rEvoluce F5J?
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
"Bohužel" taky pamatuji mnohakilometrové běhy s navijákem v ruce a brodění kukuřicí, ale co když právě tam vzniká láska a obdiv k termice. Jak jsem napsal výše, nemyslím si, že je modelářství málo populární, že vyhyne, ale určitě jsou málo populární ty naše kategorie, kde se v podstatě nic neděje.
Otázka je, jak "donutit" obyčejného pláckového pilota s dronem nebo vrtulníkem nebo EPP poletuchou, případně i nějakým warmlinerem, aby vytáčel bublinky. Já to nevím a v podstatě i kolemjdoucí raději koukají na kotrmelce než na nějakou tečku daleko a nízko (nebo vysoko). Na druhou stranu mi to ale ani nijak zvlášť nevadí, každá doba má svoje .
A vůbec, buďme rádi, že je nás tolik a máme se rádi . Taky by to mohlo dopadnout třeba takto - minimakety.cz/dvacetinky/reports/2017/OPENSCALE_2017/index.php H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 495
- Obdržená poděkování 11
V dnešní době technické revoluce 4.0 asi nikdo volňásky a účka litat nebude.
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Ač se to zdá nemožné, tak existují i jiné kategorie!! Tvrzení že volňásky dnes nikdo lítat nebude je docela směšné, koukal se někdo z vás kolik je u nás juniorů lítající velmi náročné FAI kategorie F1A, F1B, F1E ?? Není jich jako před 20-30 lety, ale pořád se musí na ME a MS team vybírat a sestavovat!
Jiné kategorie, mají problém vůbec repre team sestavit a nebo v horším případě není junior vůbec žádný!
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Debata o volnych modelech by asi byla zajimava, ale je to dost jine tema. Neco o tom vim a problemy jsou opravdu jine, v necem jsou na tom lepe, v necem zas mnohem hure...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 495
- Obdržená poděkování 11
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Pavel však píše dobře, aby F5J nedopadlo jako F3J a F3B. Souhlasím, ale taky dodávám, že do extrém stavu do jakého se F3J dostalo za 30 let vývoje, tak F5J to stihlo ani né za 5 let. FAI výšky pod 20m se mi zdají stejným extrémem jako vlek pod 0,5s. u F5J je riziko dnes již větší, půl vteřinový vlek v F3J dá aspoň 50m.
V každém případě odliv od tradičních kategorií je značný a asi se bude do budoucna ještě zvětšovat.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Svoboda
- Autor tématu
- Offline
- Expert
- FAI ID CZE 16942
- Příspěvky: 495
- Obdržená poděkování 11
Omlouvám se - volňásky jdou mimo mne. Sám jsem začínal s COčkama jako žák (minulé století : - )Tomáš Hlavinka napsal: zdá se mi, že někteří zdejší jsou zahledění jen a pouze do F5J případně v minulosti do RCEK.
Ač se to zdá nemožné, tak existují i jiné kategorie!! Tvrzení že volňásky dnes nikdo lítat nebude je docela směšné, ...
I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Tomáš Hlavinka napsal: Pavel však píše dobře, aby F5J nedopadlo jako F3J a F3B. Souhlasím, ale taky dodávám, že do extrém stavu do jakého se F3J dostalo za 30 let vývoje, tak F5J to stihlo ani né za 5 let. FAI výšky pod 20m se mi zdají stejným extrémem jako vlek pod 0,5s. u F5J je riziko dnes již větší, půl vteřinový vlek v F3J dá aspoň 50m.
V každém případě odliv od tradičních kategorií je značný a asi se bude do budoucna ještě zvětšovat.
Já ti nevím, ale dosud jsem žil v představě, že problém F3J byl a je především v tom, že se výkony dostaly do situace, kdy mnohdy rozhodovala spíš reakční doba časoměřiče. Samotné zkrácení vleku bylo vnímané leckdy spíš pozitivně, protože zvyšovalo zajímavost termické fáze letu před přistáním, problém byl ale v neúměrně nízké "odměně" za růst rizika a při dobrém počasí i v tom zmíněném zahuštění rozdílů do úrovně desetin.
Zrovna tohle F5J docela slušně vyřešila...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Alois Hrabáček
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 439
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 9
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Že je ještě větší problém to, co píšeš ty, tedy problém s vlekaři, sestavením týmu a x dalšími věcmi je bohužel naprostá pravda, k tomu není moc co dodat.
Ad mládež - ono je to těžké. Já mám třeba zkušenost se synem, který v Praze měl možnost chodit do kroužku (v rámci DDM a v daném případě se musí uznat, že to město celkem podporovalo a ekonomické problémy daný kroužek příliš neměl).
Jenže s výsledky to už tak skvělé nebylo - vedoucí se snažil postupovat dost tradičně, tedy volňásky atd a co vím, tak defakto v modelařině z členů nepokračuje nikdo (Martin trochu ano, ale to bylo čistě o mé aktivitě).
Ono tohle tradiční pojetí prostě dneska dětem nic neříká, chtějí modely řídit. Naopak s tím, že by to nutně muselo být "hotové" bych to tak jasně netvrdil, spíš je zájem o "moderní stavebnice" typu skládačka z laserem řezaných dílů atd.
Asi by neuškodilo se zamyslet nad nějakou promyšlenou RC kategorií vyloženě pro mládež, s výhradami se hodí RCH, RCVS už je dost problematické. Vyloženě se nabízí pozitivní příklad z Evropy - jednoznačný úspěch má ve více zemích kategorie F3-RES2M, tedy dvoumetrovky s s řízením směrovky, výškovky a brzd a pozor, s podmínkou klasické dřevěné stavby, dokonce včetně trupu. Rozmach je velký, napočítal jsem například přes 15 krásných stavebnic v rozsypu, prodávaných v běžných eshopech, žádná "pokoutní výroba" v klubech. Podle mne celkem ideální kategorie jak pro kroužky, tak pro děti vedené rodiči, navíc případně i s možností elektrovarianty s výškovým spínačem... Na stavbu spíš jednodušší než menší RCH, proti RCVS se kluci naučí trochu kulturnější přistání než s dvouservovým strojem, kde prostě jiná cesta než divoké píchání není a cesta dále mi od této kategorie přijde docela logická. V elektroverzi (třeba jen s druhým trupem) se s tím dá v pohodě létat RCEN i RCEO a v podstatě i RCEV, využití je opravdu poměrně široké.
Ale jak něco podobného prosazovat opravdu netuším...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- F5J-Poříčí nad Sázavou 27.4.2024 (12 Příspěvky)
- Rozlosování. Tátové od Juniorů proti sobě nepoletí:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Milan Chalupník
- Včera 14:36
-
- Plzeňské stopalcovky 8.6. (1 Příspěvky)
- Letos vyšla soutěž na Medarda. Určitě bude hezky. Pozvánka už visí.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Ivan Horejsi
- 24. dub 2024 10:49
-
- Pozvánka na Hanáckou termiku - RCEV (1 Příspěvky)
- Ahoj všem, rád bych vás pozval na první RCEV soutěž s názvem "Hanácká termika". Berte to...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Aleš Krátký
- 23. dub 2024 17:55
-
- F5L Aprílový motůrek (6 Příspěvky)
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Jaromír Kamenský
- 22. dub 2024 19:51
-
- Jarní RCEP | Uničov 21.4.2024 (2 Příspěvky)
- video ze soutěže na YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=sWW5GW6Utlo
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Lubomír Šášek
- 21. dub 2024 19:18
-
- Django RCEV (1 Příspěvky)
- Zdravím všechny Po Taťkovi mám doma dva modely Django - celouhlik. SL 623g ST 798g Kompletně...
- v Ostatní / Inzerce
- od Martin Rajšner
- 13. dub 2024 20:30
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.