file Chyby a jak na ně

Více
24. zář 2009 19:46 #173 od Jan Kubica
Chyby a jak na ně vytvořil uživatel Jan Kubica
O víkendu (při X5J) jsem si zapojil u větroně křidélka obráceně (prohozené konektory) a samozřejmě jsem si toho všiml až při pokusu o první přístání, kdy model po sklopení křidélek dolů a potlačení neskutečně zrychlil. Při té příležitosti jsem udělal "inventuru" svých prohřešků:
- při zalétávání malého dvouplošníku na COX 0.8 jsem měl obráceně směrovku, všiml jsem si toho až po druhém (!) bouchnutí o zem,
- odstartoval jsem s elektrovětroněm s programem na deltu, asi nejhorší zážitek, naštěstí bylo dost místa na stažení plynu a přistání rovně před sebe, uff,
- při soutěžním přistávání jsem si nepřepnul fáze na vysílači, takže nešlo brzdit.

Za sebe jsem učinil následující opatření:
- "programuji" jen doma, na letišti ladím,
- nepoužívám letové fáze při soutěži.

Jsem moc velká výjimka?

Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
27. zář 2009 15:04 #190 od Michal Michna
Odpověděl Michal Michna pro téma Chyby a jak na ně
Ahoj Honzo,
dříve jsem také létal na dvojí výchylky, zakřivování odtokové hrany tahovým potenciometrem, vypínání dalších mixů různými přepínači a vypínači. Při létání jen tak na louce to bylo fajn, ale při soutěži a ve stresu to je cesta do pekel :) .

Proto jsem si řekl, že vše dám do letových fází. Výchylky napevno bez tahových potenciometrů, žádné dvojí výchylky (protože například při soutěži najednou 5 sekund před přistáním zjistím, že nějak málo reagují křidélka...). Jakmile jsem si na letové fáze zvykl, už bych neměnil.

Momentálně to mám na svém MPX EVO9 nastaveno tak, že pravý přepínač (J) přepíná mezi START-NORMAL-SPEED a levý přepínač (O) přepíná mezi THERMAL-NORMAL-LANDING. Rádio má sice jen 4 regulerní letové režimy, tudíž režim landing spočívá jen v aktivování Butterfly mixu při stažení ovladače plynu (nechtěl bych si třeba omylem vysunout brzdy při startu). Vysílač sice neumí nastavit na pevno některá omezení (třeba oba vypínače přepnuty nahoru), proto tyto omezení je třeba docílit v hlavě pravidelným trénováním :) . K tomu postačí jednoduché pravidlo že vždy začínám s oběma přepínači v neutrálu, a pokud chci zvolit nějaký letový režim na jednom přepínači tak se musím přesvědčit (nebo vědět) že druhý přepínač je v neutrálu. Takto nemůže dojít ke kolizi. Na tyto dva přepínače letových režimů pak "pověsím" zbytek funkcí jako například spřažení "křidélka-klapky", "výškovka-klapky+křidélka" atd. A vše nastavím podle nejlepšího vědomí a svědomí. Během letu pak nepřemýšlím jaký přepínač potřebuji přepnout, zajímají mě pouze dva krajní přepínače a to že chci třeba startovat takže si přepnu do režimu START - v mém případě pravým přepínačem k sobě. Vím jak se pak model bude chovat během startu a po odstartování si přepnu do režimu NORMAL (pravý přepínač do neutrálu). Pokud narazím na klesák přepnu na SPEED (minimální odpor) pravým přepínačem od sebe. Pokud na stoupák tak přepínač vrátím do neutrálu a levým k sobě zapnu THERMAL (maximální vztlak). Pokud jdu na přistání tak většinou z režimu NORMAL nebo THERMAL takže stačí přepnout levý přepínač od sebe a přepnout do režimu LANDING. Před přistáním je dobré si ze začátku říci, chci za chvíli přistát, tedy přepnu na LANDING a pak vím co mohu od modelu čekat za chování při přistání.

Toto nastavení se mi velmi osvědčilo při létání s větroněm i během soutěží, kdy stres docela pracuje v pilotův neprospěch a režim START je použitý jen na začátku letu. Jediný přepínač mimo letové režimy mám spřažení "křidélka-směrovka", při ladění je někdy nutné tento mix odstavit, ale při běžném létání ho mám vždy zapnutý. Během termického kroužení je dobré mít tento mix na minimu a důsledně používat směrovku s křidélky odděleně (směrovku pro zatáčení a křidélka pro udržování stejného náklonu). Během soutěže se Vám tyto zkušenosti mnohonásobně vrátí.

Jinak co se týká všelijakého zaměňování konektorů atd, nejlepší to je udělat mechanicky tak, aby to zaměnit nešlo, případně aby se konektory spojovali automaticky třeba při nasunutí křídla pokud to je možné. Zkušenost s reverzováním křidélek mám také, ale tam se jednalo o nastavení ve vysílači. Pak jsem se nekoukl, jestli vše chodí jak má a poslal model na navijáku nahoru a výsledek nebyl moc dobrý. Takže od té doby vždy kontroluji před startem zda funguje "pravá-levá, nahoru-dolu" :) , a letos na jaře se mi stala úplně stejná situace jen s tím rozdílem, že jsem model nahoru naštěstí neposlal díky předletové kontrole a nyní už vím čím byla způsobená i ta první havárka. Tak doufám, že mé postřehy budou někomu možná i inspirací, aby se vyvaroval nepříjemností v budoucnu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. zář 2009 17:27 #191 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Chyby a jak na ně
Ahoj Michale,

to jsem rád, že jsi se zase jednou ozval. Dneska jsme o Tobě mluvili v Roudnici.

To s těmi přepínači a tak máš samozřejmě pravdu, ale v F3B je potřebuješ, já létám jen "termiku" a tam se to dá snad ošidit. A taky jsem zjistil, že všechny kontroly a podobně na mě neplatí, jsem hrozně vynalézavý :-)

A nakonec, toto téma mělo být spíše provokativní, jestli se ještě někdo přizná, že dělá chyby. Asi ne ...

Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. zář 2009 20:07 #198 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Chyby a jak na ně

Jan Kubica napsal: - nepoužívám letové fáze při soutěži.


Pomůže, když ti vysílač říká, jakou fázi jsi právě přepnul :-)

Jinak teď vážně - kdysi jsem měl třeba Optimu naprogramovanou nějak tak, jak to asi myslíš ty, taky jsem dostal klapky, brzdy i všechno do jedné fáze. Neříkám, že to nejde, ale přeci jen ideální to není, běžně se třeba mezi fázemi liší trimy, což je podle mě skoro dostatečný důvod samo o sobě... Je to o tréningu :lol:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. říj 2009 06:11 #233 od Petr Šlajs
Odpověděl Petr Šlajs pro téma Chyby a jak na ně
ano, přiznám se, že nejsem-li na louce zrovna sám, tak mezi řečí si zapomenu zkontrolovat smysly výchylek. Cožpak o to, smysl výchylek je spíš kontrola rádia jako taková. Ale spíš se jedná o zkontrolování názvu letadla na vysílači. V tomto směru si vždy řeknu, že blbost je nezničitelná, věčná. A ani nevěřím, že po tolika letech se to zčistajasna zlepší. Jsem-li na ploše sám, tak to ještě jde. Ale promluví-li někdo................to není výmluva.
Petr

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. úno 2023 06:02 #25110 od Jaromír Šindelář

Jan Kubica napsal: Ahoj Michale,

to jsem rád, že jsi se zase jednou ozval. Dneska jsme o Tobě mluvili v Roudnici.

To s těmi přepínači a tak máš samozřejmě pravdu, ale v F3B je potřebuješ, já létám jen "termiku" a tam se to dá snad ošidit. A taky jsem zjistil, že všechny kontroly a podobně na mě neplatí, jsem hrozně vynalézavý :-)

A nakonec, toto téma mělo být spíše provokativní, jestli se ještě někdo přizná, že dělá chyby. Asi ne ...

Honza


Dříve jsem nevěřil, že je možné hodit model a mít přehozené výchylky, ale zrovna nedávno se to na louce stalo mému kolegovi u jeho Bety. Odstartoval a teprve až pak zjistil, že měl na vysílači nastavený úplně jiný model, kde měl obrácené výchylky jak křidélek, tak směrovky. Naštěstí model dostal dolů celý, ale to obrácené řízení byl prý neobyčejný zážitek :-) Kolega je na předletovou kontrolu jinak pečlivý a dělá ji před každým startem, tentokrát jsme ale kvůli zpožděnému příchodu na plac spěchali a tak to vyjímečně hodil na hulváta ihned po zapojení akumulátoru. A jako na potvoru... :-)
Já jsem si na vysílači jako pomůcku před podobnou chybou aktivoval hlasovou hlášku, která mi řekne při zapnutí vysílače, jaký model na něm mám právě nastaven.

Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap!!!”

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. úno 2023 10:08 #25111 od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Chyby a jak na ně
Před KAŽDÝM startem, zkontroluji každý knipl a přepínač pohledem na kormidla.
Bez tohoto rituálu nikdy nestartuji. Vyrušením to sice odložím o pár vteřin, nebo minut, ale i tak pokaždé kontroluji. To ale neznamená že něco nepřehlédnu a nepodělám. Chyby tím dost eliminuji. Víc sám vlastně ani udělat nemůžu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. úno 2023 08:43 - 22. úno 2023 08:46 #25114 od Vladislav Plichta
Odpověděl Vladislav Plichta pro téma Chyby a jak na ně
Ahoj, taky jsem měl tyhle problémy. A čím jsem starší, tím je to horší. Abych se vyhnul chybám dodržuju následující filozofii:
1) používám jen jeden vysílač a to JETI a to DS12 s barevně označenými vypínači. Ty mají stejné funkce pro všechny moje modely. např červený je "kill motor" atp.
2) pro soutěžní létání používám letové fáze. Ty ovládám třípolohovým přepínačem. Poloha úplně u sebe je START, uprostřed je TERMIKA, nejdál ode mě je PŘISTÁNÍ.
Při přepnutí je ještě oznámeno hlasovým oznámením. :) to namluvila manželka, takže to budí všeobecné veselí zvláště při závodech :). Když si nejsem jistý tak prostě přecvaknu.
3) let začnu v režimu start, v tuto chvíli je i vypnutý motor. Zapnu motor, přidám plyn a letím 30 sec. Motor se vypne sám od výškoměru. Přejdu do kroužení, vypnu motor killswitchem (pro jistotu), a přepnu režim TERMIKA. Jsem li nízko a jdu na přistání, nebo chci už prostě přistát, přepnu do režimu PŘISTÁNÍ, v tuto chvíli funguje plynový knypl jako ovladač brzdících klapek. Takže knipl vpředu klapky zasunuty, knipl u sebe klapky vysunuty. pozn. v režimu TERMIKA knipl plynu/klapek nic neovlivňuje. Každý režim má navíc i optimalizované velikosti výchylek i expa.
4) tohle praktikuju i u motoráků a důsledně to používám. Dostává se mi to tak do hlavy, že o tom nemusím přemýšlet. Prostě když letím letím podle tohoto schématu.

Obrácené výchylky:
před záletem kontoluju několikrát, obcházím letadlo a hejbu kormidly.
špatné zapojení konektorů se mě netýká konstrukčně řeším tak, aby nebyla možná záměna. Když montuju éro - nespěchám.
Jiný model naštěstí tato varianta u JETI je ošetřena dotazem na displeji, ale v minulosti se mi to taky dělo... :(
Na poli moc raději neprogramuju, maximálně když jsem tam sám a mám úplný klid. A nejlépe na domovském letišti kde si mohu sednout ke stolu vzít brýle a mít klid....
víc pro to asi už dělat nemohu. HAWK :)

Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV
Poslední změna: 22. úno 2023 08:46 uživatelem Vladislav Plichta.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. úno 2023 14:20 #25115 od Jaromír Šindelář
Moc pěkné a vyčerpávající, víc pro to už asi opravdu udělat nelze.
Jen se ještě zeptám na ty zmiňované klapky na plynové páce, protože jsem v této plachtařské problematice úplný laik - jak často se mezi plachtaři používá řešení souběžných funkcí brzdových klapek a plynu na jedné rozdělené ose, které jsem viděl na nějakém videu od p. Mrázka (Rimr), že od středové polohy plynové páčky směrem od sebe funguje tato osa jako plyn a od středové polohy směrem k sobě ta samá osa funguje pro ovládání brzdových klapek? Tohle řešení mně osobně přišlo poměrně sympatické, protože nevyžadovalo žádný další přepínač letových režimů, ale protože nejsem plachtař, nedokážu to úplně posoudit z praktického hlediska.

Proč vlastně vznikla legislativa EU 2019/947? Problém je v tom, že my si hrajeme. A to lidi sere! “Dospělý chlap aby si hrál! Proč radši nečumí na fotbal, v trenkách a s lahváčem v ruce, jako každej normální chlap!!!”

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.410 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám