file Lama otázky ohledně FAI-F5J na příšti rok

Více
31. říj 2011 17:09 #5878 od Aleš Krátký
tak vzhledem k tomu, že je okurkova letecka sezona a vse smeruje pouze do teoreticke roviny tak tady mam par otazek ktere se mi tak nasbiraly tak nejak odevsad ( hehe )


takže :

1) Vzhledem k tomu, ze se proste pocita 10 minut nehlede na to jak dlouho motoruju, je logicke kdyz motoruji co nejdele ? jen jouda vypali za 3 vteriny nahoru protoze musi pak nalitat 9:57 zatimco ja jen 9:30 ? mohu behem toho krasne prolitat nebe a zjistit kde to je nebo neni

2) musim startovat na START nebo muzu kdykoliv behem triceti vterinoveho okna ?

3) kdo mi zajisti ze muj vyskomer za ktery dam hromadu penez bude kompatibilni s ctecim zarizenim ? co kdyz prijdu na soutez na ukrajinu kde bude taky FAI-F5J a ja mam FAI-F5J software ? co kdyz budu delat soutez a budu mit pouze jediny typ ctecky FAI vysek ?

4) porovnaval vubec nekdy nekdo zda je vyhodnejsi 500GR / 2M nebo 2000GR/3,7 m ?

5) jak to cele vlastne funguje ? zapojim to na servokonektor do volneho prijmace nebo to je jako "rozdvojka" na kterykoliv kanal ?

6) kdo mi zaruci ze to bude vzdy na servo konektor ? co kdyz prijedu na soutez a oni budou mit nejaky jiny system?

7) kdyz chci mit vyskomer co vypina motor, zapojuje se to kde ? jak ?

8) ok dejme tomu ze let je stejny jako v RCEJ, ale co ta vyska ? to se odecita z celkoveho naleteneho casu ? nebo pristani ? souctu pred prepoctem, po prepoctu ? proc jsou vubec obe hodnoty (cili nad a pod vypinaci vysku) v minusovych hodnotach ? to se vzdy neco jen odepisuje ?



Tento otazkovy kvíz je pro všechny, neptam se jen pro sebe,ale predevsim pro ostatni... něco vím ale raději si necham poradit od lidí kteří tomu opravdu rozumí.

Díky

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
31. říj 2011 17:54 #5879 od Palo Lišhák
Aká "okurková"... ? U nás dnes bolo okolo 14°C a dal som si 2 x po 6 letov - spolu niečo cez 100 minút ;)
Ale k veci. Nie na všetky Alešove otázky, ale na veľa z nich nájdete odpovede v odkazoch zo stránky F5J-FAI:
http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J-FAI_00.html

Z obsahu stránky:
- Prvé stránky FAI-F5J príbehu
- Pravidlá pre rokovanie pléna CIAM FAI (apríl 2011)
- Prezentácie F5J kategórie v pléne CIAM FAI (apríl 2011)
- Výhrady k F5J-FAI pravidlám a návhy na úpravy pre súťaže v SVK
- Technická výbava, firmware, software a doporučené nastavenie
- Praktický výklad pravidiel a doporučené taktické varianty pre súťažný let
- Výpočtový program pre vyhodnotenie tréningových letov
- Propozície súťaže First F5J-FAI World Challenge - Trnava
- F5J-FAI pravidlá (SVK preklad od Pavla Barbariča)
- Stránka s programovým vybavením pre F5J-FAI súťaže
- ALTIS V3 prichádza zo Slovenska - nový "svišť" pre FAI-F5J súťaže
- Pohonná jednotka pre FAI-F5J model
- Tri modely pre FAI-F5J

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. říj 2011 18:39 #5880 od Aleš Krátký
no tak mozna u vas no :)
kazdopadne ofiko uz je fakt konec sezony.

odkaz fajn,ale proto jsem toto tema nazval "LAMA" a polozil tyto fajn otazky ... ja si to precist muzu,muzu badat, zkoumat, cist 435 stran textu,ale stejne nenajdu odpoved na nektere zakladni otazky.

takze ? :)

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • MarkoGala
  • Avatar uživatele MarkoGala
  • Návštěvník
  • Návštěvník
31. říj 2011 18:55 #5881 od MarkoGala
Odpověděl MarkoGala pro téma Lama otázky ohledně FAI-F5J na příšti rok
Aleši, vyčkaj chvilu, uz sa na tom robí ... Ale Palo ma pravdu, ze tam vacsina toho je, len treba citat... napriek tomu sa pokusim zhrnut odpovede na otazky aj čosi naviac :)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. říj 2011 18:59 #5882 od Aleš Krátký
Diky Marko.

ja vim ze se to tam da docist, ale to proste vetsinu lidi odradi... a neberte to tak,ze to chci vedet ja. Delam to pro ostatni kteri maji takove otazky a boji se zeptat a nechce se jim hledat proc,kde,co,naco,kdy atd.

Diky

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • MarkoGala
  • Avatar uživatele MarkoGala
  • Návštěvník
  • Návštěvník
31. říj 2011 20:28 - 01. lis 2011 07:43 #5883 od MarkoGala
Odpověděl MarkoGala pro téma Lama otázky ohledně FAI-F5J na příšti rok
1) Vzhledem k tomu, ze se proste pocita 10 minut nehlede na to jak dlouho motoruju, je logicke kdyz motoruji co nejdele ? jen jouda vypali za 3 vteriny nahoru protoze musi pak nalitat 9:57 zatimco ja jen 9:30 ? mohu behem toho krasne prolitat nebe a zjistit kde to je nebo neni
Ano, tak nejako to funguje, idealne je motorovat co najdlhsie, teda maximalne 30 sekund. Kto motoruje kratsie (spytajte sa Luba Vanuru, ten ma s tym skusenosti, lebo lietal FAI sutaze s Eurocup pohonom :) ) ma akože “nevyhodu“, ktora moze hrat rolu za istých podmienok. Ludom to stupa niekde okolo 10 m/s, kedy je ista casova rezerva v ramci 30 sekund na presuvanie sa na motore cez oblohu proti vetru alebo rovno za termikou a pod. Teda je lepsie mat o trochu silnejsi pohon ako 6-7 m/s, kedy to v ramci 30 sekund nie vzdy model stiha na ideálne maximalnu vysku 190-200m.
Dobre je vyvarovat sa „pulznym“ pohonom s rychlymi stvorcovymi vrtulami, pretože potom sa tazsie odhaduje a nacvičuje na treningu a na sutazi vypinanie na chcenej výške.

2) musim startovat na START nebo muzu kdykoliv behem triceti vterinoveho okna ?
Startovat mozes kedykolvek v ramci prvych 30 sekund, ale nevidim dovod dobrovolne sa oberat o cas, kedze čas sa meria OD vypustenia modelu z ruky - casomerac stlačí stopky - a nestará sa až do dotyku modelu so zemou na konci letu, kedy ich stlačí druhykrat.

3) kdo mi zajisti ze muj vyskomer za ktery dam hromadu penez bude kompatibilni s ctecim zarizenim ? co kdyz prijdu na soutez na ukrajinu kde bude taky FAI-F5J a ja mam FAI-F5J software ? co kdyz budu delat soutez a budu mit pouze jediny typ ctecky FAI vysek ?
Momentalne sa na F5J FAI pouzivaju dvojaké vyskomery:
Slovenský vyskomer:
http://www.aerobtec.sk/products.html Altis v3, ktory nepotrebuje čítačku (ale k dispozicii bude), pretoze FAI výška sa dá jednoducho odcitat podla blikania LED diody na samotnom vyskomery ( pozri video dolu na tomto linku: http://modelweb.fotozona.cz/2011/10/alt ... j-fai.html ).
ALEBO Pri akychkolvek problemoch sa vzdy da do PC stiahnut graf z letu, kde je mozne vidiet FAI vysku a taktiez pribeh celeho letu. Tento typ vyskomerov mal medzi viacerymi pilotmi uspesnu premieru na oktobrovej (10. mesiac) sutazi v v Dubnici.
Viac info: http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J-FAI_14.html

Dalsie pouzivane vyskomery su slovinské od http://rc-electronics.org/ RC Altimeter #2 BASIC, PRO a RC Altimeter #3 PRO, ktorych programové vybavenie a uzivatelske pohodlie zacina za slovenskými vyskomermi zaostávať, ale stálu su plne funkčné a akceptované na doterajsich sutaziach.

Hovoris o citacke (cteci zarizeni) pre vyskomery od RC-electronics, na ktorej displayi sa zobrazi FAI vyska.... jedná sa o toto: RC FXJ Programming Card ( http://rc-electronics.org/ ) http://www.rivamodels.sk/PPP/F5magNEW/F5mag141.html .
A kto ti to zaručí ??? V dnesnom svete nikto nikomu nič :) Ale ak je tá čitačka vyrobena pre daný typ vykomera, tak sa da predpokladat, ze vacsinou funguje ;) Ak v danej chvíli nefunguje s urcitým kusom vyskomera po urcitom lete, tak sa pozrie na zaznam vyskomera na PC, kde sa problem vyriesi aj s tymto slovinským (RC-electronics) vyskomerom.
Pre slovensky vyskomer prakticky nepotrebujes čitačku (viď. par riadkov vyssie: pretoze FAI výška sa dá... )
Objavuju sa stale nove verzie softwaru/firmwaru pre oba výškomer, ktore sa stále vylepsuju a priemerne pocitacovo zdatný clovek si ich vie sám doma updatnuť/aktualizovať do svojho výškomera. Ak by bol problem s pocitacovom gramotnostou, tak nie je problem, aby soft aktualioval niekto na sutazi, kto sa do toho vyzná viac

4) porovnaval vubec nekdy nekdo zda je vyhodnejsi 500GR / 2M nebo 2000GR/3,7 m ?
Ano, urcite porovnal :) Myslim, že vysledok je na svete. Spytajme sa už napr. aj Tomasa Hrubeho.... avsak je to skor na diskusiu do vlakna „Co byste si koupili za letadlo na nové F5J FAI? „
10 minut sa vacsinou neda uletiet státím proti vetru padaním z limitovanej výšky. Charakter modelov sa blíži poziadavkam lietania F3J (bez potreby istého pevnostneho predimenzovania modelu, kedze start nie je prostredníctvom 2 ludskych sil tahajucich model do vzduchu cez silon) s termikou po vetre, s naslednym navratom proti vetru až k bodu b. Ale nehovorim, ze za istych podmienok sa skvele neuplatnia vzducholode typu AVA a pod.
No na druhej strane, urcite by som zo začiatku neodsudzoval RCEK model do F5J.... svetlým prikladom je 3. miesto Jura Dudaša na výškomeroch minuly rok v Holíči s 2,3m Scorpionom. Tak či onak, opakujem to, čo sa uz velakrat povedalo, teda uspech/neuspech letu častejsie ako len niekedy zavisi od ruk pilota, a od spravnych rozhodnuti v tu spravnu chvilu.

5) jak to cele vlastne funguje ? zapojim to na servokonektor do volneho prijmace nebo to je jako "rozdvojka" na kterykoliv kanal ?
Zapojis to (vyskomer) medzi regulator a prijimac prakticky na Y kabel cez servokonektor
(pozri obrazok 1 a 3): http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J-FAI_06.html Vyskomer by mal ustit niekde v okoli kabinky, aby sa po pristati dala jednoducho čítať výška.

6) kdo mi zaruci ze to bude vzdy na servo konektor ? co kdyz prijedu na soutez a oni budou mit nejaky jiny system? Iny ako servokonektor som na toto pouzivanych vyskomeroch este nevidel, z tohoto urcite obavy mať netreba.

7) kdyz chci mit vyskomer co vypina motor, zapojuje se to kde ? jak ?
Jediny vyskomer, ktory ma zatial v softwari/firmwari aj FAI funkcie AJ moznost automatickeho vypinania motora, aby sa neprekrocila hranica 200 m, nad ktoru je vysoka penalizacia, je slovenský ALTIS v3 od Aerobtec (pozri bod 3 vyššie). Zapojuje sa to podla obrazka 2: http://www.rivamodels.sk/F5J-FAI/F5J-FAI_06.html teda priamo medzi regulator a prijimac, teda bez pripojenia na odbočke, nie na Y kabli.

8) ok dejme tomu ze let je stejny jako v RCEJ, ale co ta vyska ? to se odecita z celkoveho naleteneho casu ? nebo pristani ? souctu pred prepoctem, po prepoctu ? proc jsou vubec obe hodnoty (cili nad a pod vypinaci vysku) v minusovych hodnotach ? to se vzdy neco jen odepisuje ?
K preratavaniu ...je to jednoduché... cas v sekundach+ body za pristatie+ body za FAI vysku....súčet a preratanie na 1000 :) Treba si pozriet program na výsledky: http://gliderscore.com/
a vysledky z praxe... napr: http://www.f5jfun.com/vysledky2011/tren ... obnev2.htm alebo http://forum.modelarji.com//datoteke/f5 ... ni_847.pdf sutaz zo Slovinska ( http://forum.modelarji.com/viewtopic.ph ... c&start=30 )
... navyse, Palo Lishak pripravuje este prehladnu tabulku na ozrejmenie.
Ano, vzdy sa body za výšku len odravaju... ale nenechajme sa zmiasť tým, ze tam je vzdy penalizacia. Je to silny psychologicky prvok :) ale v praxi, ten, co leti z mensej vysky ma menej minusovych bodov ako ten, co letel z vacsej výšky, TEDA stále má výhodu ten prv spomínaný. Za kazdy meter nad 0 m do 200 m je – (mínus)0,5 b a za kazdy meter nad 200m su –(mínus) 3 body. V povodnom slovenskom navrhu pravidiel boli aj + body, ale teraz som popísal verziu pravdiel, ktora bola schvalena na FAI CIAM a je aktualna... verzia na rok 2012 este nie je odklepnutá.

Este by som rad zopakoval, ze FAI vyska je definovana ako NAJVACSIA VYSKA v intervale OD vypustenia modelu z ruky až DO 10.(desiatej) sekundy po vypnuti motora, teda rozne vyklesávanie na motore pred vypnutim a pod. nemá význam.
Dalsia vec... ak su problemy s fungovanim vyskomera, tak stojí za pokus umiestnit ho trocha dalej od regulatora ;)
A nemyslim si, že sa tomu "opravdu rozumím" Takže urcite som napadnutelny. :) Ale na otazky som sa snazil odpovedat jednoducho, zrozumitelne bez pouzitia zlozitych slov a a zavádzania do detailov. Takto spoza stola sa niektore odpovede mozno javia nejasné, ale treba príst na jar na F5J sutaz a vyskusat naživo ;) Ak su otazky, tak sa kludne pýtajte.
Pevne verím, že o pár rokov výškomer pre sutazne termicke lietanie nebude považoaný za nejaký drahý komplikovaný doplnok, ale viem, že sa stane neodmyslitelnou sucastou výbavy modelu.
Poslední změna: 01. lis 2011 07:43 uživatelem .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. říj 2011 20:36 #5884 od Aleš Krátký
:geek: cumim.
diky za super odpovedi a snad pomohou nejednomu soutezicimu u nas se rozhodnout pro tuto kategorii.
Za sebe mohu rict,ze me na techto soutezich uvidis na 100% , stroj se snad uz chysta tak uvidime.

Teoreticky bych to mohl hodit i jako clanek na uvod, mozna by to zajmalo vicero lidi

Dekuji ti moc ;)

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

  • MarkoGala
  • Avatar uživatele MarkoGala
  • Návštěvník
  • Návštěvník
01. lis 2011 08:14 #5896 od MarkoGala
Odpověděl MarkoGala pro téma Lama otázky ohledně FAI-F5J na příšti rok
To som zvedavý :) nech sa darí !
Daj si to kludne kam chces...a ak su otazky, treba sa pýtať.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. lis 2011 08:16 - 01. lis 2011 09:38 #5897 od Palo Lišhák
Marko, dobrá práca ... Treba však vyjasniť dve nezrovnalosti:

1/ maximálna doba chodu motora 30 s podľa FAI sa počíta od vypustenia modelu... Keď model z nejakého dôvodu vypustíš napríklad až v prvej minúte pracovného času, vypnúť musíš najneskôr po 30 sekundách - teda bez problémov až v pracovnom čase 1:30 !
Maximálna doba chodu motora na súťažiach v SVK bola tiež 30 s, lenže nepočítali sme ju od vypustenia modelu, ale od začiatku pracovného času. Všetci teda museli mať pohon vypnutý v 30tej sekunde pracáku !
Je to jednoduchšie pre časomeračov, prehľadnejšie pre riadiaceho lietania aj pre súťažiacich a divákov, ale nie je to zatiaľ podľa FAI. V rámci WG FAI síce návrh na spoločné 30s okno má mnoho sympatií, ale či zvíťazí v hlasovaní, to dnes netuším.

2/ Pre zapojenie výškomera (ako je popísané na Markom doporučenej stránke) sú dve možnosti. Ale podľa aktuálneho znenia pravidiel FAI je prípustné len zapojenie v sérii - teda do CH3 (resp. tam, kde býva zapojený regulátor) - teda výhradne medzi prijímač a regulátor. Paralelné zapojenie - vedľa regulátora cez "Y" kábel (len ako záznamník) je opäť "len návrh". Praktizuje sa v SVK a má silnú podporu tiež vo viacerých krajinách, ale z obavy pred neoprávneným predlžovaním doby chodu motora, resp. "primotorovávaním" má aj svojich odporcov.
Kompromisné riešenie ponúka nový FW pre ALTIS. Ten bude síce zapojený ako spínač s auto OFF po 30 s, ale ponúka aj šancu motor znovu zapnúť v prípade núdze. Cenou za túto možnosť však - celkom logicky - bude vyblikaná alebo načítaná diskvalifikácia pre daný let. Mne osobne sa to zdá byť prijateľná cena - jedna nula vo výsledkoch nebude taká bolestivá, ako prípadná strata modelu. Chystaný FW pre RC-ALTI2 počíta s rovnakým riešením.

Už len praktická poznámka na okraj - CENY:
- CAM spínač z USA... 50 USD (použitie obmedzené pre modifikáciu FXJ pravidiel s názvom ALES),
- RC-HLS zo SLO ......50 EUR (obmedzené použitie v rámci FXJ)
- ALTIS zo SVK ........ 69 EUR (plne vyhovuje, ale zatiaľ nie je na liste CIAM FAI),
- RC-ALTI2 zo SLO ... 75 EUR (zatiaľ najviac rozšírený a doporučený aj v prílohe pravidiel)
Okrem týchto sú na svete ešte použiteľné spínače z Argentíny a Grécka, ale nemám o nich detailné informácie. Určite by malá zmena vo FW umožnila aj použitie českých LoLo, resp. Sysalovho ALTI2, ale na to by museli pritlačiť ich českí užívatelia.
Poslední změna: 01. lis 2011 09:38 uživatelem Palo Lišhák.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
01. lis 2011 08:18 #5898 od Tomas Hruby
Aleši, já se chci pokusit souhrn pravidel F5J napsat k sobě na blog (jako doplnění existujících článků), ale v tomto případě bych ti "v rámci propagace" dovolil to zkopírovat i sem, ať je to více vidět. Pokusím se to dorazit už tento týden, jeden rest (
popis Altis) už mám za sebou, tak tohle je vlastně poslední bod k odškrtnutí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.370 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám