- Příspěvky: 562
- Obdržená poděkování 16
Nový směr v F5J strojích ?
- Pavel Hloušek
-
- Offline
- Expert
-

Ale to ber jen jako takový moje teoretický a vědecky nepodložený plky

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
Autor tématu
- Offline
- Administrátor
-
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Hloušek
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 562
- Obdržená poděkování 16
No hmotnost je z mýho pohledu šílená, ale porovnávám koncepci. Určitě dokáže udělat i klasiku se stejným plošným zatížením.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75

Ale jinak se mi to moc líbí, těším se kdo další přijde třeba s kachnou nebo samokřídlem.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Pavel Hloušek napsal: Můj názor je, že je to spíš pro ty co chtějí létat s něčím zvláštním a neokoukaným. Něco jako šestikolka v F1
To je ale dost blbý příklad - ten šestikolový Tyrell v F1 totiž rozhodně nevznikl kvůli snaze o originalitu, nýbrž kvůli zcela seriózní snaze o lepší držení předku a vlastnosti v zatáčkách. Že se to v praxi příliš neosvědčilo je jiná věc, ale důvod byl jasně daný a velmi pragmatický, o originalitu nešlo ani náhodou.
Tady jsou důvody taky zcela jasně dané - menší odpor vrtule v kluzu, dobré vlastnosti obráceného motýla, navíc asi i menší setrvačné momenty díky tomu kratšímu trupu, což je pro točení plusem. K tomu drobný bonus (ale vůbec bych ho nepodceňoval), že se to bude lépe zapichovat do bodu.
Jestli se to osvědčí opět vůbec není jisté a ukáže to až praxe, nicméně reagovat na to ve stylu "je to jen o exhibování originalitou" mi přijde takové, ehm, "nepříliš moudré"

Pro Petra Duška - samokřídlo mi vrtá hlavou už dávno, o výkonnosti nemám moc pochybnosti, spíš ale netuším, jak dobře by se s tím dalo točit v malé bublině. Uvidíme, až to někdo zkusí...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Hloušek
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 562
- Obdržená poděkování 16
No, nepsal sem že to éro vzniklo kvůli originalitě. Myslel sem to tak, že si ho spíš pořídí lidi co chtějí něco originálního.
Nejsu odborník, ale přesně jak s tou F1, měla to být bomba, teoreticky to mělo fungovat a v praxi i fungovalo, jenže... ono stačí opomenout některá s tím související negativa a ty potom převáží ta pozitiva. S těmi pozitivy co si vypsal více méně souhlas, ale neprojeví se třeba kratší trup na směrové stabilitě? Nebude potom třeba víc zásahů do řízení a s tím související ztráty? Nebo by ten motýl potom možná nemusel být takový ( opět můj laický názor, lze nesouhlasit

Ale hlavně sem napsal, ať to berete jako nepodložený plky-myšleno osobní laický názor. V každém případě uvidíme po sezóně, jak se to osvědčí
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal:
Pavel Hloušek napsal: Můj názor je, že je to spíš pro ty co chtějí létat s něčím zvláštním a neokoukaným. Něco jako šestikolka v F1
To je ale dost blbý příklad - ten šestikolový Tyrell v F1 totiž rozhodně nevznikl kvůli snaze o originalitu, nýbrž kvůli zcela seriózní snaze o lepší držení předku a vlastnosti v zatáčkách. Že se to v praxi příliš neosvědčilo je jiná věc, ale důvod byl jasně daný a velmi pragmatický, o originalitu nešlo ani náhodou.
Tady jsou důvody taky zcela jasně dané - menší odpor vrtule v kluzu, dobré vlastnosti obráceného motýla, navíc asi i menší setrvačné momenty díky tomu kratšímu trupu, což je pro točení plusem. K tomu drobný bonus (ale vůbec bych ho nepodceňoval), že se to bude lépe zapichovat do bodu.
Jestli se to osvědčí opět vůbec není jisté a ukáže to až praxe, nicméně reagovat na to ve stylu "je to jen o exhibování originalitou" mi přijde takové, ehm, "nepříliš moudré"
Pro Petra Duška - samokřídlo mi vrtá hlavou už dávno, o výkonnosti nemám moc pochybnosti, spíš ale netuším, jak dobře by se s tím dalo točit v malé bublině. Uvidíme, až to někdo zkusí...
Ahoj Tomáši i ostatní,
"šestikolka" byla postavená za účelem zmenšení momentu setrvačnosti kol, tj. kvůli rychlejší akceleraci, alespoň tak jsem to někde četl. Ale měla i nevýhody

Nevýhody má i tento nový stroj. Osobně se taky domnívám, že jde spíše o marketinkový trik, když všichni létají s Perfectiony a Xplorery a na Vladimíra se zapomíná. Ale mohu se mýlit. Tedy:
- 3 trupy mají vždycky větší odpor než jeden
- motor vzadu znamená vždycky větší hmotnost, buď dlouhý trup nebo těžkou baterku nebo alespoň dlouhé dráty
- vrtule v úplavu křídla a trupu má horší účinnost, takže buď musí být větší vrtule nebo motor
- ukotvení OP do křídla zvyšuje nároky na pevnost a tudíž zase na hmotnost
Za touto koncepcí u velkých letadel jsou vždy nějaké zvláštní speciální požadavky - výzbroj nebo kamera v čumáku, nákladová rampa, atd. Kdysi jsem porovnával výkony s velkou a malou vrtulí, pocity jsem měl, ale nenaměřil jsem nic

K samokřídlům. Mám tu jedno 2.5 m termické rozdělané, ale nějak ztratilo prioritu



"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Ad odpor - no to je právě otázka - máš štíhlou gondolu, která je naopak čistší než normální čumák, protože není vepředu vrtule, vedle toho dva štíhlé kratší nosníky - jseš si fakt jistý, že to pravido "tři má větší odpor než jeden" musí platit úplně vždy?
Já bych se spíš bál té spolehlivosti spojů atd., ale to ukáže až praxe.
Tohle se ale dá říct o všech dotazech, které tu padly - uvidí se, nemá cenu spekulovat.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Fungovalo to docela dobře, v první sezóně dosáhli 10x na stupně vítězů a byli třetí v poháru konstruktérů. V druhé sezóně ale přehnali další vylepšování a výsledkem byla extrémní nespolehlivost (moc nesouviselo s šesti koly), takže se sice ještě 4x dostali na bednu, ale vedle toho měli šílené množství nedojetých závodů. Důvodem pro ukončení projektu ale nakonec bylo hlavně to, že Goodyear se moc nehodlal dále zabývat vývojem menších předních kol jen pro jediný tým a přes to vlak nejel.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Na účinnost kašli, ale když budeš chtít dostat do stejné výšky model klasické a této koncepce, budeš potřebovat větší příkon.
Tím odporem jsem si jistý.
Ještě mě napadlo, že se v posledních letech hodně "blblo" s velkými směrovkami na dlouhém rameni. Nemám obrácené V úplně prozkoumané, ale řekl bych, že prostě plocha x rameno tam být musí vždy, takže Plus bude k nějakému tomu "Dutch rollu" náchylnější.
Ale máš pravdu, ukáže praxe. A podle mě hlavně to, kolik má kdo nalétáno. Osobně bych se obával, že spoje a hřídele a neobvyklá koncepce, u které bude určitě potřeba vychytat mouchy s řiditelností, budou vyžadovat spíše pilování techniky než pilotáže. Uvidíme... H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- Včera 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- Včera 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
-
-
- Soutěž F5J 12.4.2025 Poříčí n.S. (8 Příspěvky)
- Díky moc, ikdyž chybička se vloudila. A to počasí je v našem případě vždycky klíčová...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Milan Chalupník
- 14. dub 2025 11:59
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.