file Zpráva 2/2014

Více
26. bře 2014 08:01 #12062 od Aleš Krátký
Zpráva 2/2014 vytvořil uživatel Aleš Krátký
Konečně nastal čas k otevření diskuse a domnívám se, že se čeká na mne. Tak do toho.
Článek od Aleše mne potěšil, také proto, že jeho uvažování je velmi podobnému mému. Opravdu jsme se nedomlouvali, takže je vidět, že problémy jsou celkem obecně známé.

Náměty jsou z mé hlavy, nechci je ovšem nijak prosazovat silou. Jako všichni ostatní členové komise i já mám jen 1/8 rozhodovacích pravomocí.
Ale mluvit se nejen může ale i má o všem.

2.1. Kategorie F5B, F5F:
Kategoriemi se u nás zabývá hrstička lidí. Přitom spousta modelářů má hotlinery, které by se pro daný účel mohly použít.
Není kde a domnívám se, že o kategoriích se moc neví.

Navrhuji:
Zorganizovat veřejnou soutěž (není to snadné, ale ani soutěž F3B není snadná)
Napsat článek do časopisu
Propagačně zalétat třeba v Nesvačilech a na Jetimeetingu atd. Když v Nesvačilech létal T. Ciniburk s F5D, vzbudil velký zájem.

Nevím, jestli to bude mít efekt, ale mohli bychom si říct „aspoň jsem zkusil“.

JV Ivane, něco podobného jsme už kdysi zkoušeli u nás na Písnici. Náborovka (létalo se u pomníku na „staré benešovské“) spočívala v tom, že si člověk na FAI trati pro „faiky“ mohl zaletět s čímkoli a vyzkoušet si soutěžní úlohy. Když to shrnu, tak opravdu promarněný čas bez jakéhokoli efektu. A to tam nebyla žádná „vořezávátka“. Jména jako Tomáš Vítek, Jarda Bartůněk, Honza Uhlík apod.
Závěr za mě. Velmi nejistý výsledek za relativně hodně vloženého času.


Já si také nejsem jist výsledkem. Uspořádat testovací soutěž je sice fajn, já osobně bych na takovou přijel, ale určitě by mne nedonutila přejit do jiné kategorie. Toho bych byl schopen až v případě, že něco co lítám končí, a já hledám náhradu. O tom ale není řeč.

2.2. Kategorie F5J
Tomáš už pravidla přeložil, slíbil jsem kontrolu.


2.3. Kategorie RCEJ:
Je na ústupu, evidentně historicky přežitá. V letočním roce jsou 4 soutěže v Podkrkonoší a 1 ve Valašských kloboukách. Rušení kategorie není na místě. Ale: má nebo nemá význam organizovat MČR, když je to v podstatě Mistrovství Podkrkonoší?

JV Jsem klidně pro, aby se v této kategorii nevypisovalo MČR, ale jak už jsem několikrát zmínil, nerušil bych ji. Tímto opatřením vezme trochu za své naše „těžce vydobytá a vycinkaná demogracie“, ale jak my Češi říkáme – c´ est la vie.

Mi to příjde jako tvrdošijné a umělé prodlužování agónie této kategorie. V klidu mohla skončit a kluci začít létat třeba RCEK (letadla jsou shodné)

JV Aleši, tohle není agónie. To by pak musely být RCEN, V2 a další dávno po smrti. Ale jenom proto, že to těm pár lidem nikdo nesmyslně nezrušil, tak jsou dneska tyto kategorie opět „v kursu“. Na enkách se běžně sejde kolem 15 lidí, někdy i víc a RCVS opět žijou. Je fakt, že dostaly jointa v podobě výkonnějších modelů, ale to je fuk. Žerou snad někomu chleba?

2.4. Kategorie RCEK:
Vývojem se dostala do slepé uličky. Létá se příliš vysoko a motory se ničí přehříváním. Oba problémy je možno řešit, nebo se o řešení alespoň pokusit.
V ČR je několik stovek speciálních modelů, pro které by nebylo použití. Pro úspěšné létání v nové kategorii RCEV se ukáží jako nevhodné. Chtěl bych se mýlit.
Také se domnívám, že jedna kategorie by mohla být jako „vstupní“, bez HW a SW. To by mohla být RCEK.

JV Tady se přiznám, že trochu nerozumím tvé myšlénce. Jako bez SW ještě ano, ale bez HW už né. Asi se projevila moje momentální zaostalost.

Jako vstupní považuji maximálně RCEN / RCEO, kde jsou po všech stránkách minimální nároky. RCEK bohužel pohřbilo (alespoň tady u nás na Moravě) povolení přemontovávání motorů.

JV Z tohodle se snad už stává folklór. Může mi někdo z Moraváků zodpovědně říct, kde je povolené přemotání motorů? Viz dále:

b) Motor musí být použit střídavý bezkomutátorový pod označením třídy 2208 nebo 2826 s rotujícím pláštěm bez převodovky.
Povolený maximální průměr statoru je 22 mm a maximální délka statoru 9 mm.
Typickým příkladem takového motoru je AXI 2208. Maximální průměr celého motoru může být 28 mm, délka 26 mm.

9.6.7.1.4.1. Kontrola elektromotoru s rotačním pláštěm
Vzhledem k variabilitě konstrukčních řešení těchto elektromotorů může pořadatel vybrat kteréhokoli soutěžícího (např. losováním) a požádat ho, aby předložil motor ke kontrole rozměrů. V případě neznámých hodnot ve specifikaci motoru musí soutěžící demontovat motor pro kontrolu rozměrů statoru.

JV Zrovna tak by mě zajímalo, kdo Moraváky, popř. jiné piloty nutil, aby lítali s káčkama nesmyslně vysoko? Řekněte mi jméno a já ho nahlásím orgánům činným v trestním řízení (vtip).
A rejpnutí na konec. Vy fakt s vejškoměrem netočíte stoupáky do nevidím? Necháte ho odejít a lítáte stále nízko a blízko? Že by?


A ano, trošku i snaha držet se Slováků v kooperaci s pravidly (o to se tedy snažím především já)

Navrhuji dvě změny. Měly by smysl pouze pokud by platily současně:

Zkrátit dobu chodu motoru.
Možnosti:
Zkrátit „natvrdo“, třeba na 20 sekund
Penalizovat delší dobu stoupání než „x“ sekund
Rozhodnutí o době chodu motoru nechat na řediteli soutěže

Nejvíc by se mi líbila první možnost, kvůli jednoduchosti.
Námitka je mi hned jasná: ve výhodě budou „lepší“ motory. Nemusí to být pravda. Kdo při 15 sekundách vystoupá výš o 25 metrů, při 30 sekundách to je už 50 metrů. To je velký absolutní rozdíl.

Přetížení motoru penalizovat tvrději, než jak je to teď: tak, aby platilo „jeden pokažený let = pokažená soutěž“.
To je snadné: žádný škrtací let, žádné finále. 7 startů pro všechny. To by přinutilo ke „konzervativnějšímu“ zatěžování motorů.

Tak by vzrostl význam letu a mohl by se potlačit význam přistání snížením udělovaných bodů.

Má to význam? Určitě by to bylo lepší, než současný stav, kdy soutěž rozhoduje přesnost přistání na čas a na bod. A také kdo dohlédne dále.

JV Jsem pro změny, ale vidím to na delší povídání. Na konci by měl být nějaký co nejmíň bolestný kompromis a vůbec by neškodilo opět zdůraznit, že veškeré úpravy motorů jsou nepovolené. Do teď jsem nepochopil, kdo „odpískal“ to, že se dneska vesele přemotávají motory. Chtělo by to pár exemplárních opatření na soutěžích a bylo by. Jenže on ředitel těžko sejme Lojzu ze svého klubu. Takže nevím.

Viz text nahoře. Převíjení motoru bylo smrťákem , a nekompatibilita se zahraničím.

2.5. Kategorie RCEN, RCEO:
Domnívám se, že bychom se měli pokusit o sjednocení. Současný stav, kdy Enka se létají v Čechách a Eočka na Moravě, není zrovna přínosný. Regionální rozdělení je velmi zvláštní.

Možnosti jsou tři:
Zachovat pouze RCEN
Zachovat pouze RCEO
Pokusit se o sjednocení, vzít z každé kategorie něco. Výsledek by se asi měl jmenovat jinak.

Není MČR ale Mistrovství Čech a Mistrovství Moravy.
Nemusí to být úkol na jeden rok, ale bavit bychom se o tom mohli. Mezi sebou i se závodníky.
Toto rozhodnutí by mělo být pokud možno jednohlasné.

JV Určitě jsem pro zachování „univerzální“ kategorie ve smyslu „... zalítej si to s čím chceš....“, ale situace je obdobná jako v RCEJ. Byla mistrovství jak na Moravě, tak i v Čechách (jsem např. vicemistr z roku 2012). Né že by se mi nechtělo pracovat, ale při sjednocení pravidel to znamená, že se budou dělat pravidla úplně nová se vším všady (štábní kultura a vlastně by se mělo postupovat stejně jako u každé nové kategorie, viz RCEV – zkušební soutěže a tradá).

Já bych udělal jako ideální a dokonalé spojení během soutěže to, že by se lítaly obě disciplíny. 3 kola čára, 3 kola kruh a je to.

2.6. RCEV:
Podle potřeby zejména formální úpravy pravidel.

Další náměty na diskusi jsou vítané.
Nebudeme si dávat žádný termín.

JV U této opravdu skvělé kategorie bych se přimlouval za masívní osvětu, aby to neskončilo u kluků na Moravě. Já mám osobní úspěch v „ukecání kolegů na Brabenci a částečně v Pace a Lomnici“. Dušek v Hořicích je uvědomělý sám od sebe.
Já musím poděkovat všem, kteří uspořádali soutěž mimo Moravu. I když někteří až na konci sezóny, kdy už to je trošku pasé (kdyby ji udělali jako první, tak by mohli případně udělat další)
Je velkou škodou, že neprošly pravidla co sepsal Novotňák, neboť dávaly hlavu a patu a nebyly by trnem v oku těch, co kvůli pravidlům neuspořádali soutěž.


Měli bychom se také zajímat o stav pravidel v okolních zemích, kvůli případné kompatibilitě pravidel. Pokud něco víte, napište a dáme dohromady nějaký souhrn.

JV Kompatibilita je určitě žádoucí, ale mohl bych vyprávět veselé historky z natáčení, jak jsem dostal za toto kdysi v RCEK „po držce“ od kolegů Duška, Kubiceho a dalších. Motto bylo vždy stejné a to, co nám je po nich. Připomínám, že to bylo v době, kdy se houfně jezdilo do Holíče na Eurocup a o výškoměrech se mluvilo jako o něčem sprostém (byly jen výškové spínače).
Jak jsem psal, o to se v rámci svého soutěžního působeni snažím já. Bohužel jediná spojka je na Slovensko.

Zatím jsem zjistil:
Slovensko
F5J, F5J-100
Polsko
V podstatě pouze F5J
ALES: omezovač výšky 200 metrů, max. doba stoupání 30 sekund

Ad ALES : pokud vím, tak Američané mění každé kolo vypínací výšku podle aktuálních podmínek (chtěli úpravu SORGu)

S Alešem a redakcí RCR jsme dohodli publikování jeho článku. Bude patrně v květnovém čísle.
Ano, tento měsíc bude jeden článek , příšti hned dva.


24.3.2014 I. Hořejší

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

dnz

Vygenerováno za 0.684 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Ads Elite footer

Weby přátel

dnz

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám