file Dodržování pravidel a gyro

Více
07. říj 2013 13:49 #11108 od Tomas Hruby

Petr Dušek napsal: Stabilizace se dá na dálku přepínačem vypnout, přepínat režim stabilizace atd. prostě zapneš jí až ve stoupáku a pak už jen kroužíš jako po kolejích.


Jenže ten hlavní přínos nastane v momentu, kdy se díky gyru posuneš s těžištní zásobou někam mimo běžnou hranici. Pokud máš model normálně stabilní, tak ti gyro v kroužení tolik nepřinese. Když ho stabilní nemáš, tak ti gyro pomůže, ale zase ho budeš mít problém vypnout,protože to bez něj až tak nepoletí... Ono to opravdu není tak jednoduché - alespoň pokud se máš držet v režimu pouhé stabilizace a nepřejít do nějakého komplexnějšího autopilota, který by už byl z hlediska pravidel sporný ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 13:53 #11109 od Jaroslav Kuba

Tomas Hruby napsal: To je právě problém - tento bod je asi dostatečný pro zákaz opravdu nezávislého autopilota. To je dnes taky možné, třeba ardupilot by s F5J hravě dokázal letět po stanovené trase bez zásahu pilota, ale toto už by se do pravidel nevešlo.
Jenže debata je kolem gyra, které pouze stabilizuje, tlumí poryvy, ale vlastní ovládání nijak neřeší a tohle by podle mě muselo být výslovně zakázáno, existující obecná formulace by na vyprotestování spíš nestačila.


No pokud napíšu že "Jakákoli změna geometrie nebo plochy musí být ovládána na dálku rádiem" tak je dostatečně jasně řečeno že žádná plocha se nesmí pohnout pokud nedostane pokyn z rádia. No a tudíž tam nemůže být žádné gyro. Myslím že většina lidí na letištích této větě rozumí stejně jako já.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 13:53 #11110 od Tomas Hruby
Jinak ještě poznámka - nejsem si tak docela jistý, jak by klasická stabilizace s tříosým gyrem fungovala v kroužení. Ono je třeba si uvědomit, jak to funguje - nějaké režimy jsem opravdu prakticky zkoušel a sám nevím, jak bych to přesně nastavil pro kroužení, existující gyra mají účel trochu jiný. Nějaké nápady bych měl, ale nebude to triviální. Opět - je třeba odlišit pouhé gyro od nějakého komplexního systému, udělat jde dnes cokoli, ale některé možnosti už by se asi dostávaly za hranice pravidel i v té současné podobě.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 14:01 #11111 od Petr Dušek

Jaroslav Kuba napsal: "Jakákoli změna geometrie nebo plochy musí být ovládána na dálku rádiem"...

Tahle věta se ale týká modelu s měnitelnou geometrií a pod pojmem plocha se rozumí změna nosné plochy (např. výsuvné či výklopné křídlo), nejde o změnu výchylky řídící plochy (kormidla).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 14:05 - 07. říj 2013 14:05 #11112 od Tomas Hruby

Jaroslav Kuba napsal:
No pokud napíšu že "Jakákoli změna geometrie nebo plochy musí být ovládána na dálku rádiem" tak je dostatečně jasně řečeno že žádná plocha se nesmí pohnout pokud nedostane pokyn z rádia. No a tudíž tam nemůže být žádné gyro. Myslím že většina lidí na letištích této větě rozumí stejně jako já.


Nezlob se na mne, ale pohyb křidélka fakt není změna geometrie! Koneckonců to, co je touto větou myšleno a k čemu to patří, je v tom odstavci dost jasně definováno (Modely
s proměnnou geometrií nebo plochou, musí odpovídat specifikaci, když jsou plochy v maximální a minimální vysunutí.)...
Upřímně kdybys na mě zkusil vytáhnout tuto větu, tak se ti otevřeně vysměju, tohle se fakt uplatnit nedá.

Operovat jde spíš tou větou před tím "Model musí být řízen soutěžícím na zemi pomocí rádiového řízení. " - při absolutně striktním výkladu se to dá brát tak, že se zde nesmí nic vložit. Ovšem co když je gyro přímo součástí RC soupravy, což dnes už některé prodávané přijímače plní? Podle mě by se snaha o skutečné znemožnění podobných systémů musela převést do konkrétního zákazu, tahle obecná formulace fakt nestačí.
Poslední změna: 07. říj 2013 14:05 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 16:00 - 07. říj 2013 16:37 #11113 od Petr Koláska
Když budu reagovat na startovací příspěvek - (sice byl dotaz směřován na stoupákovské odborníky, což tedy zrovna asi nejsem :whistle: :lol: , ale s dovolením se vyjádřím, ať řeč nestojí :) ) - na zákaz restartu mám vlastní názor, zatím mi nikdo nebyl schopen hodnověrně vysvětlit, v čem je to lepší než povolený restart spojený s nulováním výšky, ale to je fuk. Do F5J pravidel rýpat nehodlám, jsem rád, že se podařilo tenhle paskvil vypustit z RCEV.

Ohledně toho gyra - přikláním se k Tomášově teorii o tom, že v případě větroňů a termického létání by to asi fakt bylo spíš na škodu. Tady se nehodnotí čistota letového projevu a přesně zalítnuté obraty, není potřeba ideální stopa pro rychlý průlet, ale pilot potřebuje reagovat na podněty modelu - pokud mi gyro bude mít snahu rovnat termický kopanec do křídla (jako že bude), tak by jeho instalace byla opravdu kontraproduktivní.

Ono je sice fakt, že gyro se dá zapnout až v tu správnou chvíli, jenže jak poznám, kdy to zase vypnout...

Selským rozumem - gyro je stavěno především na to, aby odstínilo vnější vlivy a letadlo letělo jen dle povelů pilota (asi jako v simulátoru s vypnutým počasím) - jenže v kategorii, kdy se podle těchto vnějších vlivů řídí a létá, to asi není úplně nejlepší cesta....

A přínos gyra pro stabilizaci, když termika není... mno, jestli udělám chybu a letadlo se sesype v zatáčce o metr dolů, pak myslím, že gyro mi to zpátky nahoru nevrátí - a systém, který by vylučoval udělat TU chybu, už by zaváněl autopilotem - Roman rozvíjel teorie o speciálních softwarech, čidlech... to už zabíhá úplně jinam než je gyro.
Poslední změna: 07. říj 2013 16:37 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 17:31 #11114 od Jan Kubica

Petr Koláska napsal: - na zákaz restartu mám vlastní názor, zatím mi nikdo nebyl schopen hodnověrně vysvětlit, v čem je to lepší než povolený restart spojený s nulováním výšky, ale to je fuk. Do F5J pravidel rýpat nehodlám, jsem rád, že se podařilo tenhle paskvil vypustit z RCEV.


Petře, to chceš říci, že ve 100" se smí zapnout motor za letu??? Pěkný paskvil, bych řekl ;-). A možná bys mohl vysvětlit, v čem je restart lepší.

Ke stabilizaci - třeba samokřídla dojela právě na stabilitu, pokud budou elektronické stabilizace dovolené, očekával bych jejich renesanci - proč s sebou tahat trup a OP, když jsou tam jen kvůli stabilitě. A to bude dobře, protože mně se líbí.

Dále přínos stabilizací při soutěžním přistávání je podle mě nesporný už teď.

Podle mě se vrtění kormidly elektronikou s řízením ze země vylučuje, zdá se mi, že každý jiný výklad naráží na logiku "jak jinak než řízením udržuje elektronika model v přímém nebo jiném letu?".
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 17:45 - 07. říj 2013 17:46 #11115 od Jaroslav Kuba

Petr Dušek napsal: Tahle věta se ale týká modelu s měnitelnou geometrií a pod pojmem plocha se rozumí změna nosné plochy (např. výsuvné či výklopné křídlo), nejde o změnu výchylky řídící plochy (kormidla).


Ok to beru, nedává mi to teda smysl, ale věřit vám budu.
Potom jsou ty pravidla napsaná opravdu nevhodně.
Já jsem ten poslední co by do toho měl co kecat, ale ta definice by teda měla znít jinak.
Poslední změna: 07. říj 2013 17:46 uživatelem Jaroslav Kuba.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 18:30 #11116 od Jaroslav Lhota
jak to tady čtu tak se tady dá každá kategorie pojmout dle svého vysvětlení,hledá se mezi zakázaným a ostatním

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. říj 2013 19:39 - 07. říj 2013 19:51 #11117 od Petr Koláska

Jan Kubica napsal: Petře, to chceš říci, že ve 100" se smí zapnout motor za letu??? Pěkný paskvil, bych řekl ;-). A možná bys mohl vysvětlit, v čem je restart lepší.


Ano, RCEV lze motor zapnout za letu. Stejně jako to je třeba v RCEK. Jenže v právě díky výškoměru na rocdíl od RCEK je to v RCEV velice snadno odhalitelné - výškoměr po přistání ukáže ---.-, a soutěžící má tak 0 za celý let. Takže bych to nedělal, dokud to není nezbytně nutné, a rozhodně to vylučuje spekulace některých chytráků o motorové termice v závislosti na povolení restartu. Je to podle tebe paskvil? Já naopak považuju za paskvil dát do letadla motor a pak ho zakazovat použít.

Velice častý argument odpůrců restartu je, že v F3J taky nemají motor, aby si ho zapli... Na to já obvykle odpovídám, že ve volňáscích taky nemají ovládanou směrovku, aby zatočili... tak co ji zakázat i tady....

A v čem je restart lepší? To už se tady několikrát probíralo a řešit to tady znovu by zaplevelilo vlákno, které je o něčem jiném. Klidně si o tom můžeme popovídat někde jinde, ale nejdřív si zadej do vyhledávače "restart", možná si tak ušetříme spoustu dopisování :)

Nicméně je to asi stejné, jako volit Losnu nebo Mažňáka - jsou tábory příznivců a odpůrců restartu a ke shodě mezi nimi asi nikdy nedojde.
Poslední změna: 07. říj 2013 19:51 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.381 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám