question-circle rEvoluce F5J?

Více
19. čen 2017 16:33 #19023 od Jan Kubica
Jan Kubica replied the topic: rEvoluce F5J?
Tomáši, jen tak mě napadlo, že autor to mohl myslet tak, že kdo neběhal za házedlem, nemůže přeci rozumět termice. To je samozřejmě "kousavost", ale na druhé zamyšlení - co když je to pravda?

"Bohužel" taky pamatuji mnohakilometrové běhy s navijákem v ruce a brodění kukuřicí, ale co když právě tam vzniká láska a obdiv k termice. Jak jsem napsal výše, nemyslím si, že je modelářství málo populární, že vyhyne, ale určitě jsou málo populární ty naše kategorie, kde se v podstatě nic neděje.

Otázka je, jak "donutit" obyčejného pláckového pilota s dronem nebo vrtulníkem nebo EPP poletuchou, případně i nějakým warmlinerem, aby vytáčel bublinky. Já to nevím a v podstatě i kolemjdoucí raději koukají na kotrmelce než na nějakou tečku daleko a nízko (nebo vysoko). Na druhou stranu mi to ale ani nijak zvlášť nevadí, každá doba má svoje :-).

A vůbec, buďme rádi, že je nás tolik a máme se rádi :-). Taky by to mohlo dopadnout třeba takto - minimakety.cz/dvacetinky/reports/2017/OPENSCALE_2017/index.php H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 05:52 #19027 od Pavel Svoboda
Pavel Svoboda replied the topic: rEvoluce F5J?
Já si myslím, že spíš musí trenér opatrně s F5J ať to nedopadne jako F3B,F3J a další.
V dnešní době technické revoluce 4.0 asi nikdo volňásky a účka litat nebude.

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 06:15 #19029 od Tomáš Hlavinka
Tomáš Hlavinka replied the topic: rEvoluce F5J?
zdá se mi, že někteří zdejší jsou zahledění jen a pouze do F5J případně v minulosti do RCEK.
Ač se to zdá nemožné, tak existují i jiné kategorie!! Tvrzení že volňásky dnes nikdo lítat nebude je docela směšné, koukal se někdo z vás kolik je u nás juniorů lítající velmi náročné FAI kategorie F1A, F1B, F1E ?? Není jich jako před 20-30 lety, ale pořád se musí na ME a MS team vybírat a sestavovat!
Jiné kategorie, mají problém vůbec repre team sestavit a nebo v horším případě není junior vůbec žádný!

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 06:59 #19031 od Tomas Hruby
Tomas Hruby replied the topic: Re:rEvoluce F5J?
A o cem jinem nez F5J a primo souvisejich kategoriich bychom se meli bavit v threadu F5J?
Debata o volnych modelech by asi byla zajimava, ale je to dost jine tema. Neco o tom vim a problemy jsou opravdu jine, v necem jsou na tom lepe, v necem zas mnohem hure...

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 08:04 #19032 od Pavel Svoboda
Pavel Svoboda replied the topic: Re:rEvoluce F5J?
jde o to aby F5j nedopadlo stejně

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 08:11 #19034 od Tomáš Hlavinka
Tomáš Hlavinka replied the topic: Re:rEvoluce F5J?
Neprosazuju ani jedno, oboje mám rád, ale asi bych netvrdil, že volňásky dnes už nikdo lítat nebude.

Pavel však píše dobře, aby F5J nedopadlo jako F3J a F3B. Souhlasím, ale taky dodávám, že do extrém stavu do jakého se F3J dostalo za 30 let vývoje, tak F5J to stihlo ani né za 5 let. FAI výšky pod 20m se mi zdají stejným extrémem jako vlek pod 0,5s. u F5J je riziko dnes již větší, půl vteřinový vlek v F3J dá aspoň 50m.
V každém případě odliv od tradičních kategorií je značný a asi se bude do budoucna ještě zvětšovat.

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 08:12 - 20. čen 2017 08:13 #19035 od Pavel Svoboda
Pavel Svoboda replied the topic: rEvoluce F5J?

Tomáš Hlavinka napsal: zdá se mi, že někteří zdejší jsou zahledění jen a pouze do F5J případně v minulosti do RCEK.
Ač se to zdá nemožné, tak existují i jiné kategorie!! Tvrzení že volňásky dnes nikdo lítat nebude je docela směšné, ...

Omlouvám se - volňásky jdou mimo mne. Sám jsem začínal s COčkama jako žák (minulé století : - )

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Poslední úprava: 20. čen 2017 08:13 od Pavel Svoboda.

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 12:47 #19043 od Tomas Hruby
Tomas Hruby replied the topic: Re:rEvoluce F5J?

Tomáš Hlavinka napsal: Pavel však píše dobře, aby F5J nedopadlo jako F3J a F3B. Souhlasím, ale taky dodávám, že do extrém stavu do jakého se F3J dostalo za 30 let vývoje, tak F5J to stihlo ani né za 5 let. FAI výšky pod 20m se mi zdají stejným extrémem jako vlek pod 0,5s. u F5J je riziko dnes již větší, půl vteřinový vlek v F3J dá aspoň 50m.
V každém případě odliv od tradičních kategorií je značný a asi se bude do budoucna ještě zvětšovat.


Já ti nevím, ale dosud jsem žil v představě, že problém F3J byl a je především v tom, že se výkony dostaly do situace, kdy mnohdy rozhodovala spíš reakční doba časoměřiče. Samotné zkrácení vleku bylo vnímané leckdy spíš pozitivně, protože zvyšovalo zajímavost termické fáze letu před přistáním, problém byl ale v neúměrně nízké "odměně" za růst rizika a při dobrém počasí i v tom zmíněném zahuštění rozdílů do úrovně desetin.
Zrovna tohle F5J docela slušně vyřešila...

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 16:10 #19045 od Alois Hrabáček
Alois Hrabáček replied the topic: Re:rEvoluce F5J?
Tomáši, úbytek soutěžících v F3J vůbec není z důvodu rychlých startů a přesného přistání ale úplně něco jiného. Velká část startovního pole létá F3J vůbec od vzniku této kategorie a tak zestárli o 25 let! A na mezinárodních soutěžích se vleká ručně a na to již nemají fyzicky. U nás od roku 2011 jsou povoleny navijáky, tak se jakž takž tato kategorie drží a z každého MS nebo ME vozí medaile.To se nedá říct o většině ostatních kategorií! Problém nejen modelářství je v možnostech dnešní mládeže. Technické kroužky, ve kterých jsme se lecos naučili již skoro nejsou. Takže se vše otočilo ke koupím hotových modelů a hledání co nejpohodnějšího soutěžení. To jsou právě modely s vlastním pohonem a to elektro. Možná za pár let to také opadne a začne se závodit už jen virtuálně na počítači. Ale tento problém není jen v modelářství, ale ve všech sportech

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Více
20. čen 2017 16:28 #19046 od Tomas Hruby
Tomas Hruby replied the topic: Re:rEvoluce F5J?
To máš pravdu, ale já reagoval na něco jiného, totiž přímo letovou úlohu a tam skutečně to, co jsem psal , problém je...
Že je ještě větší problém to, co píšeš ty, tedy problém s vlekaři, sestavením týmu a x dalšími věcmi je bohužel naprostá pravda, k tomu není moc co dodat.

Ad mládež - ono je to těžké. Já mám třeba zkušenost se synem, který v Praze měl možnost chodit do kroužku (v rámci DDM a v daném případě se musí uznat, že to město celkem podporovalo a ekonomické problémy daný kroužek příliš neměl).
Jenže s výsledky to už tak skvělé nebylo - vedoucí se snažil postupovat dost tradičně, tedy volňásky atd a co vím, tak defakto v modelařině z členů nepokračuje nikdo (Martin trochu ano, ale to bylo čistě o mé aktivitě).
Ono tohle tradiční pojetí prostě dneska dětem nic neříká, chtějí modely řídit. Naopak s tím, že by to nutně muselo být "hotové" bych to tak jasně netvrdil, spíš je zájem o "moderní stavebnice" typu skládačka z laserem řezaných dílů atd.
Asi by neuškodilo se zamyslet nad nějakou promyšlenou RC kategorií vyloženě pro mládež, s výhradami se hodí RCH, RCVS už je dost problematické. Vyloženě se nabízí pozitivní příklad z Evropy - jednoznačný úspěch má ve více zemích kategorie F3-RES2M, tedy dvoumetrovky s s řízením směrovky, výškovky a brzd a pozor, s podmínkou klasické dřevěné stavby, dokonce včetně trupu. Rozmach je velký, napočítal jsem například přes 15 krásných stavebnic v rozsypu, prodávaných v běžných eshopech, žádná "pokoutní výroba" v klubech. Podle mne celkem ideální kategorie jak pro kroužky, tak pro děti vedené rodiči, navíc případně i s možností elektrovarianty s výškovým spínačem... Na stavbu spíš jednodušší než menší RCH, proti RCVS se kluci naučí trochu kulturnější přistání než s dvouservovým strojem, kde prostě jiná cesta než divoké píchání není a cesta dále mi od této kategorie přijde docela logická. V elektroverzi (třeba jen s druhým trupem) se s tím dá v pohodě létat RCEN i RCEO a v podstatě i RCEV, využití je opravdu poměrně široké.
Ale jak něco podobného prosazovat opravdu netuším...

Please Přihlásit se or Vytvořit účet to join the conversation.

Vygenerováno za 0.830 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám