FAI - F5J
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Vo výškomeroch je nutné použiť firmware:
RC-ALTI2 basic, FW FAI v0.06 www.rc-electronics.org
RC-ALTI2 pro FW FAI v0.06 (direct from www.rc-electronics.org )
RC-MULTI 2 FW FAI v0.06 www.rc-electronics.org
MultiLog 2.0 FW FAI v 4.7 (by e-mail from palo@rivamodels.sk )
MultiLog 2.1 FW FAI v 4.7 (by e-mail from palo@rivamodels.sk )
Altis V3 FW FAI v 5.1 (direct from www.aerobtec.com )
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Pre súťaže F5J Inter Tour 2012 je to tak.Tomas Hruby napsal: ...lze to asi brát jako seznam výškoměrů a firmware, které na akcích v našem okolí nikdo nebude rozporovat.
Možno ešte pred súťažou Korona Cup pribudne SKY LIMIT od Wingedshadow vo verzii s novým FW pre FAI-F5J.
Problém je len v tom, že ani vo FAI verzii nemá tento spínač blokovanú možnosť automatického vypínania
pohonu v predvolenej výške. Tým sa jeho výrobca vedome vystavuje riziku, že toto zariadenie nebude zaradené do zoznamu FAI oficiálne povolených

(Verzia pre neoficiálne súťaže F5J-FAI je označená ako SKY LIMIT 1.2 )
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Myslím, že není potřeba strašit, pokud takový požadavek v pravidlech zůstane, výrobce určitě zareaguje a v novém FW to napravíPalo Lišhák napsal: Problém je len v tom, že ani vo FAI verzii nemá tento spínač blokovanú možnosť automatického vypínania
pohonu v predvolenej výške. Tým sa jeho výrobca vedome vystavuje riziku, že toto zariadenie nebude zaradené do zoznamu FAI oficiálne povolených.

Zatím je to v pravidlech trochu nejednotně, v základní části pravidel to je (5.5.11.1.3.l), ale v příloze A - požadavcích na výškoměr to specifikováno není.
EDIT: Abych zas tvůrcům pravidel nekřivdil, ono je to takhle vlastně docela správně, neboť to zároveň brání použití dalšího neschváleného spínače, který by doplňoval tuto nepovolenou funkci k tomu oficiálnímu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
Zatiaľ to pre výrobcu nie je tak komerčne zaujímavé, aby to urobil. On sám upozorňuje na to, že pri prísnom posudzovaní zhody s pravidlami by Sky Limit na oficiálnej súťaži neprešiel.Petr Dušek napsal: Myslím, že není potřeba strašit, pokud takový požadavek v pravidlech zůstane, výrobce určitě zareaguje...
Nemám záujem strašiť (sám už mám po dohode s Dave-om na ceste set s novým FW). Ale moja skúsenosť hovorí, že pre niektorých notorických vyrývačov v blízkom aj vzdialenejšom okolí je vítaná každá zámienka na spochybnenie regulérnosti súťaže, resp. regulérnosti použitej výbavy

Aj preto sa veľmi teším, že o pár dní bude v našej BARO/ALTI-komore pre súťaže FAI-F5J dvojica výškomerov s certifikátom

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Mě by například nijak nepřekvapil návrat požadavku na záznam a například požadavek na záznam průběhu plynu - tohle je hezky vidět na záznamu z Altis V3 s aktuálním fw - prohlédnutí záznamu prostě prakticky úplně vylučuje nějaký podvod s přimotorováním atd., to zase z druhé strany ruší jeden z důvodů proti povolení restartu atd. Takže kdoví, co bude dále... Na druhé straně je ale zrovna Altis docela pozitivním příkladem toho, jak lze doplnit s úpravou firmware řadu funkcí, u slovinského Altimeter je to ostatně podobné, takže je tu nemalá naděje, že minimálně část dnešních F5J výškoměrů bude v pohodě použitelná i v budoucnu...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
1) Při jednom startu Mirek Kotula překročil pásku vymezující vzletový koridor, za což ho Juraj Bačiak napomínal se slovy, že by to měla být nula za let. Domnívám se, že neměl pravdu. V pravidlech je omezena vzdálenost od vzletového bodu na 4m, což bylo dodrženo, ale není tam uvedeno, že by musel soutěžící, či pomocník, být při startu uvnitř koridoru (toto je v pravidlech F3J, odst. 5.6.8.1.).
Na druhou stranu, bylo by samozřejmě logické, když už koridor v pravidlech je, a je nazvaný jako vzletový, tak by vzlet měl být prováděn z něj?
2) V pravidlech není stanoven "motorový klid" před začátkem pracovního času, tzn. že soutěžící může zapnout motor před signálem a odhodit model "do výstřelu". Někteří soutěžící to taky praktikovali a často to zavánělo předčasným startem. Potíž je v tom, že pokud vedle někdo zapne motor dřív, je potom špatně slyšet vlastní signál (siréna-klakson). Nevím jestli je to záměr tvůrců pravidel, či jenom opomenutí?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Časoměřiči měli papír s "návodem k obsluze" (viz též diskuse na f5jfun.com), kde je jednou z povinností časoměřiče se ve 30. sekundě zeptat, zda má pilot vypnutý motor! Teprve až dneska mi došlo, že je to kvůli Y-kabelu. V této souvislosti mě taky napadá, co všechno by se muselo v pravidlech změnit, pokud by jiné než sériové zapojení mělo být povoleno. Zdá se mi, že při paralelním zapojení spínače jsou/budou podvody velmi jednoduché, právě proto asi pravidlotvůrci předepsali zapojení sériové (zde připomínám, že točící se vrtule je možná ve 200 m vidět, pokud je model nad hlavou, kilometr daleko už ne). Možnost zapnutí motoru by musela být ošetřena pouze FW. Jinak řečeno, pokud se komunita domnívá, že restart motoru ano, potom ale vždy při sériovém zapojení výškoměru mezi přijímačem a regulátorem.
Poslední (zatím) věcí, co mě napadá, je to, kolik klubů v Česku je schopno soutěž podle pravidel F5J uspořádat. Podle mě jich moc nebude. F5J je kategorií FAI, tj. špičková, takže je v pořádku, že klade na pořadatele hodně vysoké nároky, na druhou stranu si myslím, že pokud chceme, aby se koncepce výškoměrů rozvíjela rychleji, stálo by za to definovat jednodušší národní pravidla, aby šla soutěž s výškoměry uspořádat s tužkou a papírem, bez počítačů, sirén, vytyčování zón apod.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
opruz je to s tema zonama atd... proste RCEK, prc tam vyskomer a jedu.
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
"Cieľová stanica" sú čisté FAI-F5J pravidlá...Jan Kubica napsal: ... co všechno by se muselo v pravidlech změnit, pokud by jiné než sériové zapojení mělo být povoleno. H.
Paralelné zapojenie je len provizórny spôsob, ako umožniť záchranu modelu reštartom pre všetkých - nezávisle od toho, s akým výškomerom lietajú.
Keď bude možnosť záchrany modelu reštartom včlenená do pravidiel, bude podporovaná aj príslušným FW. Potom bude možné vrátiť sa k štadardnému sériovému zapojeniu, kde si dobu chodu motora ustráži samotný výškomer.
Mimochodom - možnosť záchrany modelu reštartom aj pri sériovom zapojení majú už vyriešenú všetci mne známi výrobcovia s tým, že AUTO OFF po 30 sekundách funguje a reštart je spojený s prepísaním FAI-výšky NULOU. Takže odpadá aj povinnosť časomerača sledovať, či si pilot neprimotorováva...
A to všetko v rámci pravidiel bez ďalších vyvolaných zmien - teda pokiaľ budú záchranu modelu akceptovať

Má to akurát jednu tieniestú stránku - z "timekeeper desatero" vypadnú dve povinnosti pre časomerača... A budeme mať osembodové "desatero"

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Včera 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.