file Motory v Rcek,jaké

Více
22. pro 2009 08:15 #1015 od Zbyněk Smola
Motory v Rcek,jaké vytvořil uživatel Zbyněk Smola
Dobrý den, dovolím si přidat svůj názor k povoleným motorům pro Rcek. Určitě nejspravedlivější by bylo určení toho co rozhoduje nejvíc o výkonu, tj. rozměry statoru a rotoru. Ale kdo by chtěl rozdělávat motor na letišti, případně kdo by motory proměřil a určil jako schválené. Podle obrázku ze slovinských pravidel by to bylo jasné. A povolil bych jakékoliv motory s těmito rozměry. Při toleranci v pravidlech 0,5mm by stačila k měření obyčejná posuvka. Nekalibrovaná, kdo bude zjišťovat 500g limitu přesnou váhou. Pokud někdo přijde s motorem na hranici, případně si ho vyrobí doma, co získá? Při použití max. povolených rozměrů, lepších magnetů, stříbrného drátu a nevím co ještě si troufnu říc tak 20% výkonu. Kvalitním zalétaným letadlem lze získat daleko více. Ne všichni mají nebo chtějí obětovat nemalý peníz za superkompozitové stroje. A kdo to bude chtít valit přes výkon tak si podobný motor též pořídí.
Prakticky mám vysledováno toto. Když přišel Radek Sohr s převinutým Scorpionem se říkalo že to není možné. Vyměnil ho za Axíka a letí mu to ještě o chlup lépe. Zajímavé srovnání je i Axík s Turnigy. Se stejnou vrtulí otáčky stejné, ale u Axika méně ampér. S těmí Turnigy je to též dost zajímavé. Přišly nám do Hranic dva onačené jako 1900ot/V, ale měli 12 závitů(1650ot/V). A například spálený motor Standy V. mněl dvě cívky motané 6ti dráty a jednu 5ti.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
07. led 2010 19:51 #1140 od Zbyněk Smola
Odpověděl Zbyněk Smola pro téma Motory v Rcek,jaké
Dovolím si přidat pár obrázků.
[attachment=3:3rvvbro9]<!-- ia3 -->100_2192.JPG<!-- ia3 -->[/attachment:3rvvbro9]
[attachment=2:3rvvbro9]<!-- ia2 -->100_2195.JPG<!-- ia2 -->[/attachment:3rvvbro9]
[attachment=1:3rvvbro9]<!-- ia1 -->100_2196.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:3rvvbro9]
[attachment=0:3rvvbro9]<!-- ia0 -->100_2220.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:3rvvbro9]

Rozměry: průměr statoru Axi:22.1mm, Turnigy:22mm
délka statoru A:8mm, T 9mm
průměr rotoru A:28mm, T: 27,8mm
délka magnetů A:8mm, T:10mm
celková délka motoru: Axi 24mm, s koncovým nálitkem 26mm, Turnigy 25mm, s nálitkem 27mm

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. led 2010 07:35 #1182 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motory v Rcek,jaké
Jen další pohled na věc: v amerických pravidlech X5J je definice: max. průměr 28 mm, max. délka 17, přičemž se ale touto délkou myslí "bell depth" čili délka válcové části rotoru. Pro X5J to odpovídá řadě 2212/2830.

V pravidlech klubové soutěže v Albuquerque (viz http://www.soarabq.org/pdfs/f5j_rules.pdf ) to mají obdobně, rozměry "magnetického prstence" ("flux ring" - prstenec, v němž se uzavírá magnetický tok, tj. opět válcová část rotoru) musí být max. D28-16.

Tento rozměr je na obrázcích "čínských" webů označován D (viz třeba http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... _Outrunner ). Dle motorů, které mám doma, se zdá, že tento rozměr válcové části rotoru je o 5 mm delší než délka statoru udaná výrobcem.

Nebyl by toto způsob, jak definovat motor pro RCEK. Odpadne problém případného rozebírání motorů a proměřování, odpadnou diskuse o nálitcích, přitom ale délka magnetického prstence je měřítkem výkonnosti motoru (podle mě strojaře :) ), navíc snadno a rychle zjistitelným. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. led 2010 09:37 #1183 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Motory v Rcek,jaké

Jan Kubica napsal: Jen další pohled na věc: v amerických pravidlech X5J je definice: max. průměr 28 mm, max. délka 17, přičemž se ale touto délkou myslí "bell depth" čili délka válcové části rotoru. Pro X5J to odpovídá řadě 2212/2830.

Nebyl by toto způsob, jak definovat motor pro RCEK. Odpadne problém případného rozebírání motorů a proměřování, odpadnou diskuse o nálitcích, přitom ale délka magnetického prstence je měřítkem výkonnosti motoru (podle mě strojaře :) ), navíc snadno a rychle zjistitelným. H.


Já o tom úplně v počátcích těch mých návrhůpřemýšlel, ale popravdě to moc nevycházelo - podle konstrukce motoru se ty poměry stator-magnety-"bell" docela liší. Nakonec jsem tento nápad ani nikdy nepublikoval, ani to nenavrhoval nikdo jiný, tak se to reálně nikdy nedebatovalo.
Těžko říct, možná to byla chyba, možná ne...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. led 2010 11:03 #1184 od Zbyněk Smola
Odpověděl Zbyněk Smola pro téma Motory v Rcek,jaké
Přidám nějaké naměřené rozměry.
Axi délka m.pláště 11mm, délka magnetů 8mm. Turnigy dl. m.pláště 13, dl magnetů 10mm. KDA dl. m.pláště 13mm, dl magnetů 9mm. Je na tom vidět že je to různé, a to jsou poze tři typy.

Ještě foto.:
[attachment=1:3ngxd4ut]<!-- ia1 -->100_2222.JPG<!-- ia1 -->[/attachment:3ngxd4ut]
[attachment=0:3ngxd4ut]<!-- ia0 -->100_2248.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:3ngxd4ut]

Něco k tomu KDa motoru.
Koupil jsem ho s 1050ot/V. Po zkušenostech s převodovkami a účiností velkých vrtulí jsem chtěl totéž i u stříďáků.
Ovšem čím šly ampéry nahoru tím se poze více hřál motor. Výkon na vrtuly zůstával stejný, spíše horší(podle tvrdosti baterek).
Po přemotání vinutí asi na 1400ot/V šel výkon prudce nahoru. S listy 10/6 bral cca 13A, s listy 10/7 15A, oboje Aeronaut.
S listy 10/8 Graupner k 20 ampérám, vše trámec 36mm. A jaké bylo překvapení po stažení dat z výškoměru. Nellepší stoupavost byla s nejlehčí vrulí. Ovšem tehdy jsem měl poměrně měkké baterky.
Ještě rozměry KDA.: celková délka 24mm, s nálitkem 28mm. Průměr rotoru 28mm, délka magnetů 9mm, pláště 13mm.
Stator průměr 22mm, délka 8mm.
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. led 2010 12:00 #1185 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motory v Rcek,jaké

Tomas Hruby napsal: Já o tom úplně v počátcích těch mých návrhůpřemýšlel, ale popravdě to moc nevycházelo - podle konstrukce motoru se ty poměry stator-magnety-"bell" docela liší. Nakonec jsem tento nápad ani nikdy nepublikoval, ani to nenavrhoval nikdo jiný, tak se to reálně nikdy nedebatovalo.
Těžko říct, možná to byla chyba, možná ne...


Tomáši, já to myslel a) jako informaci o tom, co dělají jinde; b) jako možnost, jak motor snadno a rychle zkontrolovat bez rozebírání; c) jako možnost, jak se vyhnou diskusím o mechanickém provedení motoru (délka ložisek, uložení hřídele, atd.). Nevím, zda je ještě možnost se "vrátit" k Tvé původní definici (průměry a délky statoru a rotoru), kterou pořád považuji za "nejsprávnější", spíše si myslím, že to půjde cestou omezení celkových rozměrů (ala Slovinci). Pokud ano, možná by stálo zato omezit pouze rotor, abychom se vyhnuli diskusím, co se do té celkové délky počítá (viz jiné vlákno na stoupáku). Nicméně, zodpovědní už to tímto vědí a třeba si na tuto možnost za rok (vlastně už jen půl), až se budou "péci" nová pravidla, vzpomene.

Zbyněk Smola napsal: Po zkušenostech s převodovkami a účiností velkých vrtulí jsem chtěl totéž i u stříďáků.
Ovšem čím šly ampéry nahoru tím se poze více hřál motor. Výkon na vrtuli zůstával stejný, spíše horší (podle tvrdosti baterek).


Zbyňku, toto bývá alchymie, ale u těchto pomalých modelů spíše než zvětšování stoupání doporučuji zvětšovat průměr. Když se zvětší jen stoupání vrtule, může vzrůst tah, ale model ho nemusí dokázat využít. I když o účinnosti těch přetěžovaných malých oběžek nemám iluze :) . H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.441 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám