file Flaperony - jak brzdí?

Více
07. lis 2010 14:04 #3005 od Jan Kubica
Flaperony - jak brzdí? vytvořil uživatel Jan Kubica
Klucí, jak vám brzdí flaperony po celém rozpětí? Viděl jsem, že na házedlech je spouštějí dolů, na jedné elektře jsem je viděl vyklápět nahoru (nebo jsem viděl blbě?). Maluji si nové éro a přemýšlím, zda vedle klapek pro křivení profilu nemám přidat brzdicí klapky, případně nedat 3 serva a mít klasicky ve středu klapku a na uších křidélka. Kdysi jsem měl takovou 2M pouze s klapkami dolů (viz foto) a při přistávání to bylo naprosto otřesné. Dík, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
07. lis 2010 17:23 #3007 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Flaperony - jak brzdí?
Honzo je to jak kdy - v době, kdy jsem létal F3K jsem na jednom brzdil "hodně dolů" a v druhém "hodně nahoru" a v podstatě fungovalo oboje. Popravdě jsem to nikdy neřešil moc do hloubky, takže teoreticky to vyložit neumím. Momentálně s tímto počítám pro nový raketoplán S8E a tam budu brzdit variantou "nahoru".

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2010 17:27 #3014 od Zbyněk Smola
Odpověděl Zbyněk Smola pro téma Flaperony - jak brzdí?
Ahoj, já měl jedno éro kde byl kratší střed a dlouhé uši. Klapky na uších byly jako křidélka, zkoušl jsem brzdit nahoru i dolů. Nakonec jsem nechal dolů, lepší se to neslo na přistání. Měl jsem ale větší směrovku, a nebo véčko. Obecně, to všichni víme, křidélka nahoru řídí a přibijí éro a opačně je to opačně.
Zajímavá debata ohledně nastavení křidélek na F3k je tady.:
http://www.rcmania.cz/modules.php?name= ... ic&t=30897

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2010 19:36 #3015 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Flaperony - jak brzdí?
Tomáši, Zbyňku,

díky za rady.

OT: Nakonec jsem se rozhodl pro éro bez klapek a křidélek, jen se spojlery. Těžko se mi to vysvětluje, ale našel jsem na RCG zajímavou diskusi o tom, jak někteří piloti nedokáží výhod mechanizace využít a mnohem lépe než s F3x zalétají s RES. Až budu mít náladu, tak to přeložím. Nicméně jsem se v tom poznal a sebekriticky usoudil, že pro pilota mých kvalit představuje "hejbací" odtokovka spíše trauma než výhodu :) . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2010 20:08 #3016 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Flaperony - jak brzdí?
Se spoilerem mám zkušenost z Filipa 400 a Swingu - brzdí to, ale pokud je na středu křídla, tak je buď malý a nepříliš účinný (to je u Filipa 400 jednoznačně a u Swingu do jisté míry) anebo ho zvětšíš, pak ale máš neskutečný problém s úplavem na ocasní plochy.
Pokud klasické spoilery, tak spíš dva někde dále od středu, asi si vybavíš, jak to měla třeba klasická Sagitta, to už ale znamená obvykle dvě serva a přijde mi to jako nepříliš efektivní.
Jinak můj postřeh k pouze RES - jak teď létám s tím raketoplánem, která má jen RE, tak ti řeknu, že s tím mám docela problém - ale vůbec ne v absenci brzd při přistání, zato mi chybí křidélka. Já totiž létám normálně zatáčku na obě ruce - využívám podle potřeby jak směrovku, tak křidélka a musím říct, že chování modelu JEN se směrovkou mi moc nesedí, nikdy to nemůžeš tak rychle překlopit z jedné zatáčky do druhé atd. Popravdě je to pro mě docela poučení, které mimo jiné vedlo k tomu, že jsem rychle pustil z hlavy variantu, že bych řídil jen RE (či motýla) a na křídlo dal jen klapku na jedno servo - sice by to bylo konstrukčně pro tento model výrazně nejjednodušší, ale prostě chci křidélka (která použiju i k brždění).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2010 20:54 #3017 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Flaperony - jak brzdí?
Tomáši, já to Tobě ani nikomu jinému neberu. Takže následující je jen vysvětlení mého postoje.

Měl jsem zatím 2 éra RES, účinnost naprosto v pohodě, ovládané vždy jedním servem, u jednoho tahané ven silonem a vracené gumičkou (u čehož zůstanu), u druhého neskutečně složitým mechanickým náhonem. Výhody mají spoilery dvě - sestup z výšky je mnohem rychlejší než jsem kdy dokázal s klapkovým érem, navíc naprosto stabilní bez kompenzací výškovkou a ohybového namáhání křídla. Při přistávání lze krásně regulovat úhel sestupu, klapky se zavřít či jen přivřít nesmějí, pokud to není na rychlosti.

Spoilerony (křidélka a vyklápět nahoru pro brždění) - pro mě nejefektivnější způsob pro přistávání na cíl. Pro RCEN určitě a i na bod se sedá hezky. Na druhou stranu je model blbě vidět, když je nízko a daleko a určitě nelétá sám. Pokud má takové vzepětí, aby sám létal, tak už zase křidélka nemají význam - brzdí. Navíc sladit křidélka a směrovku lze jen v případě, že na model dobře vidím, ve větší vzdálenosti nebo výšce (nebo po 3 pivech) je ta moje pilotáž prostě otřesná.

Jinak já taky řídím oběma kniply a to i modely bez směrovky nebo naopak bez křidélek - síla zvyku :-) . Vzepětí křídla to chce spočítat, Drela doporučuje EDA 12° a mám pocit, že to funguje, ale záleží na velikosti modelu. Na 3m křidélka budou, na 1/2 kg éru nevím proč.

Ale úplně hlavní důvod je ten, že tolik moc čudlíků na vysílači duševně nezvládnu. Při soutěži určitě ne. Prostě jsem si uvědomil, že od doby, kdy jsem vytrhal klapková serva z křídla a klapky zalepil, mám klid. A ta výše zmíněná diskuse mi to potvrdila.

Znovu zdůrazňuji, že se bavíme o 2m lehkých modelech, a že své názory nikomu necpu. Mně se jen zdá, že kvality pilota musí být na výši kvality modelu a že "jednodušší" pilot může s jednoduchým modelem zalétat lépe, než se superhyperbrusem. Uvidíme na jaře (a pokud to nkoho uklidní, tak ten nový model nebude primárně na káčka ;) ). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2010 21:40 #3018 od Petr Jeremiáš
Spoiler v akci jsi viděl v Dehtárech na Allegru :) Je to tak účinný, že se s tím na bod trefím i já. Při vyklopení bez kompenzace VOP to jde do obrácenýho přemetu, VOP musí být hodně natažená, pak to přistává skoro jako vrtulník. Směrově naprosto plně řiditelný. Holt Drela umí :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. lis 2010 21:40 #3019 od Petr Jeremiáš
Spoiler v akci jsi viděl v Dehtárech na Allegru :) Je to tak účinný, že se s tím na bod trefím i já. Při vyklopení bez kompenzace VOP to jde do obrácenýho přemetu, VOP musí být hodně natažená, pak to přistává skoro jako vrtulník. Směrově naprosto plně řiditelný. Holt Drela umí :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2010 05:56 #3020 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Flaperony - jak brzdí?

Jan Kubica napsal: Výhody mají spoilery dvě - sestup z výšky je mnohem rychlejší než jsem kdy dokázal s klapkovým érem, navíc naprosto stabilní bez kompenzací výškovkou a ohybového namáhání křídla.


No nevím, jak Ambrosii, tak Minicorado můžu na butterfly poslat dolů skoro svisle po čumáku a nijak se nerozjede, rychlost krásně konstantní - se spoilery to bylo daleko horší. A moc nechápu, jak jsi dokázal, aby to šlo bez kompenzace, u mých dvou modelů se spoilery to vždy bylo tak, jak popisuje o kousek dále Petr - tedy relativně funkční, ale kompenzace výškovkou nutná ještě větší než u butterfly. což není problém, jen mě udivuje, že ti to šlo i bez toho. Co si vybavuji, ty jsi na nějaké té tvé Kavce (či jiném ptáku) měl právě tu variantu dva spoilery dál od středu, že? To by mohlo být vysvětlení - jak ty moje dva modely, tak Petrovo Allegro mají spoiler na středu a asi tam vznikne brutální úplav (s tím nic neudělá ani Drela :-) )-

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
12. lis 2010 08:40 #3021 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Flaperony - jak brzdí?
Pamatuješ si to dobře - Kavka to byla a opravdu štíty byly dva. Popravdě by mě ani nenapadlo, dát jen jeden centrální. U velkých větroňů se vždy štíty dávají tak daleko od trupu, jak to jen jde, určitě by vír neměl zasáhnout výškovku (teoreticky :) ).

Chování modelu bylo "neutrální", při vysunutí brzd model trochu zrychlil a klesal. Tendence těžký na hlavu trochu byla, ale velmi mírná, ani jsem to ve vysílači nekompenzoval. Ale asi to chce sedat jako s "dopravákem", na "píchání" to moc není :lol: .

S tou rychlostí klesání jsou to taky "dojmy", ale já měl vždy pocit, že oklapkovaný model nejsem s to dostat rychle dolů "hezky a rychle". Podle mě je to tím, že brzdy dělají jen odpor, kdežto klapky hlavně vztlak a až druhotně odpor, nevím.

Hlavní ale je, že RES model je mnohem snazší pilotovat (si myslím a dle mých zkušeností). Nemusím tolik řídit, tolik hrabat do řízení, můžu koukat kde co lítá a ve výsledku tak létat lépe než se čtyřklapkovým křídlem, jehož výhody prostě se svým "uměním" nedokáži využít.

Takže ještě jednou: 4KL model je ve správných rukou určitě výkonnější než RES, v rukou "nesprávných" to může být naopak. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.414 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám