file Motor na elektru 2.5m/900g

Více
17. říj 2009 16:52 #504 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Tomáši, v podstatě souhlasím, ale ještě bych dodal:
- ztráty v motoru nejsou jen Jouleovy od proudu v drátech, ale jsou tam i ztráty odvislé od otáček, i tak ovšem vycházejí vysokootáčkové motory líp
- převodovka má mechanické ztráty, u malé planetovky to klidně může být 10% (třeba pro Axi PG3.1 má Drivecalc účinnost 84%, pro většinu ostatních okolo 95%)
- účinnost vrtule nezávisí na průměru, ale jen na S/D a V/ND, pravdou je, že převodovka umožňuje použít účinnější vrtuli, ale podle mých "výpočtů" je ten zisk v řádu jednotek procent, pokud už ta "přímonáhonová" vrtule není úplně blbá
- nechci jít přes 40 (spíše 35 A), takže žádný nadupaný pohon a myslím si, že si vystačím s oběžkou na přímý náhon :)

Palo, s Bolerem si měl příkon 370 W/kg a stoupalo to 13 m/s, to je výkon na vrtuli asi 140 W/kg, tj. celková účinnost asi 38%. Není to na převodovku málo?

"Prohnal" jsem Drivecalcem dvě možné alternativy - přímý náhon a oběžku napřímo. Snažil jsem se jen o stejný proud a Vopt. Tedy, účinnost vrtule "napřímo" je pro rychlost lety 20 m/s 70.2%, celková účinnost 51.7% a výkon na vrtuli asi 200W. S převodem je účinnost vrtule vyšší o asi 3%, celková účinnost je stejná (protože účinnost kombinace motor-převodovka je menší) a výkon je 210 W (protože proud je trochu větší). Celkově tedy porovnatelné pohony, přímý náhon potřebuje větší trup a možná bude i o nějaký ten gram těžší. Ale cenou za to bude cena, údržba a menší spolehlivost.
[attachment=0:1p5ue9ak]<!-- ia0 -->prime.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:1p5ue9ak][attachment=1:1p5ue9ak]<!-- ia1 -->prevod.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:1p5ue9ak]

Už při rozvažování, jak na Autonomy, jsem toho spočítal víc, ale tento příklad je dost typický. Pro malé výkony je možný zisk pár procent, víc ne. A to je ještě otázka, jaký odpor má velká sklopená vrtule. Prostě řečeno, nejsem převodovkám nakloněn, jediný možný zisk v tomto konkrétním případě vidím ve snazší vestavbě.

Ale možná něco nevím a proto se ptám. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 16:55 #505 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g

Petr Dušek napsal: Ale nechci vypadat jako agent PJS, pokud se ti tam vejde ten AXIk, udělá zřejmě podobnou službu, jen ampéry asi se stejnou vrtulí půjdou trochu výš.


Petře, prosím, Ty nějaké PJS máš? Jaké jsou zkušenosti?
Dík, H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 16:59 #506 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Motor na elektru 2.5m/900g

Jan Kubica napsal: - nechci jít přes 40 (spíše 35 A), takže žádný nadupaný pohon a myslím si, že si vystačím s oběžkou na přímý náhon :)


Tak ona je asi nejlepší možná varianta, když tam prostě vrazíš to AXI 2814 s vrtulí, na kterou ti stačí 40A regl - "zadarmo" si otestuješ chování modelu a pak se uvidí - tohle je rozumné.
Pokud nebudou u toho AXI potíže s montáží, tak bych o tom na tvém místě dál nepřemýšlel a použil ho, změny udělej až na základně konkrétních letových testů.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 17:21 #507 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g

Tomas Hruby napsal: Tak ona je asi nejlepší možná varianta, když tam prostě vrazíš to AXI 2814 s vrtulí, na kterou ti stačí 40A regl - "zadarmo" si otestuješ chování modelu a pak se uvidí - tohle je rozumné.
Pokud nebudou u toho AXI potíže s montáží, tak bych o tom na tvém místě dál nepřemýšlel a použil ho, změny udělej až na základně konkrétních letových testů.


Tomáši, zase souhlas, to byl můj první nápad a nakonec i výchozí bod této diskuse. Takže, kam s dráty od oběžky - udělám další téma. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 17:37 #509 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Motor na elektru 2.5m/900g

Jan Kubica napsal: Petře, prosím, Ty nějaké PJS máš? Jaké jsou zkušenosti?

Já osobně mám jenom PJS 550R, měl jsem ho v EPP akrobatu ale bohužel potkal se se zemí a je po něm (po modelu, motor OK). Ve srovnání s AXI 2808/20 měl menší spotřebu. Chvíli to vypadalo že ho použiju do uvažované RCEJ-AC 60gr., ale pak jsem sám prosazoval snížení limitu na 50g., čímž jsem ho vlastně vyšachoval. Samozřejmě v klubu máme těch motorů víc, největší co vím je 6000D v 6m větroni. Je třeba dodat, že výrobce sídlí "přes kopec", takže odtud asi ta náklonnost, ale to nesnižuje kvality motorů.

Ještě se vrátím k účinnosti malé a velké vrtule, z těch grafů které má na stránce Palo mě vychází, že stejný model se stejným motorem (AXI 2217/9D) stoupá bez převodovky i s převodovkou asi 15s do 200m. Takže kde je rozdíl, pokud ty grafy čtu dobře?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 18:25 #511 od Palo Lišhák

Jan Kubica napsal: Palo, s Bolerem si měl příkon 370 W/kg a stoupalo to 13 m/s, to je výkon na vrtuli asi 140 W/kg, tj. celková účinnost asi 38%. Není to na převodovku málo?


...každý si je sám "strůjcem svého štěstí" ;) Ako rýchlo by si chcel stúpať a s akou účinnosťou ?
Bolero XL s rozpätím 3 m a s hmotnosťou 960 g (čo sú parametre blízke Tvojmu budúcemu edroplánu)
dokázalo so spomenutým malým S-NEU stúpať aj 25 m/s...
Ale požadovať vysokú účinnosť a jedným dychom pritom odmietať prevodovku.... ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. říj 2009 19:00 #512 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g

Palo Lišhák napsal: Ako rýchlo by si chcel stúpať a s akou účinnosťou ?

Ale požadovať vysokú účinnosť a jedným dychom pritom odmietať prevodovku.... ;)


Co nejrychleji a s co největší :lol: Palo, nevím, podle mě máš ty údaje špatně. Buď hodně kleslo napětí nebo se Ti zadřela převodovka nebo já nevím co. Ale se 40% účinností létají normální modely, kterým se o optimalizaci pohonu ani nezdá (třeba RCEK, ale tam je to vynucené pravidly). Ale s převodovkou bys měl být schopen se k 50% dostat. Ale nevím, jenom si to myslím. Když si letěl RCEX ( http://www.rcex.cz/?p=114 ), měl jsi to vyladěné na 200 W/kg a stoupavost byla 10 m/s, ne? To dává mým trojčlenkovým odhadem účinnost přes 50%: (10 m/s + 1)*10/200 = 55%.

A potom, já převodovky neodmítám, jen tvrdím, že pro malé výkony jsou zbytečné. To je rozdíl, ne?
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. říj 2009 10:15 #515 od Palo Lišhák

Jan Kubica napsal: Palo, nevím, podle mě máš ty údaje špatně. Buď hodně kleslo napětí nebo se Ti zadřela převodovka nebo já nevím co.

;) dôvod je asi prostejší ako sa na prvý pohľad zdá - Tvoje údaje sú vypočítané, moje sú namerané... Na aku od ENRLAND by napätie príliš klesnúť nemalo, no a nemecká aj česká prevodovka sa tiež nezvyknú zadrieť (?) ;) Takže už prichádza do úvahy len to " já nevím co".
Tento - nazvime ho "jnc" faktor - zrejme zahŕňa hlavne rozdiely medzi teóriou a praxou :(

Ale tentoraz už vážne: Ten model o ktorom uvažuješ je natoľko elegantný, že by si nemal ľutovať použiť v ňom aj "primerane elegantný" pohon.
Tvoje požiadavky na výkon a účinnosť podľa mňa najlepšie pokrýva malý S-NEU 1110. Počet závitov si určite dopočítaš aj sám. S ohľadom na požadované strmšie stúpanie by som ho však sprevodoval nie viac ako 4 : 1. Moje skúsenosti s verziou 1.5 D sú natoľko dobré, že Ti ho môžem doporučiť ako riešenie skutočne bez kompromisov.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. říj 2009 13:00 #516 od Tomas Suk
Odpověděl Tomas Suk pro téma Motor na elektru 2.5m/900g
Ale jak se bude Neu (nebo podobny 500W pohon) chovat pro pripadne pouziti v Autonomy, kde, jak se zda z vysledku od Italu i tech nekolika pokusu u nas, se lita vetsinou na 100W/kg, i mene.

A Honzo co rozpeti, 2.5m to uz budes litat v kat. "velke"?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. říj 2009 13:18 #517 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Motor na elektru 2.5m/900g

Palo Lišhák napsal: ;) dôvod je asi prostejší ako sa na prvý pohľad zdá - Tvoje údaje sú vypočítané, moje sú namerané...


No právě, poznatek z praxe říká, že jestliže je něco blbě, může za to v 99% měření :lol:

Ten nojík je nádherný, ale pro daný účel... Je to 130 USD za motor, 60 za převodovku, k tomu poštovné, clo, DPH,... A asi nejdůležitější je zkušenost, kterou s ním udělal Honza Kadlec. Já vím, že se problém objevit může (a v práci se mi to stává více než často), ale já mám Neu zafixované jako problémové motory. Je to problém psychický, to jo, zbavit se ho ale lze jedině tak, že si nojíka pořídím (a bude OK), ale s tímto blokem si ho asi nepořídím... Takže, pokud bych kupoval motor této extra třídy, tak Hackera, Neu určitě ne.

A co se otázky v nadpisu týká, pokusím se tam dostat toho axíka. Když se to povede, mohu ho vždy vyměnit za jinou oběžku stejného průměru nebo ho překrmit podle Tomášovy rady, pokud by mi byl výkon málo. Když se to nepovede, tak buď dokoupím Mega převodovku k 16/15/5 a nebo celý motor PJS nebo Hyperion. Takový je tedy plán, doufám že příští týden model dorazí a já budu moci sestoupit od teoretizování k dlátu.

Jo a děkuji všem za rady!
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.895 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

hawk

dnz

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám