question-circle Motor + vrtule + baterky pro F5J

Více
27. dub 2018 07:08 #20246 od Ivan Horejsi
Jestli teorie nelze a obavam se ze ne, pak ucinnost vrtule zavisi na uhlu natoceni listu. Cim vetsi natoceni, tim vetsi ucinnost. Uhel natoceni zavisi na pomeru stoupani/prumer.
Takze vrtule 10x6 ma vetsi ucinnost, nez 12x6.
Proto take maji sklopky tento pomer spis vetsi. Takze prevodovka je docela zbytecna.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. dub 2018 07:43 #20250 od juraj.jurej

Pavel Svoboda napsal: Motor máme stejný 16/15/2,5R .
Jaká vrtule 13x8 a jaký regulátor ?


Potom by to malo vychádzať rovnako. Len na tej polovičke čo vidno z toho obr. eCalc máte navolené iné parametre ako já (tak som myslel, že má iné KV):
Moje údaje od výrobcu: Prúd naprázno: 2,6A @ 8V, Odpor: 0,0115 Ω
Keď to tak zadám s baterkou Revo. 1200 mAh LiHv 4S 70/140 C, ESC 50A (všeobcne), vrt. GM 13x8. Tak mám prúd 48,46A. Ale keď som skúsil dať ten váš ESC tak to zhruba vychádza aj mne, takže treba zadať správny ESC ak tam je. (môj tam presne nieje, preto som zadával všeobecný)
Myslím, že to máte dobre vyladené. Za letu ten prúd trocha klesne a ste akurát na max. Ste s motorom spokojný?
Aký kužel tam máte k tej GM vrt. ?

FrSkyTaranis X9D Plus, Siesta, Vitesse V2, Element 100", F5J 3700mm

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. dub 2018 08:06 - 27. dub 2018 08:11 #20251 od juraj.jurej

Ivan Horejsi napsal: Jestli teorie nelze a obavam se ze ne, pak ucinnost vrtule zavisi na uhlu natoceni listu. Cim vetsi natoceni, tim vetsi ucinnost. Uhel natoceni zavisi na pomeru stoupani/prumer.
Takze vrtule 10x6 ma vetsi ucinnost, nez 12x6.
Proto take maji sklopky tento pomer spis vetsi. Takze prevodovka je docela zbytecna.


V tom príklade napr. áno. Ale to sa nedá tak všeobecne povedať, že prevodovka je zbytočná. Čim väčší priemer, tým sa dá použiť väčšie stúpanie bez odtrhnutia prúdenia na vrtuli a takú väčšiu vrt. by už ten motor neutiahol. (pri tích istých otáčkach)
napr. 10x5, 11x6, 12x7, 13x8, 14x9 a podobne. môžu mať rovnakú účinnosť, ale nie ťah (preto tá prevodovka).

FrSkyTaranis X9D Plus, Siesta, Vitesse V2, Element 100", F5J 3700mm
Poslední změna: 27. dub 2018 08:11 uživatelem juraj.jurej.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. dub 2018 08:16 - 27. dub 2018 23:45 #20252 od juraj.jurej

juraj.jurej napsal:

Ivan Horejsi napsal: Jestli teorie nelze a obavam se ze ne, pak ucinnost vrtule zavisi na uhlu natoceni listu. Cim vetsi natoceni, tim vetsi ucinnost. Uhel natoceni zavisi na pomeru stoupani/prumer.
Takze vrtule 10x6 ma vetsi ucinnost, nez 12x6.
Proto take maji sklopky tento pomer spis vetsi. Takze prevodovka je docela zbytecna.


V tom príklade napr. účinnosť áno, ťah nie ide aj o veľkosť a plochu vrt. Ale to sa nedá tak všeobecne povedať, že prevodovka je zbytočná. Čim väčší priemer, tým sa dá použiť väčšie stúpanie bez odtrhnutia prúdenia na vrtuli a takú väčšiu vrt. by už ten motor neutiahol. (pri tých istých otáčkach)
napr. 10x5, 11x6, 12x7, 13x8, 14x9 a podobne. môžu mať rovnakú účinnosť, ale nie ťah a doprednú rýchlosť (preto tá prevodovka).

To je jedno či sú to sklopky, alebo pevné vrt. A ešte motory s vyšším KV sú účinnejšie a tie sa na priamo bez prevodovky v našich aplikaciach nedajú použiť.

FrSkyTaranis X9D Plus, Siesta, Vitesse V2, Element 100", F5J 3700mm
Poslední změna: 27. dub 2018 23:45 uživatelem juraj.jurej.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. dub 2018 02:20 - 28. dub 2018 06:50 #20269 od juraj.jurej

Pavel Svoboda napsal: S 13x8 bere na zemi 61 A a za letu 56 A (měřeno s MUI 75 ...
Pro první testy jsem požíval 12x6. Kužel 34/6 je problém. Pro testování na starém trupu jsem měl kužel s rozebranou kleštinou.
Nebo zkusit turbo


Tak to tvoje meranie je veľmi rozdielne oproti údajom čo vychádzajú v eCalc. Nemeral si aké má ten motor skutočné otáčky? To vyzerá na viac, ako 3500 KV. Prečo my potom odporúčaš na rekreačné lietanie vrt. 13x8, keď berie cca. 60A. Ja nebudem riskovať a dám tam Aeronaut 12,5x7,5 - 12x8. To je tak pre mňa logický max. RFM, GM kúpim až po otestovaní.

FrSkyTaranis X9D Plus, Siesta, Vitesse V2, Element 100", F5J 3700mm
Poslední změna: 28. dub 2018 06:50 uživatelem juraj.jurej.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
28. dub 2018 20:10 - 28. dub 2018 20:11 #20270 od Pavel Svoboda
1) vrtule 13x8 je "turbo" určitě ne na rekreační létání - tam doporučuji 12x6
2) eCalc docel kecá ... ale to jsem již psal (věřím už jen tomu co naměřím sám : - )
3) k vrtuly GM patří samozřejmě kužel GM

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Přílohy:
Poslední změna: 28. dub 2018 20:11 uživatelem Pavel Svoboda.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. kvě 2018 07:35 - 16. kvě 2018 07:38 #20332 od juraj.jurej
Chcem vymeniť motor s prevodovkou (try otvory - Reisenauer), ale do pôvodnej mot. prepázky to nemám kde navŕtať (uchytiť). Poraďte ako nepoškodiť trup a sofistikovane odstrániť mot. prepážku?

FrSkyTaranis X9D Plus, Siesta, Vitesse V2, Element 100", F5J 3700mm
Poslední změna: 16. kvě 2018 07:38 uživatelem juraj.jurej.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. kvě 2018 21:09 - 16. kvě 2018 21:12 #20336 od Tomáš Heczko
Řešil jsem to odfrézováním v ruce po obvodu přepážky (Dremel + tenká fréza cca 1,5mm průměru). Pro jistotu s malým odstupem od stěny trupu, kdyby mi ujela ruka. Malý zbytek na vnitřním obvodu dobrousit (Dremel + gumový váleček s nasazeným smirkovým kroužkem co největšího průměru, jaký se do trupu vleze, aby tam ale zároveň bylo ještě dobře vidět na broušený povrch - cca 15-20mm průměr).
Výsledek byl uspokojivý - čistý, nepodbroušený vnitřní povrch trupu, připravený pro vlepení nové přepážky.
Poslední změna: 16. kvě 2018 21:12 uživatelem Tomáš Heczko.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. pro 2018 12:11 #21118 od Petr Dušek
Dotaz pro borce používající Megu případně podobný inrunner s převodovkou. Jaké používáte nastavení regulátoru? Myslím hlavně předstih a PWM?

A na okraj jedna teoretická poznámka. Všiml jsem si, že tyto motory celkem slušně topí bez velké závislosti na zátěži, tzn. i motor naprázdno bez vrtule je po několika sekundách horký stejně jako při zátěži. Znamenalo by to čím menší zatížení, tím horší účinnost. Dokáže to nějaký teoretik vysvětlit?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
10. pro 2018 16:52 - 11. pro 2018 05:59 #21119 od Milan Chalupník
Petře, borec nejsem, ale co vím, to povím. Inrunnery (ACn16/7,10,15...) chtějí předstih (časování) tzv. střední (Castle apod.), u reglů Sunrise ICE/YEP je dobré zvolit Auto-timing. Kmitočet PWM nejlépe co nejvyšší (12-16kHz), aby regl stíhal vysoké kV. Hodně se píše o tom, že vysoká PWM může nadměrně zahřívat regulátor tím, že tranzistory častějí přepínají a při stále stejné době přepnutí daného tranzistoru pak vzniká kratší účinná doba sepnutí, ale to už dnes myslím neplatí. U Castle 50 Lite (má logování) jsem to zkoušel měnit a teplota byla furt stejná. Ty se však ptáš na ohřev motoru, ten by se prý měl ohřívat více při nízké PWM, ale tuto závislost jsem taky nějak nepozoroval, takže Castle mám na 16kHz, Sunrise ICE/YEP taky. Velmi důležitá věc u pohonu s převodovkou pro funkčnost a dlouhou životnost je rozeběh a brzda. Obojí aktivovat ihned, ne s prodlevou, ta je tu zbytečná (oddaluje start modelu po signálu a zdárné zavření sklopky), ale hlavně obojí "změkčit" na alespoň Middle, 50%, nebo i méně a následně doladit v praxi, jinak dostává převodovka zbytečný "štosy".
Ještě přidám svoji zkušenost, když jsem přehodil oběžku s 1350kV za inrunner 4200kV s převodovkou a zapoměl jsem upravit časování regulátoru z vysokého na střední i PWM z 8kHz na 16kHz. Na letišti na mě stále kdákal Castle, že dochází k nadproudovému odběru i na půl plynu.
Poslední změna: 11. pro 2018 05:59 uživatelem Milan Chalupník.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.512 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám