- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36
Hendrych převodovka
- Radek Novotny
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jirka Váňa mi před pár týdny ukazoval kompletní pohon co měl na vyzkoušení od pana Hendrycha, malinkou oběžku s převodovkou.
Po okouknutí jsem usoudil, že je to pro F5J naprosto nepoužitelné, a ten motůrek je použitelný jen pro 2čl. napájení. Jinak čudí.
Co mne ale zaujalo, byla ta samotná převodovka. Doma mám několik druhů, Reisenauer, Axi, Dualsky, nonejmy, atd. ale tuhle jsem v ruce ještě neměl. Chod měla měkký, plynulý, a působila na první pohled kvalitně. Co ale chybělo, byla dostupnost jakýchkoliv technických údajů. Jednou zmínku, navíc neúplnou (říkající, že převodovka má hmotnost 48g) byla na stránkách Pala Lišháka. Jirka mi ale pak potvrdil, že těch 48g je blbost, a hmotnost byla někde kolem 29g.
No a tak jsem se pro jednu stavil u pana Hendrycha, a dal jsem dohromady úplně jiný pohon, a musím říct že pěkně předčí moje očekávání.
S vrtulí 10*6 točí s 3S850 na začátku pěkných 11200-11300 ot./min. na trámci s roztečí čepů 29mm (pro srovnání mi oběžky 2217 točí 10900-11000 ot./min.) a proud je někde kolem 35A. Na test jsem použil motůrek Turnigy se statorem 20-09, origo-nepřemotaný, s 4200KV.
A výsledek? Pan Hendrych se nechal přesvědčit k pár dalším inovacím na samotné převodovce, což povede k dalšímu snížení hmotnosti někam k 25 gramům, a možnosti případného mazání převodovky bez nutnosti demontáže.
V nabídce u pana Hendrycha bude po dalším testování ještě víc optimalizovaná kombinace motoru stejné velikosti (Leopard 5500KV) s převodovkou 1:4.1, také pro vrtuli 10*6. Tenhle převodový poměr už má 3 satelity dost velké na to, aby v nich byla ložiska - a budou-jsou tam. Ta moje testovací 3:1 byla se satelity bez ložisek. Proudová zatížitelnost toho 5500KV bude samozřejmě také vyšší. A co je dalším obrovským skokem pro RC lidstvo je to, že to vše bude srozumitelně v dohledné době prezentováno i na webu!
Jo, a ještě hmotnost toho kompletu - moje testovací 68g, po dalších plánovaných inovacích převodovky to bude někde kolem 63g. Vnější průměr pláště motoru je 26mm, takže v pohodě i do úzkých trupů...
Pro úspěšný a tíchý provoz dodržuju pár zásad:
- co nejlépe vystředit přírubu co se montuje na motor
- převodovku vypláchnout před instalací v benzínu, nebo lihu, a dobře namazat vhodnou vazelínou (mám origo od Reisenauera)
- a perfektně vyvážit vrtulové listy, aby zbytečně nenamáhaly vibracemi ložiska hlavního hřídele!!!
A pak se nestane, že vám bude pohon hučet v pravidelném rytmu hůš-hůš-hůš

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Při převodu 4:1 a vrtuli 10x6 už musíš jít nad 40A odběru, což se mi na toho mrňavého Leoparda zdá dost přehnané. Nevím, ale ten převodový poměr je podle mého názoru pro tak velké kV opravdu dost malý...
Vylepšení vlastní převodovky naopak kvituji s potěšením, ono to určitě půjde s něčím sladit a pokud bude rozumná cena, tak proč ne

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radek Novotny
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36

Fakt, že ty takový tah pro lehouška nepotřebuješ ještě neznamená, že to ten pohon nedává.
BTW, hradečácí už to ví z vlastní zkušenosti taky

A ten odběr s 4.1:1 a 10*6 je někde kolem 36A. Pro režim lítání v F5J je to ok. Nic nečudí, a pohon šlape jak hodinky.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Pro "nadupaný" pohon s vyšším výkonem na 3s Reisenauer v této malé velikosti počítá hlavně s tou verzí s kV4750, tam se lze dostat na velmi slušné hodnoty i trvaleji.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radek Novotny
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36
Tomas Hruby napsal: ...Pro "nadupaný" pohon s vyšším výkonem na 3s Reisenauer v této malé velikosti počítá hlavně s tou verzí s kV4750, tam se lze dostat na velmi slušné hodnoty i trvaleji.
Reisenauer s ničím pro 2S nepočítá, jen uvádí naměřené údaje různých kombinací...
Jak ty říkáš, "...se lze dostat na velmi slušné hodnoty i trvaleji" asi není pro použití v F5J moc potřeba.
Jinak Luděk mám ten 5500KV s 5:1 s vrtulí 11*7 nebo 11*8 v novém Explorerovi, a chodí jako střela (když je potřeba

Já měl vloni v Tilii vadný regl, táhnul mi tak na půl plynu, a vyhrálo mi to pár závodů. Tilie stoupala plynule, a já neměl šanci to pěkně oroštovat a příjít o body na metrech výšky

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Ad trvalý odběr - většinou to není problém, ale občas se do situace, kdy chceš opravdu celých 30s na plný plyn dostaneš a pak se občas dějí věci... Já si takto spálil jednu Megu (připouštím provozovanou trochu divoce), sloužila skoro rok v pohodě, ale s odstupem mi dochází, že jsem vlastně celý rok její parametry na doraz nepoužil. Ale pak se to jednou sešlo, že jsem letěl poměrně na doraz naopak pár letů po sobě a byl tu "čmoudík"

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radek Novotny
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36
A u lehouše se už kouká i na rozdíl mezi hmotností listů a kuželu, jestli to jsou 9 palce nebo 13 palce...
Mimochodem, ten Leopard 5500KV bude v nabídce i s převodovkou 4.7:1... Já ale zůstávám u 4.1:1, je to v poho, a když potřebuju kopanec směrem nahóru v posledních vteřinách motorového letu, tak ho dostanu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Radku, pokús sa aspoň na mojom webe čítať s porozumením

Keď z popisu vyberieš príslušnú pasáž o prevodovkách, uvidíš tam nasledovné konštatovanie:
"Tento rad má priemer čela prevodovky len 23 mm a hmotnosť kompletu sa pohybuje v okolí hodnoty 30 g"
Takže pokiaľ to malo byť z Tvojej strany len tradičný vyrývanie, beriem s nadhľadom

Pokiaľ to však bola tiež už tradičná nedôslednosť, musíš si závery vyvodiť sám.
Zdravím
Palo
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radek Novotny
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36


Ale spíš si myslím, že jsi měl/máš na stránkách popis pro PG28, která má těch 48g, a já jako neznalec převodovek Hendrych jsem to hned přisoudil i těm PG23, o kterých jsem ani nevěděl, že existují.
Jako zákazníka mne to hned odradilo od dalšího hledání, a to je asi špatně...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- MISTROVSTVÍ SVĚTA F5J Argentina (7 Příspěvky)
- GRATULACE !
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Svoboda
- 07. bře 2025 15:29
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.