file Stork "na polovicu" servom výškovky

Více
03. lis 2014 21:02 - 03. lis 2014 21:25 #13857 od Peter Maňka
Podarilo sa mi zlomiť trup Storka pri koreni kabínky veľmi dramatickým štartom ktorý skončil brutálnym pikesom pod uhlom 45st. do zeme (také zapichnutie na bod neprežije :-)). Poďme poporiadku. Zložil som Storka na zemi ako mnoho krát tento rok. Tréningová sobota u nás BA Vajnory. Rutina zapojenie baterky, píp, píp, pokývanie servami vŕŕ, vŕŕ, chyťiť do ruky, otočiť proti vetru, kontrola letového režimu a 3, 2, 1, start....

A model mi zmizol nad hlavou, ja tlačím a mykám výškovku v šokuj nadoraz a Stork krúži jak blázon v lupingoch jeden za druhým, v dolnej úvrati tesne nad zemou...

Vedľa stojí GEO a kričí vypnííí motóóŕ a ja konečne pochopím po 4-tom lopase, že výškovka nejde a vypínam motor. Stork dotočil posledný lopas pod 45-st do zeme..... Trup riadne nalomený pri koreni kabíny, ostatné celé. Hýbem všetkými servami, všetko OK, len výškovka nič a je natiahnutá...

Rukou hýbem pákou serva výškovky, servo je mäkké, ako bez napájania. Mŕtve. Skúšam kývať káblikom, skúšam mierne povytiahnuť a zasunúť späť konektor v prijímači, nič.....

Tak skúsim prehodiť servo na iný volný kanál 8... a servo sa po zasunutí hneď chytí a vystredí na neutrál. Prehodím nazad na 3ku a servo sa hneď chytí a funguje. Potom už len funguje a funguje....

Analýza:
- Nebol to zlý kontakt a výpadok napájania serva, to by sa servo pri kývaní s káblikom a hýbaní s konektorom chytilo
- Ak to nebolo napájanie tak to mohla byť absencia signálu. Môžeme tiež asi vylúčiť zlý kontakt, viď bod vyššie. Tak to mohla byť porucha prijímača, že z nejakého dôvodu nedával na 3ke signál, na ostatných áno (asi možné, ale neviem si to moc predstaviť?). Prijímač počas pokusu nebol resetnutý.
- Porucha digitálneho serva, po vytiahnutí konektora a znovu zasunutí sa servo resetlo a už fungovalo (viem si to predstaviť)
- Rutinné pokývanie servami pred štartom bolo RUTINNÉ, to jest keďže to vrčalo ako vždy, vôbec som si NEVŠIMOL že výškovka NEJDE

Záver:
- Ja predpokladám s väčšou pravdepodobnosťou nenabootovanie serva, než poruchu prijímača
- Analógové servá sa nemôžu reštartovať, alebo nenabootovať, nie sú vlastne z pohľadu možných porúch bezpečnejšie než digitálne? :-)
- Rutina je sviňa, hlavne keď roky všetko funguje, tak potom si nevšimneme že niečo aj nefunguje.....
- Riešenie bude prehodenie serva výškovky a smerovky, ak je servo trochu vadné, prejaví sa to skôr či neskôr na smerovke, čo môže... Ak je to prijímač, tak Storka raz pozametám. Ak to ale bola štatistická náhoda, porucha bootu serva, tak sa to nemusí už nikdy stať, respektíve takáto porucha môže občas postihnúť hocikoho s digitálmi (asi malá pravdepodobnosť, inak by sa o tom už viac písalo)

PS: Mal som pár mesiacov na S a V, v Storkovi lacné analógové kovové servá za 7€, potom som objednal 2 MKS DS6188 DIGI na výškovku a smerovku, aby to bolo jak sa patrí:-) (krídla sú komplet MKS od začiatku). Toto sa stalo cca po dvoch mesiacoch používania

Kedysi dávno aj autá, potom všetko možné, potom F3F a teraz F5J
Poslední změna: 03. lis 2014 21:25 uživatelem Peter Maňka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
03. lis 2014 21:56 #13859 od Petr Dušek
Stejný problém jsem měl se servem Turnigy 555MG (sice HK, ale za celých 20 dolarů! :) ), že se to objeví u MKS mne překvapuje.
Naštěstí to bylo na křidélku a tím druhým jsem to bez problému uřídil. Pak jsem si všiml že servo někdy při zapnutí nenaskočí a je mrtvé, po opakovaném zapojení napájení naskočilo. Taky jsem jako první podezíral konektory a tak jsem je vyměnil, nepomohlo to. Když se to stalo víckrát, a začalo zlobit i druhé servo, tak jsem ta serva vyhodil z křídla všechny.
Později jsem si vyhodnotil, že závada se projevila poprvé v době, kdy jsem přešel z 35MHz na 2,4G (Jeti Duplex), ale jestli to mělo souvislost, nebo to byla náhoda nedokážu určit.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. pro 2014 00:05 - 15. pro 2014 00:06 #14141 od Peter Maňka
Stork opravený, servá (MKS) smerovky a výškovky prehodené. Oprava trupu karbonom, nabral minimálne gramy navyše. Lieta ako predtým. Má za sebou cca 8 letov.

ALE zámena serv bol dobrý nápad, dnes pri zapojení baterky, pred jedným letom, sa zopakovala pôvodná závada serva (teraz už smerovky). Akoby "nenabootovalo", ostalo v krajnej polohe, mŕtve. Po opakovanom odpojení a pripojení baterky všetko OK. Takže pôvodná analýza "predpokladanej" závady sa POTVRDILA, digitálne SERVO občas NENABOOTUJE....

Vymením za iné, dovtedy, ale aj potom, dôsledná kontrola kvedlaním všetkých kormidiel, pred každým letom, by mala byť povinná... :-)

Kedysi dávno aj autá, potom všetko možné, potom F3F a teraz F5J
Poslední změna: 15. pro 2014 00:06 uživatelem Peter Maňka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. pro 2014 10:23 #14178 od Tomas Hruby
Nemyslím si, že to je nutně dáno digitálním servem a jeho "bootem". Já na něco podobného narazil u taktéž značkových Futab 3114, což je analogové servo. Obecně velmi dobrá serva, ale mám dva kusy, které se prostě občas rozhodnou zakousnout - v klidu jedou a pak najednou bez nejmenší výstrahy stop a zůstanou v poslední poloze. Po zapnutí zase OK. Naštěstí se mi to dělo v slowfly modelech, které následky zvládly bez velkých problémů, ve Scorpionu by to bylo "zajímavější". Bohužel se podobné věci občas stanou.
Blbé na tom je, že se to vůbec nemusí projevit hned po zapnutí, zrovna v mém případě to tak nebylo. Tím ovšem nerozporuji, že důkladné zahýbání kormidly před startem je dobrý nápad, i kdyby to vyloučilo jen menší část rizik, tak to smysl má.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.257 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám