RCEV - Žádná fikce, tvrdá realita...

Kategorie: RCEV Zveřejněno: úterý 22. říjen 2013 9:01 Napsal admin


Mnohé tento článek potěší, pár jistě naštve, ale co už... "není na světě člověk ten...." - však to znáte. Prostě a jednoduše -  po roce práce, diskusí a dohadů se podařilo dotlačit k schválení pravidla "Stopalcovek" > RCE100 > RCE1 = RCEV :) Jak vidíte, už jen vývoj jména kategorie nebyl jednoduchý a co teprvé samotné znění pravidel, které se nakonec ve svazové podobě dostalo na celých osm stran. Ale věřte, že 90% textu je omáčka, a to opravdové jádro a podstatu celé kategorie si rozvedeme právě v tomto článku.

Vývoj nezastavíte, a s každou kategorií se nakonec dostanete na vrchol její popularity. Pak buďto zkomírá, nebo je nahrazena něčím novým. Signálem pro změnu je dozajista morální zastaralost, jako např. RCEJ a její stejnosměrné motory, nebo abnormální vyrovnanost výsledků, jako tomu bylo (je) u RCEK. Trošku podrobněji bych se zabýval "kamenem úrazu" právě v RCEK, a to jsou ony zmiňované vyrovnané výkony. Létám RCEK dlouho a rád, ale poslední dobou se začaly čas od času objevovat (nejen u mne) pochybnosti, zda je vše v pořádku, když po pěti kolech kdy máte min. 995b v přepočtu ani nepostoupíte do finále, nebo jedním špatným letem s časem 9:29 / 100 uděláte šrtací výsledek? WFT (slušně přeloženo jako "no toto!?") říkám si, je něco shnilého ve státě Dánském. Když šest postupujících do finále mělo bodové rozdíly v desetinách, nebo maximálně jednotkách bodů ? Hmmm...

... Totální rozvrat začal v roce 2013, kdy byla vypuštěna z pravidel kouzelná větička ohledně motorů a to "z maloobchodní sítě", čimž se povolilo používaní vlastních motorů a tím se naprosto odstranilo srovnání toho, jaký je kdo pilot, a místo toho naplno nastoupilo srovnání toho, kdo si umí lépe vytunit motor...  Z dvojnásobné výšky totiž padáte prostě déle..... Čímž se situace stala neudržitelná určitě nejen pro mne.

No a co dále? Ti, co lítají v zahraničí (slovensko ;) ), ví, že tam byli vždy tak nějak o rok kupředu, a nedávno opustili od "svářeček" a přešli k výškoměrům. Pár lidí to zkusilo a zjistilo se, že to zase není tak špatné a hlavně to oddělí špičkové piloty od průměrných. No a vzhledem k tomu, že na Slovensku se lítají velké i malé výškoměry, řekli jsme si, že to zkusíme i u nás. F5J se začalo létat bez nějaké větší pomoci, ale s malými výškoměry jsme si pořádně "mákli". Dinotým a Polanka daly hlavy dohromady a sepsali hrubý nástřel pravidel, a co je hlavní - uspořádali řadu pokusných soutěží právě s výškoměry. Účast byla srovnatelná s RCEK a že to byla dobrá cesta, potvrdilo 99% soutěžících, když po prvních pokusech proneslo větu "RCEK již nikdy více". Což nás dále hnalo kupředu.

O co tedy ve skutečnosti jde ? Tady bych si dovolil použít citát z červeného trpaslíka "Chcete dlouhou nebo krátkou verzi, pane?" Krátká verze je "Zaleť co nejdelší čas, z co nejmenší výšky"... no a o něco dlší zní takto :

Po startu vašeho modelu letíte nahoru, a ve výšce která se vám zdá dostatečná (50m, 150m, 274m) prostě vypnete motor. Celou tuto dobu se výškoměr pekelně soustředí a hlídá, kam nejvýš se letadlo dostane, a hlídá ještě dalších 10 vteřin po vypnutí motoru. Pak si dá voraz a už jen cvičně měří, protože jeho soutěžní účel byl splněn. Tuto "maximálku", naměřenou v úseku /start motoru -> vypnutí motoru+10 vteřin/ zaznamená do paměti (označuje se to jako "F5J výška"), a vy letíte. Naletíte čas jaký naletíte (to je stejné jako s RCEK), přistanete (max. 50 bodů a měření po metru) a do klasického výsledku se započítá právě ta výška z výškoměru. Čím výše jste byli po vypnutí motoru, tím více bodů se odečítá od klasického výsledku. Tím pádem pokud by naletěli 2 lidi 10 minut. a jeden měl vypínací (F5J) výšku 72 metrů a druhý z 150, kdo by vyhrál ? V RCEK klidně ten co byl výše (měl lepší motor, nebo lépe vidí atd.), ale v RCEV? No přece ten, co je prostě sakra dobrý pilot a byl níže. Fér? Jistě!

No a abych byl úplně přesný tak ještě exaktní bodové resumé pro přehlednost.

  • Pracovní čas je 10 minut.
  • Motorový čas se neměří zvlášť (tzn. celkový nalétaný čas se měří od momentu, kdy model opustí ruku pilota nebo pomocníka), takže už nezáleží na motoru 
  • Motor je možno vypnout kdykoliv, nejpozději však 30 sekund od jeho zapnutí.
  • F5J výška (vypínací výška) je maximální výška dosažená v časovém úseku od vypuštění modelu (úplně přesně od zapnutí výškoměru, což se provádí na startovišti před startem) až po 10 vteřin po vypnutí motoru.
  • Za každý metr POD 200 metrů je odečteno 0,5 bodů za metr.
  • Za každý metr NAD 200 metrů jsou odečteny 3 body za metr.
  • Přistání je měřeno po metru a maximum je 50 bodů

A co se týká techniky tak

  • Letadlo může mít max rozpětí 254 cm (100'')
  • Jakýkoliv motor
  • Jakákoliv baterie
  • Jakákoliv vrtule
  • Minimální hmotnost 500 gr.
  • Výškoměr, který umí zaznamenat výšku 10 vteřin po vypnutí motoru a umí automaticky vypnout motor ve 30té vteřině. (Altis, Skylimit atp)

edit : Obrázek F5J výšky

f5jvyskaRCEV

Samozřejmně jsme se při tvorbě pravidel snažili co nejvíce využít dosavatní modely RCEK a co nejvíce se přiblížit stylu létání F5J. Jsem si jist, že se to povedlo a až na drobné odchylky (povolený nouzový restart motorů, jiné uspořádání startoviště atd). Přidáním výškoměru se naprosto od základu změnil styl létání a projeví se, kdo je opravdu pilot a umí si něco najít, a kdo spoléhá na to, že napadat se to dá vždycky. Jsou mnohem menší problémy s viditelností modelu a to hlavní je, že s výsledkem třeba 840 bodů v klidu postoupíte do finále - které mimochodem není povinné (lze tedy určit na začátku soutěže, zda bude s finále a nebo se létá na celodenní body) a lze tedy dle vůle pořadatele upřednostnit komplexní celodenní výsledky nad jedním náhodným "losem". 

Věřím, že si všichni RCEK piloti alespoň ze zvědavosti vyzkouší jednou RCEV a přejdou :) Neboť raketoví modeláři jsou sice fajn, ale létáme TERMICKOU katerogii, tak by jsme se tím měli řídit a létat podle toho přátelé...

Pravidla jsou zde

A přátelsky podiskutovat můžeme zde

No a nakonec je třeba poděkovat všem, kteří se na tomto podíleli. Jmenovitě: Petr Koláska, Radim Barč, Aleš Krátký, Petr Cejnar, Jaroslav Vosáhlo, dozajista i Jiří Veselovský a mnoho mnoho dalších lidí, kteří si zaslouží poděkování za podněty a návrhy k úpravě znění pravidel! Byla to trvdá práce, rok nervů a dohadů, ale povedlo se :-D Děkujeme.

Tak ať slouží a lítejte termiku, ne rakety ! A registrujte soutěže RCEV ;)

 

Zobrazeno: 5365

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám