F5 pravidla pro rok 2023 - hlavně pro ERESkaře
- Vladislav Plichta
- Autor tématu
- Offline
- Pokročilejší začátečník
www.fai.org/sites/default/files/sc4_vol_f5_electric_23.pdf
jsou tam samozřejmě i všechny ostatní F5 kategorie.
Letu zdar.
Clouseau
aktuálně RES / ERES
bývalý pilot RCV2,RCEA, RCAS a RCEV
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Některé odstavce, které byly platné již v loňském roce jsou na boku označeny dvěma čárami jako upravené.
Naopak vášnivě diskutované letošní změny o neškrtací nule 5.5.11.1.3.h)iii) zákaz termických detektorů 5.5.11.3.1. a protituristický 5.5.11.11. čárami označeny nejsou. Navíc to číslo oddílu 5.5.11.11. je tam teď použito dvakrát aniž by čísla následujících odstavců byla posunuta(?)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mira Chlastak
- Offline
- Pokročilejší začátečník
- Příspěvky: 21
- Obdržená poděkování 2
To reset the start height displayed to “---” if the motor is restarted at any time during the flight. In this case (start height displayed to “---”, the result of the flight is 0 and the 0 result cannot be dropped from total score.
This rule can be used as a local rule at FAI World Cup and Open International events, but not at Category One events.
Za me to chapu tak, ze toto pravidlo v ramci nasich narodnich zavodu (krome mezinarodnich jako Samba cup nebo letosni Chomutov) nemusi byt aplikovano. Je to tak? Pokud ano, tak jsem zvedavy, jak se tomu postavi organizatori - zda tento bod budou nebo nebudou aplikovat
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
To pravidlo o neškrtání nuly za restart by mělo být jasně uvedeno v odstavcích 5.5.11.7. a 5.5.11.13.
Místo toho to autor úprav pravidel ukryl do poznámek ke specifikaci výškoměru .
Pokud jde o aplikaci na našich národních soutěžích. Sportovní řád KLeMČR pro kategorie F5 uvádí jedinou možnou odchylku od FAI pravidel, a to je absence kontrolního přijímače. Jiné výjimky nejsou, tzn. i toto pravidlo by mělo být uplatňováno vždy.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Jinak můj názor je stručný - gratuluji lidem původem z F3J k tomu, že poté, co svou kategorii přivedli do hrobu, zahájili proces likvidace kategorie F5J a nesporně se jim daří Nic si nenamlouvejme, letošní update pravidel znamená přesně toto... Nejde jen o neškrtací nulu, změny povedou i k poklesu atraktivity létání (to jak říkáš "turistické pravidlo" není o ničem jiném než o snaze omezit využívání vlivů terénu). Očekávám nyní, že se v brzké době objeví ještě návrh na přistání po 20cm, následně návrh na zvednutí plošného zatížení a proces likvidace se dále urychlí.
Za mne už nemá smysl do F5J investovat, bohužel...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
- Příspěvky: 2074
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Tomas Hruby napsal: ... Ovšem při povolení toto pravidlo platí jako celek včetně neškrtací nuly, tady dvojí výklad není...
Tome dík dík za výklad, takhle to dává smysl.
Nemyslím tím pravidlo jako takové, ale způsob jeho uplatnění .
Co v případě, kdy výškoměr nebude ukazovat výšku z důvodu jiné poruchy, a nebude možno prokázat restart motoru. Taková nula se bude škrtat nebo ne?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Za mne si v současné situaci prostě nikdo normální jiný fw než 5.7 dát nemůže, riziko je totální (možná je výjimkou nějaká plocha s opravdu extrémním rizikem pro modely).
Ale už radši mlčím, od výkladu pravidel tu už nejsem, tak se budu mírnit, ať Martinovi a Radkovi N. nevrtám do jejich práce, omlouvám se...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Hloušek
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 560
- Obdržená poděkování 16
1) Letové kolo, případně pokus je anulován (hodnocen nulou) když:..............
2)Vypnutí motoru musí být provedeno (výškoměrem nebo pilotem) nejdéle po 30s od jeho zapnutí.
3)Maximální doba letu je 7 minut (420 s), do této doby je zahrnuta i doba
motorového letu. Za každou dokončenou sekundu letu se počítá 1 bod. Za každou přelétanou sekundu
přes 420 s se odečítá z nalétaného času 1 bod.
ad1) počet pokusů je neomezený, takže dle mého je podstatný rozdíl, jestli mám anulovaný pokus a můžu znovu odstartovat s možností získat plný počet bodů, nebo je mě anulováno letové kolo a zapíšu nulu.
ad 2) definice ,,nejdéle po" mě přijde zvláštní
ad3) poletím 7:05 Za každou dokončenou sec mám bod, tzn. 425 b. Za každou přes 420 odečtu 1 bod, tzn. 425-5 = 420, tím zároveň splňuju max. 420. Jinýmy slovy, stačí letět víc jak 7 min v pracovním čase a mám maxa?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
Ad 1 prostě znamená, že se anuluje pokus a pokud je holt poslední, tak to znamená anulování kola - možná to šlo napsat lépe, ale logika sedí.
Ad 2 mi přijde, že vymýšlíš úplný nesmysl - význam přece naprosto jasný. Může-li motor běžet 30s, tak je formulace "musím ho vypnout "nejdéle 30s od zapnutí" naprosto korektní. Sám bych to možná psal jinak, ale i tato formulace je v pohodě.
Ad 3 - tady máš trochu pravdu. Ono je to logicky samozřejmě tak, že maximum je 420s-420b a od tohoto se odečítá, 425s je tedy jen 415b. Ale formulace "... se odečítá z nalétaného času 1 bod." je prostě blbě - neodečítá se "z nalétaného času", ale z maxima.
Když jsem o tom chvíli přemýšlel, tak by to bylo nejjednodušší opravit prostě vypuštěním spojení "z nalétaného času", kdyby bod zněl stručněji "Za každou přelétanou sekundu přes 420 s se odečítá 1 bod.", tak je to v kontextu zbytku úplně jasné...
Jinak si mimochodem myslím, že v F5L žádné podivnosti nejsou a v podstatě ani nejsou na první verzi ta pravidla špatná (něco jsem tam ještě psal, ale jako dost často to sežral "Kubicův sabotážní antispam"). V F5J taky není problém s výkladem, to je OK, tam je spíš problém v tom, že ty změny u u F5J jsou z mého pohledu dost nahovno
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Pavel Hloušek
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 560
- Obdržená poděkování 16
ad1) tvůj výklad je logický a sedí, jenže co když někdo uvidí, že soupeř odstartoval dál jak 3 metry od bodu a bude trvat na svém výkladu a požadovat anulování letu, přestože by provinilec mohl v pohodě odstartovat k novému pokusu. Jak ho přesvědčíš, že tvůj výklad je správný a jeho ne, vzhledem k tomu jak to je napsané? Tvému výkladu by nahrálo, kdyby tam alespoň bylo pokus, případně kolo, ale ono je to tam navíc v opačném pořadí.
ad2) tak jak si to napsal by to bylo v pohodě, ale ono je tam ,,nejdéle po 30s od jeho zapnutí. To mě přijde zbytečně zvláštní.
Samozřejmě se bavíme o detailech, které ale můžou zbytečně umožnit dohady. Přitom stačí jen zvolit lepší formulaci, někde by skutečně stačilo vypustit písmenko nebo slovo. Když sem to na závodech zmínil, tak sem byl většinou slušně poslán do háje s tím, že přece každý ví jak se to lítá. Připadal sem si jako hňup, tak sem jen chtěl vědět, jestli je to tak
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- Zimní liga F5J 2024/25 (6 Příspěvky)
- Otevřeli jsme přihlašování na druhou ZL v sobotu 23.11., aby vznikl dostatečný předstih s...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Milan Chalupník
- 01. lis 2024 06:36
-
- Soutěže 2025 (9 Příspěvky)
- LMK Hořice - zatím nepotvrzené termíny: 19.4.2025 RCEV 8.5.2025 F5L 14.-15.6.2025 F5J...
- v Vážná témata / Důležité
- od Petr Dušek
- 30. říj 2024 19:22
-
- Podzimní RCEP Náměšť nad Oslavou, 27.10. 2024 (4 Příspěvky)
- Po zralé úvaze jsme se kvůli malému zájmu rozhodli naši soutěž zrušit. Bylo by víc...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Pavel Hloušek
- 25. říj 2024 08:55
-
- Ostravská podzimní F5J, RCEV (5 Příspěvky)
- Dobrý den. Děkuji všem za víkendovou účast a hladký průběh obou soutěží. Až na drobné...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Kamil Kičmer
- 21. říj 2024 06:10
-
- Ostravská pevná výška 4 - nový termín (4 Příspěvky)
- A pro opravdové nadšence přidávám i odkaz na video:...
- v Vážná témata / Důležité
- od Lubomír Šášek
- 13. říj 2024 15:12
-
- Pozor F5L Roudnice nad Labem se přesouvá na 12.10.... (1 Příspěvky)
- Soutěž č:707 se přesouvá na 12.10.2024
- v Vážná témata / Důležité
- od Jaromír Kamenský
- 10. říj 2024 16:43
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.