihlášky na soutěž č. 703 RCEN 5.4.2025 pořádané LMK Týnec nad Sázavou,...
- v Letecké kategorie / RCEN
- od Petr Cejnar
- 25. bře 2025 08:48
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.