F5K ???
- Ivan Horejsi
-
Autor tématu
- Offline
- VIP EXPERT
-
Velmi zjednodusene receno: hazedla F3K s motorem. Rozpeti max.1,5 metru. Mely by se letat ruzne ulohy, podobne jako u F3K.
Kompletni navrh mam k dispozici, pokud bude zajem.
Jak se zda podle prvnich reakci, subkomise se k tomu postavi kladne, takze kategorie ma sanci na schvaleni.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Stejně mě trochu překvapuje, že máme tolik mezinárodních kategorií, které skoro nikdo (nebo alespoň já


"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Jinak k problematice - podle mne tady může hrát roli jistá "válka" mezi F5 a F3 subkomisí - elektrolety kralují modelařině, jenže z řady důvodů to běžně probíhá tak, že jakmile někde elektromotory vládnou, tak buď jde kategorie úplně mimo elektrokomisi (typicky akrobaty, kde F5A je úplně zrušeno a elektry létají v F3A) anebo sice zůstávají v F5, ale po úspěchu nastane velký vliv lidí z jiných sekcí, kde jsou často představy trochu jiné - tohle se samozřejmě týká i F5J, kde evidentně hodně lidí nepochopilo, že pravidla fakt nejsou identická jako v F3J, ale třeba i pylonů F5D, kde se uvažuje o jistém spojení s F3D. Takže sice elektry vládnou, ale v rámci FAI je paradoxně F5 subkomise poněkud odstrkovaná.
Proto by mne vůbec neudivilo, pokud by F5 subkomise ochotně odkývla i pravidla "házedel"...
Můj osobní názor na případný vznik této kategorie je hodně rozporuplný, na jednu stranu by mne to asi dost lákalo, ale na straně druhé by to už tak velké roztříštění soutěžních kategorií jen narostlo a to také není ideální. Když si uvědomíte, že u elekter máme F5J, RCEV, národní RCEN/O, k tomu RCEP a ve vzduchu visí také E-RES, tak to už jsme na pěti kategoriích i když beru N/O jako v podstatě jedno a to samé, přidání F5(K?) by to už sunulo celkem do extrému.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
Autor tématu
- Offline
- VIP EXPERT
-
O zadnem soupereni mezi subkomisemi F3 a F5 nevim.
O zadnem "odstrkovani" F5 nevim.
Subkomise muze novou kategorii pouze doporucit, schvaluje ji predsednictvo koncem dubna. Tj. cca 50 osob, 1 delegat z kazdeho clenskeho statu.
F5K - myslim ze halove pylony se rusi. Ale to jen pismenko.
V poslednim asi tak desetileti se razi nazor, ze si lide chteji hrat a aby se pritahli, dobra cesta je vsechny nove kategorie schvalit. Jen jako "provisional". Pak se ukaze.
Mnoha prohreskum proti vlastnim predpisum (terminovym) se dockaly jen drony.
Nemyslim si, ze aktualni tvar hazedel F3K je idealni pro F5K. Tvar F3K je ze nejvetsi miry dan optimalizaci pro okamzik vypousteni eroplanu z ruky. To by tady odpadlo. Nove eroplany? Zpatky k usatym kridlum?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Ovšem to, že názory lidí vyloženě spjatých s F5 (třeba Steve a Emil) kolem F5J nejsou třeba u F5J zdaleka shodné s tím, co tlačí lidé spjatí s F3J, je z mého pohledu holý fakt, viz i letošní jarní debaty. Měl jsem tam i nějaké osobní maily a jemně řečeno "nadšení z nich právě nesálalo"... Zrovna tak jsem se s Emilem bavil osobně na ME a pak MS a jak říkám - určitě netvrdím, že tam je mezi komisemi nějaká "nenávist", ale to určité "nenadšení" z něj zkrátka cítit bylo, aspoň na mne to tak působilo.
Písmenko je samozřejmě detail, pokud pylony vypadnou, tak by se uvolnilo.
Ad poslední odstavec - tak minimálně by nastalo to samé jako v F5J, tedy možnost odlehčení konstrukce kvůli prudkému poklesu namáhání. Což mimochodem může vést k docela příjemnému zlevnění, klasická skleněná vakuovka jako třeba český Thowt je v F3K použitelná jen na rekreaci, zatímco v "F5K" by byla naprosto plnohodnotná.
Ale plně souhlasím s tím, že by to klidně mohlo pokračovat i dále - zcela jistě by se změnily ocasní plochy, ale nepřekvapila by mne ani ta úprava lomení křídla atd.
Jo a jedna poznámka na Honzu Kubicu - to cos odkázal zřejmě není to, co mínil Ivan, je tam rozpětí 80inch, tedy dvoumetrovky, ne házedla. Docela bych Ivana poprosil o připojení toho celkového návrhu pro FAI, aby si šlo udělat představu víc do hloubky...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
Autor tématu
- Offline
- VIP EXPERT
-
Přílohy:
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jak píšeš, asi nemá cenu zatím moc hodnotit, já tam na první kouknutí vidím chybu u bodování úlohy A, ale to se jistě dá napravit.
Docela se mi líbí, že to stejně jako F5J předpokládá použití AMRT seznamu s jasně danými firmwary pro tuto kategorii a ne nějakou "tvořivost", to kladem je, nad jinými body naopak lehce kroutím hlavou. No nechme se překvapit, pokud to projde a objeví se i nějaký firmware pro tuto kategorii, tak to bude chtít zkusit si odlétat pár simulovaných kol (klidně s velkým F5J, tady jde o ověření, jak bude vypadat ten zápis a čtení více výšek z výškoměru). Pak teprve bude mít smysl k tomu zaujímat nějaké větší stanovisko...
EDIT jo a poznámka - asi to fakt berou vážně, poslední verze Altis Flight Manageru 4.4.0 jako novinku avizuje právě F5K - viz aerobtec.com/altis-flight-manager/#download . Zatím tam jasně neplyne, jaký to bude muset mít firmware, ale už připravenost té nastavovací aplikace hodně naznačuje...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jinak jak píšeš, dalo by se to klidně létat i s F5J

Stejně pochybuji (hlavně u sebe) o schopnosti mentálně zvládnout v každém kole jinou úlohu

Jinak ze čtení pravidel na mě pořád vykukuje dobrý úmysl a málo smyslu pro realitu, ale to by se určitě časem usadilo.
Mimochodem, kdo ta pravidla předkládá? Myslím stát.
Dík, H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: Stejně pochybuji (hlavně u sebe) o schopnosti mentálně zvládnout v každém kole jinou úlohu
.
Já kdysi F3K létal a snad s výjimkou pokeru to není zas tak zlé, prostě letíš na nějaký čas a jen si hlídáš maximum a potřebu dalších startů

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Dnes 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- Včera 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- Včera 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.