Pod jakým úhlem stoupat
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Dík,
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
treba minicorado na hranici 500gr muzes tahat kolmo na horu, ale obecne si myslim ze nekde k hranici 65 st je idealni , ja sice litam vetsinou zakryt stred motyla vs tecka z trupu = 45st,ale je to jen kvuli nejakemu blbemu zvyku

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Myslím si, že nenapíšu nic nového, když zmíním sestavu pohon+model. Můžeš se bavit o RCEK, ale vždycky budou rozdíly v pojetí modelu a použité pohonné soustavy. Někdo se přikloní k motoru s menším kv, jiný použije model, který nebude zrovna vynikat aerodynamickou čistotou, dalšímu se naopak povede tyto věci skloubit a bude úplně někde jinde.Aleš Krátký napsal: zalezi na modelu,nektere potrebuji vztlak,jine muzes tahat na motoru jako kocku za ocas.
S dnešním RCEKáčkem není problém stoupat kolmo (ovšem s váhou na hraně, tzn. 510g +- hodně málo), ale málokdo to dělá. Např. pro mne je efektivnější lětět pod nějakým úhlem ještě na vztlaku a hlavně na rychlosti, než předvádět, že to éro umí viset (hledisko viditelnosti je také důležité). Jako příklad mohu zmínit třeba Tomášovo MC, které je namotorované opravdu brutálně (z pohledu RCEK) a přesto nestoupá kolmo, i když by to šlo. Je to o citu pro danou situaci (stoupám v termice nebo jsem opřený o vítr) a jen podle citu si dovolím přitáhnout nebo naopak potlačit.
Tebou spočítaný úhel bude teoreticky určitě správně, ale na soutěži bude tolik okolních vlivů, že svoji pozornost pravděpodobně spotřebuješ na dodržení optimálního úhlu a uteče ti třeba, že soupeři už během stoupání to mastí všichni do jednoho místa, protože to tam je. Pokud budeš chtít zareagovat, tak půjdou všechny teorie stranou a poletíš třeba i s bočním větrem, jen aby ses dostal do termické oblasti a to všechno během např. 30 sekund.
Pokud bych měl napsat nějaký závěr, tak lítám podle citu a snažím se reagovat na vzniklé situace i když to pro chování modelu není zrovna optimální. Prostě odpověď nejde zevšeobecnit.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jiří Veselovský napsal: Jako příklad mohu zmínit třeba Tomášovo MC, které je namotorované opravdu brutálně (z pohledu RCEK) a přesto nestoupá kolmo, i když by to šlo.
Dovolím si tvrdit, že s danou vrtulí by to ani nešlo - to letadlo se při přetažení pod motorem prakticky zastaví. Asi by to fungovalo s vrtulí (třeba) 11x4, což nová pravidla už povolují, ale nevěřím, že by to bylo ve stoupání celkově lepší.
V tomto případě celkem souhlasím s Honzovým závěrem o 45-60st, jen si neodpustím rýpnutí, že zatímco on to počítal, tak já to už má důkladně otestováno za letu

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Ach jo, Tome. Já ti tady dělám reklamu a ty takhle.Tomas Hruby napsal: Dovolím si tvrdit, že s danou vrtulí by to ani nešlo - to letadlo se při přetažení pod motorem prakticky zastaví.
Bral jsem moji osobní zkušenost z Poříčí, když jsem ti pomocníkoval. Ostatní stoupali tak nějak a u tebe jsem měl hlavu vyvrácenou, protože tvůj motorový let byl z mého pohledu naprosto excelentní. Je fakt, že to asi bylo trochu opřené o vítr (jen takové proudění).
Jdu se podívat na úhloměr, jak vypadá 60 stupňů.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: V tomto případě celkem souhlasím s Honzovým závěrem o 45-60st, jen si neodpustím rýpnutí, že zatímco on to počítal, tak já to už má důkladně otestováno za letu


A mám angínu, polykám penicilín, číst už mě nebaví, tak programuju, no.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jiří Veselovský napsal:
Ach jo, Tome. Já ti tady dělám reklamu a ty takhle.Tomas Hruby napsal: Dovolím si tvrdit, že s danou vrtulí by to ani nešlo - to letadlo se při přetažení pod motorem prakticky zastaví.
Bral jsem moji osobní zkušenost z Poříčí, když jsem ti pomocníkoval. Ostatní stoupali tak nějak a u tebe jsem měl hlavu vyvrácenou, protože tvůj motorový let byl z mého pohledu naprosto excelentní. Je fakt, že to asi bylo trochu opřené o vítr (jen takové proudění).
Jdu se podívat na úhloměr, jak vypadá 60 stupňů.
No podle mě ses právě docela trefil - létám tak cca 60st, za větru se to letadlo trochu "odnáší" do zadu, takže je to ekvivalentem asi tak 75st za bezvětří - na vyvrácenou hlavu to hlavně ve větru stačí, v tom máš taky (bohužel) pravdu

Svisle to ale fakt moc neletí - postupně to zpomaluje a je to horší. Holt to není S15,která při letu vzhůru plynule zrychluje a maximum stoupavosti nemá na začátku stuoupání, ale až na konci, k tomu "pár" wattů chybí



Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- RCEP Prostějov 1 (1 Příspěvky)
- Ahoj Všechny příznivce pevné výšky zveme na naši jarní soutěž, která se koná v sobotu...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 15. dub 2025 06:57
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (8 Příspěvky)
- Díky moc, ikdyž chybička se vloudila. A to počasí je v našem případě vždycky klíčová...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 14. dub 2025 11:59
-
-
-
- RCEP Česká Třebová 2025 - Memoriál Jaroslava Tupce... (1 Příspěvky)
- Ahoj, v průběhu soutěže jsem pořídil na mobil několik záběrů ze soutěže. Jsou to jen...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Lubomír Šášek
- 13. dub 2025 22:19
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zvu vás na naši velikonoční soutěž RCEV do Hořic. Přihlášky jsou otevřeny....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. dub 2025 19:05
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.