- Příspěvky: 2
- Obdržená poděkování 0
Jak také bezpečně ze stoupáku bez brzd.klapek.
- Miloslav Brehovsky
-
Autor tématu
- Offline
- Začátečník
-
Napsání tohoto článku mě donutilo zoufalství mladého modeláře(zřejmě) s nezkuženým tatínkem, jak zalétávali nový el.větroň ze stavebnice.Bylo mi jich líto,jak ničí model při rychlém sestupu ze stoupáku destrukcí.Tyto dny by létala i vrata od stodoly jak to nosilo.Tak to je zatím vše a přeji dobré stoupáky.
Miloslav Břehovský

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Honza
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Naopak ten let na zádech mi přijde při vší úctě jako nesmysl, opadání sice naroste, ale typický termický větroň na zádech obvykle moc ochotně neletí a zejména u méně zkušeného pilota to smrdí tím, že udělá nějaký nepodařený manévr, při kterém model rozláme. Tohle je ostatně taky naše praktická zkušenost se synem (typický začátečník) - taky létal s Q10 a mnou popsanou spirálou vyklesal vždy úplně v pohodě a hlavně zcela kontrolovaně...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivo Michal
-
- Offline
- Začátečník
-
- Příspěvky: 3
- Obdržená poděkování 0

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Honza
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivo Michal
-
- Offline
- Začátečník
-
- Příspěvky: 3
- Obdržená poděkování 0
Beru to tak, že otáčky vrtule zůstávají na minimální hodnotě nastavené pilotem a ve chvíli, kdy model dosáhne vyšší rychlosti, než je rychlost letu daná tahem pohonu vezvoleném nastavení "plynu", tak vrtule působí v podstatě jako kruhová deska o průměru vrtule a tak aerodynamicky brzdí. Je to jen orientačně popsané, snad z toho mého popisu Jarda Lněnička neomdlíJan Kubica napsal: S tím brzděním motorem nevím. Už jsem se na to ptal vícekrát, ale vždy bez odpovědi - kam se poděje ta energie brzdění? Vrací ji regulátor do baterky, mění se v teplo, ... nevím. Prosím, pokud to někdo ví, nenechte mne tápat v temnotách. Předem děkuji.
Honza

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Nevím, nejsem elektrikář, ale pokud regulátor není navržen k rekuperaci energie (například "autíčkové" regulátory jsou), tak to může být problém (se mi zdá

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivo Michal
-
- Offline
- Začátečník
-
- Příspěvky: 3
- Obdržená poděkování 0
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Co si pamatuju, tak to brždění vrtulí se objevilo kdysi v počátcích elektroletu, kdy se motor spínal relátkem - obvykle to bylo zapnuto, vypnuto (pak se vrtule protáčela a motor byl vlastně úplně odpojen) a poslední poloha brzda (motor zkratován, vrtule se sklopí). Tohle bylo naprosto bezpečné, fungování v dnešní době s plynulou regulací už tak jednoduché není...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- ruda táborský
-
- Offline
- Začátečník
-
- Příspěvky: 3
- Obdržená poděkování 0
Ten se nejprve připojí k síti, tím se roztočí vodní turbina, pak se na ní pustí voda, která jí udělí větší otáčky než kterými by se točil motor při 50 cyklech , které jsou v síti. Př. 3fáz.motor má 2800 ot./min, když ho vnějším zdrojem roztočíme na 3200 ot.začne pracovat jako generátor a dodávat do sítě el. energii. Stane se vlastně totéž i nám na modelu. Jenže co se stane s el energií dodávanou do střídače ? ? ? Vysvětlí mi to někdo ???? RT
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- RCEP Prostějov 1 (1 Příspěvky)
- Ahoj Všechny příznivce pevné výšky zveme na naši jarní soutěž, která se koná v sobotu...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 15. dub 2025 06:57
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (8 Příspěvky)
- Díky moc, ikdyž chybička se vloudila. A to počasí je v našem případě vždycky klíčová...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 14. dub 2025 11:59
-
-
-
- RCEP Česká Třebová 2025 - Memoriál Jaroslava Tupce... (1 Příspěvky)
- Ahoj, v průběhu soutěže jsem pořídil na mobil několik záběrů ze soutěže. Jsou to jen...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Lubomír Šášek
- 13. dub 2025 22:19
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.