- Příspěvky: 568
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
Rozdílné potahy křídla
- Milan Chalupník
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
Méně
Více
31. led 2010 20:45 #1257
od Milan Chalupník
Rozdílné potahy křídla vytvořil uživatel Milan Chalupník
Nedávno mě proletěla hlavou tato myšlenka. Vztlak křídla je daný rozdílem tlaků nad a pod křídlem, tyto tlaky jsou nějak úměrné rozdílům rychlostí proudu vzduchu nad a pod křídlem. Pokud zůstane zakřivení (klenutí) profilu na nějaké míře, ale pomůže se hladkostí/drsností povrchu tomu, aby na horní části profilu vzduch hladce klouzal např. po fólii, naproti tomu na spodní části byl "zpožděn" např. vliesem, zlepší se tlakový poměr (vztlak)? Nebo se uměle vytvoří "hybridkřídlo" s úplně jinými vlastmostmi, třeba ještě horšími?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Marko Gala
-
- Offline
- Začátečník
-
Méně
Více
- Příspěvky: 6
- Obdržená poděkování 1
01. úno 2010 08:11 #1258
od Marko Gala
Odpověděl Marko Gala pro téma Rozdílné potahy křídla
Zdravim,
odlisna hladkost potahu na vrchnej/spodnej strane kridla urcite svoje opodstnenie má...
V praxi som sa stretol s roznymi urovnami hladkosti potahu na F1A(A2) modeloch - vztlak pri mensich rychlostiach letu je porovnatelny so vztlakom pri vacsej rychlosti avsak bez upravy potahu - to ale plati IBA iba za predpokladu ze HLADSI povrch je na SPODNEJ strane kridla... a DRSNEJSI na VRCHNEJ. = napr. na F1A dosiahneme takyto vysledok brusenim Vlies-u.
Ved TURBULATORY davame predsa na vrchnu stranu kridla = zmena Re cisel.
Taktiez je takto rieseny povrch aj tusim u oranzovych GWS vrtuli...
odlisna hladkost potahu na vrchnej/spodnej strane kridla urcite svoje opodstnenie má...
V praxi som sa stretol s roznymi urovnami hladkosti potahu na F1A(A2) modeloch - vztlak pri mensich rychlostiach letu je porovnatelny so vztlakom pri vacsej rychlosti avsak bez upravy potahu - to ale plati IBA iba za predpokladu ze HLADSI povrch je na SPODNEJ strane kridla... a DRSNEJSI na VRCHNEJ. = napr. na F1A dosiahneme takyto vysledok brusenim Vlies-u.
Ved TURBULATORY davame predsa na vrchnu stranu kridla = zmena Re cisel.
Taktiez je takto rieseny povrch aj tusim u oranzovych GWS vrtuli...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
Méně
Více
- Příspěvky: 568
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
02. úno 2010 13:17 #1260
od Milan Chalupník
Odpověděl Milan Chalupník pro téma Rozdílné potahy křídla
To je pravda, že turbulátory a ostatní aerodynamické doplňky se dávají na horní stranu profilu pro dosažení co nejlepšího obtékání, ale já to myslel tak, že tento problém nebude v daném případě požadován, jen by se sledovala rychlost proudění. Nejspíš by ověření vyžadovalo mít dokonale rovné křídlo, jednu polovinu např. levou potáhnout nahoře fólií, dole vliesem, pravou polovinu zrcadlovitě opačně, v klidu to zaklouzat, a když by éro mělo snahu točit vpravo, tak je to tak, když vlevo, tak to tak není a více se uplatní turbulátorový efekt, než nějaké ovlivňování rychlosti proudění drsností povrchu.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
03. úno 2010 08:35 #1261
od Jan Kubica
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Odpověděl Jan Kubica pro téma Rozdílné potahy křídla
Milane, vzduch na povrchu křídla stojí (podívej se třeba na stolní ventilátor, jak má zaprášené a špinavé lopatky navzdory tomu, že se pohybuje). Na rychlost proudu vzduchu, který ho obtéká, se urychluje v tenké vrstvě vzduchu, které se říká mezní vrstva. Když tedy model letí rychlostí třeba 10 m/s, tak těch 10 m/s vůči křídlu naměříš až asi 0.5 mm od povrchu křídla. Tloušťka mezní vrstvy klesá s rostoucí rychlostí letu.
To má dva důsledky:
a) nerovnosti povrchu, které zůstávají v mezní vrstvě, obtékání neovlivní (alespoň v prvním přiblížení); kdysi jsem se trápil s A-1, která začala létat pořádně až s turbulátorem z balzového pásku asi 0.5x3 mm, nit asi 0.2 mm byla málo (o nějakém obtékání a mezní vrstvě jsem neměl tušení).
b) čím rychlejší letadlo, tím by mělo mít hladší povrch.
Nějakou diskusi k tomuto tématu najdeš na http://www.rcex.cz/?p=535 (viz zejména odkaz v posledním komentáři na měření NACA, v němž nebyly zjištěny rozdíly mezi hladkým vzorkem křídla a drsným vzorkem simulujícím plátno včetně jeho prověšení).
Honza
To má dva důsledky:
a) nerovnosti povrchu, které zůstávají v mezní vrstvě, obtékání neovlivní (alespoň v prvním přiblížení); kdysi jsem se trápil s A-1, která začala létat pořádně až s turbulátorem z balzového pásku asi 0.5x3 mm, nit asi 0.2 mm byla málo (o nějakém obtékání a mezní vrstvě jsem neměl tušení).
b) čím rychlejší letadlo, tím by mělo mít hladší povrch.
Nějakou diskusi k tomuto tématu najdeš na http://www.rcex.cz/?p=535 (viz zejména odkaz v posledním komentáři na měření NACA, v němž nebyly zjištěny rozdíly mezi hladkým vzorkem křídla a drsným vzorkem simulujícím plátno včetně jeho prověšení).
Honza
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
Méně
Více
- Příspěvky: 568
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
03. úno 2010 09:46 #1262
od Milan Chalupník
Odpověděl Milan Chalupník pro téma Rozdílné potahy křídla
Hmm, Honzo, s tím ventilátorem to je fakt, ikdyž tam je šílený úhel náběhu. Pravda bude, že ta hladkost pro vyšší rychlosti bude důležitá hlavně dole a těch asi 30% za náběžkou nahoře. Díky za odkaz, a pokud jsou ty grafy pravdivé, tak je dobré si díky nim pamatovat, že asi do rychlosti asi 13 až 14m/s se křídlu při těchto profilech hodí něco drsnějšího a až od této rychlosti by se už mělo "leštit".
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Jeremiáš
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
27. úno 2010 17:29 #1337
od Petr Jeremiáš
Odpověděl Petr Jeremiáš pro téma Rozdílné potahy křídla
Zajímavý odkaz
http://www.volnylet.phorum.cz/viewtopic.php?f=12&t=84
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Vygenerováno za 0.207 sekund
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- Dnes 07:22
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (1 Příspěvky)
- Ahoj Všechny příznivce pevné výšky zveme na naši jarní soutěž, která se koná v sobotu...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 15. dub 2025 06:57
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (8 Příspěvky)
- Díky moc, ikdyž chybička se vloudila. A to počasí je v našem případě vždycky klíčová...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 14. dub 2025 11:59
-
-
-
- RCEP Česká Třebová 2025 - Memoriál Jaroslava Tupce... (1 Příspěvky)
- Ahoj, v průběhu soutěže jsem pořídil na mobil několik záběrů ze soutěže. Jsou to jen...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Lubomír Šášek
- 13. dub 2025 22:19
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (1 Příspěvky)
- Samba Cup F5J 2025 je zpět! Propozice k soutěži jsou již zveřejněny – věnujte jim prosím...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Aleš Krátký
- 07. dub 2025 17:22
-
-
-
- Nechtěné spuštění motoru (7 Příspěvky)
- Přesně tak, hledá se to blbě. Teď už mě napadá akorát vylučovací metoda. Začal bych...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Pavel Hloušek
- 29. bře 2025 06:01
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.