Inside F5J
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Nejdřív je klidný vzduch, potom tímto klidným vzduchem proletí křídlo. Křídlo ohýbá proud vzduchu dolů (kvůli vztlaku, taky ho trochu strhává s sebou - tomu říkáme odpor), takže za křídlem vzduch proudí dolů, už není v klidu. Před chvilkou v klidu byl, po průletu křídla není - takže získal nějakou energii, kterou muselo ztratit křídlo. Potom se do tohoto, už pohybujícího se, vzduchu dostane výškovka a zase na vzduch zapůsobí svým vztlakem. Když tento vzduch "narovná", tak se vzduch za výškovkou (tj. celým letadlem) pohybuje méně než jen za křídlem. Část energie, kterou odevzdalo vzduchu křídlo, získala výškovka zpátky
Z logiky věci vyplývá, že na výškovce musí jít vztlak dolů, což odpovídá (u většiny letadel) těžišti před neutrálním bodem. Není tedy pravda, že nejlepších výkonů dosahuje letadlo s těžištěm v neutrálním bodu, jak jsem si hodně dlouho (asi nejen já ) myslel. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
No jasně, je třeba rozlišovat mezi letovými výkony a letovými vlastnostmi, obvykle je nutné najít nějaký kompromis .
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselý
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 124
- Obdržená poděkování 2
Já mám pocit, že by úvahy o proudění, výškovce, vztlaku na křídle, a.p. chtěly revidovat. A ještě něco, ten papír přiložený k folii, měl ověřit statiku a ne porovnání s folii. Profily jsou buď turbulentní a nebo laminární. Laminární, vyžadují ke své přednosti pozdního odtrhávání proudnic ( do nechtěné turbulence) od náběžky, absolutní povrch. Pokud se povrch nedodrží, jejich přednost menšího odporu křídla zaniká. Proto, mimo jiné lepší výkony kompozitů. Dodržený profil a povrch. Pokud hovoříme o folii a papíru, je to jiná liga.
Těžiště rozhoduje o úhlovém náběhu křídla. Když cestující v letadle přejdou dopředu a zatíží předek, letadlo bude po "čumáku" klesat. Aby se srovnalo, vrátíme cestující na původní místo a letadlo se srovná. To platí pro spráně vypočtené těžiště. Pokud necháme cestující vpředu, klesání po "čumáku" zabráníme natažením výškovky a tím zvětšíme úhel náběhu křídla a letadlo nám poletí opět rovně,ale s větším náběhem a tedy i větším odporem a řekněme menším výkonem. Takto se projevuje poloha těžiště. Důležité je polohu nepřehnat, aby se to neprojevilo v ovládání.JIVE.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
V neděli jsem ho opět proletěl, už po drobných doladěních (drobný posun těžiště atd.) a mohu jen potvrdit, že letové vlastnosti jsou velmi slušné a výkonnost je v relaci k ceně dokonce hodně nadstandardní - stručně řečeno spokojenost
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karel Krenč
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 17
- Obdržená poděkování 0
mám velkou prosbu. Jak nastavit Futabu na 6-ti servové křídlo ?
Inside jsem po pročtení diskuzí koupil, postavil (stavbu jsem si užíval) a tedˇ bych rád naprogramoval vysílač. Mám Futabu T12z s modulem TM14, software je velmi podobný T14 nebo současným T18.
Problém mám s nastavením vnitřních křidélek, která mám napákovány na velkou (asi 60°) výchylku nahoru pro potřeby Butterfly. Tím pádem střed pohybu je nad neutrálem a rozsah Subtrimu nestačí na dosažení neutrálu. Snažím se to řešit podle doporučení Futaby mixem OFFS. MIX, ale hádá se mi s nastavením END POINT (ATV). Potřeboval bych poradit jaká nastavení a mixy použít, která nastavit dříve a která později, zkrátka odkud začít. Předem děkuji za odpověď.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
U butterfly se brzdí z 90ti procent klapkami dolů, křidélka se zvedají jen lehce nahoru kvůli stabilizaci.
Tohle je vlastně nejlepší odpověď - problém neřešit...
A vážně - ten požadavek je fakt divný, i když jsem v minulosti občas měl snahu křidélka zvedat více, tak ne nad rozsah dosažitelný v pohodě klasicky (do extrému se zvedala jen u modelů, které klapky neměly, to ale není tento případ).
No a pokud by se na tom fakt trvalo, tak jedna možností by byla "ojebávka", kdy by se vnitřní křidélka prohlásila za klapky (typ modelu 2AIL 4FLP místo 4AIL 2FLP), pak na ně půjde klasický setting flap ofset.
Pokud půjde o křidélka, tak bych už musel testovat, mohlo by to jít opravdu offsetem. EndPoint do toho nemá co mluvit, ten určuje opravdu jen maximální výchylky serv, kam půjde maximálně křidélko se doladí v menu AIL DIFF.
Ale opakuji - důkladně bych se zamyslel nad tím, zda je daný požadavek dobrý nápad!
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karel Krenč
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 17
- Obdržená poděkování 0
Ještě dotaz k End point, hodnota LIMIT by měla omezovat chod serva bez ohledu na to co ho ovládá (křidélka nebo nějaký mix). Co ale omezuje hodnota TRAVEL ? Do teď jsem žil v domnění že právě zde omezím pohyb serva při ovládání křidélky, a v Ail diff nastavím jen poměr kolik nahoru a dolu. Tady asi dělám chybu, jdu to vyzkoušet.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Hloušek
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 542
- Obdržená poděkování 14
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Optimum brždění u víceservového křídla je klapky opravdu extrémně dolů (90st pokud to jde) a křidélka víceméně nechat.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karel Krenč
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 17
- Obdržená poděkování 0
zatížení křídla
Ale řekl bych že od výchylky asi tak 30° nahoru již bude změna vztlaku minimální a bude jen narůstat odpor, takže namáhání nosníku na ohyb by nemuselo být o moc větší než při plných výchylkách křidélek.
Nicméně, dám na zkušenější a pokusy nechám na jindy, teď potřebuju dostat letadlo do vzduchu.
Jen jsem narazil na další problém. Když nastavím neutrální polohu křidélek pomocí off mixu a omezím pohyb křidélek pomocí Ail diff, funguje to perfektně kromě FINE TUNING, které mi mění poměr nahoru/dolu ne mezi křídly , ale mezi servy na jednom křídle. Otázka zní: dělají to tak všechny Futaby, nebo je to chyba jen u mě ?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- F5J-Poříčí nad Sázavou 20.4.2024 (7 Příspěvky)
- Další lidi zase budou 27.4. na F5L v Havl. Brodu... Je jasné, že s termíny to je špatné...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Tomas Hruby
- Včera 15:05
-
- Django RCEV (1 Příspěvky)
- Zdravím všechny Po Taťkovi mám doma dva modely Django - celouhlik. SL 623g ST 798g Kompletně...
- v Ostatní / Inzerce
- od Martin Rajšner
- 13. dub 2024 20:30
-
- RCEV Hořice 13.4.2024 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Petr Dušek
- 13. dub 2024 19:34
-
- 13. Samba Cup F5J (3 Příspěvky)
- Aktuální počet přihlášených je 145 pilotů ze 14 zemí. Limit je 140....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Jaroslav
- 08. dub 2024 19:10
-
- Oznámení (1 Příspěvky)
- v Vážná témata / Důležité
- od Martin Rajšner
- 08. dub 2024 12:08
-
- Pozvánka na První Packá Véčka 2024 do Nové Paky (1 Příspěvky)
- Pozvánka do Nové Paky na První Packá Véčka 2024. Buřtíky tentokráte nemá kdo připravit,...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Vladimír Čermák
- 05. dub 2024 19:33
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.