RCEJ?
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
V CRC-E S400 je povolen pouze neupravovaný motor Speed 400/6V napřímo, napájení 2-článkem, vrtule pevná (nesklopná), je předepsáno min. plošné zatížení modelu, který musí být „kopií“ historické předlohy. Doba motorování je max. 90 sekund a smí být řízeny pouze SOP a VOP.
Tedy, z pohledu „elektrovětroňáře“ kategorie naprosto bez vývojového potenciálu – jednoduchý pohon, kde „honění výkonu“ nemá cenu, protože je k dispozici dostatek času na stoupání, jednoduchý drak bez laminátů a posledních aerodynamických výstřelků. Pravda, asi se létá jen když je na to počasí, bez honby za body za každou cenu.
Když to srovnám s RCEJ (a možná i RCEK), které jsou naopak neustálým usilováním o co nejvýkonnější pohon, nejvýkonnější drak a baterie poslední generace, k tomu (na můj vkus) komplikovaná organizace soutěží, už se tomu přechodu ani moc nedivím.
Možná je to i tím, že modelářský národ stárne (včetně mě) a s věkem se soutěživost mění spíše v „pohodlnost“ (bez pejorativního smyslu). A to není jen „křesílko na letišti“, ale i třeba jen nechuť k neustálému zkoušení komponent, systematickému ladění, výměnám vyhořelých motorů, atd.
Co s tím nevím, nápadů už tady pár zaznělo (především <!-- l --><a class="postlink-local" href=" www.stoupak.cz/viewtopic.php?f=5&t=85 ">viewtopic.php?f=5&t=85, trochu www.stoupak.cz/viewtopic.php?f=8&t=110 ">viewtopic.php?f=8&t=110 a možná i www.stoupak.cz/viewtopic.php?f=8&t=105&start=40 ">viewtopic.php?f=8&t=105&start=40 ), ale asi není zájem. Ale smířit se s tím, že nás bude čím dál tím méně, se mi také nechce. H
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
ano je fakt,ze postavit ero doma uz umi malokdo, a kazdy radeji koupi ....
na jednu stranu chapu odchod lidi k historikum, ale dle meho je to jen proto ze je to "moc rychle a hightech" coz "starsim" nevyhovuje asi no

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4

To, o čem se zmínil Ivan, je jistě na pováženou, ale stále jsem takový optimista, že si myslím něco o krajovém (místním) problému. Dneska už nemám tolik podrobných informací o dění jako dřív, ale tady konkrétně bych viděl i určitou historickou souvislost, protože zmínění pánové tíhli k této kategorii možná i dřív. Kdybych to vzal obráceně, tak jejich čtyřstovkové (popř. stříďákové) soutěžení bych bral spíš jako hostování v těchto kategoriích. Už proto, že jejich největší "výlet" byl loni ke mně do Prahy, jinak co vím, tak moc republiku neobjížděli. Přesto mají můj obdiv k jejich modelářskému umění a jejich jména něco znamenají.

Pokud bych to vzal v obecné rovině, tak mi věř, že se nějakého masívního odlivu nebojím a naopak si myslím, že teprve teď je možnost svobodné volby, kterou kategorii se rozhodnu létat. Z mého pohledu to vypadá tak, že soutěžák zůstane soutěžákem i s přibývajícím věkem (např. Honza Micka, Béďa Koros, Ivan H. a nakonec i já) i kdyby se dělo v pravidlech cokoli. Oblíbená odpověď mých kolegů vždy je, že zalítají všechno a nepotřebují se k tomu vyjadřovat.
S mlaďochama je to jiná kapitola. Ti mají obrovskou výhodu proti našim začátkům, že dnes to mohou být "jen" piloti a to je dobře. My jsme museli dokazovat u komisí, že jsme ten eroplán skutečně postavili sami a pak nás ještě čekalo "vylítání" licence. Pro některé jedince to tehdy byly naprosto likvidační podmínky. Dnes, pokud je dobrý pilot, tak má vrátka otevřená a to jim upřímně závidím.
A ještě poznámka. Už vůbec bych nesrovnával setupy historiků ani pravidla s našimi setupy a pravidly

Závěr. Opět to samé. Nechme rozjet sezónu a uvidíme. Zatím jsou ty kalhoty vykasané podle mého názoru zbytečně.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Pohledem do kalendáře jsem zjistil (jen RCEJ a K):
Praha - 1xRCEK
Střední Čechy - 3xRCEK (vše Týnec)
Ústecko - 2xRCEJ, 1xRCEK (vše Chomutov)
Liberecko - nic
Karlovarsko - nic
Plzeňsko - 1xRCEJ, 2xRCEK
Budějovicko - nic
3/4 soutěží v těchto kategoriích se tedy létají mezi Hradcem a Ostravou, soutěžících z této oblasti bude procentně ještě víc.
Takže si kladu otázku, co všichni ti modeláři na západ od Prahy (rozdělení čistě geografické a přibližné) dělají a proč ty J a K zaujaly v podstatě jen ve 3-4 klubech možná dohromady až 10 lidí. Asi by se to dalo svést na "obecný úpadek mravů", ale protože modelářů je na každém plácku "hejno", zdá se mi spíše, že to bude spíše v nedostatečné atraktivitě. Nevím, ptám se, je to diskuse

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
a ze stejneho duvodu se malo lita K a J na zapade .. protoze tam je malo soutezi > tim padem to zajma malo lidi > tim padem je mene soutezi > tim padem to zajma jeste meni lidi atd ... proste je to takova spirala smrti.
kdyby se delaly souteze v dostatecnem mnozstvi i na zapade,jezdilo by tam vice lidi (i od nas si radi zajedeme nekam) a opet,spirala tentokrate se stoupajicim smerem.
jako kdyby se tady prestaly delat souteze v malych vetronich,tak vsichni kamosi prejdou do neceho jineho,treba N , O nebo F5J velke ... je to jen o nabidce soutezi
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Malá zeměpisná oprava, správně by mělo být mezi Jičínem a Ostravou, ale to je nepodstatný detail...Jan Kubica napsal: 3/4 soutěží v těchto kategoriích se tedy létají mezi Hradcem a Ostravou...

Zkusím malou úvahu nad tou atraktivitou soutěžních kategorií. K celkem rychlému rozvoji RCEJ jistě přispělo to, že tady byla řada lidí, kterým se současné soutěžní létání už nějak vzdálilo a když se objevila kategorie (relativně) jednoduchá z pohledu techniky a taky kategorie jednoduchá pro pořadatele, začaly se na soutěžích objevovat do té doby nebývalé počty lidí. Ale stačilo několik málo roků a na cestě k RCEK se ta kategorie tak zkomplikovala, že už se zase řadě lidí vzdaluje a ozývají se i hlasy po návratu těch původních jéček, což docela vysvětluje "útěk" některých k historikům.
Jenom ještě vysvětlím, co myslím tím zkomplikováním kategorie oproti původní RCEJ. První přibylo přepočítávání a rotace soutěžících (komplikace pro pořadatele), dále v RCEK - musím si určit jak dlouho motorovat, nesmím přelétat pracovní čas, model musím zapíchnout 20cm od bodu. Samozřejmě pro ty správné závodníky, to není komplikace ale naopak atraktivní prvky, a jistě budou brzy chtít měřit přistání po centimetru a motor na desetiny. Určitě je tady místo pro takovou "náročnou" kategorii, ale možná je i čas uvažovat o rehabilitaci původní RCEJ jako "náborové" kategorie. Zde by se třeba dalo uvažovat o administrativním omezení na několik málo povolených typů BLDC motoru (s nižším kv), současně u plechovek by myslím bylo rozumné omezení na 6V motor a nějaký maximální průměr vrtule.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-
Zálezitost vyvoje pravidel ve vsech tridach modelu (technickych vyrobku) mne dlouhodobe zajima jaksi z filozofickeho hlediska. Funguje to totiz pokazde naprosto stejne:
Udela se kategorie, ktera zaujme vice nebo mene lidi. U F5J-400 byl nastup raketovy. Pak se zacne premyslet a vtrhne do toho hi-tech. Vzdycky se najde nejaka skulina v pravidlech, ktera se vcas neucpe - nebo neni o ucpani zajem.
Za cas se cena eroplanu tak zvetsi, ze u toho zustanou jenom patologicti zavodnici. Jako ja. Loni na podzim mne dost nemile prekvapila hrstka lidi na letisti TriTopoly v nejstrednejsich Cechach. Ja vim, bylo po zebricku, ale i tak.
Tady to napred pokazily stridaky, ted asi nakladne eroplany typu Q11 - jestli se osvedci. Neberte to prosim absolute jako utok na kohokoliv, to bych utocil i sam na sebe.
Ale pravidla, ktera by udrzela lidovou kategorii na uzde, asi proste neexistuji. Evzen Verbicky rekl pred lety to same: vim, ze kategorii F1C zabijim ale jinak to neumim.
Pritom je to z jisteho pohledu zvlastni: zavodime mezi sebou, je prece uplne jedno, jestli mame vsichni eroplany za dva nebo za dvacet tisic. Snad by nas ty lacine taky prestaly bavit. Nevim.
Trvale udrzitelna kategorie modelu letadel kde rozhoduje vykon asi neexistuje, asi je na to nejaky prirodni zakon.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-

ja myslim ze to je jedno co kdo lita,hlavne ze nas to bavi ne
a ohledne slozitosti : nemohu souhlasit

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Honzo, mám tě rád, fakt.Jan Kubica napsal: Nechci demoralizovat ani poučovat a z toho, že by mě nebavilo soutěžení, mě snad také nikdo nepodezírá:

Dovolím si ještě několik poznámek k RCEJ.
Jediná změna v pravidlech, která byla ovšem zásadní, bylo zavedení přepočítávání.

Nikdo nehejbal s dvoumetrovým kruhem na přistání za 100, nikdo neměnil motorový čas ani letové okno, sankce jsou od počátku také stejné (přelítání, nedoletění), naopak jedna ubyla a to je protočení vrtule. Tak si to vyžádal soutěžní provoz a proto to bylo zařazeno do pravidel.
Dále si myslím (a i tak si to pamatuji), že od prvopočátků této kategorie se soutěžilo v tom, kdo tam vydrží těch 10 minut a potom nějak obodovaně přistane. Čili z hlediska pravidel kategorie RCEJ nevidím důvod, proč by měl někdo utíkat, pokud byl a je ortodoxní čtyřstovkář. V podstatě je stále na svém.
Strojový park se změnil, ale ne tak, jak je tady často prezentováno (mám na mysli neustálé stesky o zdražení a "utečení" této kategorie díky kompozitům). Nepamatuji se, že by někdo ve čtyřstovkách vyhrál jen proto, že má kompozita. Opak je pravdou. Luděk má čisté klasické konstrukce, Jirka Váňa totéž, Láďa Bednář také a např. já to samé. O Radku Sohrovi nevím, s čím lítá. Klasické konstrukce se vyvíjely až do dnešní podoby, kdy se létá s tenkými profily (i turbulátory) na malém úhlu seřízení, protože pronikání proti větru je alfou a omegou při soutěži. A jestli někdo naklapkuje křídlo a využívá plné mechanizace, tak je aspoň vidět, že se tomu věnoval a chce jít dopředu (jinak se dá dobře lítat jen se směrovkou a výškovkou viz Jarda Kouba).
A ještě na závěr. Mě osobně nejvíc mrzí to, že kdysi dávno, ještě když tady byli mamuti, tak se převzala americká pravidla a nedal se do nich ani kousek našeho "českého a slovenského umu" v tom smyslu, aby se vyloučila převodovka. V tu chvíli by bylo vystaráno i třeba s tím, že by nějaký adrenalinový jedinec používal motory 4,8V napřímo. Ono by ho to časem přešlo a přešel by na 6V.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal:
Malá zeměpisná oprava, správně by mělo být mezi Jičínem a Ostravou, ale to je nepodstatný detail...Jan Kubica napsal: 3/4 soutěží v těchto kategoriích se tedy létají mezi Hradcem a Ostravou...
Já zapomněl, sorry

Kdysi mě brala auta. Nevím, kdo si ještě vzpomene na Audi Quattro, Lancie Stratos, atd. Monstra s výkony možná i k 700 koní. Po sérii nehod FIA (neplést s FAI) řekla dost a už nějakých 15 let nesmí mít rallyové auto víc než 300 koní. A je pokoj. Ne že by se technika nevyvíjela, ale prostě existuje tento nepřekročitelný strop.
A teď k letadlům - nechci tady opakovat své názory na různé kategorie, jen mě mrzí, že modelářů je hodně a soutěžních elektroletců málo. Myslím si, že bychom nějakou "low key" kategorii měli mít, alespoň v tom smyslu, že bude nenáročná na techniku, představa, že začátečník "vymastí" zkušené borce je samozřejmě mimo realitu. Třeba ty 400, jak jsme tu skoro už "definovali" by mohli být to pravé, případně plechovky nahradit nějakými jednoduchými oběžkami, třeba i výčtem povolených typů a setů. Souhlasím s tím, že snahou opravdových závodníků je neustálé zlepšování. Ale třeba lze "vymyslet" kategorii, která bude pilotážně zajímavá a náročná a přitom neumožní "technické úlety". Viz třeba ty historiky.
Já vím, že je to jen asi takové plácnutí do vody, kola se za chvíli rozplynou, ale třeba na tu mojí NS-1000 přišlo 5 lidí (z 8 celkem), pro které to pravděpodobně byla první soutěž v životě. Když uvážím, že to bylo z asi 50000 populace, potom musí být v republice 100 dalších potenciálních pilotů. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Včera 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.