question-circle GYRO F5J ?

Více
22. bře 2018 08:45 - 22. bře 2018 08:51 #20038 od Pavel Svoboda
GYRO F5J ? vytvořil uživatel Pavel Svoboda
Petr Dušek se zeptal : "Povedzte Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom GYRO?"

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Poslední změna: 22. bře 2018 08:51 uživatelem Pavel Svoboda.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
22. bře 2018 10:50 #20042 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma GYRO F5J ?

Petr Dušek napsal: Asi mi něco uniká, ale to je nějaký systém, který vypne motor ve 40m, odletí s modelem kilometr po větru, tam vytočí stoupák nad hranou lesa a vrátí model na přistávací bod? Kolik to stojí a kde se to dá koupit?

Ivan Horejsi napsal: Tak to vim nahodou uplne presne, diky mym exkurzim do sveta dronu.
Pokud to neni mineno jako vtip, sepisu to.
Obavam se, ze jakmile to bude jasne povolene, budou mit gyro vsichni.


Právě proto jsem tu otázku položil, aby se vyjasnil pojem. Za prvé je tu (zatím snad povolená) stabilizace, dnes už běžně dostupná jako součást přijímače, což je v podstatě kombinace 3-osého gyroskopu a 3-osého akcelerometru. A za druhé existují systémy autonomního řízení, viz příklad s dronem, které toho umí mnohem víc, ale o jejichž povolení snad ani nikdo neuvažuje?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
22. bře 2018 11:21 #20043 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma GYRO F5J ?
OK.
Ano, jsou to 1-2 trojice akcelerometrů. Trojice, protože létáme ve 3D. Akcelerometry jsou typu MEMS, uložené v čipech. Jedna trojice měří zrychlení, druhá gravitační zrychlení.
Během letu je možno přepínat režimy letu a trojice buďto zapínat nebo vyřazovat nebo data kombinovat.
První trojice tlumí odchylky letu, dané třeba turbulenci. Model letí plynuleji. Druhá trojice je schopna udržet např. let v horizontu.
Drony a heli bez toho nemohou letět, protože jejich "vestavěná" stabilita je nulová.
U letadel je to trochu jinak.
Ale v každém případě je možno výrazně vylepšit třeba přímý let. Okamžitě.
Některé stabilizace, třeba Guardian 2D/3D udrží i plynulou zatáčku.
Další vlastností stabilizace může být režim Heading Hold, který dál napomáhá přímému letu i letu v zatáčce. Zatáčky jsem nezkoušel, protože to jde dost mimo mne. Nechci vylepšovat svoji pilotáž žádnou elektronikou.
V dalších krocích by určitě bylo možné využít GPS a kompas, to je u všech dronů běžné. V dalším kroku integrovat vario a v dalším angažovat umělou inteligenci. Hodit a strčit ruce do kapes.
Mám zato, že dnes je to jen věc programování. Chceme? Já tedy ne.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. bře 2018 15:12 #20045 od Jiří Kotrba
Odpověděl Jiří Kotrba pro téma GYRO F5J ?
Na Youtube položí číňan Futabu na ranvej a jde si sednout do trávy.Letadlo ve výšce cca 120m ,
které je vybaveno Guardian 2D/3D stabilizer ( Eagle Tree ) krouží nad ním ve stálých zatáčkách,
trajektorii letu má zadanou v paměti. ( vyrobeno na Tajvanu ). Chceme to ?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. bře 2018 16:56 #20047 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma GYRO F5J ?
Sorry, ale Guardian fakt neumí naprogramovaný let s určenou trajektorií, píšeš nesmysl. Možná si to pleteš s Vectorem...
Tohle právě zmiňují obecná pravidla F5 sekce, která rozlišují stabilizaci a předprogramovaný autonomní let, to jsou dost odlišné věci, mimochodem v poslední době odlišené také legislativně.

Jinak mě upřímně ta debata nebaví. Jsem sice mladší než třeba Ivan, ale taky už mne od prvních modelářských kroků dělí cca 35 let a můžu říct, že ty debaty jsou vlastně pořád stejné. Furt dokola: "kdo neprojde volnými modely, ničemu nebude rozumět", "modelář si musí model sám postavit, musíme řešit kontrolu, aby se to neporušovalo", "elektropohon je pro líné diletanty, kteří nezvládnou spalovák", "ARF stavebnice je zlo", "moderní programovatelné rádio je blbost dobrá jen pro ty, kteří neumí vše přesně odladit mechanicky", "nejlepší je RCV1, protože při řízení pouze směrovky se ukáže, jaký je kdo pilot" - ježišikriste, kolik já podobných mouder za ta desetiletí slyšel :-( Přitom se vždy kolem toho dal postavit krásný "příběh" a dokonale to zdůvodnit...
Dneska je zkrátka v módě odsuzovat gyra - jistě, jde to, možná to dokonce konzervativci dokáží "hrdinně" zarazit v pravidlech, ale za pár let budou upřímně spíš za hlupáky - co s takovým pravidlem v situaci, kdy pomalu nebude možné přijímač bez gyra koupit?? Ale co já se budu rozčilovat, v této sezóně se tak maximálně prolobuje úprava pro rok 2019 a v té sezóně už bude mít F5J na starosti někdo jiný než já, nemám to zapotřebí.
Poděkovali: Petr Dušek

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. bře 2018 19:15 #20048 od Jiří Veselý
Odpověděl Jiří Veselý pro téma GYRO F5J ?
Zdravím.

Asi před 50ti lety jsem létal se 4m modelem, ale na jednokanál, Model jsem vystoupal na 2,5 cm3, detoňák. Model byl dobře seřízen a dobře, vzhledem k rozměrúm, viditelný. Pak jsem zalehl do trávy, dal si pod hlavu podložku, vypnul GAMU a čekal, podle nosných proudů až bude výška na přistání, které jsem provedl se zapnutým vysilače a ve stoje. GYRO jsem nepotřeboval. Holt dneska je jiná doba. Tenkrát nebylo vzdušné prostředí od letecké dopravy tak zmrzačené a kroužení bez řízení, nedělalo problémy. Pro upřesnění, GAMA je jednokanálový vysilač, na myslím 90V. Já měl na to bednu na zádech s 20ti 4,5V tovými plochými baterkami. JIVE

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. bře 2018 19:30 #20049 od Jiří Veselý
Odpověděl Jiří Veselý pro téma GYRO F5J ?
Zdravím.

Ono to tak všechno asi nebude, Viz šlapací kolo, má pořád šlapky i když má elektromotor. Jisté společenství zařídilo, bez ohledu na ty, kteří mají nemocné nohy, že se musí na kole šlapat. Takže v současnosti už se vyrábí i kola ze dřeva, jako na počátku pravěku., Slovo hlupáky, bych se bál použít.JIVE.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
23. bře 2018 20:47 - 23. bře 2018 20:49 #20050 od Pavel Svoboda
Odpověděl Pavel Svoboda pro téma GYRO F5J ?
Já neřeším zda gyro ano nebo ne, ale zda mezinárodní pravidla FAI pro F5J platí a gyro není zakázané.
Stále dokola kolem ... co s tím ?

I pád na "ústa" je pohyb dopředu !
Poslední změna: 23. bře 2018 20:49 uživatelem Pavel Svoboda.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. bře 2018 08:19 #20052 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma GYRO F5J ?
Autonomni let umi Vector. Nesetrihane 5 minutove video viz www.youtube.com/channel/UCbqNnNcD3DdbaKJxZfq2_FQ
Neni to od Cinana ale od Cecha, jestli to teda nevadi :-)
Dalsi podrobny popis je par cisel zpatky v RCR.
Ale to je mimo zdejsi diskusi.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. bře 2018 17:58 #20053 od Karel Mrázek
Odpověděl Karel Mrázek pro téma GYRO F5J ?
Asi před pěti rokama jsem na Hobbykingu koupil giro + GPS modul. Dal jsem to do bublinkového aktrobata Extana. Fungovalo to náramně. Po startu jsem odletěl co nejdál, přepnul mód na vysílači, odložil ho a šel pokecat. Model se poslušně vrátil nad místo startu a začal kroužit. Jen jsem to přehnal s délkou toho kecání a když došla baterie, přešel do vývrtky, snažil se udržet výšku a tak to nemohlo dopadnou jinak. To gyro mám pořád v šuplíku.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.525 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám