Motor na elektru 2.5m/900g
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Chci s tím létat X5J (každý výkon malý) i Autonomy (čím menší výkon, tím lépe), případně i vše mezi tím.
Představa je jeden motor a výkon ladit baterií (2 nebo 3 články Lipol (nebo i 4?)), případně vrtulí, motor "kuchat" nechci. Horní mezí příkonu je tedy asi 400 W (mám v šuplíku 40 A regl), dolní mezí asi 100 W.
Převodovku moc nechci, mám na ně alergii.
Dále mám v šuplíku Axi 2814/10 (kv 1700). Ten mi přijde problematický ze dvou důvodů, a) má dost velký průměr, b) létalo by to jen na 2čl. (s vrtulí 10x6 asi 40 A). Ale mám ho

Další možností je Mega AC 16/15/5 (kv 1800). Už jsem o tom psan na rcex, létá s tím (dokonce se stejným modelem) "Lesní Letec" (Forest Flyer) v Indianě. Opět mi to ale nepřijde jako nejvhodnější řešení, po pravdě řečeno je mi toho motoru při 300+ wattech líto.
Další "šuplíková zásoba" je Mega RC 400/15/7. Ten by byl na Autonomy ideální, ale více než 200 W bych od něho nechtěl.
Originál modelu používá PJS 1400, prý má menší průměr než standardních 36 mm, takže se vejde. Máte s těmito motory někdo zkušenosti?
Další vhodný motor (použit v recenzi modelu na RCGroups) je Hyperion G 2220/14 (G označuje, že je to motor pro větroně, má vepředu takový dlouhý náběh, takže mezi přepážkou a dráty je určitá vzdálenost (viz http://www.flyelectric.com/hyp-2200.html ). Podle dostupných informací je to motor až neuvěřitelně výkonný, ale nevím, zda se tu dá koupit (a levný není, to ne, ale to zatím neřeším).
Takže tápu. Citem si myslím, že by to měla být oběžka asi 80-120 g (hmotnost modelu/10), kv okolo 1000, možná i méně.
Předem děkuji za rady.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Tuhle 1400HotLine létají i na 4xLiFe/70A (několik vteřin), prý je to nejpovedenější motor jaký má (nemám důvod nevěřit), a za pár korun...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Mě zaujal ten Hyperion, resp. mi hlava nějak nebere, jak může mít takový výkon takový "mrňous". Se stejnou vrtulí má větší výkon (asi o 5A větší spotřebu) při stejné účinnosti jako MVVS 3.5/960, který ale váží skoro 2x více. A chtějí za něj jen 50-60 EUR. (Možná by se po motoru z této stáje měli poohlédnout Káčkaři, tedy pokud je to, co se o tomto motoru píše, pravda

[attachment=0:3abjix6k]<!-- ia0 -->G222014.jpg<!-- ia0 -->[/attachment:3abjix6k]
No, ještě nad tím podumám.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jinak optimální varianta je samozřejmě převodovka a k ní patřičný motor, ale to jsi vyloučil, tak to zatím nechám stranou.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Jaké jsou ty "převodovkové" možnosti?
Dík, H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
K těm převodovkám - ideální je přirozeně Neu nějaké 11x řady, třeba 1107/2D, dobré věci se najdou i od Hackera a Kontroniku. Ale najdou se i levnější varianty, třeba nějaká Mega 16/15/2 s Hendrychem, slušné (a cenově zajímavé) je i Feigao (radši ale s Hendrychem, převodovky čongové moc neumí).
Je to celé o tom, že převodovka ti umožní použít motor s malým Ri, který má ale obvykle moc velké kV, takže by se dal provozovat jen s neúměrně malou a tedy i méně účinnou vrtulí - tohle převod vyřeší. Určitá výhoda je to vždy, ale řekl bych, že je to tím výraznější, čím méně použiješ článků.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jinak malá "vrtulníková" oběžka s kv 3500 a převodovkou by byla řešení (třeba axík 2217 s PG nebo nějaký DS od Ivana Hořejšího), zajímalo by mě, zda s tím někdo létá. Nebo Mega převodovka na tu mou 16/15/5 mě taky napadla. Ale mně jako strojaři "ozubená kolečka" v těchto rozměrech a přenášených výkonech nepřipadají jako nejvhodnější řešení, zejména pokud to lze obejít oběžkou. Ale třeba existují argumenty, které neznám nebo mě nenapadají.
Uvidíme, až stavebnice přijde, podívám se, kolik lze z "čumáku" odříznout bez toho, abych utrpěl estetický šok. Když se tam vejde ten 2814, tak ho tam asi dám. Když to bude moc velké násilí, tak jsme nakloněn tomu Hyperionu. Mě se totiž vůbec nezdá, že by mohl být tak dobrý, a jediný způsob jak to ověřit, je sehnat ho a vyzkoušet. Co myslíš?
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
PJS 1400 HotLine, Aer.10/6, 3x LiPo (dal bych G3 1800) - 1300g statický tah při 38A.
http://www.pjs.cz/produkty/charakteristika/en/1400HL_en.jpg
Když mu dáš 2čl. a menší vrtulku (9/5 nebo i 9/4) dostaneš se někam ke 120W pro Autonomy.
Ale nechci vypadat jako agent PJS, pokud se ti tam vejde ten AXIk, udělá zřejmě podobnou službu, jen ampéry asi se stejnou vrtulí půjdou trochu výš.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Chápej tuto debatu správně - píšu o optimálním nadupaném pohonu, neznamená to, že to jinak nepůjde. Jsem si na 100% jistý, že Castor bude naprosto pohodově létat i třeba s tím AXI2814, třeba i při 40A, o tom není diskuse. Jen je prostě fakt, že by se z pohonu o prakticky stejné hmotnosti dala vyrazit stoupavost třeba až dvojnásobná, jen se nebát většího proudu a případně i té převodovky...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Palo Lišhák
-
- Offline
- Pokročilý
-
http://www.rivamodels.sk/PPP/experimental/exp08sken.html
AXI 2217/9D+PG3 je výborná aj s 2S aj s 3S LiXX. Dobrá voľba je tiež MEGA 1615/2-3 s prevodovkou 4:1. Francúzi s tým lietajú národné sedemčlánky. Krátkodobo 40 A pre Megu nie je problém a aj Heinrich prevodovka sa ešte neroztápa...
Verzia pre náročnejších je S-NEU 1110 , ale nie s pôvodnou veľkou a ťažšou 6,7 prevodovkou. Úplne stačí solídna menšia (napr. Maxon) s prevodom 4:1.
Všetky tri pohony možno vyladiť do oboch krajných polôh (na max výkon aj na max ťah) len zmenou počtu článkov a zmenou vrtule... Je to vyskúšané, funguje to (vyskúšal som všetky tri uvedené zostavy) a dosť často sa to používa.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (1 Příspěvky)
- Zveme příznivce GPS létání od 9 do 11 května na třetí ročník v kategorii SportClass ve...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Pavel Svoboda
- Dnes 12:18
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- Včera 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- Včera 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.