× Všechny otevřené přihlášky jsou k dispocizici zde : stoupak.cz/souteze/kalendar-akci/prihlasky

file MS F5J 2019 - Trnava

Více
19. srp 2019 08:32 - 19. srp 2019 08:33 #22063 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma MS F5J 2019 - Trnava
Pár poznámek k technice...
Nepochybně jste všichni sledovali různé FB galérie a leccos zahlédli.
Z mého pohledu je potěšitelné potvrzení, že odpadnutí vleku vede proti F3J k obrovské pestrosti modelů, zkouší se leccos (a není od věci dodat, že tím i roste konkurence mezi výrobci, takže ceny až na výjimky nerostou a místy dokonce klesají).

Z technických prvků byla asi nejzajímavější dolů lomená výškovka na Xploreru Arjana Hucaljuka. Tohle je dávno známé z volných házedel (u nás třeba už "předrevoluční" řada Quit od pana Hacara), model by měl lépe sedět v zatáčce, ale je to asi poprvé, kdy to někoho napadlo použít na RC větroni. Evidentně to létá dobře, ale do jaké míry se na skvělých vlastnostech modelu podílí tohle a do jaké míry pilot se nedá poznat. Obecně modely, se kterými létal AH, zvládají let hodně natažený a tedy stání v termice či slabém nafoukávaném vzduchu bez kroužení a popravdě v tomto režimu se stabilizující vliv lomené VOP projevit reálně může.

Létalo více modelů Cobra s winglety, ale upřímně model až tak moc nelétá. Ne kvůli wingletům, model je ale extrémně přestabilizovaný (ještě vyšší pylon křídla než měla Supra a Maxa), navíc má křídlo značnou hloubku a dojem byl "líná kráva". Je ale otázkou, co by se stalo, kdyby se křídlo Cobry dalo na normální trup, možná bychom se divili.

Jiná věc jsou ale přidané winglety na Xploreru Primože Rižnera - celkem triviální doplněk, ale zjevně ničemu neškodí, možná něco málo prospěje. Viz foto, třeba někoho přivede k pokusům...

Z řekněme "tradičních modelů" se evidentně povedl Plus-X od Vladimira ( f3j.in.ua/plus-x.html ) - revoluční Plus s obráceným motýlem se moc neujal, ale jeho křídlo se naopak koncepcí zjevně podařilo a po úpravě na klasický trup si model získává oblibu. Ale zrovna toto je příklad modelu, kde cena právě nepotěší, podle všeho má toto souvislost s frézovaným jádrem z plného Rohacellu. Tohle platí dost obecně, modely s plným jádrem jsou zkrátka dražší prakticky vždy.

Osvědčila se i novinka od Vostřelů - Prestige 2PK - www.f3j.com/prestige2pk/Prestige_2PK_%20FAI%20limit.png . Létali dva z našich (tedy stříbro v družstvech), někteří Němci a Italové, jeden Ital Prestige dokonce dostal na třetí místo jednotlivců - na žhavou novinku dodělanou krátce před MS to je hodně velký úspěch! I zde je ale plné jádro a cena proti Perfection/Dynamic tedy narostla.

No a v neposlední řadě se nesmí zapomenout na dítko Radka Malčíka - Panther. Radek si užil své, modely dodělal do usazenější podoby týden před MS, což mu asi na klidu a pohodě moc nepřidalo, ale i tak létaly velmi dobře. Model je navržen s ohledem na maximální obratnost (rozpětí jen 3,5m) v kombinaci s atypickým klenutým profilem známým i ze stopalcovky Nymbus. Myslím si, že Radek byl nejspíš jediný pilot ze špičky, který létal s modelem vyloženě kusové domácí výroby, křídlo je navíc "obyčejná" vakuovka s jádrem z XPS - zjevně to jde, což může být inspirací i pro další.

Přílohy:
Poslední změna: 19. srp 2019 08:33 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2019 09:00 #22064 od Alois Hrabáček
Odpověděl Alois Hrabáček pro téma MS F5J 2019 - Trnava
Škoda 50,- €! Na MS se létalo podle místních úprav! Taže protest nemohl projít. Pokud by se to stalo Čechům, tak by nebylo o čem diskutovat a byla by O! :(

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2019 09:13 #22065 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma MS F5J 2019 - Trnava

Alois Hrabáček napsal: Škoda 50,- €! Na MS se létalo podle místních úprav! Taže protest nemohl projít. Pokud by se to stalo Čechům, tak by nebylo o čem diskutovat a byla by O! :(


Lojzo tohle není tak docela pravda... Bohužel to dodatečné načítání výšky není přímo v pravidlech F5J jednoznačné (formulace je nešťastná), to o nutnosti zobrazení na výškoměru spíš plyne ze souvislostí v technickém dokumentu EDIC (to je jiný soubor než pravidla) a jakmile se takto začnou do sebe prolínat související dokumenty, tak je to vždy problém. Chybou bylo, že zatímco v Bulharsku se možnost načítání předem jasně deklarovala na TM meetingu před akcí a tak nebylo o čem mluvit (tam šlo o deklarované lokální pravidlo), tady to takto přímo nepadlo, což vedlo k nejasnostem (ale na druhé straně jsem přesvědčen, že by to prošlo i nám).
K tomu protestu zcela na férovku přiznávám, že jsme to prostě zkusili proto, že by nula znamenala pro naše juniory posun o místo nahoru, tak jsme na to ve shodě celého týmu ten vklad dali, nestat se to v přímém souboji ve finále bychom to asi neřešili. I tohle patří k akci typu MS...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2019 10:58 #22066 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma MS F5J 2019 - Trnava
O nějakém prolínání nemůže být řeč... výškoměr neukazuje hodnotu na displeji = NULA za celý let.
Absolutně nerozumím že kdokoliv z Jury mohl zvednout ruku pro jiný výklad.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2019 11:20 - 19. srp 2019 11:28 #22067 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma MS F5J 2019 - Trnava

Petr Dušek napsal: O nějakém prolínání nemůže být řeč... výškoměr neukazuje hodnotu na displeji = NULA za celý let.
Absolutně nerozumím že kdokoliv z Jury mohl zvednout ruku pro jiný výklad.


Hele, tys ta pravidla detailně nečetl, že? On totiž fór je právě v tom, že takhle doslova to tam bohužel není :-(
V pravidlech je pojem, že to má ukázat "recorded altitude" a výslovně tam není, kam má být zapsána. To, že na displej, plyne tak nějak logicky z EDIC dokumentu, ale nějaký striktní zákaz "recorded nějak jinak" tam není.

Já s tím výkladem jury osobně také nesouhlasím, myslím si, že v celkové kontextu to tak zkrátka je (že má být nula), bohužel se ale mýlíš v tom, že to je naprosto jasné a bez možnosti jiného výkladu.

Nechte to plavat a neřešte to, tohle nebereme jako nějakou křivdu. Osobně nejspíš ještě tento týden pošlu mail na pár kompetentních lidí (seděl jsem na MS na jednom mítingu kolem změn do budoucna, tak mohu na diskusi navazovat) s návrhem na upřesnění pravidel do budoucna, aby byl jeden nebo druhý výklad zcela jasný a spory zcela zmizely...

EDIT - ještě poznámka, proti původnímu plánu na 90% přijedu na MČR RCEV, tak máme možnost to celé zdrbnout na místě, případně obecně při sobotním posezení probrat dojmy. Kromě mě tam bude i Radek M., určitě se nebudeme bránit odpovědím na různé dotazy kolem akce. Asi nemá cenu organizovat nějakou formální besedu, ale pokud bude zájem, tak se určitě neformálním dotazům bránit nebudeme :-)
Poslední změna: 19. srp 2019 11:28 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2019 11:51 #22068 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma MS F5J 2019 - Trnava
Pravidla jsem četl, znám a nesouhlasím...

Zobrazovací jednotka, pokud ji výškoměr vyžaduje, musí být uvedena na seznamu schválených zařízení.
Počítač a zobrazovací sw tam uveden není, tudíž je to nepovolené zobrazení, protokol v kterém výškoměr data zapisuje do paměti rovněž nepodléhá specifikaci a schválení EDIC. Pokud fakt chce někdo odsouhlasit dodatečné četní dat, tak po zavedení restartu motoru se z toho pořadatel potento...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2019 12:06 #22069 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma MS F5J 2019 - Trnava

Petr Dušek napsal: Pravidla jsem četl, znám a nesouhlasím...


To je ovšem asi tak vše, co s tím můžeš dělat :-)

Ale vážněji - v podstatě argumentuji velmi podobným směrem , stačí změnit/doplnit jednu větu v pravidlech a je pořádek navždy, snad se to podaří.
Poděkovali: František Babáček

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2019 18:49 #22070 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma MS F5J 2019 - Trnava
Jedna zajímavá statistika, potvrzující můj názor o velké pestrosti modelů - ve finále bylo 8 různých modelů (a vlastně spíš 9, protože Xplorery Arjana a Primože se dost liší)...
Přehled je z threadu F5J USA, jen jsem opravil drobné chyby.

Arijan and Primoz - Xplorer
Roberto, Sebastian, Jiri - Prestige 2PK
Joe, Timo, Oleksandr - Plusx
Jonathan -U2
Tomas - Vertigo
Donatas - Volo
Emil - Cyclone
Andrey- Neutrino

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. srp 2019 05:27 #22071 od Milan Chalupník
Odpověděl Milan Chalupník pro téma MS F5J 2019 - Trnava
Ze stejného zdroje ještě s dovolením doplním umístění v Top 20:
Ultima 2 15.,16.,17. místo
Volo 18. a 20. místo
Sense 19. místo

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. srp 2019 06:02 #22072 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma MS F5J 2019 - Trnava
Podotkl bych ještě, že mi na pohled připadá, že proti loňsku dost poklesla početní dominance Xploreru. Ale není to ani tak o tom, že by se objevil jiný dominantní hráč jako spíš právě o zásadním růstu počtu alternativ, čímž se to hodně rozředilo.
Nicméně odhaduji, že v NAN models jim to trochu hlavou vrtá - díky Arjanovi se mohli honosit titulem mistra Evropy, modely jsou dobře dostupné a cenově spíš nižší průměr, přesto ale před letošním MS hodně pilotů volilo něco jiného...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.477 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám