Flaperony - jak brzdí?
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Zbyněk Smola
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 141
- Obdržená poděkování 0
Zajímavá debata ohledně nastavení křidélek na F3k je tady.:
http://www.rcmania.cz/modules.php?name= ... ic&t=30897
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
díky za rady.
OT: Nakonec jsem se rozhodl pro éro bez klapek a křidélek, jen se spojlery. Těžko se mi to vysvětluje, ale našel jsem na RCG zajímavou diskusi o tom, jak někteří piloti nedokáží výhod mechanizace využít a mnohem lépe než s F3x zalétají s RES. Až budu mít náladu, tak to přeložím. Nicméně jsem se v tom poznal a sebekriticky usoudil, že pro pilota mých kvalit představuje "hejbací" odtokovka spíše trauma než výhodu

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Pokud klasické spoilery, tak spíš dva někde dále od středu, asi si vybavíš, jak to měla třeba klasická Sagitta, to už ale znamená obvykle dvě serva a přijde mi to jako nepříliš efektivní.
Jinak můj postřeh k pouze RES - jak teď létám s tím raketoplánem, která má jen RE, tak ti řeknu, že s tím mám docela problém - ale vůbec ne v absenci brzd při přistání, zato mi chybí křidélka. Já totiž létám normálně zatáčku na obě ruce - využívám podle potřeby jak směrovku, tak křidélka a musím říct, že chování modelu JEN se směrovkou mi moc nesedí, nikdy to nemůžeš tak rychle překlopit z jedné zatáčky do druhé atd. Popravdě je to pro mě docela poučení, které mimo jiné vedlo k tomu, že jsem rychle pustil z hlavy variantu, že bych řídil jen RE (či motýla) a na křídlo dal jen klapku na jedno servo - sice by to bylo konstrukčně pro tento model výrazně nejjednodušší, ale prostě chci křidélka (která použiju i k brždění).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Měl jsem zatím 2 éra RES, účinnost naprosto v pohodě, ovládané vždy jedním servem, u jednoho tahané ven silonem a vracené gumičkou (u čehož zůstanu), u druhého neskutečně složitým mechanickým náhonem. Výhody mají spoilery dvě - sestup z výšky je mnohem rychlejší než jsem kdy dokázal s klapkovým érem, navíc naprosto stabilní bez kompenzací výškovkou a ohybového namáhání křídla. Při přistávání lze krásně regulovat úhel sestupu, klapky se zavřít či jen přivřít nesmějí, pokud to není na rychlosti.
Spoilerony (křidélka a vyklápět nahoru pro brždění) - pro mě nejefektivnější způsob pro přistávání na cíl. Pro RCEN určitě a i na bod se sedá hezky. Na druhou stranu je model blbě vidět, když je nízko a daleko a určitě nelétá sám. Pokud má takové vzepětí, aby sám létal, tak už zase křidélka nemají význam - brzdí. Navíc sladit křidélka a směrovku lze jen v případě, že na model dobře vidím, ve větší vzdálenosti nebo výšce (nebo po 3 pivech) je ta moje pilotáž prostě otřesná.
Jinak já taky řídím oběma kniply a to i modely bez směrovky nebo naopak bez křidélek - síla zvyku

Ale úplně hlavní důvod je ten, že tolik moc čudlíků na vysílači duševně nezvládnu. Při soutěži určitě ne. Prostě jsem si uvědomil, že od doby, kdy jsem vytrhal klapková serva z křídla a klapky zalepil, mám klid. A ta výše zmíněná diskuse mi to potvrdila.
Znovu zdůrazňuji, že se bavíme o 2m lehkých modelech, a že své názory nikomu necpu. Mně se jen zdá, že kvality pilota musí být na výši kvality modelu a že "jednodušší" pilot může s jednoduchým modelem zalétat lépe, než se superhyperbrusem. Uvidíme na jaře (a pokud to nkoho uklidní, tak ten nový model nebude primárně na káčka

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Jeremiáš
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-


Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Jeremiáš
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-


Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: Výhody mají spoilery dvě - sestup z výšky je mnohem rychlejší než jsem kdy dokázal s klapkovým érem, navíc naprosto stabilní bez kompenzací výškovkou a ohybového namáhání křídla.
No nevím, jak Ambrosii, tak Minicorado můžu na butterfly poslat dolů skoro svisle po čumáku a nijak se nerozjede, rychlost krásně konstantní - se spoilery to bylo daleko horší. A moc nechápu, jak jsi dokázal, aby to šlo bez kompenzace, u mých dvou modelů se spoilery to vždy bylo tak, jak popisuje o kousek dále Petr - tedy relativně funkční, ale kompenzace výškovkou nutná ještě větší než u butterfly. což není problém, jen mě udivuje, že ti to šlo i bez toho. Co si vybavuji, ty jsi na nějaké té tvé Kavce (či jiném ptáku) měl právě tu variantu dva spoilery dál od středu, že? To by mohlo být vysvětlení - jak ty moje dva modely, tak Petrovo Allegro mají spoiler na středu a asi tam vznikne brutální úplav (s tím nic neudělá ani Drela

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Chování modelu bylo "neutrální", při vysunutí brzd model trochu zrychlil a klesal. Tendence těžký na hlavu trochu byla, ale velmi mírná, ani jsem to ve vysílači nekompenzoval. Ale asi to chce sedat jako s "dopravákem", na "píchání" to moc není

S tou rychlostí klesání jsou to taky "dojmy", ale já měl vždy pocit, že oklapkovaný model nejsem s to dostat rychle dolů "hezky a rychle". Podle mě je to tím, že brzdy dělají jen odpor, kdežto klapky hlavně vztlak a až druhotně odpor, nevím.
Hlavní ale je, že RES model je mnohem snazší pilotovat (si myslím a dle mých zkušeností). Nemusím tolik řídit, tolik hrabat do řízení, můžu koukat kde co lítá a ve výsledku tak létat lépe než se čtyřklapkovým křídlem, jehož výhody prostě se svým "uměním" nedokáži využít.
Takže ještě jednou: 4KL model je ve správných rukou určitě výkonnější než RES, v rukou "nesprávných" to může být naopak. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Dnes 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- Včera 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- Včera 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.