file Pravidla F5J pro 2014

Více
11. bře 2013 13:16 #9084 od Ivan Horejsi
Pravidla F5J pro 2014 vytvořil uživatel Ivan Horejsi
FAI vydalo konecne agendu pro jarni zasedani.
V agende jsou vyrazne upresnena pravidla pro F5J. Maji dva dily: samotna pravidla a technicka pravidla pro vyskomer, pro ktery se pouziva zkratka AMRT (Altimeter and Motor Run Timer). Z vaznejsich veci je tam "uzemni" zmena organizace startu - uz ne pas (a preslapy), uz ne penalizace za vysku pod 3 metry atd. Nemci navrhuji moznost restartu motoru.
Ale vsechno jsou jen navrhy, nechci to vic rozepisovat, aby text nebyl zdrojem nedorozumneni.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
11. bře 2013 13:36 #9085 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Re: Pravidla F5J pro 2014
Ivane jeden dotaz - kdo z ČR bude přímo na FAI s nějakým "jednacím či hlasovacím právem". Ty, Tomáš Bartovský, nebo ještě někdo jiný?
Kdyžtak bych se rád podíval na tu agendu a poslal k tomu pár poznámek...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. bře 2013 15:22 - 11. bře 2013 15:24 #9086 od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Re: Pravidla F5J pro 2014
Strucne: Do agendy pro jarni zasedani se dostanou navrhy ze subkomise a z narodnich aeroklubu. Pred plenarnim zasedanim se sejde subkomise. Svoje navrhy (na kterych pracuje rok predem) si vetsinou odhlasuje a casto jednohlasne, navrhy z aeroklubu maji malou sanci. Kdyby totiz byly skvele, subkomise by o nich vedela. Co neni v agende, o tom se vubec nejedna.
Dalsi den se sejde plenum a hlasuje. Navrhy predklada predseda subkomise, hlasovaci pravo maji vyhradne delegati. Za CR Bartovsky. Kdyz predseda S/C rekne "ze subkomise jednohlasne" tak to delegati skoro urcite odsouhlasi a jde to do pravidel pro dalsi rok.
Moc by se mi libilo, kdyby to u nas fungovalo stejne. Viz muj text o pravidlech.
Poslední změna: 11. bře 2013 15:24 uživatelem Ivan Horejsi. Důvod: oprava

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. bře 2013 20:18 #9119 od Aleš Krátký

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. bře 2013 15:44 #9120 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Re: Pravidla F5J pro 2014

Ivan Horejsi napsal: FAI vydalo konecne agendu pro jarni zasedani. ...
Ale vsechno jsou jen navrhy, nechci to vic rozepisovat, aby text nebyl zdrojem nedorozumneni.


Obětoval jsem tomu čas a navrženou změnu pravidel jsem si prostudoval, zde si dovolím malé shrnutí.

1) Namísto původní "Přílohy A" je navržena zcela nová specifikace výškoměru - velmi podrobný text na 10 stránek, kterým se v této chvíli nemá smysl zabývat. Řečeno slovy klasika - "Na funkci to nemá vliv..."

2) Jistě nejzajímavější částí je subkomisí přepracovaný a předložený text pravidel. Jak už psal Ivan H., toto má velkou šanci na přijetí. V krátkosti zmíním podstatné (podle mne) změny:
a) u definice letiště je doplněna věta, že ve vzdálenosti 100m od startovacího/přistávacího bodu nesmí být významná překážka.
Otázkou je, co je myšleno jako významná překážka, pokud je to strom, nebo meruňkový sad, tak v např. Bořeticích si nezalétáme, pokud maringotka či stožár větrníku, tak v Hořicích budeme chodit 100m do plochy...
b) původní 6m startovní koridor se mění na přístupový koridor pro příchod a odchod soutěžících a pomocníků, startovní a přistávací bod
je sloučen do jednoho bodu, který je umístěn 15m po větru od koridoru. Tzn. startuje se od přistávacího bodu (do vzdálenosti 4m), časoměřič už nesedí na židli uprostřed koridoru, ale při startu i přistání se pohybuje v blízkosti (za) soutěžícího.
c) jsou přepracována bezpečnostní pravidla, včetně vysokých penalizací, na druhou stranu vypadává pravidlo o 3m výšce nad bezpečnostní zónou. Bezpečnostní zóny (a patrně i povolenou výšku nad nimi) určuje ředitel. Tady vidím veliký prostor pro možné spory, zvlášť když jde o odečtení 300 bodů...
d) je doplněno jednoznačné pravidlo, že let je anulován, pokud výškoměr neukazuje startovní výšku.
e) je upřesněno pravidlo, že přípravný čas (5 minut), nesmí začít před ukončením pracovního času předchozí skupiny.
f) ředitel soutěže určuje směr startu modelů, všichni musí startovat tímto směrem, porušení pravidla se trestá odečtením 100 bodů.
g) start musí být přímo vpřed a se spuštěným motorem, porušení je opět za -100 b.
h) a do třetice - ředitel soutěže určuje i směr přiblížení na přistání, přiblížení z jiného směru je opět za -100 bodů. Toto na jednu stranu chválím, protože asi všichni známe situaci, kdy nám nějaký šílenec přeletí napříč větrem všechny terče... na druhou stranu je otázka, do jaké vzdálenosti se má hodnotit ten správný směr přiblížení??
i) je upřesněn počet finalistů a finálových letů. Finalistů má být 30% z celkového počtu, minimálně 6, maximálně 14. Počet finálových letů je stanoven na 3 až 4, v případě nepříznivého počasí je možno snížit na 2 lety. Pokud je na soutěži méně než 20 soutěžících, nemusí se finále letět vůbec.

Celý text pravidel je poměrně značně přepracovaný, ale toto je asi vše co mi připadá jako podstatná změna proti původnímu stavu

3) třetím bodem jsou návrhy národních aeroklubů. Některé už (lépe) řeší vlastní návrh subkomise (uspořádání letiště a počet finalistů), ale ještě tam zbývají tři, které podle mě stojí za pozornost:
- Německo navrhuje zrušení omezení rozpětí na 4m
- Holandsko navrhuje zkrácení přípravného času z 5ti na 2 minuty
- a zřejmě nejdiskutovanější bod - Německo navrhuje povolení restartu motoru z bezpečnostních důvodů za cenu anulování letu (výškoměr by měl v tom případě ukazovat "999".
Poděkovali: Aleš Krátký

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
17. bře 2013 16:41 - 17. bře 2013 16:42 #9121 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Re: Pravidla F5J pro 2014
Díky Petrovi za sepsání... Já si to taky prošel a v podstatě vidím to samé. Za sebe to vidím asi takto:

- Definice výškoměru je spíš k lepšímu - například se tam jasně definuje, že se zákazem uživatelských parametrů myslí "zákaz v určitém fw" a nenutí to k tvorbě ryze jednoúčelových výškoměrů bez možnosti upgradu. Je upřesněno i jak musí detekovat start motoru, na okraj toto vytváří i dobrý základ pro ten případný německý návrh na restart. Obecně ten popis vypadá divoce a dlouze, ale má to hlavu a patu třeba jako podklad pro výrobce.

-Změny startoviště mi přijdou spíš k horšímu a mohou vést k zmatkům.

-To samé ty penalizace...

- Dost zásadně mi vadí snad jen ten návrh na zrušení limitu rozpětí.

- Ad zkrácení přípravného času - ono to zkrácení má smysl ve spojení s návrhem, že nesmí nastat před koncem předchozího pracáku. Jinak by to byl problém, ale kombinace návrhů nemusí být na větších časově náročných akcích od věci.

Jinak není moc co dodat a Petrův výčet sedí. Netvrdím, že jsem ze všech návrhů nadšen, ale ani mě to nějak netrápí. Podstatu kategorie to nemění a létat podle těchto úprav by nebyl žádný velký problém.
Pro pořádek ale ještě jednou opakuji, že na sezónu 2013 nemají návrhy žádný vliv!!!.
Poslední změna: 17. bře 2013 16:42 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. bře 2013 00:32 #9122 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma Re: Pravidla F5J pro 2014
Změna startoviště se jeví jako správná. Tímto způsobem, start a přistání na jednom bodě se běžně používá (sice proti pravidlu) v kategorii RCEK a nemusí se z místa startu na přistávací bod přecházet, třeba i dvacet metrů. Při tomto přesunu může dojít ke ztrátě orientace, pádu na zem a třeba i vizuální ztrátě modelu. Určitě každý tento pocit vizuální ztráty modelu už zažil. Není to nic příjemného.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
18. bře 2013 14:06 - 18. bře 2013 17:14 #9123 od Milan Chalupník

Mirek Kotula napsal: Při tomto přesunu může dojít ke ztrátě orientace, pádu na zem a třeba i vizuální ztrátě modelu. Určitě každý tento pocit vizuální ztráty modelu už zažil. Není to nic příjemného.


Jojo, Holíč, zbytečný pohled na zem k bodu (přestože mě Luděk M. vzorně vedl za flígr) , pak nahoru, záměna modelu, dlouhá doba spokojeného řízení, než jsem byl na divokou akrobacii mého éra v dáli křikem upozorněn. Nález po třech hodinách, vše dobře dopadlo. Je to hned.
Poslední změna: 18. bře 2013 17:14 uživatelem Milan Chalupník.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. bře 2013 13:22 #9124 od Mirek Kotula
Odpověděl Mirek Kotula pro téma Re: Pravidla F5J pro 2014
Milane, koukám, že další se už ke ztrátě vizuálního kontaktu s modelem nepřiznají. Asi s tím nemají problém.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
20. bře 2013 14:01 #9125 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Re: Pravidla F5J pro 2014
Za sebe můžu říct, že ztrát vizuálního kontaktu jsem měl až dost (víc než by se mi líbilo), tím se nijak netajím, ale zrovna při přesunu k bodu v tom nevidím problém prakticky vůbec. Prostě se na bod jde (za vedení pomocníka) obvykle jde v nějakou vhodnou chvíli, buď před přistáním, kdy už jsme v menší výšce nebo v momentu, kdy máme model dobře pod kontrolou, chodit v momentu, kdy jsme někde na hraně, vesměs není nutné.

Jinak mě se na tom novém návrhu letové plochy nelíbí hlavně to, že to může být docela bordel. Vezměte to reálně - budeme startovat 15 metrů po větru před koridorem, takže vlastně budeme házet model přímo na koridor pro pohyb lidí? Tak to se třeba při zablbnutí motoru všichni "utlučeme smíchy" :( Když si tam třeba časoměřič nechá židli a ty o ni rozcákneš model, kterému by se při současných pravidlech nestalo nic, jen bys ho sebral na poli před sebou, tak pochopíš :( A obecně budou jistě štěstím bez sebe časoměřiči na velkých akcích - takhle trávili většinu času v koridoru s možností většinu času sedět na židli, teď se to pro ně stane o poznání náročnější.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.461 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám