file Rozdílné potahy křídla

Více
31. led 2010 20:45 #1257 od Milan Chalupník
Nedávno mě proletěla hlavou tato myšlenka. Vztlak křídla je daný rozdílem tlaků nad a pod křídlem, tyto tlaky jsou nějak úměrné rozdílům rychlostí proudu vzduchu nad a pod křídlem. Pokud zůstane zakřivení (klenutí) profilu na nějaké míře, ale pomůže se hladkostí/drsností povrchu tomu, aby na horní části profilu vzduch hladce klouzal např. po fólii, naproti tomu na spodní části byl "zpožděn" např. vliesem, zlepší se tlakový poměr (vztlak)? Nebo se uměle vytvoří "hybridkřídlo" s úplně jinými vlastmostmi, třeba ještě horšími?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
01. úno 2010 08:11 #1258 od Marko Gala
Odpověděl Marko Gala pro téma Rozdílné potahy křídla
Zdravim,
odlisna hladkost potahu na vrchnej/spodnej strane kridla urcite svoje opodstnenie má...
V praxi som sa stretol s roznymi urovnami hladkosti potahu na F1A(A2) modeloch - vztlak pri mensich rychlostiach letu je porovnatelny so vztlakom pri vacsej rychlosti avsak bez upravy potahu - to ale plati IBA iba za predpokladu ze HLADSI povrch je na SPODNEJ strane kridla... a DRSNEJSI na VRCHNEJ. = napr. na F1A dosiahneme takyto vysledok brusenim Vlies-u.
Ved TURBULATORY davame predsa na vrchnu stranu kridla = zmena Re cisel.
Taktiez je takto rieseny povrch aj tusim u oranzovych GWS vrtuli...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
02. úno 2010 13:17 #1260 od Milan Chalupník
To je pravda, že turbulátory a ostatní aerodynamické doplňky se dávají na horní stranu profilu pro dosažení co nejlepšího obtékání, ale já to myslel tak, že tento problém nebude v daném případě požadován, jen by se sledovala rychlost proudění. Nejspíš by ověření vyžadovalo mít dokonale rovné křídlo, jednu polovinu např. levou potáhnout nahoře fólií, dole vliesem, pravou polovinu zrcadlovitě opačně, v klidu to zaklouzat, a když by éro mělo snahu točit vpravo, tak je to tak, když vlevo, tak to tak není a více se uplatní turbulátorový efekt, než nějaké ovlivňování rychlosti proudění drsností povrchu.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. úno 2010 08:35 #1261 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Rozdílné potahy křídla
Milane, vzduch na povrchu křídla stojí (podívej se třeba na stolní ventilátor, jak má zaprášené a špinavé lopatky navzdory tomu, že se pohybuje). Na rychlost proudu vzduchu, který ho obtéká, se urychluje v tenké vrstvě vzduchu, které se říká mezní vrstva. Když tedy model letí rychlostí třeba 10 m/s, tak těch 10 m/s vůči křídlu naměříš až asi 0.5 mm od povrchu křídla. Tloušťka mezní vrstvy klesá s rostoucí rychlostí letu.

To má dva důsledky:
a) nerovnosti povrchu, které zůstávají v mezní vrstvě, obtékání neovlivní (alespoň v prvním přiblížení); kdysi jsem se trápil s A-1, která začala létat pořádně až s turbulátorem z balzového pásku asi 0.5x3 mm, nit asi 0.2 mm byla málo (o nějakém obtékání a mezní vrstvě jsem neměl tušení).
b) čím rychlejší letadlo, tím by mělo mít hladší povrch.

Nějakou diskusi k tomuto tématu najdeš na http://www.rcex.cz/?p=535 (viz zejména odkaz v posledním komentáři na měření NACA, v němž nebyly zjištěny rozdíly mezi hladkým vzorkem křídla a drsným vzorkem simulujícím plátno včetně jeho prověšení).
Honza

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
03. úno 2010 09:46 #1262 od Milan Chalupník
Hmm, Honzo, s tím ventilátorem to je fakt, ikdyž tam je šílený úhel náběhu. Pravda bude, že ta hladkost pro vyšší rychlosti bude důležitá hlavně dole a těch asi 30% za náběžkou nahoře. Díky za odkaz, a pokud jsou ty grafy pravdivé, tak je dobré si díky nim pamatovat, že asi do rychlosti asi 13 až 14m/s se křídlu při těchto profilech hodí něco drsnějšího a až od této rychlosti by se už mělo "leštit".

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
27. úno 2010 17:29 #1337 od Petr Jeremiáš

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.236 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám