Dodržování pravidel a gyro
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: Stabilizace se dá na dálku přepínačem vypnout, přepínat režim stabilizace atd. prostě zapneš jí až ve stoupáku a pak už jen kroužíš jako po kolejích.
Jenže ten hlavní přínos nastane v momentu, kdy se díky gyru posuneš s těžištní zásobou někam mimo běžnou hranici. Pokud máš model normálně stabilní, tak ti gyro v kroužení tolik nepřinese. Když ho stabilní nemáš, tak ti gyro pomůže, ale zase ho budeš mít problém vypnout,protože to bez něj až tak nepoletí... Ono to opravdu není tak jednoduché - alespoň pokud se máš držet v režimu pouhé stabilizace a nepřejít do nějakého komplexnějšího autopilota, který by už byl z hlediska pravidel sporný

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jaroslav Kuba
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 36
- Obdržená poděkování 0
Tomas Hruby napsal: To je právě problém - tento bod je asi dostatečný pro zákaz opravdu nezávislého autopilota. To je dnes taky možné, třeba ardupilot by s F5J hravě dokázal letět po stanovené trase bez zásahu pilota, ale toto už by se do pravidel nevešlo.
Jenže debata je kolem gyra, které pouze stabilizuje, tlumí poryvy, ale vlastní ovládání nijak neřeší a tohle by podle mě muselo být výslovně zakázáno, existující obecná formulace by na vyprotestování spíš nestačila.
No pokud napíšu že "Jakákoli změna geometrie nebo plochy musí být ovládána na dálku rádiem" tak je dostatečně jasně řečeno že žádná plocha se nesmí pohnout pokud nedostane pokyn z rádia. No a tudíž tam nemůže být žádné gyro. Myslím že většina lidí na letištích této větě rozumí stejně jako já.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Tahle věta se ale týká modelu s měnitelnou geometrií a pod pojmem plocha se rozumí změna nosné plochy (např. výsuvné či výklopné křídlo), nejde o změnu výchylky řídící plochy (kormidla).Jaroslav Kuba napsal: "Jakákoli změna geometrie nebo plochy musí být ovládána na dálku rádiem"...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jaroslav Kuba napsal:
No pokud napíšu že "Jakákoli změna geometrie nebo plochy musí být ovládána na dálku rádiem" tak je dostatečně jasně řečeno že žádná plocha se nesmí pohnout pokud nedostane pokyn z rádia. No a tudíž tam nemůže být žádné gyro. Myslím že většina lidí na letištích této větě rozumí stejně jako já.
Nezlob se na mne, ale pohyb křidélka fakt není změna geometrie! Koneckonců to, co je touto větou myšleno a k čemu to patří, je v tom odstavci dost jasně definováno (Modely
s proměnnou geometrií nebo plochou, musí odpovídat specifikaci, když jsou plochy v maximální a minimální vysunutí.)...
Upřímně kdybys na mě zkusil vytáhnout tuto větu, tak se ti otevřeně vysměju, tohle se fakt uplatnit nedá.
Operovat jde spíš tou větou před tím "Model musí být řízen soutěžícím na zemi pomocí rádiového řízení. " - při absolutně striktním výkladu se to dá brát tak, že se zde nesmí nic vložit. Ovšem co když je gyro přímo součástí RC soupravy, což dnes už některé prodávané přijímače plní? Podle mě by se snaha o skutečné znemožnění podobných systémů musela převést do konkrétního zákazu, tahle obecná formulace fakt nestačí.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20



Ohledně toho gyra - přikláním se k Tomášově teorii o tom, že v případě větroňů a termického létání by to asi fakt bylo spíš na škodu. Tady se nehodnotí čistota letového projevu a přesně zalítnuté obraty, není potřeba ideální stopa pro rychlý průlet, ale pilot potřebuje reagovat na podněty modelu - pokud mi gyro bude mít snahu rovnat termický kopanec do křídla (jako že bude), tak by jeho instalace byla opravdu kontraproduktivní.
Ono je sice fakt, že gyro se dá zapnout až v tu správnou chvíli, jenže jak poznám, kdy to zase vypnout...
Selským rozumem - gyro je stavěno především na to, aby odstínilo vnější vlivy a letadlo letělo jen dle povelů pilota (asi jako v simulátoru s vypnutým počasím) - jenže v kategorii, kdy se podle těchto vnějších vlivů řídí a létá, to asi není úplně nejlepší cesta....
A přínos gyra pro stabilizaci, když termika není... mno, jestli udělám chybu a letadlo se sesype v zatáčce o metr dolů, pak myslím, že gyro mi to zpátky nahoru nevrátí - a systém, který by vylučoval udělat TU chybu, už by zaváněl autopilotem - Roman rozvíjel teorie o speciálních softwarech, čidlech... to už zabíhá úplně jinam než je gyro.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Koláska napsal: - na zákaz restartu mám vlastní názor, zatím mi nikdo nebyl schopen hodnověrně vysvětlit, v čem je to lepší než povolený restart spojený s nulováním výšky, ale to je fuk. Do F5J pravidel rýpat nehodlám, jsem rád, že se podařilo tenhle paskvil vypustit z RCEV.
Petře, to chceš říci, že ve 100" se smí zapnout motor za letu??? Pěkný paskvil, bych řekl

Ke stabilizaci - třeba samokřídla dojela právě na stabilitu, pokud budou elektronické stabilizace dovolené, očekával bych jejich renesanci - proč s sebou tahat trup a OP, když jsou tam jen kvůli stabilitě. A to bude dobře, protože mně se líbí.
Dále přínos stabilizací při soutěžním přistávání je podle mě nesporný už teď.
Podle mě se vrtění kormidly elektronikou s řízením ze země vylučuje, zdá se mi, že každý jiný výklad naráží na logiku "jak jinak než řízením udržuje elektronika model v přímém nebo jiném letu?".
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jaroslav Kuba
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 36
- Obdržená poděkování 0
Petr Dušek napsal: Tahle věta se ale týká modelu s měnitelnou geometrií a pod pojmem plocha se rozumí změna nosné plochy (např. výsuvné či výklopné křídlo), nejde o změnu výchylky řídící plochy (kormidla).
Ok to beru, nedává mi to teda smysl, ale věřit vám budu.
Potom jsou ty pravidla napsaná opravdu nevhodně.
Já jsem ten poslední co by do toho měl co kecat, ale ta definice by teda měla znít jinak.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jaroslav Lhota
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 170
- Obdržená poděkování 1
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Jan Kubica napsal: Petře, to chceš říci, že ve 100" se smí zapnout motor za letu??? Pěkný paskvil, bych řekl
. A možná bys mohl vysvětlit, v čem je restart lepší.
Ano, RCEV lze motor zapnout za letu. Stejně jako to je třeba v RCEK. Jenže v právě díky výškoměru na rocdíl od RCEK je to v RCEV velice snadno odhalitelné - výškoměr po přistání ukáže ---.-, a soutěžící má tak 0 za celý let. Takže bych to nedělal, dokud to není nezbytně nutné, a rozhodně to vylučuje spekulace některých chytráků o motorové termice v závislosti na povolení restartu. Je to podle tebe paskvil? Já naopak považuju za paskvil dát do letadla motor a pak ho zakazovat použít.
Velice častý argument odpůrců restartu je, že v F3J taky nemají motor, aby si ho zapli... Na to já obvykle odpovídám, že ve volňáscích taky nemají ovládanou směrovku, aby zatočili... tak co ji zakázat i tady....
A v čem je restart lepší? To už se tady několikrát probíralo a řešit to tady znovu by zaplevelilo vlákno, které je o něčem jiném. Klidně si o tom můžeme popovídat někde jinde, ale nejdřív si zadej do vyhledávače "restart", možná si tak ušetříme spoustu dopisování

Nicméně je to asi stejné, jako volit Losnu nebo Mažňáka - jsou tábory příznivců a odpůrců restartu a ke shodě mezi nimi asi nikdy nedojde.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Včera 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.