F5J - Sázava u Lanškrouna

Kategorie: F5J Zveřejněno: čtvrtek 6. červen 2019 9:49 Napsal Aleš Krátký

Mezinárodní soutěž modelů větroňů kategorie F5J, Světový pohár 2019, Eurotour

Sázava u Lanškrouna

Sobota a neděle 25. – 26. 5. 2019 rozdělila národ na většinové milovníky hokeje, kteří s napětím sledovali finálové bitvy na mistrovství světa, a na ostatní, kteří se v tyto dny dokázali věnovat jiným koníčkům, třeba vyrazit na již 5. ročník Sázavské F5J Eurotour.

Přibližně 200 přátel létání v termice (počítaje v to závodníky, jejich rodinný doprovod, organizátory i diváky), imunních vůči hokejovému šílenství, se tak mohlo sejít na louce v kempu u fotbalového hřiště a prožít prosluněný víkend na čerstvém vzduchu a poměřit své pilotní umění v termickém létání s kolegy z celé Evropy …

Celý týden před soutěží pršelo, přes nízkou oblačnost nebylo vidět ani kousek slunce, hladiny všech řek atakovaly povodňová nebezpečí a celkovou náladu podkreslilo vlezlé ochlazení. V pátek však vítr přes den mraky odfoukl, pršet přestalo, slunce začalo vysoušet promáčenou louku a víkend se hned začal jevit v mnohem lepším světle. Když k tomu připočteme, že do kempu byla natažena i pro potřeby soutěžících elektrická přípojka, pořadatelé čepovali přímo na ploše pivo, obědy a večeře dovezli o přestávkách mezi lety do bufetu u fotbalového hřiště, WC, sprchy (chvíli i s teplou vodou) a pitná voda byly k dispozici po celou dobu soutěže, byly všechny podmínky pro přežití víkendu jen příjemné. Od pátečního odpoledne byl již kemp zaplněný a okolní vzduch plný jak trénujících modelů, tak vůně rozpalujících se grilů.

Soutěže se zúčastnilo 101 pilotů, pro které pořadatelé připravili v těsném sousedství kempu letovou plochu se 16 startovišti. Protože se výsledky zatím ještě neposílají do Sorgu OnLine, čekala pracovníky výpočetního střediska (jako tradičně rodinný klan Lžíčařů, letos s malým přírůstkem navíc) při sběru lístečků s naměřenými hodnotami „zdravotní procházka“ dlouhá přes 300 m po každé odlétané skupině. Obsazení startovišť časoměřiči a jejich střídání v průběhu víkendu si od pořadatelů vyžádalo zvláštní logistiku.

V sobotu ráno byla ještě bohatá rosa (holínky byly při přípravě časomíry, hodin a ozvučení fajn), ale již v průběhu zahajovacího nástupu byla plocha vysušená a modely se nemusely po přistání utírat. Hned po nástupu se startér Mira Minařík chopil stopek, podle kterých s železnou pravidelností řídil soutěž až do nedělního odpoledne. V plánu bylo odlétat v sobotu do 19.00 hod. 5 kol, v neděli dopoledne k tomu přidat 2 závěrečná kola tak, aby mohlo být odpoledne, po vyškrtání nejhorších výsledků, odlétáno čtrnáctičlenné finále.

Že výskyt termiky bude mít za podmínek slabého větru a prakticky nulové oblačnosti svá specifika nebylo pochyb. Přesvědčila se o tom ihned zahajovací skupina – všech 16 modelů začalo kroužit v jediném úzkém stoupavém proudu na okraji letiště, kde se prakticky hned po startu 2 modely s fatálními následky srazily. Po celý víkend panovalo slunečné počasí, jediný zřetelnější pohyb vzduchu nad letištěm způsobila utržená termika – přes letiště v nepravidelných intervalech přecházely oblasti silných stoupavých proudů, které vzápětí střídaly proudy stejně silné, ale „splachovací“. Letové taktiky šly vysledovat dvě základní: jestliže se zřetelně ochladil vzduch a nad letištěm se rozfoukalo, následoval krátký start proti větru s otočkou o 180°, nízký let po větru nad polem, co nejdál až k stromořadí, nad kterým se hledala utržená termika. Pokud naopak padlo „lepivé“ teplo a vánek se ani nehnul, následoval start přímo nad hřiště, nebo nad vesnici a zde se piloti pokusili najít svůj teplý stoupavý proud. Kdo měl štěstí, jako hned druhá skupina soutěže, dostal ve svém letu k dispozici „termického lodivoda“ v podobě místních čápů. Pohled na 16 modelů a 5 čápů kroužících společně v jednom termickém komíně nikdy neomrzí …

Oběd přinesl kromě teplého potěšení do žaludku i letové podmínky „pravdy“. Skupiny, ve kterých byli první na zemi již ve 3. minutě a z 16 pilotů do plného času dolétala jen slabá třetina, způsobily mnohým tolik frustrace, že například Luděk Novotný odlétal své 2. kolo omylem v jiné skupině, kdy shodou okolností mělo „jeho“ startoviště volno. I když si střihl „opravu“ již ve skupině správné, nelíbilo se to ostatním tak, že jsem jako ředitel soutěže musel JURY (Vostřel V., Kopl P. a Majerčík B.) předložit k řešení protest, který pro Luďka skončil anulací jeho výsledku. Třetí kolo skončilo nepříjemně pro „posledního F3J větroňáře“ Martina Rajšnera, pro kterého byla „Sázava“ prvým ostrým představením v „elektrifikované“ kategorii. Při kroužení v termice po větru nad stromy se jeho model srazil s modelem Juraje Adámka, který šel po střetu k zemi ihned. Chvíli to vypadalo, že se Martin opatrně vrátí s „kousancem“ v křídle zpět, ale poškozený nosník křídla nevydržel právě při letu nad stromem, o jehož větve se padající model kompletně očesal – totálka. Zatímco Juraj po srážce s druhým modelem opakoval, Martin již neměl s čím letět.

S nastupujícím večerem se ochladilo a létat se začalo do výšek „na jistotu“ – František Höffer až do 264 metrů! Naopak některým (Karel Skoupý) se „podařilo“ zapsat soutěžní výšku pouhého 1 metru, ovšem s letovým časem jen několik sekund a nebodovaným přistáním, kdy svého EOSe zapíchl do země shodou okolností za moje přikrčená záda, když jsem fotil start jeho souseda. Trup modelu se musel tahat ze země obouruč, ale na křídle byly hlavní škodou jen prasklé spojky uší. Večer bylo jasné, že 5. kolo kompletně nedolétáme, a soutěž bude v 19.00 hod. přerušena. Poslední skupinu na startu uvítal i jediný pořádný větrný poryv dne (vítr nám se startérem bral papíry ze stolu), kdo v této situaci neletěl nahoru, ale taktizoval letem po větru, tak zapsal „škrtací“ let. Vzhledem k neuzavřenému kolu nešlo na neděli dělat závěry „kdo bude mít klidné spaní“.

Neděle nás uvítala vymetenou oblohou, bezvětřím a sluníčkem. Nekryté části těl hned z rána dávaly vědět, kdo se v sobotu namazal „ochranným faktorem“ a kdo ne. Dokončované 5. kolo je tragédií pro do této doby skvěle létajícího Hermanna Haase. Jeho model přistane (bez ohrožení přítomných!) v koridoru, což znamená -300 bodů penalizace. Situace se ukázala i prubířským kamenem pro výpočetní středisko a Sorg. I když byla penalizace správně zapsána, nebyla do celkových výsledků započtena a Hermann byl vyhodnocen jako jeden z finalistů. Ruční oprava nebyla nic příjemného – 300 bodů se muselo ručně odpočítat, přičemž to nesmí být z letu za 1000 bodů, nebo z letu, který by po odečtení penalizace byl nejhorší a škrtal se. Stejné letové podmínky vydržely až do 12.45 hod., kdy do vzduchu šla poslední skupina základní části soutěže. Přestávku na oběd využilo výpočetní středisko k spočítání výsledků a určení čtrnácti nejlepších pilotů do finále. S nejlepším výsledkem do něj postoupil Petr Malčík, pronásledovaný „smečkou hladových vlků“ ve složení: P. Rižner, W. Byrski, J. Duchaň, J. Vácha, M. Gala, V. Vostřel, G. Nössing, J. Adámek. J. Vostřel, P. Höffer (ano, je to další úspěšná transplantace závodníka kategorie F3J na F5J!), L. Pospíšil, R. Novotný a J. Leiner. Soutěžící si volili startovní bod podle svého pořadí v základní části a přednost dostával okraj blíže ke kempu.

Tři finálová kola znamenala: leť nízkým rychlým letem daleko, tam si najdi termiku, vystoupej „stratosféru“ a vydrž tam 15 minut. Ne vždy se „tlak na pilu s nízkou výškou“ vyplatil a přistání již v třetí minutě, nebo „procházka“ do okolních polí znamenala konec nadějí na vítězství. Naopak strategie „bezpečné“ výšky (Jarda Vostřel například všechny finálové lety letěl nad 100 m) a dosažení plného času bylo klíčem ke stupňům vítězů. Ani jeden z medailistů nezvítězil v jednotlivých kolech finále, všichni však minimalizovali své ztráty v každém ze svých závěrečných startů soutěže.

Vítězem F5J Eurotour Sázava 2019 se stal Primoš Rižner, druhé místo obsadil Jirka Duchaň a na třetím místě skončil Jarda Vostřel.

Gratulujeme vítězům, děkuje všem soutěžícím za fair-play přístup k soutěži, našim sponzorům (Big Hobby, Mega motor, Samba model) za podporu při organizaci soutěže a Mirovi Minaříkovi se všemi časoměřiči a výpočetnímu středisku za měření a zpracování výsledků.

Výsledky: http://www.lmkct.cz

Video: https://youtu.be/bcF2cNSVWKI

Už se také těšíte na F5J Eurotour do Bořetic?

Mgr. Vašek Jeništa, ředitel soutěže

 

Zobrazeno: 1519

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám