file Silné motory a velké výšky v RCEK

Více
29. srp 2013 19:46 #10445 od Martin Mühl
Dobrý den.
Chtěl bych zde vyjádřit svůj názor na RCEK.
7 let vedu kroužek kde stavíme s dětmi RCE elektrovětroně. Nejdřív Jéčka, ted Káčka. Byla to nenáročná kategorie, kterou mohli létat s úspěchem i žáci. Za rozumné peníze se dal postavit a vybavit soutěžní model. Nyní se začaly používat motory, které berou 50-60 A, točí 9500-11000 ot/min. Modely dosahují do 30ti sekund po startu takových výšek, že začínající modelář, modelář, který hůře vidí nebo model vybavený slabším motorem, nemá šanci uspět. Začíná se uvažovat o zavedení výškoměrů. Zavedením výškoměrů se soutěž časově protáhne, bude pořadatelsky náročnější a pro modeláře finančně náročnější. Je rozdíl jestli pořizuji model jen pro sebe nebo pro sebe a svoje děti, když chci aby létaly. Když příjde rodič s dítětem do kroužku, tak první na co se ptá, je co to bude stát. co kdyby se změnila pravidla, určil se jeden tip vrtule, maximální proud regulátoru, určil se podle výkonu motor, omezily se otáčky třeba na 8000 ot/min a proud po zapnutí třeba na 25 A. Model by musel být postaven tak, aby proud šel na požádání změřit. Velká výška by šla také vymotorovat, ale za mnohem větší časovou ztrátu. Jediný problém je v tom, že by šlo lehce podvádět, ale to půjde také i s výškoměrama.

Jiří Mühl LMK Nová Paka.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

dnz

Více
29. srp 2013 20:28 #10446 od Petr Dušek
Jirko, zajímavé názory... jenom na úvod bych poznamenal, že závodníci s nejvíc raketovými motory jsou nějaký Čermák a Macek, nevíš z kterého klubu jsou?
Omezení motoru by asi šlo nějak předepsat, ale bude se to obtížně kontrolovat, jediná cesta co mě napadá, na motoru by museli mít všichni stejné konektory, pořadatel by měl jeden zkušební regulátor s nějakou větší tvrdou baterkou, a s tou by se měřily max. otáčky. To jen takový rychlý nápad.

Ad výškoměry. O podvádění s výškoměrem mluví jen ti, co je nikdy nezkusili, pokud vím tak na soutěži se nějaké pochybnosti zatím neobjevily. A jestli je vysoká cena? Třeba Altis V4 stojí asi 1400, v modelu se dá lehce přehodit, takže klubu jako jste vy by pro začátek stačili v pohodě 3-4 kousky pro všechny. Tomu žáčkovi který přijde do kroužku by jste ho klidně mohli půjčit, a když si dáte žádost na Svaz, třeba vám něco přispějí, a když nepřispějí tak vám to aspoň slíbí... :silly: .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. srp 2013 21:30 #10447 od Aleš Krátký
ja se taky vyjadrim

1) ano soucasne RCEK je financne narocne. potrebujes baterku za 700, motor za 1000, regler za 1000 atd.
2) ano RCEK bez poradne techniky nemas sanci nejak uspesne letat
3)zavedenim vyskomeru se soutez neprotahne ani o 1 minutu ! ja po pristani prijdu k letadlu (meri se pristani) , otevru kabinu a reknu cislo napr "124". zdrzeni ? nulove, nebot casomeric stale jeste meri pristani.
4) zavedenim vyskomeru jeste usetrim ! baterie staci 3 roky stare za 200 kc, motor za 150 kc , regler za 250. vyskomer ? klidne V3 ktery koupis za 500 z druhe ruky
5) vyskomer podvest nejak jednoduse nelze. proste ho zapnes a jeho vnitrni logika hlida podvody sama o sobe.ty jen opises vysku po pristani.

financni narocnost ve vyskomerech je cista lez, opak je pravdou...

navic v RCEK to bude tak jako tak stale jen o padani s obcasnym hledanim termiky a brutalnich narocich na pristani (u rce1 odpada).

zkratka RCEK je fajn, ale existuji i jine varianty (levnejsi, spravedlivejsi, nebo vice s durazem na pilotaz)... cesta, kterou se kdo vyda, je pouze na nem.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
29. srp 2013 21:55 - 29. srp 2013 21:57 #10448 od Milan Chalupník
Výškoměr stojí peníze, ale tyto vložené peníze zabrzdí daleko většímu utrácení peněz za udržení pohonu v konkurence schopném stavu. Těch pár vyvolených, kteří mají nyní náskok sáhli určitě hlouběji do kapsy, než kdyby si jen pořídili výškoměr a k němu používali nejlevnější motor na trhu, běžný regl, stále stejnou starou baterku, vrtuli-trámec.. atd. protože je to do té výškoměrové výšky taky vyveze. Ale ten náskok před ostatními jim ty finance vynahrazuje. A v dnešní době kdy jsou počítače v každém dětském pokoji, by si i ten žáček našel ve výškoměru spoustu zábavy ve sledování svých výkonů v "termické" části letu. Zdá se mi, že toto pochopení věci, že výškoměr je jediný laciný lék na tuto chorobu, jde jako slunce od východu na západ.
Než jsem to dopsal, tak se Aleš vyjádřil hodně podobně.
Poslední změna: 29. srp 2013 21:57 uživatelem Milan Chalupník.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2013 06:27 - 30. srp 2013 06:41 #10449 od Petr Koláska
Bomba, výškoměrné poznání už je skoro u Prahy :D :cheer: To nám to pěkně postupuje :D Ne, dělám si prdel, ale Milan to vyjádřil moc pěkně.

Jinak co se týče původního příspěvku na začátku.... Jo, je fakt, že RCEK tak trochu přestaly být "sociální" kategorií, jako kterážto vlastně vznikaly (ve stylu že to jde odlítat s domácím dřevákem se 400 motorem a ještě si odnést pohárek na poličku) - jenže to se dalo čekat - jakékoliv sportovní náčiní prochází vývojem a vrcholoví sportovci vždy používají to nejlepší, co se vejde do pravidel. To je jako by jste si stěžovali, že Gambrinus liga nejde odehrát na plácku za domem v teniskách od Vietnamců....
Nicméně: jednak jsou vrcholové RCEK stále o hodně levnější než jiné kategorie (F5J, F3B, F3A a tak bych mohl pokračovat ještě hodně dlouho), za druhé existují i kategorie ekonomičtější, takže soutěžit se dá i levněji, a pak - celá ta argumentace ve stylu "žáčci to nemůžou lítat, protože aby byli na špici, musí rodiče platit" mi přijde v dnešní době poněkud zcestná. Ono existuje dnes nějaký obor nebo kroužek, kam se dá přihlásit dítě a s investicí pěti stovek se dostane na čelo národního žebříčku?? Jakože třeba malí hokejisti dostanou od rodičů hokejku, brusle po bratranci a s tím si vystačí až do prvního poháru NHL?? Vždyť těm malým modelářům nikdo nebrání lítat s ekonomickým pohonem - takové to lámání chleba o vteřinky motoru se odehrává až na špici národního žebříčku a aby se tam dostali, musí se nejdřív naučit mnohem víc než jen vysvištět nahoru a spadnout dolů... a k tomu jim prachy nepomůžou ;) Já bych dokonce řekl, že co do leteckého umu jim spíš pomůže nějaké letadlo za babku - protože se budou muset víc snažit se v tom vzduchu udržet jinak, než pomocí cvaknutí přepínače......

Jinak ale souhlasím s tím, že co do leteckého stylu je mi mnohem bližší RCE1, protože výšky se u RCEK trochu vymkly původnímu záměru, a že výškoměr není investice která by ve světle souvislostí byla nějak zásadní.
Poslední změna: 30. srp 2013 06:41 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2013 07:53 #10451 od Zbyněk Smola
Pěkně napsané, jen tak dále. Začíná mě to zajímat.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2013 08:27 - 30. srp 2013 08:31 #10453 od Tomas Hruby

Martin Mühl napsal: Dobrý den.
Chtěl bych zde vyjádřit svůj názor na RCEK.
7 let vedu kroužek kde stavíme s dětmi RCE elektrovětroně. Nejdřív Jéčka, ted Káčka. Byla to nenáročná kategorie, kterou mohli létat s úspěchem i žáci. Za rozumné peníze se dal postavit a vybavit soutěžní model. Nyní se začaly používat motory, které berou 50-60 A, točí 9500-11000 ot/min. Modely dosahují do 30ti sekund po startu takových výšek, že začínající modelář, modelář, který hůře vidí nebo model vybavený slabším motorem, nemá šanci uspět. Začíná se uvažovat o zavedení výškoměrů. Zavedením výškoměrů se soutěž časově protáhne, bude pořadatelsky náročnější a pro modeláře finančně náročnější. Je rozdíl jestli pořizuji model jen pro sebe nebo pro sebe a svoje děti, když chci aby létaly. Když příjde rodič s dítětem do kroužku, tak první na co se ptá, je co to bude stát. co kdyby se změnila pravidla, určil se jeden tip vrtule, maximální proud regulátoru, určil se podle výkonu motor, omezily se otáčky třeba na 8000 ot/min a proud po zapnutí třeba na 25 A. Model by musel být postaven tak, aby proud šel na požádání změřit. Velká výška by šla také vymotorovat, ale za mnohem větší časovou ztrátu. Jediný problém je v tom, že by šlo lehce podvádět, ale to půjde také i s výškoměrama.

Jiří Mühl LMK Nová Paka.


Víš, mě začínají docela iritovat ty neustálé teorie o problémech s výškoměry, ceně, atd. Tohle se šíří z pár míst a bohužel musím říct, že dost často právě z Nové Paky - viz ostré vyjádření V. Čermáku v ne až tak dávné diskusi ve smyslu "Nová Paka určitě výškoměry létat nebude", které se tu snadno najít, atd.
Realita je asi taková, že prodloužení soutěže s výškoměry je nulové (tohle je bez diskuse) - ověřeno na řadě F5J akcí s počty účastníkl, o kterých se RCEK ani nezdá.
Cenově to vyjde levněji, protože naprosto odpadá potřeba lepšího motoru a nejlevnější čína motor a baterky plně postačí, což se mimochodem u současného stavu RCEK zaplatí na ceně výbavy jediného modelu. Tohle myslím vážně - když třeba vezmu mého Scorpiona, tak Mega F5J je za 1400, žádoucí je uhlíková vrtule za až 500, baterky jsou asi minimum LiPolice Platinum 1200mAh za cca 500, optimum od TP spíš za 800. To je za pohon minimálně 2400 korun, lépe 2700 korun, za tyhle peníze hravě koupíš Altis V4 a pohon od Turnigy. U druhého modelu pak už jde o čistou úsporu.

S podváděním na F5J akcích problémy nejsou, hlavně mi ale přijde naprosto absurdní nejprve napsat o možnosti podvodů s výškoměry a vzápětí navrhnout řešení omezení otáček, což je pro případné podvody pravý ráj :(

Já bych se opravdu přimlouval, abyste se v Pace zkusili nějak zbavit té fóbie z výškoměrů a zkusili nějakou ověřovací soutěž stopalcovek (argumenty proti "velké" F5J by se pochopit daly), budete asi docela překvapeni, jak je to v reálu jednoduché. Docela věřím, že to omezí zájem o hledání alternativních řešení, jen to chce učinit ten první krok.
Neřekl bych ani slovo, pokud byste řekli "RCEK nás baví a vyhovují nám, proto je budeme létat", to by bylo vaše svaté právo, do kterého nemá nikdo co kecat. Ale pokud začnete uvažovat o nějaké modifikaci pravidel RCEK proto, že to ve skutečnosti tak idylické není, tak bych opravdu chtěl apelovat na to, abyste se s výškoměry nejprve seznámili než začnete vymýšlet nějakou "geniální" úpravu pro limitování výkonů.

Obecně to vidím tak, že ty "limitovací úpravy měřené na zemi" opravdu nefungují, cesta vede jen přes elektroniku. Ta může být jak ve formě výškoměru, tak může i měřit proudy a třeba spotřebu ve Wh a tím limitovat výkony. Druhá varianta by samozřejmě do RCEK seděla dobře a mimochodem si myslím, že by výsledkem byla velmi zajímavá kategorie. Problém je ale v tom, že zatímco výškoměry jsou díky F5J celkem levné a snadno dostupné, tak s limitery energie je problém. Dělají se v podstatě jen pro F5B/F5D a tam už je cena vyšší, mnohé by se ani nedaly pro menší RCEK aplikovat, takže toto by komplikace byla a asi tudy cesta nevede. Takže mi to vychází tak, že se je opravdu buď lépe smířit se současným stavem RCEK a nechat je beze změny anebo holt ty nemilované výškoměry ;)

Jinak k tématu stojí za přečtení i konec článku www.rcex.cz/?p=4439#more-4439 a diskuse pod ním...
Poslední změna: 30. srp 2013 08:31 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2013 10:26 - 30. srp 2013 10:28 #10456 od Radek Novotny
Vyjádřím se teď za sebe a pár ostatních soukmenovců... Současná RCEK se mi líbí tak jak je, ti co létají do vyšších nadmořských výšech jsou vesměs zrovna ti, co si na tyto výšky stěžují... :) Vždyť tam létat nemusí,... Otázka silných motorů je jiná... RCEK je celorepubliková kategorie, kde na špičce jsou piloti, co to dobře létají, a také zároveň udržují své stroje a vybavení up-to-date a sledují a studují novinky a technologický vývoj. Když vyladím pohon dobře, klidně budu vypínat v 10-15s namísto 20s motoru, a ne ve 30s jako někteří ostatní... Ale je dobré, že stále mají všichni možnost volby, kdy vypnout, s ohledem na svůj um a vyvavení... Udržování RCEK na špičkové úrovni nestojí moc peněz, je to jen zlomek toho, co stojí cestování po soutěžích...! U zmiňovaných výkonných motorů mohu létat i 3 roky starou baterkou, mám to vyzkoušené...
Sám se nehrnu do RCE1 ne kvůli výškoměrům, ale kvůli tomu, že pro ŠPIČKOVÉ létání musím nahradit svá letadla úplně jiným druhem stroje s rozpětím 2.5m, abych potlačil handicap menšího rozpětí.
Už jsme prodiskutovali moc času, a jako výškoměrová vývojová náhrada RCEK se jeví namísto omezení rozpětí spíše omezit max. letovou hmotnost stroje např. 500g nebo 550g s jediným kontrolním přístrojem - kuchyňskou váhou. Toto dá super variabilitu v konstrukci letadel, a zároveň se do toho vejdou (i s menší baterkou...) téměš všechny stroje RCEK, i s výškoměry. Do RCE1 se fakt nepohrnu, 2.5m letadlo zatím nechci, a s 2m jsem v těžké nevýhodě. Velice dobře toto popsal Ivan Hořejší...
Poslední změna: 30. srp 2013 10:28 uživatelem Radek Novotny.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2013 10:57 #10457 od Tomas Hruby
Ano, ten první odstavec od Radka je přesně to, na co jsem narážel. Já naprosto chápu a respektuji lidi, kterým se líbí koncept létání RCEK a chtějí to nechat beze změny - tohle mi přijde naprosto OK. Můj předchozí příspěvek se týkal POUZE názoru na situaci, kdy by se i od zastánců RCEK objevil názor na potřebu větší změny...

Ale dovolím si reakci na druhý odstavec od Radka možná z trochu jiného úhlu.
Podle mě je v těch debatách na téma stopalce (a obecně "národní výškoměry") třeba trochu rozlišit stav okamžitý od delší perspektivy a na to se hodně zapomíná. Ano, Radek má do jisté míry pravdu v tom, že lidé, létající RCEK s "dvoumetrovkami" jsou ve stopalcích v nevýhodě. Jenže si myslím, že tento názor má dva háčky.
Zaprvé je docela otázka, kolik lidí je tím vlastně postiženo a zda náhodou těch dvoumetrovek není už dnes menšina, ono Daidalů 215 či 230, Ambrosií obvykle od 220 cm nahoru a podobných modelů je v RCEK docela hodně, ty jsi se svým silným zacílením na dvoumetrovky možná až výjimka.

Ale tohle bych neřešil, protože mi stejně jako závažnější připadá druhá věc, totiž perspektiva kategorie. Jinými slovy to, co se bude dít třeba za rok, kdy dost lidí bude stejně postupně obnovovat své modely. A Radku, tady jsem opravdu hodně přesvědčen, že například pro domácí stavbu je prostě model o rozpětí 2,5m a hmotnosti třeba 750g daleko jednodušší, než současná káčka, kde je vše podřízeno tomu vážit 501g s pokud možno co největším modelem. Jak je o mne známo, já nejsem až tak velkým fandou stopalcovek v té "moravské podobě", nicméně je respektuji jako určitý rozumný kompromis. Mimochodem ten návrh o tom, že by se u stopalcovek dal jako parametr bod MAXIMÁLNÍ hmotnost kvůli zachování charakteru letu RCEK jsem asi jako první napsal já, ale tohle je zrovna bod, kde jsem musel uznat, že by to byl nápad možná dobrý pro "přechodnou sezónu", dlouhodobě ale v podstatě poněkud nesmyslný. Skutečně si myslím, že by vůbec nebylo od věci postupně dospět ke stavu, že "národní ekonomická kategorie výškoměrů" bude z hlediska modelů i pohonů poněkud volnější. Pořád to budou celkem lehké a jednoduché modely, nad kilo asi nepůjde prakticky nikdo, ale na druhé straně si klidně umím představit, že se potká Daidalos 250 s vyloženě "káčkovým pojetím" třeba s Castorem od ArtHobby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
30. srp 2013 11:18 #10458 od Aleš Krátký
no my jste tady na vychode asi pokrokovejsi a uz vetsina lidi ma minimalne 2,15 ne li 2,3 ci 2,5. a druha vec je,ze vetsina z nas kazdy rok kupuje novy model,a kdo si koupi 2metr misto treba 2,3 (kdyz teda nechci tu obludne velkou 2,5) ?

omezovat max vahu klidne muzete, vetsina lidi asi nebude porizovat nejaky stroj ktery bude vazit 1kg a)nevim moc jaky b)nevim ani duvod proc bych to mel delat, protoze pokud vemu pomer F5J vs RCE1 , tak podle nejakeho vzorecku od I.Horejsiho vychazi idealni vaha na 740 gr. na 2,5 letadlo.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 1.058 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Ads Elite footer

Weby přátel

dnz

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám