file Motor na elektru 2.5m/900g

Více
16. říj 2009 20:02 #489 od Jan Kubica
Stojím před problémem, jak omotorovat model 2.5 m/900 g.

Chci s tím létat X5J (každý výkon malý) i Autonomy (čím menší výkon, tím lépe), případně i vše mezi tím.
Představa je jeden motor a výkon ladit baterií (2 nebo 3 články Lipol (nebo i 4?)), případně vrtulí, motor "kuchat" nechci. Horní mezí příkonu je tedy asi 400 W (mám v šuplíku 40 A regl), dolní mezí asi 100 W.
Převodovku moc nechci, mám na ně alergii.

Dále mám v šuplíku Axi 2814/10 (kv 1700). Ten mi přijde problematický ze dvou důvodů, a) má dost velký průměr, b) létalo by to jen na 2čl. (s vrtulí 10x6 asi 40 A). Ale mám ho :)

Další možností je Mega AC 16/15/5 (kv 1800). Už jsem o tom psan na rcex, létá s tím (dokonce se stejným modelem) "Lesní Letec" (Forest Flyer) v Indianě. Opět mi to ale nepřijde jako nejvhodnější řešení, po pravdě řečeno je mi toho motoru při 300+ wattech líto.

Další "šuplíková zásoba" je Mega RC 400/15/7. Ten by byl na Autonomy ideální, ale více než 200 W bych od něho nechtěl.

Originál modelu používá PJS 1400, prý má menší průměr než standardních 36 mm, takže se vejde. Máte s těmito motory někdo zkušenosti?

Další vhodný motor (použit v recenzi modelu na RCGroups) je Hyperion G 2220/14 (G označuje, že je to motor pro větroně, má vepředu takový dlouhý náběh, takže mezi přepážkou a dráty je určitá vzdálenost (viz http://www.flyelectric.com/hyp-2200.html ). Podle dostupných informací je to motor až neuvěřitelně výkonný, ale nevím, zda se tu dá koupit (a levný není, to ne, ale to zatím neřeším).

Takže tápu. Citem si myslím, že by to měla být oběžka asi 80-120 g (hmotnost modelu/10), kv okolo 1000, možná i méně.

Předem děkuji za rady.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

hawk

Více
16. říj 2009 21:19 #492 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Honzo, jednoznačně doporučuju PJS, máme s nimi jen ty nejleší zkušenosti. Ta 1400 z ArtHobby je ale jiná než 1400 HotLine, kterou má pan Jelínek v katalogu: http://www.pjs.cz/produkty/informace/1400/index.htm , ještě mi na ModelHobby ukazoval 1800 ve stejných rozměrech s menším Kv, ale na netu ji ještě nemá (bohužel web není zrovna silnou stránkou firmy).
Tuhle 1400HotLine létají i na 4xLiFe/70A (několik vteřin), prý je to nejpovedenější motor jaký má (nemám důvod nevěřit), a za pár korun...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 09:47 #493 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Petře, dík za tip. Zkusím se s panem Jelínkem domluvit.

Mě zaujal ten Hyperion, resp. mi hlava nějak nebere, jak může mít takový výkon takový "mrňous". Se stejnou vrtulí má větší výkon (asi o 5A větší spotřebu) při stejné účinnosti jako MVVS 3.5/960, který ale váží skoro 2x více. A chtějí za něj jen 50-60 EUR. (Možná by se po motoru z této stáje měli poohlédnout Káčkaři, tedy pokud je to, co se o tomto motoru píše, pravda :) )
[attachment=0:3abjix6k]<!-- ia0 -->G222014.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3abjix6k]

No, ještě nad tím podumám.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 10:09 #494 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Nechci rýpat, ale řešit pohon s ohledem na 40A regl v šuplíku v době, kdy máš regl 90A za 29USD mi přijde poněkud "podivné". V momentu, kdy si koupíš podobný regl se ti vše dost zjednoduší - pro začátek vytáhni z šuplíku ten AXI 2814/10, on na těch pár vteřin stoupání hravě vydrží minimálně 60A. Dost možná ti to bude vyhovovat i dlouhodobě, pokud ne, tak můžeš jít třeba do AXI 2820/10, u něj spolehlivě vím, že vydrží v RCE7 režimu cca 80A.
Jinak optimální varianta je samozřejmě převodovka a k ní patřičný motor, ale to jsi vyloučil, tak to zatím nechám stranou.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 11:15 #497 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Tomáši, klidně rýpej, od toho to fórum je. To "přetížení" Axíka je určitě taky jedna z možností (mám ji spočítanou), ale je tam několik ale. Od toho, že by to mohlo cestou nahoru ztratit křídla, přes to, že by se potřebná baterka asi nevešla do trupu, až třeba po to, že bych musel kupovat nové úplně všechno mimo motoru (asi i konektory :) ). Mně se zdá rozumné držet se těch asi 400 W, jak z hlediska konstrukce modelu, tak velikosti pohonu (cca 100 g motor a 3čl. 2200 nebo tak nějak, nebo je to moc při zdi?).

Jaké jsou ty "převodovkové" možnosti?

Dík, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 11:31 #498 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Velikosti baterky se neboj, 60A (možná i 80A) ti dneska dá i LiPOL 2200mAh (ověřeno).
K těm převodovkám - ideální je přirozeně Neu nějaké 11x řady, třeba 1107/2D, dobré věci se najdou i od Hackera a Kontroniku. Ale najdou se i levnější varianty, třeba nějaká Mega 16/15/2 s Hendrychem, slušné (a cenově zajímavé) je i Feigao (radši ale s Hendrychem, převodovky čongové moc neumí).
Je to celé o tom, že převodovka ti umožní použít motor s malým Ri, který má ale obvykle moc velké kV, takže by se dal provozovat jen s neúměrně malou a tedy i méně účinnou vrtulí - tohle převod vyřeší. Určitá výhoda je to vždy, ale řekl bych, že je to tím výraznější, čím méně použiješ článků.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 13:14 #499 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Tomáše, já převodovky "umím", tj. vím, k čemu jsou dobré ( http://www.rcex.cz/?p=243 ). Otázka zní, zda u těchto malých příkonů stojí ty komplikace (a taky energie, kterou převodovka "sežere") za to. Já si myslím, že ne, ale možná, že má někdo lepší argumenty.

Jinak malá "vrtulníková" oběžka s kv 3500 a převodovkou by byla řešení (třeba axík 2217 s PG nebo nějaký DS od Ivana Hořejšího), zajímalo by mě, zda s tím někdo létá. Nebo Mega převodovka na tu mou 16/15/5 mě taky napadla. Ale mně jako strojaři "ozubená kolečka" v těchto rozměrech a přenášených výkonech nepřipadají jako nejvhodnější řešení, zejména pokud to lze obejít oběžkou. Ale třeba existují argumenty, které neznám nebo mě nenapadají.

Uvidíme, až stavebnice přijde, podívám se, kolik lze z "čumáku" odříznout bez toho, abych utrpěl estetický šok. Když se tam vejde ten 2814, tak ho tam asi dám. Když to bude moc velké násilí, tak jsme nakloněn tomu Hyperionu. Mě se totiž vůbec nezdá, že by mohl být tak dobrý, a jediný způsob jak to ověřit, je sehnat ho a vyzkoušet. Co myslíš?
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 13:46 #500 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Souhlasím s Tomášem, že není rozumné se omezovat regulátorem ze šuplíku, ale podle mě 40A je na 900g naprosto vyhovující.
PJS 1400 HotLine, Aer.10/6, 3x LiPo (dal bych G3 1800) - 1300g statický tah při 38A.
http://www.pjs.cz/produkty/charakteristika/en/1400HL_en.jpg
Když mu dáš 2čl. a menší vrtulku (9/5 nebo i 9/4) dostaneš se někam ke 120W pro Autonomy.

Ale nechci vypadat jako agent PJS, pokud se ti tam vejde ten AXIk, udělá zřejmě podobnou službu, jen ampéry asi se stejnou vrtulí půjdou trochu výš.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 14:20 #501 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Podívej, ohmův zákon neokecáš - čím menší kV, tím větší Ri a tepelná ztráta tedy roste. Takže máš na výběr - buď oběžka s menším kV a vyšší ztráty anebo si zvedneš otáčky, omezíš tepelné ztráty, ale budeš muset mít menší vrtuli, která zrovna u větroně nějak extra účinná nebude. Problém je hlavně v té vrtuli pro celkem pomalý elektrovětroň. Můžu ti ze své osobní praxe říct, že třeba v Optimě se pohon s Megou 22/30/2 s vrtulí 10x6 ani náhodou nevyrovnal stavu, kdy jsem do stejné Optimy dal Feigao 380 s převodem 4:1 a vrtulí tuším 14x12, přitom odběr byl v obou případech dost podobný. Ta velká vrtule je zkrátka a dobře příjemná...
Chápej tuto debatu správně - píšu o optimálním nadupaném pohonu, neznamená to, že to jinak nepůjde. Jsem si na 100% jistý, že Castor bude naprosto pohodově létat i třeba s tím AXI2814, třeba i při 40A, o tom není diskuse. Jen je prostě fakt, že by se z pohonu o prakticky stejné hmotnosti dala vyrazit stoupavost třeba až dvojnásobná, jen se nebát většího proudu a případně i té převodovky...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 15:22 #502 od Palo Lišhák
Nejaká inšpirácia sa dá nájsť tu (prípadne na príbuzných vláknach toho istého webu) >>>

http://www.rivamodels.sk/PPP/experimental/exp08sken.html

AXI 2217/9D+PG3 je výborná aj s 2S aj s 3S LiXX. Dobrá voľba je tiež MEGA 1615/2-3 s prevodovkou 4:1. Francúzi s tým lietajú národné sedemčlánky. Krátkodobo 40 A pre Megu nie je problém a aj Heinrich prevodovka sa ešte neroztápa...
Verzia pre náročnejších je S-NEU 1110 , ale nie s pôvodnou veľkou a ťažšou 6,7 prevodovkou. Úplne stačí solídna menšia (napr. Maxon) s prevodom 4:1.
Všetky tri pohony možno vyladiť do oboch krajných polôh (na max výkon aj na max ťah) len zmenou počtu článkov a zmenou vrtule... Je to vyskúšané, funguje to (vyskúšal som všetky tri uvedené zostavy) a dosť často sa to používa.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 1.009 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

hawk

dnz

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám