file Technika v F5J400 (RCEK) v roce 2009

Více
02. říj 2009 09:00 #241 od Tomas Hruby
Dovolil jsem si sem zkopírovat příspěvek Jirky V. a reakci od Petra - je to určitě zajímavé téma k diskusi, ale Petr má pravdu, že by to mělo být v technice...

Nechce se mi zakládat nové vlákno, tak to dávám sem. Slovenský kolega Bohuš Belan udělal moc pěknou statistiku modelů jejich kategorie F5J/400/outrunner (RCEK), která má podle mne velkou vypovídací hodnotu. Jistě i pro ty z nás, kteří se chystáme navrhnout a postavit nový model na příští sezónu. Nakonec posuďte sami. Ještě bych chtěl upozornit hned na první poznámku uvedenou pod tabulkou modelů, konkrétně na " ...Z tabuľky vyplývajú zaujímavé zistenia. ...". Trochu to nabourává zažité představy o špejlových modelech a kompozitech, ale je to jen jeden příklad a doufám, že to nebude pravidlem.
http://f5jfun.com/e107/e107_plugins/for ... ?1657.postJiří Veselovský

Příspěvky: 24
Registrován: pát 28. srp 2009 22:48:07
Soukromá zpráva Nahoru

Ohlásit tento příspěvekOdpovědět s citací Re: RCEK - nová pravidla
od Petr Dušek » pát 02. říj 2009 8:49:59

Určitě zajímavá tabulka, ale v podstatě nijak překvapivá. Očekával bych pouze, že hmotnosti se budou více blížit k hranici 500gr. Za podstatnou považuju poznámku v závorce na úplném konci ... (a vedieť lietať)

PS: Jirko jako moderátor fóra bys mohl vědět k čemu jsou na fóru témata a vlákna, máme tu třeba Technika - Jaký předpokládáte vývoj?
Tohle rozhodně nesouvisí s pravidly. Admin by mohl příspěvek přesunout a tohle moje PS smazat. (zase budu za prudiče...)

Od JV:
Tentokrát to neberu jako pruzení, příště si dám větší pozor. Zdar.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
02. říj 2009 09:21 #243 od Tomas Hruby
Tak a teď můj názor ;)
Ta tabulka je velice zajímavá, ale popravdě moc nesouhlasím s těmi závěry - tedy s výjimkou toho "(a vedieť lietať)"...
Sám průběžně testuji MiniCorado, Ambrosii, Scorpion se staví, teď na víkend do Poříčí jsem osadil pro srovnání i Siestu. A moje pocity jsou zatím takové, že opravdu moc nevěřím, že je koncepce Scorpiona optimální (a asi chápete, že s ohledem na vynaložené peníze to říkám velice nerad!). Jeho rozšíření je dáno spíš jistou davovou psychózou na Slovensku - od nás to známe dobře taky - viz období Iona, Optimy či v menší míře Diona v RCEN, zrovna tak SIesty a Q10 v RCEJ. A jelikož si ho koupili i opravdu výteční piloti, tak je logické, že se dostal na čelní místa výsledkovek, jsem ale přesvědčen, že to je více zásluha těch opravdu výborných pilotů než skutečná dominance letadla.
Podle mě se časem dostane do čela něco jako známe z RCEj - 180-200 cm rozpětí, hmotnost pěkně na 500g, konstrukce buď kompozit anebo "moderní klasika" - tím myslím třeba něco jako jsou modely J. Veselovského a J. Bartůňka. Odchylky bych čekal spíš ve směru dolů... Ale uvidíme po sezóně 2010 :roll:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2009 15:05 #249 od Jiří Veselovský
Tomáši, vcelku souhlas s tvým hodnocením (díky za zmínku o mně a Jardovi B.), ale přece jenom si myslím, že model je svým způsobem sportovní nářadí, které je v danou chvíli v nějaké kondici. Do té základní kondice ho mohou dostat téměř všichni majitelé, pokud neudělají nějakou hrubou chybu v osazení, naprogramování a pochopitelně v zalétání. Jenže od této chvíle začínají (aspoň pro mne) docela propastné rozdíly v letovém projevu a potažmo i v konečném výsledku vůči soupeřům.
Chci tím říct, že dobrý pilot zalétá i s "dřevákem" (viz Jirka Váňa a jeho stařičká dřevěná čtyřstovka), ale např. pro mne bude určitě výhodou právě to "kvalitnější nářadí", protože mi dopomůže pustit se tam, kam bych normálně ani nedokouk (pro mne plusový handicap). A to si myslím, po mé zkušenosti s klasickou stavbou, že by mohl být kompozit, u kterého bych nemusel až tak řešit, jestli se vrátím, jestli náhodou nefouká nějak moc atd.
Až se mi podaří dostat do vzduchu Scorpiona, tak třeba změním názor a pokorně se vrátím ke klasice. Nepočítám s tím, že by to byl všelék, ale tu hranici "opatrnosti" by to posunout mělo.
Mínusovým handicapem bude u Scorpiona zbytečně velké rozpětí (možná) a cca 120g navíc, které bude muset ten mrňavý motůrek vydřít nahoru (to určitě).
Co se týká četnosti výskytu Scorpionů a Ambrosií (nedávno jsem psal, že na trhu toho opravdu víc není - použitelného), tak mi to připomíná situace, které jsi už zmínil ve tvém příspěvku. Sedmičky se létaly se Swingem od Valdy Kostky (všichni ve své době), někdy v roce 1997 se Pepík Paláček poprvé objevil s elektrifikovaným Ionem v Nesvačilech a už to jelo a jede prakticky do dneška a tak by se mohlo pokračovat dál.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2009 16:04 #251 od Jan Kubica
Kluci, nechcete založit vlákno, s čím tady kdo létá u nás? Chápu, že jde o rozvojovou kategorii, takže s tím někdo může dělat tajnosti, ale možná se někdo o informace podělí.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2009 17:39 #253 od Jiří Veselovský
Opět asi dostanu vynadáno, ale přijde mi, že název vlákna odpovídá a není třeba zakládat nové.

Takže pokud budete mít zájem, tak se můžete podívat na moje už notoricky známé letošní éro Bongo (přispívá k tomu i trochu netypický potah icarexem). Rozpětí má cca 1950 mm, trup je z Q desítky, motýl je deska. Profil je 7% Drela, hloubka u kořene je cca 175 mm, na konci cca 130 mm. Zajímavostí možná může být, že jsem konečně poslechnul Honzu K. a nepoužil jsem oblíbenou uhlíkovou trubku, ale jako hlavní nosník jsou dvě smrkové špejle nad sebou a náběžka je potažená 1,5 mm balsou z obou stran.

Na celém eroplánu je uhlík použitý jen na podložky pod šrouby křídla (kolečka o síle 0,4 mm) a v trupu už byly ouhlíkované hrany kabiny. Čili opravdu klasická stavba. Křídlo včetně potahu, lakování a dvou serv váží cca 168g.
Na Eurocupu v Holíči jsem měl pro jistotu 25g závaží v kabině. Nakonec mi při kontrole navážili 536g.

Motor Turnigy 2826, vrtulka někdy 11/8, jindy 10/6. Jako pohonný zdroj je dvoučlánek G3 (100g). Alternativně lze použít pro RCEJ, tj. motor Speed 4,8V, převod Hendrych 5,2:1, vrtulka RFM 12/7, lipolky stejné.

Dvě letové fotografie a dvě momentky z mé pilotní chyby při přistání, kdy jsem si nepohlídal pomocníka (0 za přistání jak vyšitá), pořídil Jirka Fejfar z N. Paky, ostatní jsou moje.

Na závěr jen malé připomenutí. Model skoro stejné koncepce jsem měl už v dřevních dobách RCEJ (Largo 400, vyšlo jako plánek v RC Revue), tzn. dlouhá křidélka po celém rozpětí, mimochodem velmi účinná (naprogramovaná a ovládaná přepínačem na kniplu a celým kniplem na neutrál - trochu nahoru - trochu dolů - hodně nahoru jako brzdy + potlačení VOP). Rozdíl byl jen v tom, že Largo mělo balsové winglety a Bongo má ještě malá konstrukční ouška.

[attachment=9:1fdmg35n]<!-- ia9 -->P4090060-1.JPG<!-- ia9 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=8:1fdmg35n]<!-- ia8 -->P4090062-1.JPG<!-- ia8 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=7:1fdmg35n]<!-- ia7 -->P4090064-1.JPG<!-- ia7 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=6:1fdmg35n]<!-- ia6 -->P4090065-1.JPG<!-- ia6 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=5:1fdmg35n]<!-- ia5 -->P5010024-1.JPG<!-- ia5 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=4:1fdmg35n]<!-- ia4 -->P5070094-1.JPG<!-- ia4 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=3:1fdmg35n]<!-- ia3 -->01.jpg<!-- ia3 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=2:1fdmg35n]<!-- ia2 -->02.jpg<!-- ia2 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=1:1fdmg35n]<!-- ia1 -->m05.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:1fdmg35n][attachment=0:1fdmg35n]<!-- ia0 -->m06.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:1fdmg35n]

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2009 18:01 #254 od Jan Kubica
Jirko, to ty poslední dvě - to jsou fotky roku (možná další vlákno :) ). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2009 18:57 #255 od Jiří Veselovský
Pozor, znovu opakuji, že takhle skvěle fotí Jirka Fejfar z N. Paky, jinak neskutečně pečlivý maketář. Tady je odkaz na jeho stránky http://www.j-f.cz/autor.html . Opravdu stojí za to se na ně podívat.

Jenom abych vysvětlil dění na těch fotkách. Martin P., jako můj pomocník, se choval na startovišti tak nenápadně (což je OK), aby nepřekážel, že jsem pro tu chvíli úplně zapomněl, kde stojí. Přihnal jsem se na přistání dost na rychlosti a pak už bylo v kruhu těsno. Udělal jsem úkrok do strany a ejhle, on tam byl Martin a éro se tam už nevešlo. Takže bum a 0 za přistání. Nakonec jsme to ale přežili všichni.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. říj 2009 19:29 #256 od Tomas Hruby
Co se mě týče, tak jednoznačně nejodladěnější mám MiniCorado. Motory různé, momentálně AXI2208/20 s vrtulí 10x6, hmotnost dost variabilní podle baterek, minimum cca 515g, ale nejčastěji létám při hmotnosti cca 535g. Stoupavost skvělá, klouzavost dobrá.
Pak mám dost nalétáno s Ambrosií, rozpětí 2,22m - kluz výtečný, ale pořád ji nemohu naučit dostatečně stoupat - při startu v klidu je ze stejné doby chodu motoru o něco horší než MiniCorado, lepší kluz prostě ten rozdíl výšky nepokryje. Uvidíme, ještě jsem to nevzdal.
Oživil jsem Siestu, s oběžkou bude podle baterek vzletovka 530-560g, jsem na to docela zvědavý - moje Siesta už s 2208 motorem létala a nebyla špatná, teď po novém oživení je ale osazena pohonem již optimalizovaným podle všech postupně získaných zkušeností a je jisté, že stoupavost bude VELMI značně vyšší než předtím. Na tohle se docela hodně těším, ověřím asi už zítra...
No a v přípravě je Scorpion, těším se, ale mám tušení, že to bude podobné Ambrosii. Ale coby, když se mi nebude zdát na RCEK, tak ho předělám na ostré RCE7 s motorem tak 350W :lol:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. říj 2009 11:16 #260 od Jan Kubica
Hloupá otázka - existuje někde motor řady 2208 s kv alespoň 2500?
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. říj 2009 12:09 #261 od Petr Dušek
Například Scorpion serie HK22:
http://www.scorpionsystem.com/catalog/motors/hk22/
Do vrtulníků se dával AXI 2208/12, ale asi už se nedělá?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.475 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám