RCEN versus RCEO
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Cejnar
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 161
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 6
- Penalizace za přistání mimo pásmo 30x4m - když letadlo spadne z lodi, tak se utopí, když vyjede z dráhy tak se rozbije, proto penalizace.
- 60 bodů penalizace, stanoveno po propočtu, není to náhodně vybraná hodnota (ale dá se diskuovat).
- Přistání na lainu - letadla též přistávají na runwey (je jednodušší přistávat odkudkoliv jak mi to vyjde - kruh).
V zahraničí se též přistává do různých prostorů (kruh není dogma - ale je nejjednodušší)
- Proč by nemohli létat kamarádi třeba z Polska nebo Germany? Jsou li v organizaci polských, německých modelářů a mají průkazku organizace není problém? Na veřejnou soutěž nemusí být licence FAI. Pojištění se vztahuje na soutěže v kalendáři SMČR, soutěžní kategorie dle pravidel FAI a národních a na účastníky soutěže dle výsledkové listiny. Jsou i další podmínky na co se pojištění vztahuje (to ale jinde).
- RCEN je kategorie pro všechny a bez velkých omezení. Skoro jako RCEK (teď si koleduji) tam to taky vyženou do nebes a pak padají - ALE MAJÍ SPECIÁLY. To v RCEN nemusí a nic se neměří, kromě přistání a času.
Ideální pro mládež ať je to RCEN nebo RCEO - jako začátečnická kategorie dobrý.Vždyť se dá létat i s polystyrénem. Bohužel nejsou lidi - a to je zatím problém.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Cejnar napsal: - Penalizace za přistání mimo pásmo 30x4m - když letadlo spadne z lodi, tak se utopí, když vyjede z dráhy tak se rozbije, proto penalizace.
Petře já si teď rýpnu - když letadlo přistává na lodi, tak se neutopí jen proto, že ho zabrzdí přistávací hák. A přistání na lodi ve výsledku daleko víc odpovídá dosednutí na přesný bod (pravě do místa, kde se zachytí hák). Ovšem jakékoli podobné zpomalení je v RCEN přísně zakázáno, takže ti to podobenství moc nesedí


Dělám si sice trochu legraci, ale pravdou je, že mi tahle přirovnání moc nesedí - model a skutečné letadlo jsou zkrátka něco jiného, s modelem jdou dělat věci, které by pro pilota ve skutečnosti znamenaly smrt, naopak ale má pilot celou řadu výhod, které postrádá model...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Cejnar
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 161
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 6
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal: A přistání na lodi ve výsledku daleko víc odpovídá dosednutí na přesný bod (pravě do místa, kde se zachytí hák).
Těch záchytných lan bývá (většinou) víc - viz přiložený obrázek z Wikipedie ( http://en.wikipedia.org/wiki/File:HMS_Furious-19.jpg )
[attachment=0:1tnqyoey]<!-- ia0 -->HMS_Furious-19.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:1tnqyoey]
Trefit se na houpající lodi do jednoho bodu... To jedině kamikaze (ostatně paralela se "zapichováním" je zřejmá

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Omlouvám se za offtopic, ale námořní letectvo je moje oblíbené téma

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Jinak mě napadaji dvě otázky spíše filozofické - co všem tak moc vadí na přistání na lajnu? Vždyť ve všech ostatních kategoriích se "píchá",tak bychom měli být za tu čáru vlastně vděčni. Nebo je to pořád ona snaha potlačovat všechny výstřelky. Docela by mě zajímalo, jestli existuje i jiný argument, než že "to tak dělají všichni".
Druhá otázka se týká "potenciálního MČR v Suché":
a) děláme účet bez hostinského, protože o tom se musí rozhodnout hoši z Chlumce,
b) čím se má lišit MČR od normální soutěže? Asi nic nebrání nikomu v tom, aby (alespoň co se RCEN týká) svou "klubovou" soutěž vyhlásil mistrovstvím. Zdá se mi, že jedinou podmínkou je přítomnost "funkcionáře svazu". Mně osobně se to ale nelíbí (pokud si to správně vykládám), podle mě by mělo mít mistrovství patřičnou jak sportovní (kvalifikace účastníků), tak společenskou (program, zázemí, ceny?) úroveň. A tady (mentálně) narážím - jak pořádat mistrovství v něčem, co létá soutěžně pár pilotů a ještě většinou z místních klubů? A nebo ještě jinak - proč je tolik lidí ochotných přijet na MČR a ne na "normální" soutěže? Co když bude podmínkou účasti na MČR klasifikace v žebříčku za minulý rok (bývalo to tak)? Začnou kvůli tomu lidé létat RCEN? Podle mě je odpověď "spíše ne" a proto se mi nezdá ani nápad na MČR RCEN, což samozřejmě nikomu nebrání, aby se do toho vrhnul, pokud to vidí jinak

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Cejnar
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 161
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 6
1/ Já bych na MČR RCEN přijel a hned máš bafuňáře vyřešenýho ( jury se může podle pravidel postavit i ze soutěžících, takže bych mohl létat).
2/ My (my všichni) si určujeme pravidla přístupu (?!?!) na MČR ( bez omezení, jedna soutěž, umístění v žebříčku nebo něco podobného) - to je na nás všech. Hlavně trenér navrhne po dohodě s pořadatelem a paki to schvalůuje KLeM ČR.
3/ Nejsou určena kritéria na jak vysoké společenské úrovni musí být mistrovství pořádáno. Ano určitá důstojnost by měla být zachována. Mira ( ne Kučera) však je na pořadateli.
4/ Ano trochu (možná i více ) je nutné zázemí a to v Suché mají.
5/ Mluvit o pár pilotech. No nevím - V Suché 10-12, v Bechyni 8 - 10, v Praze a Týnci cca 10, a teď Morava, na koho jsem zapoměl ať mi promine (aha Chomutovsko). A najednou zjistíš, že by možná bylo i cca 30 možná i 40 soutěžících na MČR a to je již paráda. (Možná že jsem velkej optimista)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Na vysvětlenou, proč se vůbec o RCEN starám - mě připadá, že po propadu této kategorie je tu docela vakuum pro větší modely - když to vezmete kolem a kolem, tak až na pár čistě neoficiálních akcí tu nelétá nic jiného než půlkilová RCEJ/K. ENka vždycky sloužila i k předvádění různých novinek - létaly "FAIky", zrovna tak se na eNkách objevily asi první elektrifikované F3J, následně pak čtyřstovková letadla. Kdyby to ožilo, tak by se dost možná v této kategorii létalo i s modely, určenými primárně pro nové F5J atd.
On je tohle vůbec problém, u kterém se u nás tolik nemluví - že se ujaly RCEK je super, ale nějak tu úplně chybí koncepce létání s něčím větším. Nová pravidla FAI F5J to spíš ještě komplikují a tříští - s ohledem na mentalitu u nás a další věci jsem docela skeptik. Proto by možná mělo smysl se zamyslet nad opětovným "využitím" RCEN či RCEO.
Teď k tomu dalšímu - ad čára: já si myslím, že zásadní je ten malý přínos pro tréning pro jiné kategorie. Sám mohu porovnat a prostě je třeba jednoznačně říct, že optimální "přistávací křivka" pro čáru a bod se liší tolik, že účast na RCEN z hlediska tréningu moc nepomůže a dost možná spíš škodí. Jinak to zas tak zlé není, když už je člověk na RCEN, tak se docela pobaví a vyrovná se s tím.
Osobně bych doporučil jen pár drobných změn - v první řadě určitě striktně zakázat nápovědu dále než tři metry od pilota (takové to "jsi uvnitř" volané z konce pásu je fakt zvěrstvo).
Dál je na diskusi, zda u kategorie "pro všechny" to přistání trochu nezjednodušit - je docela divné, že u "nenáročných" RCEN je odchylka pro maximum jen plusmínus 10cm a při překročení je pád o 5b, když u FAI F3J je maximum plusminus 20cm a pak je dolů jen jeden bod. Jo, u RCEN je ta odchylka jen v jednom směru, ale i tak je to malinko zvláštní... Ale to jsou jen maličkosti, zásadní otázkou je ten celý koncept přistání.
Ad MČR - podstata vydařeného MČR je v tom, že kvůli jeho vyšší prestiži se sjedou lidi z většího okruhu, kteří by se jinak nepotkali. Fakt je, že na posledních dvou MČR RCEN (Modelcity Znojmo i Soběslav) se tohle vydařilo - možná ne na 100%, ale určitě byla účast a tím to porovnání daleko větší než na jakékoli jiné soutěži (a to přitom tehdy RCEN létalo lidí více). Tomu dále mohou napomoci případná úspěšná jednání se sponzory - sice nikdo nelétá kvůli cenám, ale přece jenom šance vyhrát třeba slušnou stavebnici motivuje o malinko více.
Že se o tom musí kluci z Ústí/Suché rozhodnout sami je všem jasné, žádnou povinnost nemají a nikdo jim neřekne ani čtvrt špatného slova, když se na to vykašlou (vůbec bych se nedivil). Nicméně přiznejme si, že jsou asi jedinou reálnou volbou - v současnosti prostě asi jiný klub, který má silnou základnu zájemců o RCEN a zároveň dobré letiště v ČR není.
Hm, to jsem se zas rozepsal

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Lokvenc
-
Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 87
- Obdržená poděkování 0
Inu, "lidi jsou různé"Jan Kubica napsal: proč je tolik lidí ochotných přijet na MČR a ne na "normální" soutěže?

Není nutné stanovit jako podmínku přístupu účast v žebříčku. Na doporučení pana Samka jsme při pořádání mistrovské soutěže RCVM v roce 2009 stanovili jako podmínku pouze členství ve svazu a odlétání dvou soutěží v příslušné katoegorii, aby na tuto výběrovou soutěž alespoň nějaká podmínka stanovena byla...Jan Kubica napsal: Co když bude podmínkou účasti na MČR klasifikace v žebříčku za minulý rok (bývalo to tak)?
Přestože se nám nepodařilo získat žádného sponzora, tedy ani hodnotné ceny, byli účastníci toto mistrovství spokojeni a hodnotili ho jako zdařilé - i když uznávám, že "zapracoval" faktor počasí - je-li hezké, líbí se každá soutěž, je-li mizerné, soutěž se už tak nelíbí, i kdyby pořadatelé byli zlatí

Ovšem uznávám, že určitá důstojnost mistrovské soutěže je vítaným plusem, pokud je v možnostech pořadatelů...
No jo - než jsem to sesmolil, na mnohé již odpověděli jiní

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Včera 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.