file RCEE - Autonomy

Více
09. kvě 2011 09:05 #3890 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma RCEE - Autonomy
Jaký je praktický rozdíl v odevzdané energii mezi vybitím na 2.5V a 3V? Procento, dvě? Dost pochybuji, že lze hlubokým vybíjením získat nějakou výhodu. Ale zakázané to není ;) .

Moje zkušenost je, že poslední lety, zvláště s "pomalým" pohonem, nestojí za nic, vrtule už netáhne. V Itálii, dokud létali na "jmenovitou kapacitu" taky baterky neničili, šlo spíše o pokles kapacity se stářím. Ostatně, tady mám problém - podle mých nedokonalých měření se stářím baterky zvětšuje její vnitřní odpor, kapacita klesá jen málo. Je to vůbec možný?

A ještě poznámku k modelům - taky si myslím, že to povede spíše na větší éra, která budou lépe vidět daleko a nízko a tudíž bude možné propátrat v malé výšce větší plochu území.

Ale to je všechno teorie, bude záležet hlavně na pilotovi (jako vždycky). Osobně jsem si zvětšil rozptyl v době motorování na soutěži na 1:11 (6 ku 67 sekundám doby chodu motoru na nalétání 6 minut) - otřesné :oops: ! Nicméně to vystihuje charakter Autonomy - rozdíly mezi piloty nejsou v jednotkách procent, které by bylo možné svádět na techniku. Rozdíly jsou ve výsledku klidně několikanásobné (řekněme 25 ku 10 letům) se stejnou nebo blízkou technikou. H.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. kvě 2011 14:06 #3891 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEE - Autonomy
Pro Petra - pokud vybiješ baterku "do nuly" (s nadsázkou, obecně to myslím prostě jako hluboké vybití), tak může po jediném podobném případu jít do kytek trvale, na nějakých 100 letů zapomeň. Naproti tomu ten "svářečkový extrém jedna na soutěž" je spíš o maximálním výkonu, neznamená to ale pro baterku smrt, s malinko horšími výsledky vydrží klidně dost dlouho (osobní zkušenost).

Hlavní problém u "Autonomy vybíjení" nastane, pokud bude nějaký článek horší - když bude baterka vyrovnaná, tak by to měl ohlídat regl a vypnout motor. Když se to ale rozjede, tak je zle :-( Za pokus by možná stál regl ve stylu Turnigy Sentry, který se připojuje na servisní konektor a odpojí aku i při poklesu jediného článku. To by mohlo toto riziko dost omezit.
Uvidí se... Zatím to moc neprožívám, pro případné pokusy stejně nejprve použiju spíš nějaké starší baterky, až ale přituhne konkurence a začne se jít víc "na krev!, tak to možná bude třeba nějak řešit.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. kvě 2011 16:57 #3894 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma RCEE - Autonomy
Tomáši, dobře že o tom přemýšlíš, ale mám pocit že hledáš problém tam kde není. Baterka se nevybíjí "do nuly", ale na standardní vypínací napětí ca. 3V/článek. To je normální provozní režim. Mám pro různé poletování několik let staré baterky, které jsem mnohokrát vylítal až do vypnutí reglu a slouží bez problému dál.

Pokud bude v packu jeden článek horší, budu takovou baterku používat pro soutěžní lítání?? Asi těžko.

Větší technickou komplikaci, hlavně pro malé modely, vidím v nutnosti použití přijímačovek. Ale nutno dodat, že výrobci RC vybavení nám jdou naproti. Takže přibývají serva na 2čl. napětí a u hodně malých modelů by asi nebyl problém použít pro napájení jen jeden Lipo článek. Na druhou stranu použití přijímačovek zase vlastně chrání pohonnou baterku před dalším vybitím po vypnutí motoru reglem.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. kvě 2011 17:39 #3895 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEE - Autonomy
Tak to mě pro změnu přijímačovky vůbec netrápí - 2s LiPOL a obyčejný UBEC z HC je maličkost, která prostě funguje, mám ověřeno víckrát. Problémy jsem s tím neměl ani v době 35MHz, u 2,4GHz pak problémy s rušením dále padají.

Pak druhá varianta, kterou jsem psal Honzovi na RCEX - není vyloučen ani naopak jediný článek LiPOL - už to mám v dvou raketoplánech S8E a šlape perfektně - zmínil jsi i ty, já potvrzuji funkčnost z praxe.


K těm LiPOL - když to co píšeš je právě ta "mimosoutěžní teorie", která bude platit, dokud bude Autonomy přátelské polétání pro 5 lidí. Jakmile ale přituhne, tak se vsadím, že se začne rychle zkoušet, jak hluboko se dá srazit vypínací napětí a jak "vydojit" ještě pár dalších sekund - divil bych se, kdyby to některé baterky neodnesly...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. kvě 2011 18:13 #3896 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma RCEE - Autonomy

Tomas Hruby napsal: ...Jakmile ale přituhne, tak se vsadím, že se začne rychle zkoušet, jak hluboko se dá srazit vypínací napětí a jak "vydojit" ještě pár dalších sekund - divil bych se, kdyby to některé baterky neodnesly...


Už to psal Honza, charakteristika dnešních baterek je taková, že dojením pod 3V nevydojíš vůbec nic. Když byl v RCR test Hyp. G3 VX, tak zlom na vybíjecí charakteristice byl při napětí 3,55V.
Kdo si to dojení zkusí, bude si ničit svoje baterky (což je povoleno) a brzy zjistí, že to tak opravdu je.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. kvě 2011 18:47 #3898 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma RCEE - Autonomy
Tomáši, souhlas - bude se přebíjet, bude se "ždímat", ale mne se zdá, že se do této fáze nikdy nedostaneme (kdyby jo, moc by mě to potěšilo).

Nejprve je potřeba si pořídit konkurenceschopný model s konkurenceschopným pohonem (převodovkou - brrr :twisted: ). Potom je potřeba začít trénovat, aby byl jeden start jako druhý (max. 60 m na let). A nakonec zjistíš, že nestačí čas, energie v baterce je dost :) .

Vážně: Autonomy byla původně "vymyšlená" jako soutěž na zimu a opravdu na to, jak dlouhý let se dá z modelu vymáčknout za klidu. Začínali se 400 a 8NC500. Opakuji - za klidu, takové pokojáky, v podstatě bez nároků na pilotní umění.

S nástupem stříďáků se to trochu zvrhlo, ale než Autonomy začala létat špička F3J, bylo maximem v soutěži 12-15 startů. Prostě staří pánové ladili a ladili až model vyladili na těch max. 15. Potom se na soutěži objevil Max a bác - 25 letů. A začali létat termiku, ne "techniku". Otci zakladateli se to moc nelíbí, to je pravda, ale zpátky se to už asi nevrátí.

Autonomy má jak technický, tak pilotní aspekt. A já si myslím, že technický je, navzdory původnímu záměru, značně "upozaděný". Už tu několikrát zaznělo, že poměr spotřebovaných motorových dob je minimálně 1:6, možná i 1:10. To znamená, že jedno, dvě chybné rozhodnutí o době startu a třeba 1/3 nebo i 1/2 energie je v čudu (viděl jsem to a zažil jsem to). To se prostě "uzlem na baterce" dohnat nedá.

Souhlasím, že se bude ladit, mě to taky baví. Ale ještě více se bude létat, protože většina pilotů zjistí, že neumí vytočit bublinu ve 20 m, neumí udělat zatáčku, aniž by přitom ztratili 10 m výšky, neumí se směrovkou, systematicky prolétávají stoupáky a krouží v klesáku, neumí sedat po větru a ještě spoustu dalších věcí, které je prostě pro létání nízko třeba zvládnout (vše znám z vlastní zkušenosti a pořád jsem dalek od toho, abych mohl říci, že "už to umím").

Jednu nevýhodu (o které vím) Autonomy má - chybí soubojový prvek, není se s kým přímo srovnávat. Na souboj je lepší Non-stop nebo ještě lépe H2H. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. kvě 2011 10:27 #4128 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma RCEE - Autonomy
Po dojmech z nedělní soutěže jsem se ještě pokusil trochu zmírnit nepříjemnou nutnost (zejména pro malé modely) použití přijímačové baterie. Po dohodě s Honzou jsme pravidla doplnili o variantu napájení palubní části RC soupravy pomocí BEC, v tom případě soutěžící dostává bonus v podobě 30g hmotnosti baterie. Upravený návrh pravidel je v příloze.

Když to převedu do praxe, např. pro model konfigurace RCEJ, jaký použil Jirka Veselovský, potom vychází ca. 80g baterie - což je běžný 2čl. 1300mAh. Při příkonu 80W to vychází na nějakých 340 sec. motoru a napájení RC na 2 hodiny letu.

Toto nemá být plná náhrada přijímačové baterky, pro větší modely bude jistě už jenom kvůli bezpečnosti a "ždímání" baterky lépe použít samostatné napájení. Vidím to jako zpřístupnění kategorie pro majitele RCEJ/K modelů bez nutnosti další investice.

[attachment=0:2op2libl]<!-- ia0 -->Návrh_pravidel_RCEE_Autonomy_2011.pdf<!-- ia0 -->[/attachment:2op2libl]
Přílohy:

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. kvě 2011 11:49 #4129 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma RCEE - Autonomy
To nezní zle, jestli mi to někdy termínově vyjde, tak to asi zkusím - vzít normální RCEK, víceméně normální baterku, jen vyměním motor za nějaký s rozumnějším kV a tedy menším odběrem a lepší účinností.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. kvě 2011 13:18 #4130 od Jiří Veselovský
Odpověděl Jiří Veselovský pro téma RCEE - Autonomy

Petr Dušek napsal: Po dohodě s Honzou jsme pravidla doplnili o variantu napájení palubní části RC soupravy pomocí BEC, v tom případě soutěžící dostává bonus v podobě 30g hmotnosti baterie. Upravený návrh pravidel je v příloze.

Petře, rozumím tomu dobře, že tato úprava se týká sezóny 2012? Letos se bude létat ještě "postaru" (viz např. já u vás)?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
31. kvě 2011 14:39 #4131 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma RCEE - Autonomy
Jirko, letos platí obě varianty. Můžeš si pořídit předpisovou baterii, nebo létat podle vypočítaného motorového času. Toto se může na soutěži kombinovat - někdo lítá na baterku, někdo na čas. Je to spočítané tak, aby to vycházelo přibližně stejně. Od roku 2012 už by měli mít všichni správnou baterii a měření příkonu a počítání času odpadne.

Letos je naplánovaná stejně už jen jedna soutěž - myslím že 11. září v Manušicích, ale třeba se pro velký úspěch domluvíme ještě na nějakém jiném termínu - třeba 17. července v Hořicích, pokud bude malý zájem o výškoměrové F5J, můžem to doplnit i o Autonomy.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.436 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám