file Umělá stabilizace

Více
14. dub 2014 10:02 #12185 od Ivan Horejsi
Umělá stabilizace vytvořil uživatel Ivan Horejsi
Ahoj,

Jedno z hlavnich temat na plenu FAI byla umela stabilizace. Poradatele dokonce pozvali zastupce dvou firem, kteří prezentovali sve výrobky a hlavně názory. Debatovalo se asi dve hodiny. Za firmu JETI mluvil Martin, dalsi byla firma Weatronic.
Vyvojari potvrdili muj názor: dnes jsou hardwarove prostředky k tomu, aby modely letaly zcela autonome. To třeba znamena, ze cela sestava F3A by se odletala po stisknuti jediného knofliku. Vysilace by nebyly potrebne.
Jak to bude, jak se situace vyvine, to ovšem nikdo netusi.
Podle mého skromného nazoru zalezi na tom, jestli nas to tak bude ještě bavit. Pro mne je vyzva letat bez podpory, pro vyvojare je vyzva naprogramovat autonomni let ...

Ted ale nas bude zajímat soucasny stav.
Kategorie F3F a F3J mají stabilizaci vyslovne zakazanou, dokonce uz od 1.5.2014, coz je hodne neobvykle. O F3B se nejednalo z toho duvodu, ze ma letos pravidla zmrazena.

Jinak to dopadlo u F5. Tam se prosadilo, ze pouziti všech systemu je mozne. V originale "Allow augmented stability systems". Augmented mi moc nereklo ani po vyhledani ve slovniku, tak jsem se zeptal S. Neue. Podle neho je to všechno, vcetne varia.
Není povolen predprogramovany let a GPS.
Tomas Bartovsky vysvětluje pravidla tak, ze v zakladni casti je napsano "modelar ridi svuj model" a to vylucuje jakoukoliv stabilizaci. Ale asi to není jediny mozny vyklad.

Není mi zatím jasne, jak to bude letos. To se tyka třeba letosnich soutezi F5J a také ovšem MS F5B/D. To mi doslo az pozde. takze se hodlam zeptat Emila Giezendannera na jeho stanovisko.

Mozna je to tak dobře, protože se snad vliv stabilizace na letani nejak prokaze a získáme zkusenosti.

My se ovšem nevyvleceme z národních pravidel, takze to během roku budeme muset rozseknout. Pro letošní rok by tedy v národních kategoriích mela byt stabilizace povolena, protože není zakazana. Pujdeme nejak do toho, abychom se třeba také snazili prosadit nejaky nestandardni termin?

Ivan

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
14. dub 2014 10:16 #12186 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Umělá stabilizace
Děkuji Ivanovi za informace.
Dle mého je pro F5J a potažmo i další kategorie otázka stabilizace velmi ožehavá.

Co se týká reálného zisku z používání stabilizace, tak na toto téma už můj kolega Petr Koláska testuje přes měsíc Guardian v soutěžním větroni. Výsledek je zatím takový, že to nepřináší tolik, kolik se od toho čekalo. Samozřejmně to neřeší náš problém, ale pokud mohu mluvit za sebe, jsem pro zákaz všech těchto udělátek.

Zcela jistě připojí svůj názor i ostatní z komise.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. dub 2014 17:39 #12194 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Umělá stabilizace
Já s Alešem nesouhlasím - osobně si totiž myslím, že je zákaz dlouhodobě neudržitelný. Přijímače, které mají "gyro" přímo v sobě začínají být běžné a pomalu nerozlišitelné od klasických, blokování prostě nikam nevede (myslím do budoucna, letos by to ještě možná hlídat šlo, ale za rok už to bude bez nadsázky řádově horší).
Je lépe raději jasně nadefinovat, co se smí a co už ne (zákaz předprogramovaného letu) než se tvářit, že vše zakazujeme, ale přitom reálně létat s nejistotou, zda někdo nepodvádí.

Navíc přínos v ryze termické kategorii opravdu není moc velký, něco jiného je stabilizace směru v F3F či F3B, tam to asi podstatné je, ale při plachtění je to prostě sporné. Podle mě případné jasné povolení by spíš než ke zvýšení výkonnosti klasických modelů mohlo vést k novým trendům, umím si představit aerodynamicky superčistý model "ve stylu B2", který by toto potřeboval. Ale otevřeně - nebylo by to vlastně docela zajímavé?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. dub 2014 19:57 #12196 od Radek Novotny
Odpověděl Radek Novotny pro téma Umělá stabilizace
Sám jsem proti stabilizaci, ale souhlasím s Tomášem, že se to stává pomalu nekontrolovatelné i díky integrovaným systémům v přijímačích... Ohledně výkladu národních pravidel bych se spíš klonil k názoru T. Bartovského, že model řídí pilot, a tedy jakékoliv reakce na vyhodnocování letu a další úpravy jeho trajektorie by měly být na pilotovi, a ne na modelu...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
14. dub 2014 20:22 #12197 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Umělá stabilizace
To si ale v tvé reakciprotiřečíš Radku.
Ano, problém to je "díky" integraci, ale povoleni prostě není dle mého správné...

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. dub 2014 07:41 #12201 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Umělá stabilizace
Nikdo nevi co s tim, tak to tady asi nevyresime.
Ten hoch z Weatronic rikal: Dejte mi pul roku a 2000 Euro a zabuduji stabilizaci do servokonektoru. Senzory MEMS jsou uz totiz velikostne na pomezi nanotechnologii.
Cestou by snad mohlo byt definovani uplne novych kategorii, u kterých by stabilizace byla povolena.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. dub 2014 15:15 - 15. dub 2014 15:15 #12206 od Radek Novotny
Odpověděl Radek Novotny pro téma Umělá stabilizace
Navrhuju novou modelářskou kategorii RCIT, kde se bude jen programovat a lítat na simulátoru... B)
Poslední změna: 15. dub 2014 15:15 uživatelem Radek Novotny.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
21. dub 2014 15:05 #12260 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Umělá stabilizace
Víš Radku, teď bez legrace - on možná skutečně zvolna nazrává čas na úvahu o kategorii "Open", kde by se například povolilo vario a obecně telemetrie, přirozeně pak i různé podpůrné systémy atd.
Minimálně by podobná kategorie byla zajímavým zdrojem poznatků pro posouzení, co by podobné věci znamenaly doopravdy, názory z diskusí by to přeneslo více do reality..
Mimochodem v F3B už podobnou pokusnou akci (jen úloha termika, povoleno vario) kluci u J. Tůmy zkusili, bylo by hodně zajímavé to zkusit s F5J. Obávám se ale, že z hlediska termínů a možných pořadatelů na to moc velký prostor není.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. dub 2014 16:30 #12286 od Petr Lokvenc
Odpověděl Petr Lokvenc pro téma Umělá stabilizace
Inu, zakázat či povolit, nebo upravit pravidla pro používání stabilizace nebo telemetrie vůbec....
Názory se různí, ale domnívám se, že zavírat oči před technickým rozvojem je dlouhodobě neudržitelné...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.364 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám