file Pravidla (nejen) F5J pro rok 2018

Více
13. bře 2018 16:49 #19976 od Pavel Svoboda
Právě z F3J si situaci pamatuji a rád bych věděl zda gyro ano/ne.
Otázka je proč nejmenovaní "Futabáři" mlčí a vracejí se na závodech z "dálek" pouze oni.

Ivan Horejsi odpověděl/a na téma: Pravidla F5J na rok 2014
Dostal jsem od Emila Giezendannera oficialni vyjadreni subkomise F5 pro pravidla 2014 a 2015. Tady je to v prekladu a radej i v originale. I.

Pro všechny kategorie F5 pro rok 2014:

5.5.1.3 Všeobecné charakteristiky modelů třídy F5
d) Přenos informace od modelu k pilotovi je zakázán, s výjimkou přenosu síly signálu a napětí přijímačové baterie

Nově od 1.1.2015
d) Je povolen libovolný elektronický systém. Výjímky jsou definovány v pravidlech příslušných kategorií F5.
- Povoluje se pokročilé stabilizační zařízení
- Povoluje se zařízení pro omezení velikosti energie pro start
- Autonomní nebo předprogramovaný let není povolen
-GPS nebo podobný systém určení polohy není povolen

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. bře 2018 05:59 - 14. bře 2018 07:05 #19977 od Tomas Hruby
Ahoj Pavle, ono to je malinko složitější... To co píšeš je pravda, to samozřejmě v argumentaci používám také :-) Na druhé straně ale tato změna obecné části pravidel byla primárně míněna pro F5B/F (kategorie F5J byla v tu dobu z hlediska F5 komise trochu mimo, což je vtipné, když ji nyní létá víc lidí, než vše ostatní z F5 dohromady). A v pravidlech F5J proto zůstala ta obecná formulace o přímém řízení rádiem, což je malinko v konfliktu (u F5B nic takového není). Prostě zdroj zmatku je v tom, že spousta lidí brala F5J jako trochu jinou F3J a vůbec jim nedocvaklo, že jsou v jiné subkomisi a musí tedy hlídat víc věcí.

ALE POZOR - situace se vyvíjí dále, v noci mi dorazily další dva maily, které už nejsou přímo na mne, ale na celou subkomisi.
První od Laszla - podle očekávání otevřel návrh na budoucí změnu "jako v F3J" a tedy plně platí mé předchozí varování o riziku, že třeba už příští rok to bude jinak.
Následně reagoval Steve Neu, který s ním (opět ne neočekávaně) nesouhlasí a pokládá toto pravidlo za překonané, případné jednání tedy nebude určitě jednomyslné.

Za mne z toho vychází, že bude platit má minulá reakce, tedy gyro pro letošní rok zatím legální, Lászlo fakticky tím uznáním potřeby změny akceptuje, že současná pravidla to vysloveně nezakazují. Ovšem riziko, že to nebude natrvalo tu opravdu je.

Podle mne tím asi lze diskusi uzavřít, víc se asi už získat nedá. Samozřejmě pokud by došlo k nějakému zvratu, tak dám vědět.
Poslední změna: 14. bře 2018 07:05 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. bře 2018 08:44 #19978 od Ivan Horejsi
Z nekolika malo reakci ze subkomise to vypada, ze si clenove vesmes mysli, ze gyra povolena nejsou.
Jde ovsem o zneni pravidel, nikoliv o nazor jejich tvurcu :-)
Problem je veta, "netyka se Rx a ESC", ktera mela byt vztazena na vyskomer ale fakticky neni.
Ted jde o to, jak se k tomu postavi predseda subkomise. Beznym zpusobem se to na plenu projednavat nemuze, protoze to neni v agende a ta uz se neda menit. Muselo by to byt formou upresneni "clarification", pro to by snad delegati ruce zvedli.

Na polomer kuzele jsem se ptal uz pred lety. Predseda EG. mi rekl, ze se to F5J netyka. Takze tech 5mm bude jistota. Proto taky mame kuzele se sroubkem s pulkulatou hlavou M3, to by melo stacit.

Nehorlava nalepka se jmenem atd. uz v DE plati. Pro aparaty nad 250 gramu. Horsi ale je, ze se tam smi letat jen do vysky 100 metru. Jinak musi byt nejaky certifikat, ktery se da ziskat elektronicky ale musi se zaplatit asi 25 ecek.
Adresu nekde mam.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. bře 2018 09:27 #19979 od Tomas Hruby

Ivan Horejsi napsal: Problem je veta, "netyka se Rx a ESC", ktera mela byt vztazena na vyskomer ale fakticky neni.
Ted jde o to, jak se k tomu postavi predseda subkomise. Beznym zpusobem se to na plenu projednavat nemuze, protoze to neni v agende a ta uz se neda menit. Muselo by to byt formou upresneni "clarification", pro to by snad delegati ruce zvedli..


Ahoj Ivane, bod 5.5.11.1.3. k), kde je tebou zmíněný bod "netýká se RX a ESC" se ale gyra absolutně netýká, to jsem Laszlovi rozebral a v tomto případě právě plně uznal, že to chápal špatně. V bodu je totiž naprosto jasně uvedeno, že se týká jen zařízení, která ovládají motor (kvůli správné funkci AMRT), nic jiného tam není. Zrovna na toto lze celkem jistě zapomenout a beru to za vyřízené. V tom návrhu na upřesnění pravidel také už Laszlo tento bod vůbec nepoužil, zrovna toto je jasné.

Celý spor se točí výhradně kolem bodu 5.5.11.1.1. a věty "The model aircraft must be controlled by the competitor on the ground, using radio control.", ničeho jiného... Podle mne se to zejména ve vazbě na obecná pravidla F5 dá brát jen jako zákaz autonomních systémů, ne pouhé "close-loop", ale jak už tu padlo, někteří to chápou opačně.

Jinak se uvidí, jaké budou další reakce, on se totiž podle mne touto otázkou dosud nikdo ve skutečnosti nezabýval a převládaly "dojmy", zřejmě teprve teď dochází na to, aby se pravidla opravdu prošla.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. bře 2018 09:37 #19980 od Tomas Hruby

Ivan Horejsi napsal: Na polomer kuzele jsem se ptal uz pred lety. Predseda EG. mi rekl, ze se to F5J netyka. Takze tech 5mm bude jistota. Proto taky mame kuzele se sroubkem s pulkulatou hlavou M3, to by melo stacit.



Jen pro pořádek - pokud Emil G. prohlásil, že se poloměr kužele F5J netýká, tak je to přeci naprosto nepravdivé tvrzení! Na F5J se přeci jasně vztahuje těch 5mm poloměru z obecných pravidel, stejně jako na všechny ostatní leteckomodelářské kategorie s výjimkou upoutanců - tohle je nesporné.

Pozor - F3B a F3J mají minimum dokonce 7,5mm, ale tam je to zpřísněno v pravidlech dané kategorie, pokud tam nic není, tak platí obecná pravidla, kde je 5mm.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. bře 2018 10:30 - 14. bře 2018 10:50 #19981 od Tomas Hruby
K tomu německému certifikátu (možná by to stálo za samostatné téma) - adresa je kenntnisnachweisonline.dmfv.aero/ .
Samostatné téma proto, že tohle přímo nesouvisí s F5J, tam se případná soutěž bude létat na oficiálním letišti, kde je vše trochu mírnější, navíc to má obvykle pořadatel možnost řešit výjimkou atd.
Nicméně pokud u někoho "hrozí" častější létání v DE, tak to může stát za námahu.
Jinak ten test je poměrně nebuzerační - v reálu to je spíš kurz, kde se vždy dává odpověď abc a když se spletete, tak se prostě zadává znovu - zjevně je smyslem lidi donutit, aby to prošli a ne někoho šikanovat.

EDIT - máte neskutečně chytrého trenéra, trvalo mu to přesně 43 minut :-) Takže zde je ukázka, jak to osvědčení vypadá (adresu a datum narození jsem si dovolil vymazat).
Přílohy:
Poslední změna: 14. bře 2018 10:50 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. bře 2018 13:19 #19993 od Petr Cejnar
Tomáši to jsi opravdu zaplatil 26,45€? Za vydání certifikátu? Jinak mi to připadá jako velmi dobrý obchodní trik ze strany DMFV. Počet členů podle jejich stránek přes 90.000, poplatek 26,45€ přijem do pokladny 2.380.500,00€. Jestli to někam převádí to nevím, ale je to dobrý business.
Jinak co se týče těch nehořlavých destiček umístěných na modelu, tak to je skutečnost a každý model o hmotnosti od 250gr do 5ti kg musí mít na sobě destičku z nehořlavého materiálu s vyznačením dat provozovatele (jméno, adresa, licence atd). Už jsou i inzeráty na zhotovování destiček na objednávku podle platných pravidel (velokost, tloušťka). A to platí i pro účastníky ze zahraničí při účasti na soutěžích v Německu. Upozornění přišlo v i propozicíchi na Světový pohár volných modelů. A ten kdo chce létat výše jak 100m musí mít certifikát. Oboje bez výjimky.
Petr Cejnar

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. bře 2018 16:16 - 15. bře 2018 16:19 #19994 od Tomas Hruby
Někdo to holt musel otestovat :-)

Jinak já zatím žádné německé propozice neviděl, obecně požadavek na štítky moc problém nebude, ono se to dá udělat i tady a náklady nevelké (laserové popisky na kovové přístrojové štítky, dělá víc firem). Větší otrava by asi pro leckoho byl ten certifikát, jsem sám zvědavý na propozice. Ale mimochodem já si nejsem úplně jistý, zda je certifikát fakt nutný, já text pochopil tak, že se to netýká uznaných modelářských letišť s definovanými pravidly, je zaveden pro řekněme "volné létání", tady bych ještě vyčkal na upřesnění.
No jak jsem psal výše, naštěstí letos žádné Německo v nominaci nemáme, tak to není velký problém :-)
Poslední změna: 15. bře 2018 16:19 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. bře 2018 08:31 #19998 od Tomas Hruby
Aktualizace k mezinárodním licencím - nevím jestli jste si všimli, ale Tomáš Ciniburk informace na stránkách KLeM hodně vylepšil, viz svazmodelaru.cz/klem/fai-licence/ . Tohle už je velmi dobré a za mne vyslovuji jasnou pochvalu.
Pozor, na titulní stránce svazu je také odkaz na položku mezinárodní licence, ale to je ten původní, který je v některých ohledech lehce zmatený, ten vylepšený je až pod odborností letecké modely!

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. bře 2018 08:35 - 16. bře 2018 08:43 #19999 od Ivan Horejsi
Tak tady je to. Napastovane z pozvanky.
Tomasi, kdyz tak oprav.
Please note: new legal requirements in Germany – valid for participants from abroad, too
For models heavier than 250 g, the name and address of the holder must be on an inflammable label. The label must be readable from the outside. A thin aluminium foil is accepted as label.
If the model flies higher than 100 m above ground, the pilot must have proof of his knowledge “Kenntnisnachweis“. F1E models reach 100 m above ground quickly. We are trying to obtain an exception for this competition so that this “Kenntnisnachweis” will be not required. If this exemption is not obtained, participants must acquire this “Kenntnisnachweis” on www.kenntnisnachweis-modellflug.de . The test can also be done in English. The “Kenntnisnachweis” costs about 25 euro and is valid for 5 years.

Any liability of the organizer for damages arising in connection with the organisation and execution of the competition in conjunction with the obligation of another competitor to held an insurance according § 43 para 2, 3 LuftVG, for the marking of the models in accordance with § 19 para 3 LuftVZO and/or for the proof of the necessary knowledge according to § § 21a para 4 p. 1 para 1 No. 8 lit b) LuftVO are limited to cases of intent and gross negligence.
Poslední změna: 16. bře 2018 08:43 uživatelem Ivan Horejsi.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.884 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Ads Elite footer

Weby přátel

dnz

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám