- Příspěvky: 562
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
Rozdílné potahy křídla
- Milan Chalupník
- Autor tématu
- Offline
- Expert
Méně
Více
31. led 2010 20:45 #1257
od Milan Chalupník
Rozdílné potahy křídla vytvořil uživatel Milan Chalupník
Nedávno mě proletěla hlavou tato myšlenka. Vztlak křídla je daný rozdílem tlaků nad a pod křídlem, tyto tlaky jsou nějak úměrné rozdílům rychlostí proudu vzduchu nad a pod křídlem. Pokud zůstane zakřivení (klenutí) profilu na nějaké míře, ale pomůže se hladkostí/drsností povrchu tomu, aby na horní části profilu vzduch hladce klouzal např. po fólii, naproti tomu na spodní části byl "zpožděn" např. vliesem, zlepší se tlakový poměr (vztlak)? Nebo se uměle vytvoří "hybridkřídlo" s úplně jinými vlastmostmi, třeba ještě horšími?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Marko Gala
- Offline
- Začátečník
Méně
Více
- Příspěvky: 6
- Obdržená poděkování 1
01. úno 2010 08:11 #1258
od Marko Gala
Odpověděl Marko Gala pro téma Rozdílné potahy křídla
Zdravim,
odlisna hladkost potahu na vrchnej/spodnej strane kridla urcite svoje opodstnenie má...
V praxi som sa stretol s roznymi urovnami hladkosti potahu na F1A(A2) modeloch - vztlak pri mensich rychlostiach letu je porovnatelny so vztlakom pri vacsej rychlosti avsak bez upravy potahu - to ale plati IBA iba za predpokladu ze HLADSI povrch je na SPODNEJ strane kridla... a DRSNEJSI na VRCHNEJ. = napr. na F1A dosiahneme takyto vysledok brusenim Vlies-u.
Ved TURBULATORY davame predsa na vrchnu stranu kridla = zmena Re cisel.
Taktiez je takto rieseny povrch aj tusim u oranzovych GWS vrtuli...
odlisna hladkost potahu na vrchnej/spodnej strane kridla urcite svoje opodstnenie má...
V praxi som sa stretol s roznymi urovnami hladkosti potahu na F1A(A2) modeloch - vztlak pri mensich rychlostiach letu je porovnatelny so vztlakom pri vacsej rychlosti avsak bez upravy potahu - to ale plati IBA iba za predpokladu ze HLADSI povrch je na SPODNEJ strane kridla... a DRSNEJSI na VRCHNEJ. = napr. na F1A dosiahneme takyto vysledok brusenim Vlies-u.
Ved TURBULATORY davame predsa na vrchnu stranu kridla = zmena Re cisel.
Taktiez je takto rieseny povrch aj tusim u oranzovych GWS vrtuli...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
- Autor tématu
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 562
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
02. úno 2010 13:17 #1260
od Milan Chalupník
Odpověděl Milan Chalupník pro téma Rozdílné potahy křídla
To je pravda, že turbulátory a ostatní aerodynamické doplňky se dávají na horní stranu profilu pro dosažení co nejlepšího obtékání, ale já to myslel tak, že tento problém nebude v daném případě požadován, jen by se sledovala rychlost proudění. Nejspíš by ověření vyžadovalo mít dokonale rovné křídlo, jednu polovinu např. levou potáhnout nahoře fólií, dole vliesem, pravou polovinu zrcadlovitě opačně, v klidu to zaklouzat, a když by éro mělo snahu točit vpravo, tak je to tak, když vlevo, tak to tak není a více se uplatní turbulátorový efekt, než nějaké ovlivňování rychlosti proudění drsností povrchu.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
03. úno 2010 08:35 #1261
od Jan Kubica
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Odpověděl Jan Kubica pro téma Rozdílné potahy křídla
Milane, vzduch na povrchu křídla stojí (podívej se třeba na stolní ventilátor, jak má zaprášené a špinavé lopatky navzdory tomu, že se pohybuje). Na rychlost proudu vzduchu, který ho obtéká, se urychluje v tenké vrstvě vzduchu, které se říká mezní vrstva. Když tedy model letí rychlostí třeba 10 m/s, tak těch 10 m/s vůči křídlu naměříš až asi 0.5 mm od povrchu křídla. Tloušťka mezní vrstvy klesá s rostoucí rychlostí letu.
To má dva důsledky:
a) nerovnosti povrchu, které zůstávají v mezní vrstvě, obtékání neovlivní (alespoň v prvním přiblížení); kdysi jsem se trápil s A-1, která začala létat pořádně až s turbulátorem z balzového pásku asi 0.5x3 mm, nit asi 0.2 mm byla málo (o nějakém obtékání a mezní vrstvě jsem neměl tušení).
b) čím rychlejší letadlo, tím by mělo mít hladší povrch.
Nějakou diskusi k tomuto tématu najdeš na http://www.rcex.cz/?p=535 (viz zejména odkaz v posledním komentáři na měření NACA, v němž nebyly zjištěny rozdíly mezi hladkým vzorkem křídla a drsným vzorkem simulujícím plátno včetně jeho prověšení).
Honza
To má dva důsledky:
a) nerovnosti povrchu, které zůstávají v mezní vrstvě, obtékání neovlivní (alespoň v prvním přiblížení); kdysi jsem se trápil s A-1, která začala létat pořádně až s turbulátorem z balzového pásku asi 0.5x3 mm, nit asi 0.2 mm byla málo (o nějakém obtékání a mezní vrstvě jsem neměl tušení).
b) čím rychlejší letadlo, tím by mělo mít hladší povrch.
Nějakou diskusi k tomuto tématu najdeš na http://www.rcex.cz/?p=535 (viz zejména odkaz v posledním komentáři na měření NACA, v němž nebyly zjištěny rozdíly mezi hladkým vzorkem křídla a drsným vzorkem simulujícím plátno včetně jeho prověšení).
Honza
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
- Autor tématu
- Offline
- Expert
Méně
Více
- Příspěvky: 562
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
03. úno 2010 09:46 #1262
od Milan Chalupník
Odpověděl Milan Chalupník pro téma Rozdílné potahy křídla
Hmm, Honzo, s tím ventilátorem to je fakt, ikdyž tam je šílený úhel náběhu. Pravda bude, že ta hladkost pro vyšší rychlosti bude důležitá hlavně dole a těch asi 30% za náběžkou nahoře. Díky za odkaz, a pokud jsou ty grafy pravdivé, tak je dobré si díky nim pamatovat, že asi do rychlosti asi 13 až 14m/s se křídlu při těchto profilech hodí něco drsnějšího a až od této rychlosti by se už mělo "leštit".
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Jeremiáš
- Offline
- Pokročilejší začátečník
27. úno 2010 17:29 #1337
od Petr Jeremiáš
Odpověděl Petr Jeremiáš pro téma Rozdílné potahy křídla
Zajímavý odkaz
http://www.volnylet.phorum.cz/viewtopic.php?f=12&t=84
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Vygenerováno za 0.236 sekund
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (6 Příspěvky)
- Otevřeli jsme přihlašování na druhou ZL v sobotu 23.11., aby vznikl dostatečný předstih s...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Milan Chalupník
- 01. lis 2024 06:36
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
-
- Ostravská podzimní F5J, RCEV (5 Příspěvky)
- Dobrý den. Děkuji všem za víkendovou účast a hladký průběh obou soutěží. Až na drobné...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Kamil Kičmer
- 21. říj 2024 06:10
-
- Ostravská pevná výška 4 - nový termín (4 Příspěvky)
- A pro opravdové nadšence přidávám i odkaz na video:...
- v Vážná témata / Důležité
- od Lubomír Šášek
- 13. říj 2024 15:12
-
- Pozor F5L Roudnice nad Labem se přesouvá na 12.10.... (1 Příspěvky)
- Soutěž č:707 se přesouvá na 12.10.2024
- v Vážná témata / Důležité
- od Jaromír Kamenský
- 10. říj 2024 16:43
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.