CIAM FAI zasedání 4.-6.4.2019 Lausanne
Před chvíli mi volá Ivan Hořejší, že je sice ještě ve Švýcarsku, ale má pro mě (pro nás) nejžhavější novinky co se týče F5J, které vzešly na CIAM FAI zasedání, kterého se v posledních dnech účastnil.
No a protože to Ivan dost jasně popsal, níže v článku již jeho slova. Za mě jen díky Ivane !
Pár informací z plenárního zasedání CIAM FAI
Konalo se v Lausanne, ve dnech 4. až 6.4. Pokusím se stručně shrnout to, co by čtenáře Stoupáku mohlo zajímat.
Během posledních pár měsíců se na základě iniciativy Laszla Marko ustavila neoficiální pracovní skupina (17 osob), která si vzala za cíl dát dohromady argumenty proti automatické stabilizaci. Nakonec to ale nebylo vlastně nutné. Jak z dalšího vyplyne, iniciativy se chopilo předsednictvo.
První den (4.4.) byla schůze předsednictva. Pak podle agendy: druhý den (5.4.) dopoledne: Technické meetingy subkomisí, odpoledne zasedání pléna, dnes (6.4.) projednávání návrhů ze subkomisí v plénu, přidělování světových a kontinentálních mistrovství atd.
Předsednictvo se zabývalo obecnými věcmi.
V první řadě šlo o zákaz umělé stabilizace. Trvalo pár let než většina pochopila, že záležitost je opravdu zásadní. Stabilizace by zasáhla do principů RC ovládání. V důsledku by vedla k soutěžím programátorů, role pilotů by byla omezená.
Protože podobné návrhy se objevily u řady kategorií, zákaz bude definován v obecné části pravidel. Tu má v referátu předsednictvo. Případné výjímky (typicky třeba drony, které bez elektroniky nejsou schopné letu) budou až v pravidlech příslušných kategorií.
Nová čísla licencí budou povinná až od roku 2022. Stará čísla nebude nutné odstraňovat ani potom.
Jednání subkomise a pléna
Zasedání subkomise F5 se zúčastnilo 10 osob. Pod vedením Emila Giezendannera proběhlo hladce.
Na programu bylo 25 návrhů. Několik návrhů bylo duplicitních, mnoho dalších bylo staženo autory z jednání. Tak jen to zajímavé a to, co bylo následně schváleno plénem:
- Návrhy na zákaz elektronické stabilizace byly zamítnut ve prospěch všeobecné definice, která bude v obecných pravidlech. Do té doby se může stabilizace zakázat v rámci místního pravidla, včetně MS. Nejde se tedy cestou „upřesnění“, jak se předpokládalo, které mohlo platit okamžitě. Ale dopady jsou úplně stejné.
- Pravidla pro přenos telemetrických dat se nemění
- U F5J bude možno opakovaně zapnout motor, na displeji se potom ale musí objevit „—„. Nebude platit pro MS a ME. Nelíbilo se mi to. Teď ještě v hotelu přesně nevím, jaké budou důsledky pro FW altimetrů. A už vůbec ne pro strategii létání – pokud bude teoreticky možno zapnout motor kdesi v dáli, bezpečnost se zlepší nebo zhorší?
- Před předčasným přistáním musí pomocník o této skutečnosti informovat včas časoměřiče, aby mohl „svůj“ model sledovat. Tak se má předejít švidlovánání, kdy se časoměřiči (který prakticky není schopen sledovat svůj model během celého letu) řekne, že byla jeho chyba když neviděl model přistát a soutěžící žádá reflight.
- Model musí po startu letět 3 sekundy přímo, pak teprve se smí otáčet. Důvodem je snížení rizika srážky. Penalizace.
- Motor se nesmí spustit během 60s před startem.
- Model se nesmí odstartovat mimo koridor, ten je definován +/- 2 metry od střední čáry. Nula za let.
- Směr přistání může určit ředitel ale může ho také nechat na soutěžících. Bezpečnostní výška nad lajnou zatím zůstala. Na rozdíl od F3J.
- Doba letu se stále měří do doteku, nikoliv do zastavení. Návrhy měly připravit půdu pro automatické měření, ale zatím se soudí, že je to předčasné.
- Max. rychlost větru se nemění
Uvedené změny přijalo předsednictvo a budou platit od 1.1.2020 !!!
Vybrané vrcholné soutěže:
MS 2021:
F3K Slovensko
F5J Bulharsko
MS 2023
F5J Argentina nejspíš
ME 2020
F5J Maďarsko Szeged
ME 2021
F3J Slovensko
ME 2022
F3K, F5J Rumunsko
Doufám, že jsem toho v zájmu rychlosti moc nepopletl. Protože teprve co je psáno to je dáno, budeme sledovat zápis. Až bude.
Máme diplom pro Radka :)
Ivan Hořejší
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.