HAWK - model nejen pro RCEV
Čas od času je třeba obměnit letový park, resp. letadlo, protože už je staré olítané, nepěkné, nebo výkonově nedostačující ... Je to stejné jako s autem, ženou :-D
No a protože každý volí podle svého gusta, tak je naštěstí spousta lidí, co vyrábí různé modely v různých provedeních, cenách, výkonech. Tentokráte se již nebavíme o miláčkovi (ať už plechovém nebo z masa a kostí), ale letadle. No, a vzhledem k tomu, že nová sezóna volá, rozhodl jsem se, že si pořídím něco nového. Již jsem to kdysi říkal, letadla si vybírám podle toho, jak se mi líbí na první pohled. Zkrátka to musí zajiskřit a musí to být láska na první pohled.
Každý soutěžící má alespoň hrubý přehled o tom, s čím se lítá, kdo co vyrábí, kolik co stojí a podle toho prostě rozmýšlí a hledá co si koupit. Čas od času se ale na internetu objeví něco, co mi není úplně známé nebo se na letišti zas tak často nevidí. Pokud se u toho snoubí ještě ona láska na první pohled, tak mě to zaujme a začnu zjišťovat... A o tom bude dnešní recenze 2,5M modelu se jménem HAWK slovenského výrobce p. Vladimíra Rúčky.
Kde jsem HAWKa našel ?
První zmínku jsem zaznamenal na Facebooku v nějaké skupince, kde mě zaujala fotka a vzhledově pěkným modelem a velmi líbivým designem v kombinaci s ideálním systémem uchycení křídel k trupu jako to mají velké F5J modely (prostě se nasadí z boku a hotovo). Od tama dopátrání se na web německého prodejce, a od něj skrze kontakt až k autorovi. Reakce byla blesková, a opravdu to nikde nevázlo. Co se týče komunikace, tak je za mne, opravdu na jedničku. Reaguje promptně a za chvíli jsme byli domluveni na termínu dodání, barevném schématu, a už stačilo jen čekat.
Po pár týdnech dorazil veliký a přitom extrémně lehký balík. Klasicky mě pošta nezastihla doma, tak jsem ještě musel obtěžovat sousedku, ale povedlo se a už jsem s krabicí v podpaží utíkal s úsměvem na tváři do čtvrtého patra a rozkopl dveře se slovy, že teď se tady bude rozbalovat nový stroj, ať všichni uhnou. Pokládám ji na zem, koukám na spousty varovným nálepek "neklopit", "křehké", "touto stranou nahoru" atd... Vedu řez jako opravdový chirurg z chíry v Motole, a už se prohrabuji hromadou výstelky a vyndavám křídla a trup v perfektních ochranných obalech a kochám se pěkným designem, skvělou barvou uhlíku a celkovým vzhledem.
Co se mi líbí
Skvělý je trup, neboť má jednu nespornou výhodu (konec konců to bylo to, co mě na letadle zaujalo) a to, že má systém uchycení křídel nikoli pomocí 4 (nebo 2) šroubů jak jsem zatím vždy na modelu, ale křídla se nasazují z boku zcela bez šroubů, a jen se prostě přirazí k trupu, a hotovo (zajistí se lepící páskou). Ostatně stejně tak to mají i F5J modely, a je to dle mého nejlepší možné řešení co existuje. Ta pohoda, kdy s sebou nemusíte nosit šroubovák, a jen to připlácnete k sobě, je prostě best of !
Další nespornou výhodou je to, že při "zápichu" nebudete štípat šrouby, a nebo ještě hůře, vylamovat vnitřní žebra díky "pákovému efektu" při dopadu na zem. Zkrátka toto je špica.
No, dal jsem se postupně do montáže. Vše je pěkně připraveno. Díry vyřezány, čepy nasazeny, táhla udělány. stačí jen usadit 2x servo v trupu, nasadit páky a hotovo. Tato fáze montáže byla, jak se říká, Easy a nebylo co řešit. Poté ale došlo na zástavbu serv do křídel, a tam jsem měl trošku obavy, neboť mají být obě serva náhony vnitřkem, a tudíž jsem to mohl podělat na více frontách.
Jak jde stavba?
Začal jsem tedy s klapkovým servem. Čepy jsou v klapkách před-připraveny, v balení jsou všechny vidličky i závitové tyče a další věci co potřebujete. Stačí tedy opravdu jen provrtat díru od čepu v klapce až do místa k servu pomocí tenkého drátu a poté vrtákem, případně závitovou tyčí, a dát servo s pákou. To bylo fakt easy a kupodivu se mi to povedlo napoprvé. Aby to opět nevypadalo jak z dílny Mc Givera (tzn. hromada lepicí pásky), tak jsem zvolil na uchycení serv na 3d tiskárně vytištěné lóže pro servo, a tak jsem ho napasoval, zalepil, dal servo , dal páku a hotovo :)
Pak přišla na řadu serva křidélka. Vzhledem k tomu, že klapka má jít i nahoru, tak jsem se obával velké síly na přepakování. Nakonec ale i toto bylo zcela v pohodě, a i 2x větší výchylky než jsou doporučené křidélka směrem nahoru v pohodě zvládají. Mimochodem křídlo působí děsně čistým dojmem. Nikde žádné táhla, dráty, serva, páky. Vše je ZCELA schováno v křídle a pod krytkami, takže se vám ani nebudou obtiskovat vystouplé části serv do křídla, pokud si je dáte na sebe při přepravě, jak to mám na všech modelech :-D
Vybavení
Serva jsem použil 4 x D47 a 2 x D60.
Týden před soutěží jsem tedy měl všechna serva, a zbývalo dokončit motor + přijímač + hlavní problém a to spojení křídel a trupu.
Motor je klasický stříďák velikosti dualsky 2826 nebo axi 2208. Ten se do trupu vejde v pohodě. Přijímač je nakonec strčen až do nejzadnější části trupu, tedy pod spojnici křídel. Je tam prázdný prostor, a tak se tam krásně vešel i s tou hromadou drátů. Výškoměr před serva, a poté zůstane ještě spousta místa na 30A regulátor a baterie. Aktuálně tam mám 3S 900mAh a s místem není problém.
Nekritičtější fáze stavby pro mne byly spojky křídel s trupem. Zvažoval jsem použití zelených MPX konektorů, ale nakonec jsem zvolil alá servo 4 pinový konektor. Samce jsem dal do připravených obdélníkových otvorů, které pro to byly snad stvořeny, a zalepil je do trupu. Poté jsem napájel protikusy na křídlo, a tavnou pistolí jsem vyplnil díru v křídle, a křídlo přimáčkl i s nasazeným konektorem co to šlo. Tím pádem se krásně spojily konektory, female konektor se zatlačil do křídla a zatuhl vevnitř. Poté stačilo po pár minutách křídlo zase vyndat, a bylo hotovo. Nakonec se tedy nebylo čeho bát, a systém funguje skvěle.
Dokončení
Vše je hotovo, naprosto bez problémů. U dřívějších modelů jsem se děsně trápil s ohýbáním drátů, lepením čepů a dalších drobností, které zabraly hromady času. Tady vše připraveno, vyndat ze sáčku, přilepit nebo našroubovat, a hotovo.
Letová váha je s baterkami 707gr, což je super ideál.
Ve čtvrtek (dva dny před soutěži) jsem překopíroval model z předešlého do tohoto nového, vše přenastavil a v pátek za mírného deště šel alespoň hodit, zda to poletí. Letělo to parádně, i když už nebyl čas skrze déšť napípat pořádně co je třeba. Uděláme to na soutěži.
Sobota ráno. Přijedu na letiště, vyndám letadlo z obalů, vezmu trup, křídlo a udělám CLICK, a je to :) ze shora plácnu kousek lepící pásky pro jistotu, a jde se testovat.
Poladí se těžiště (80mm od hrany křídla) a házím. Letí to pěkně, velmi podobně jako předchozí ZENy co jsem měl poslední dva roky. Jsem nadmíru spokojen. Ještě poladit letové režimy, brzdy, a můžeme soutěžit.
První pořádný let je tedy hned soutěží a po půlroční pauze, za vydatného větru, a hned tisícovka. Takže to asi tak špatné nebude, ba naopak jsem se vždy dostal nejdále proti větru, skvěle to letí. Ti co letadlo viděli na živo mohou posoudit, že je to povedený kousek. Jak dílenský, tak vzhledově, tak snad i letecky :) Chyby pilota jako zatáčka smrti, nebo nevypnutí režimu start během letu letadlo bohužel nedokáže zastavit, ale pokud mu dáte šanci, rozhodně je zcela více než jen konkurence schopné ! Bohužel jsem mohl vyzkoušet točení pár zatáček termiky jen v posledním letu, ale zdálo se, že to jde opravdu krásně na plocho, žádné propady po uších a další neduhy některých jiných modelů.
Resumé
Sestup z výšky, rychlý let na motoru, divočejší obraty, utažené zatáčky, vše jako skála a ani se nehnulo.
Celkově vzato jsem nadmíru spokojen, neboť i za těch těžkých podmínek bez pořádného napípání a seznámení se s modelem to lítalo velmi dobře.
Pokud tedy váháte co si pořídit, můžu za sebe s klidnou duší doporučit i HAWKa, rozhodně nebudete litovat.
Termín dodání je aktuálně 6 týdnů, a klasická cena je 620€. Pro čtenáře stoupáku je cena rovných 600€ = 16 000,-Kč.
Pokud by tedy měl někdo o tento model zájem (přece jen by měla udržovat nějaká modelová diverzita na letišti) stačí napsat výrobci na email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. nebo na Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. a odkazem na tento článek, a bude váš za cenu pro "stoupáky" viz výše.
Nakonec odkaz na galerii zde
No a na závěr děkujeme http://hawk-f5j.com/ za možnost létat s tímto strojem, a podělit se s čtenáři o informace tomto modelu. Je třeba ještě zmínit, že existuje i HAWK pro kategorii F5J a HAWK GF (Giant flaps)
Zobrazeno: 2629
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.