- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36
Motor RCEK
- Radek Novotny
- Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Méně
Více
15. kvě 2014 10:44 - 16. kvě 2014 08:31 #12470
od Radek Novotny
Motor RCEK vytvořil uživatel Radek Novotny
Tak jeden tip pro kutily... Mě teď chodí motor jako panna, nehoří, a tolik nežere, a tak se o úspěšný nouhau rád podělím
U starého motoru shodím vinutí tak, že nejdříve:
1. Rozeberu motor vyndáním ségrovky, rotor s magnety dám stranou
2. Jedno ložisko vyklepnu pomocí tyčky 3mm, druhé ložisko pak tupou stranou vrtáku 5mm
3. Nasadím stator na nahřátou hrotovou (ne pistolovou) páječku a nechám 5-10 minut hřát
4. Pomocí malých kleští-tělo a sikovek-plechy rozhýbu, uvolním, a sundám stator z duralového těla
3. Rozbalím přívody vinutí a mrknu na pořadí, v jakém 3 fáze byly namotány ve fabrice
5. Vyberu tu poslední namotanou, a jako první ji odmotávám. Držím svazek drátků v peánu, a u rotoru to nahřívám pistolovou nebo hrotovou páječkou. Vinutí se zahřeje, zalakování vinutí povolí, a vinutí se bez přetržení odmotá. Stejný postup je samozřejmě i pro ostatní dvě fáze. Jde to dobře, a lak na statoru zůstane také bez poškození.
Vinutí nedělám jako předělanou čínu s 7 závity jako věc nazývaná MiHo, ale dávám do trojúhelníku 8 nebo 9 závitů drátu min. 0,6mm průměr. Drát musí mít smaltový lak, ne polyuretanový, ten se sice dobře pájí, ale hoří. Asi lepší je použít namísto jednoho drátu svazek drátů o menším průměru tak, aby celkový průřez svazku odpovídal min. průřezu jednoho drátu o min. 0,6mm průměru. Toto úspěšně praktikoval vloni Pepa Macek z Nové Paky.
Obrázky vinutí zde:
Na konci do trojúhelníku spojíme konce a začátky vinutí např. S1-E3, S2-E1 a S3-E2. Tento způsob vinutí se jmenuje DLRK a funguje v případě, že máme na rotoru 14 magnetů, tak jak je tam dal výrobce. Tyto magnety jsou umístěny polaritou pravidelně "na střídačku".
Stator pak s vinutím přilepím zpět na tělo vteřiňákem, a vývody udělám tak, že jednoduše smotám dva konce vinutí a obužírkuju smršťovačkou. na průchod čelem motoru přidám na vodiče ještě jednu vrstvu smršťovačky.
Dám zpět ložiska, rotor, namontuju na stojánek, nabiju baterky, a jde se měřit
Odhadované odběry motorů s 2-článkem a vrtulí 10/6 jsou:
9 závit - 30A
8 závit - 40A
7 závit - 50A
Účinnost 9 závitu je samozřejmě největší, a kupodivu dobrý 9-závit točí stejně jako 7-závit, ale netopí
Takto udělaný motor když se povede, a má také nevyhřáté magnety, tak točí dostatečně přes 9000ot/min a lze dost dobře použít i jako velmi hmotnostně lehká a výkonná varianta pro pohon na RCEV.
Časovou náročnost vidím na jedno deštivé odpoledne.
U ostatních už jsem viděl přemotané Turnigy, Mega, AXI, PowerHD... takže to asi jde...
Experimentoval jsem i se zapojeními do hvězdy s méně závity, ale tam jsem se dobrých výsledků nedopracoval...
U starého motoru shodím vinutí tak, že nejdříve:
1. Rozeberu motor vyndáním ségrovky, rotor s magnety dám stranou
2. Jedno ložisko vyklepnu pomocí tyčky 3mm, druhé ložisko pak tupou stranou vrtáku 5mm
3. Nasadím stator na nahřátou hrotovou (ne pistolovou) páječku a nechám 5-10 minut hřát
4. Pomocí malých kleští-tělo a sikovek-plechy rozhýbu, uvolním, a sundám stator z duralového těla
3. Rozbalím přívody vinutí a mrknu na pořadí, v jakém 3 fáze byly namotány ve fabrice
5. Vyberu tu poslední namotanou, a jako první ji odmotávám. Držím svazek drátků v peánu, a u rotoru to nahřívám pistolovou nebo hrotovou páječkou. Vinutí se zahřeje, zalakování vinutí povolí, a vinutí se bez přetržení odmotá. Stejný postup je samozřejmě i pro ostatní dvě fáze. Jde to dobře, a lak na statoru zůstane také bez poškození.
Vinutí nedělám jako předělanou čínu s 7 závity jako věc nazývaná MiHo, ale dávám do trojúhelníku 8 nebo 9 závitů drátu min. 0,6mm průměr. Drát musí mít smaltový lak, ne polyuretanový, ten se sice dobře pájí, ale hoří. Asi lepší je použít namísto jednoho drátu svazek drátů o menším průměru tak, aby celkový průřez svazku odpovídal min. průřezu jednoho drátu o min. 0,6mm průměru. Toto úspěšně praktikoval vloni Pepa Macek z Nové Paky.
Obrázky vinutí zde:
Na konci do trojúhelníku spojíme konce a začátky vinutí např. S1-E3, S2-E1 a S3-E2. Tento způsob vinutí se jmenuje DLRK a funguje v případě, že máme na rotoru 14 magnetů, tak jak je tam dal výrobce. Tyto magnety jsou umístěny polaritou pravidelně "na střídačku".
Stator pak s vinutím přilepím zpět na tělo vteřiňákem, a vývody udělám tak, že jednoduše smotám dva konce vinutí a obužírkuju smršťovačkou. na průchod čelem motoru přidám na vodiče ještě jednu vrstvu smršťovačky.
Dám zpět ložiska, rotor, namontuju na stojánek, nabiju baterky, a jde se měřit
Odhadované odběry motorů s 2-článkem a vrtulí 10/6 jsou:
9 závit - 30A
8 závit - 40A
7 závit - 50A
Účinnost 9 závitu je samozřejmě největší, a kupodivu dobrý 9-závit točí stejně jako 7-závit, ale netopí
Takto udělaný motor když se povede, a má také nevyhřáté magnety, tak točí dostatečně přes 9000ot/min a lze dost dobře použít i jako velmi hmotnostně lehká a výkonná varianta pro pohon na RCEV.
Časovou náročnost vidím na jedno deštivé odpoledne.
U ostatních už jsem viděl přemotané Turnigy, Mega, AXI, PowerHD... takže to asi jde...
Experimentoval jsem i se zapojeními do hvězdy s méně závity, ale tam jsem se dobrých výsledků nedopracoval...
Poslední změna: 16. kvě 2014 08:31 uživatelem Radek Novotny.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 562
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
15. kvě 2014 11:14 - 15. kvě 2014 11:15 #12471
od Milan Chalupník
Odpověděl Milan Chalupník pro téma Motor RCEK
Pokud máš na stole dostatečně tvrdý napájecí zdroj, tak ten stator můžeš ohřát a pak elegantně sundat z trnu tím, že do nějakého jeho vinutí pustíš pár stejnosměrných ampér a třeba za pomocí plochého velkého šroubováku se opatrně opíráš o čelo motoru a on teplem pomalu sjede. K dalším bodům tvého postupu už není co dodat "šikulo".
Poslední změna: 15. kvě 2014 11:15 uživatelem Milan Chalupník.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Krajčovič
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 12
- Obdržená poděkování 0
19. kvě 2014 18:44 #12492
od Ivan Krajčovič
Odpověděl Ivan Krajčovič pro téma Motor RCEK
Radku jak rozeznám smaltovaný drát od lakovaného.
Mám doma pár průměrů z dřívějších pokusů o přemotávání motorů ale tenkrát sem to neřešil šlo jen o malé motorky do halovek.
Děkuji.
Mám doma pár průměrů z dřívějších pokusů o přemotávání motorů ale tenkrát sem to neřešil šlo jen o malé motorky do halovek.
Děkuji.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Radek Novotny
- Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Méně
Více
- Příspěvky: 1100
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 36
20. kvě 2014 16:39 #12498
od Radek Novotny
Odpověděl Radek Novotny pro téma Motor RCEK
Ten nevhodný jde dobře pájet, lak se na něm rozpustí dotekem páječky. Ten dobrý páječkou tak snadno neoholíš, musí se oškrábat...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Vygenerováno za 0.237 sekund
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (6 Příspěvky)
- Otevřeli jsme přihlašování na druhou ZL v sobotu 23.11., aby vznikl dostatečný předstih s...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Milan Chalupník
- 01. lis 2024 06:36
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
-
- Ostravská podzimní F5J, RCEV (5 Příspěvky)
- Dobrý den. Děkuji všem za víkendovou účast a hladký průběh obou soutěží. Až na drobné...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Kamil Kičmer
- 21. říj 2024 06:10
-
- Ostravská pevná výška 4 - nový termín (4 Příspěvky)
- A pro opravdové nadšence přidávám i odkaz na video:...
- v Vážná témata / Důležité
- od Lubomír Šášek
- 13. říj 2024 15:12
-
- Pozor F5L Roudnice nad Labem se přesouvá na 12.10.... (1 Příspěvky)
- Soutěž č:707 se přesouvá na 12.10.2024
- v Vážná témata / Důležité
- od Jaromír Kamenský
- 10. říj 2024 16:43
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.