file Model pro začátek v F5J FAI

Více
15. zář 2011 15:35 #5353 od Jiří Veselovský
Vážení kolegové, měl bych jeden dotaz, který se mi několikrát objevil v mejlech (skutečně nechápu proč mně). Zatím jsem odpovídal víceméně vyhýbavě, ale tady by se to mohlo rozseknout. O co jde?
Varianta "chudého muže" pro novou kategorii FAI. Já mám v tomto ohledu jasno, mám jiné cenové priority, ale pro relevantní odpovědi. Představoval bych si návrh komplet s cenovou rozvahou dostupných komponent (včetně HC, to už dnes umí kdekdo) a ne Tome tvoji cenovou evoluci, která tě od rozumných počátků dovedla až k eroplánu (lehouše, jen malá křídla, aby to nebylo moc těžké, motor taky mrňavej a o baterkách se bude uvažovat jestli vůbec) na zakázku.
Jako vstupní investici si představuju secondhandové jéčko, které, jak jsem koukal, se dá pořídit kolem 10k.
Investici do výškoměru beru jako samozřejmost, bez toho by to moc nešlo. :roll:
Do té úvahy by se měla ještě zakomponovat samozřejmě soutěžní konkurenceschopnost (vím, ruce a hlava) pro případ, že se se Bůh nebude zrovna koukat.
Pokud je můj dotaz mimo, tak ... ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
15. zář 2011 16:58 #5354 od Tomas Hruby
Jirko, možná bych to dal do jiného threadu, třeba "závody ve zbrojení na F5J" :D

Ale k věci - podle mě je hlavní problém to "ojeté jéčko" - najde se ledacos, ale zdaleka ne všechno je vhodné k elektrifikaci, navíc se z druhé ruky najdou spíš ty "těžší" varianty.
Pohon naproti tomu problém není - třeba ten často debatovaný poměrně luxuxní Kontronik Kira 480 s převodovkou mají u Schweighofera za 200 ojro,tedy cca 5000, regl stačí čínský 50A za pár stovek. Nebo ta mnou zmíněná verze s Hyperionem GS je taky velmi slušná a jsi už jen někde u 2200. Oběžky z HC budou problém nacpat do trupu (hlavně u těch předělaných "jéček"), v tom je velká výhoda toho Kontroniku.
Osazení je podle situace, hodně secondhand modelů je i se servy. Nicméně určitě lze použít do křídla 4xHitec 5125MG a 2xHS 5085MG do trupu (4x1100+2x800 korun), levnější analogová verze je 4x HS125MG a 2xHS 82MG (4x750+2x450).Přijímač jakýkoli slušný sedmikanál, to si každý vyřeší podle svého systému...
Fakt to není moc problém,o ceně rozhoduje skutečně to letadlo, to je hlavní bod.
Za pokus by mohla stát ta nová Grácia od Topmodelu - osadila by se velmi snadno i levnými komponenty a když si to zájemce potáhne sám, tak se dostane na cenu pod 8 tisíc http://www.topmodelcz.cz/index.php?&des ... il&id=6042 . Přitom by při dobré pilotáži zdaleka nemusel být úplně na chvostu pořadí...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 17:58 #5355 od Jan Kubica
Já si nemyslím, že vyšší hmotnost bude v F5J až taková nevýhoda. Viz http://www.rcex.cz/?p=3426 a komentáře Michala Michny, pilota F3B. A pokud bude bezvětří, tak půjde úloha odlétat rovnocenně i s "dvoumetrovkou". Podle mě je honba za minimální hmotností u "jéček" vynucena způsobem startu (stejně jako u RCEK).

Další věcí je také, zda bude pro úspěch v F5J nutné "čistokrevné jéčko". Mně se to v tuto chvíli moc nezdá, protože odpadá rychlostní start. Otázkou je, jak by měl vypadat model pro čistou úlohu termika, bez razantního startu a bez zabodávání (mám pocit, že s 2+ kg modelem se normálně na cíl přistát nedá :) ).

Co se motoru týká, já jdu do menší vrtule a oběžky, u Castora je rozdíl mezi velkou vrtulí a malou vrtulí v kluzu hodně citelný.

A nakonec, pokud se výškoměry ujmou, určitě vznikne i "malá" národní kategorie. Jako ve volňáskách. H.



čas ukáže.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 18:14 #5356 od Tomas Hruby
Hele lehký model vždycky dovážíš... Opačně to ale jaksi moc nejde :( Navíc nezapomeň, že F3B a F3J se docela liší profily (v poslední době rozdíly stále rostou), takže F3B už leckdy na menší hmotnosti ztrácí vlastnosti, zatímco F3J to prospěje.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 18:32 #5357 od Petr Dušek

Tomas Hruby napsal: ...Navíc nezapomeň, že F3B a F3J se docela liší profily (v poslední době rozdíly stále rostou)...

Myslím, že Tomáš mimoděk (nebo určitě vědomě!) narazil hlavičkou na hřebíček. Problém bazarových "F3J" bývá v tom, že jsou to většinou starší typy, které vycházely z tehdejších F3Béček, takže ty termické vlastnosti (profily a další charakteristiky) tam nejsou takové, jaké by bylo v F5J potřeba. Naproti tomu Pike Perfect "naložený" na 2,5 kg si s tou váhou hravě poradí, viz Italové v Autonomy, ale samozřejmě primárně už je navržen na menší zatížení.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 18:50 #5358 od Jan Kubica
Co jsem si mohl všimnout, tak pro termiku (Autonomy, F5J) je rozhodující pronikavost, schopnost doletět daleko a zase se s malou ztrátou výšky vrátit. Určitě budou dny, kdy bude naprostý olej, bez termiky. Potom bude malá hmotnost výhodou, ovšem otázkou zůstává, zda pro takové podmínky nemít vůbec speciál do klidu.

Aby bylo jasno, já nevím, jaký model bude potřeba pro F5J. Jen se mi zdá být jasné, že není nutné dimenzování ani aerodynamika pro razantní start a (do jisté míry) odpadá nutnost zabodávání při přistání. Tudíž podle mě není nutný model navržený s ohledem na rychlost a pevnost. Netvrdím, že nepůjde odlétat se suprdupr F3J, ale možná je to zbytečná investice (alespoň pro ty, co to řeší).

Co se profilů týká, tak to 10 let staré F3J, co jsem si přivezl má (asi) E193 (nebo Clarka-Y :) ), ten snese všechno.

Velikost určitě výhodou bude, ale možná bude stačit 3m, kdy snad lze ještě vystačit se "dřevem" nebo vakuováním. Podle mě je rozumné jít do Hi Aspecta nebo Gracie nebo podobné "low end" třímetrovky.

Jak jsem psal, čas ukáže. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 19:26 #5359 od Tomas Hruby

Jan Kubica napsal: Velikost určitě výhodou bude, ale možná bude stačit 3m, kdy snad lze ještě vystačit se "dřevem" nebo vakuováním. Podle mě je rozumné jít do Hi Aspecta nebo Gracie nebo podobné "low end" třímetrovky.


Jde taky o to, zda bude zájemce chtít být opravdu konkurenceschopný anebo zda mu bude stačit si dobře zalétat a nebýt přitom "za blbce".
K tomu druhému by stačil i menší model, napadá mě třeba Evolution-EV - klapkový bráška tvého Kastrola. To už je vyloženě lidovka - 214 EUR za model je méně, než třeba Daidalos, jde to i velmi levně osadit - tohle si opravdu může dovolit kdekdo (a navíc to spousta lidí i postaví sama).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 19:30 - 16. zář 2011 07:13 #5360 od Petr Dušek

Jan Kubica napsal: Co jsem si mohl všimnout, tak pro termiku (Autonomy, F5J) je rozhodující pronikavost, schopnost doletět daleko a zase se s malou ztrátou výšky vrátit.... Podle mě je rozumné jít do Hi Aspecta nebo Gracie nebo podobné "low end" třímetrovky.

V tom případě HiAspect ano, ale u Gracie mám obavu, že ta první věta nebude splněna :?: .

Jan Kubica napsal: Co se profilů týká, tak to 10 let staré F3J, co jsem si přivezl má (asi) E193 (nebo Clarka-Y), ten snese všechno.

To by mohl být SD7037, svého času poměrně oblíbený. Za určitých podmínek to určitě poletí hezky, ale po svých zkušenostech (naposledy z nedělní Autonomy) - ve slabším stoupáku mě Pavel s mojí RCEK vakuovkou hravě přestoupal a za druhé, dostat 2,5kg přesně na bod bez velké rány je pěkná fuška ;) .

Takže moje rada jako řešení "chudého muže" - dát výškoměr do RCEK je ta nejsnazší možnost, a za slušných termických podmínek to nemusí ani dopadnout nijak tragicky, potom něco alá ArtHobby, potom dlouho dlouho nic (to dlouho by snad v budoucnu mohly vyplnit 3m vakuovky - to je taky moje cesta) a pak až čistokrevné F3J. Nějaký kompromis někde uprostřed vidím jako vyhazování peněz :? .
Poslední změna: 16. zář 2011 07:13 uživatelem Petr Dušek.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 19:37 #5361 od Jiří Veselovský
Kolegové, zatím děkuji za odpovědi.
To s tím olítaným jéčkem byl víceméně nástřel. Ono je u SH koupí ještě další riziko a to, že většinou o tom eroplánu moc nevíme (havárky, jak bylo opraveno,...) a je fakt, že každý ví, proč to prodává (jsou ale samozřejmě výjimky).
Ono se nějak zažilo, že ty velké kompozitové modely umí všechno a proto ho asi taky každý chce.
Tome, díky za cenové tipy a omlouvám se, že jsem zlehčil tvůj cenový vývoj. Ale jako bych tě neznal.
Honzo, tvoje argumenty ohledně třískání o zem jsou k věci a jsem docela zvědavý na tvoje zkušenosti s tvým "postarším" jéčkem. V této souvislosti si vždycky vzpomenu na Honzu Micku. Co on ulítá s ne zrovna poslední geberací jéček, ale je to pan pilot.
Petře, Pike Perfect už je mimo "oblast zájmu". I když herec Trávníček si taky koupil ojetého RR... Nápad s Daidalem, hmmm, dobrý....
Takže pokud to shrnu, tak lze uvažovat i o jiných modelech, ne jen jéčka, popř. béčka. A dál, zdánlivě nejmenší problém asi bude se sestavou motor, vrtule, regl a baterky.
Teď už jen aby hoši ze Slovenska vyjeli s tím lacinějším výškoměrem. Nebo už je k mání?
Ještě jednou díky a vzhledem k základnímu tématu končím.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
15. zář 2011 19:57 #5362 od Tomas Hruby

Jiří Veselovský napsal: Teď už jen aby hoši ze Slovenska vyjeli s tím lacinějším výškoměrem. Nebo už je k mání?
Ještě jednou díky a vzhledem k základnímu tématu končím.


Je slíbený na září (což už tedy je ;) ), tři kusy jsou zamluvené do ČR ke mně - pro mě, Ivana H. a jeden si vezmu na předvádění atd., přirozeně pokud se objeví zájemce, tak ten třetí bude případně i na prodej.

Ad základní téma - klidně můžem pokračovat, stačí poprosit Aleše, ať to počínaje tím tvým dotaze překopíruje do nového tématu - to určitě nebude problém.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.427 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám