Ahoj reskaři.
Rozhodl jsem se popsat svoji zkušenost s profilem LDA na modelu kategorie RES.
Protože jsem se roky věnoval kategorii volných větroňů F1A, kde jsou tyto profily již dlouhou dobu rozšířené, měl jsem chuť podobný profil vyzkoušet na resce a zkusit jeho použitelnost bez klapky a ze dřeva;)
Jelikož pravidla RES nedovolují použití uhlíku a tudíž štíhlého profilu, výběr byl celkem omezen. Nakonec volba padla na profil BE50. To je profil který by měl vykazovat velmi dobrou klouzavost a relativně nízký odpor při vyšší rychlosti...
Model jsem postavil jako zkušební a tak jsem vynechal brzdy. V kategorii RCVS se stejně nepoužívají a tam s Jendou jezdíme také. Váha modelu vyšla na 352 gramů. Byl jsem spokojen a těšil se na zálet.
Model klouzal skvěle, ale problém se objevil s pronikavostí proti větru. Ani při naložení na 460 gramů to moc nešlo. Byl jsem s tím na svahu při asi 6ti metrech a nic moc...Taková Samba nebo VS-ko co máme s AG35kou jsou daleko lepší. Samba na svahu létá i při 9ti metrech.To byly modely s kterými jsem to porovnával...
Začal jsem zkoušet různá nastavení, turbulátory, ale nic. Model při narychlení nezrychlit tak jak bych si předs
tavoval.
Začal jsem přemýšlet o úpravě profilu. Jako první variantu jsem vybrousil z balsy přes spodek torzky jakési zvětšení "kapky", které jsem přilepil páskou. Chování éra bylo ale stejné.
Nakonec jsem profil upravil v programu XFLR5 a tím zásadně změnil jeho vlastnosti. Bylo nutné sundat folii, zbrousit trochu žebra mezi nosníkem a odtokovkou a opět potáhnout.
"Operace" se zdařila a éro teď létá na menších úhlech náběhu rychleji...
LDA profily jsou fajn, ale bez klapky, to moc nefunguje. Alespoň ne v konkurenci profilů běžně používaných v RES.
Tak to je má zkušenost s jedním LDA profilem pro ty, kteří by podobný model chtěli také stavět...
IK