× Všechny otevřené přihlášky jsou k dispocizici zde : stoupak.cz/souteze/kalendar-akci/prihlasky

file Účast na soutěžích v roce 2015

Více
16. zář 2015 10:30 #15591 od Petr Dušek
Přenáším do nového vlákna, třeba sem Aleš dokáže přenést i ostatní původní příspěvky od Mirka Kotuly dále...

Jan Kubica napsal:

Mirek Kotula napsal: Pro zajímavost uvádím počet soutěžících co se zúčastnili soutěží v jednotlivých kategoriích v roce 2015
Je to docela zajímavé :whistle:
RCEJ - 12 soutěžících
RCEK - 26 “
RCEO - 24 “
RCEN - 37 “
RCEV - 80 “
F5J - 102 “
RCVS - 15 “
U kategorie F5J to bude počet o něco menší, někteří soutěžící mají užívají dvě licence, národní a mezinárodní


Je to OT, ale docela by mě zajímalo, kde ti soutěžící v RCEV jsou. V průměru se našich soutěží účastní okolo 14 lidí, v Čechách i na Moravě stejně. Průnik je malý, celkem bych odhadl že máme okolo 30 aktivních pilotů.


Taky mě napadá, jestli není s RCEV něco špatně, když jí létá tak málo lidí (ve srovnání s F5J), přitom RCEV byla zamýšlená jako "přípravka" nebo levnější alternativa na velké výškoměry. H.

Po vyškrtání duplicit je to pořád ještě 75 jedinců, ovšem jenom polovina z nich má 3 a více odlétaných soutěží. Bláznů co jsou ochotni jet 100 a více kilometrů na "malou" soutěž je jenom pár, je tam prostě spousta lidí, kteří si odskočí jen na jednu dvě soutěže v nejbližším okolí.
Neznám snad žádnou kategorii, která by opravdu fungovala jako náborová nebo přípravka pro "repre", naopak je řada kategorií, které docela dobře fungují jako odpočinkové pro "vysloužilé" dříve aktivní borce.
Buďme rádi, že F5J zatím baví všechny (skoro) ;) .

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
16. zář 2015 11:11 #15592 od Jan Kubica
Petře, dík za přesunutí i statistiku.

Když jsme se o malých výškoměrech před lety bavili, tak záměrem bylo mít kategorii "přístupnější" (jak pro soutěžící, tak pořadatele). Pokud je RCEV přístupnější, tak bych očekával, že jí bude lítat více pilotů než velké F5J. Protože to tak nevypadá, tak se mi udělal názor, že přístupnější není. A nebo je, ale chybí jí něco jiného, třeba atraktivita ;-). Fakt je taky, že oproti RCEK šly počty soutěžících v RCEV hodně dolů, když se podívám na výsledkovky z před pár let, tak v RCEK bylo normálních 25-30 pilotů. Jako velkému zastánci (možná už bývalému :-)) RCEV mi to přijde trochu líto, proto hledám důvody. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 11:57 #15593 od Tomas Hruby
Stejně jako Petr si myslím, že počet je dobře (jen pár jednotlivých překlepů), jen je zkrátka u RCEV hodně lidí (procentuálně možná nejvíc ze všech elektrokategorií), kteří se objevili jen na jediné akci a jinak moc ne.

Obecně k RCEV - já s tou kategorií mám trochu problém (a toto jsem do značné míry odhadoval od jejího počátku). Přijde mi totiž, že tato kategorie nevznikla ze skutečné potřeby, ale spíš jako určitá "sociálně citlivá reakce na F5J". Nevím jak to popsat lépe - prostě tu byla představa, že bude více lidí, kterým by se létání s výškoměry líbilo, ale zaprvé nemají na velký model a zadruhé nejsou ochotni startovat v národní akci F5J s malým, protože se budou cítit znevýhodněni.

Nakolik se tato představa naplnila je veliká otázka, za sebe si myslím, že až tak moc ne. Lidé, preferující F5J, na stopalce vesměs moc nemají čas - zrovna ve Weiheimu jsme to s týmem 3M drbali a závěr je, že nejspíš na RCEV rezignují úplně, protože čas není a jako příprava to moc nedává. Z druhé strany není jednoznačné ani přijetí u někdejších "expertů RCEK", on je ten styl létání přeci jen jiný a nedělejme si iluze, že se to líbí úplně všem.
A ještě z jiné strany mi připadá, že rizikem u RCEV je nástup pár lidí, kteří to začnou opravdu "žrát" a pořizovat výborné kompozitové modely, které docela šroubují cenu. Sám jsem trochu rozjímal, že bych si na příští rok speciál pořídil, ale když jsem si uvědomil, že za uhlíkový Element dám cca 300EUR, kvalitní výbava s nulovými vůlemi bude stát to samé co do F5J (kde se vesměs užívají také serva 9g a méně) atd., tak můj zájem ochladl. Ono by to s osazením podle mých představ vylezlo na cca 15 tisíc - sakra ale za to už se sunu do oblasti F5J z druhé ruky ve velmi slušném stavu :-( A paradoxně na F5J toho za "secondhand ceny" pořídím daleko ví ce než na stopalce... Jistě, pořád tu bude řada ekonomických variant, ale myslíte si, že to na potenciální zájemce nebude působit?

Dost skepse, uvidíme v roce 2016, zatím je asi na hodnocení trochu brzo. Nicméně pokud by počet soutěžících RCEV nezačal růst, tak by asi bylo fakt perspektivnější začít létat primárně F5J, pořadatelé mohou případně "malé" motivovat cenou pro nejlepšího pilota "pod 2,5m"...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 12:22 - 16. zář 2015 13:08 #15594 od Miroslav Kopecký

Tomas Hruby napsal: ...
A ještě z jiné strany mi připadá, že rizikem u RCEV je nástup pár lidí, kteří to začnou opravdu "žrát" a pořizovat výborné kompozitové modely, které docela šroubují cenu. Sám jsem trochu rozjímal, že bych si na příští rok speciál pořídil, ale když jsem si uvědomil, že za uhlíkový Element dám cca 300EUR, kvalitní výbava s nulovými vůlemi bude stát to samé co do F5J (kde se vesměs užívají také serva 9g a méně) atd., tak můj zájem ochladl. Ono by to s osazením podle mých představ vylezlo na cca 15 tisíc - sakra ale za to už se sunu do oblasti F5J z druhé ruky ve velmi slušném stavu :-( A paradoxně na F5J toho za "secondhand ceny" pořídím daleko ví ce než na stopalce... Jistě, pořád tu bude řada ekonomických variant, ale myslíte si, že to na potenciální zájemce nebude působit?
...


Tady musím s Tomášem celkem souhlasit. Byl jsem sice tuhle sezónu jen na dvou závodech a ještě jen s 2m modelem, tj. v podstatě na zkoušku. Ale diskusi o RCEV jsem sledoval od samého počátku včetně různých úvah ohledně vhodných modelů (třeba pěkný "rozbor" na stránkách u Honzy). Docela dost těhle úvah se točilo i kolem toho, že v téhle kategorii by se mohly chytat i různé "home-made" konstrukce. Ale takových modelů jsem moc nezaznamenal. Přijde mi, že vývoj se pomalu ale jistě (a možná i zcela logicky) sune k "lehoušům" s hmotností kolem 600-700g. Tím se škála modelů celkem zužuje (odpadají tak třeba modely od TopmodelCZ nebo Azera, kde je letovka od 1,2 do 1,8kg, postavit klasickou technologií 2,5m model s letovkou 600g je asi taky utopie) a samozřejmě roste i cena. A jako druhotný jev, který může leckoho odradit, je třeba i čekací doba na model (výrobců takových modelů není mnoho). K tomu připočíst, že ideální bude mít letadla 2 pro případ havárie nebo poruchy...
Poslední změna: 16. zář 2015 13:08 uživatelem Miroslav Kopecký.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 13:03 #15595 od Jan Kubica
Tome, Mirku, souhlas. Když jsem teď v Horní Branné pozoroval Cirruse, tak mi došlo, že je to o hodně výkonnější, ale i univerzálnější, eroplán než třeba Tilie nebo Daidalos 2.5 m. A za stejné peníze. I když na Pajky a podobnou havěť nestačí, v reálu mi přijde, že je odstup mezi Cirrusem a Pike je mnohem menší než třeba mezi Tilií a Etalonem.

Takže proč RCEV? "Sociálně citlivá reakce" se mi moc líbí. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 13:22 #15596 od Petr Koláska
AD vznik RCEV:

Jedním z důvodů byl i vývoj v RCEK, kdy přestávalo pomalu a jistě jít o pilotáž, ale o vztah výkon motoru/váha letadla... takže proto se hledalo, zda nejde létat "s větším důrazem na pilotáž" bez nutnosti přecházet rovnou na F5J...

A k dotazu "Proč RCEV" mě jen tak z rychlíku napadlo, že spousta klubů, které jsou ochotny soutěže pořádat, nemají letiště odpovídající pravidlům.... Takže sice RCEV udělat můžou (protože i podmínky pro uspořádání soutěže jsou značně benevolentnější), ale na F5J už letiště nestačí... :unsure: Kupříkladu já bych si klidně lajznul F5Jčko uspořádat, ale kde? :dry: Snad jedině že bych uzavřel partnerství s Modelklubem Hať, a ani oni nemají úplný ideál (prostor sice luxusní, ale úzká dráha jen jedním směrem).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 13:24 - 16. zář 2015 13:26 #15597 od Tomas Hruby
Já bych hrozně nerad, aby se to zvrtlo do příliš depresivní reakce ve stylu "radši to zrušíme". Tohle fakt můj záměr nebyl, přísahám :-)

Nicméně si myslím, že by opravdu neuškodilo trochu zamyšlení nad tím, kam má kategorie směřovat. Já za sebe vidím u RCEV následující klady:
  • Menší a lehčí modely jsou méně náročné na plochu atd. - RCEV akci lze provozovat i na ploše, kde by F5J bylo trochu o ústa.
  • Někomu může vyhovovat letový projev - je to proti velkému F5J jiné, ale leckomu to může být příjemné.
  • Cena je přeci jen objektivně nižší, i nejdražší a nejnáročněji osazený model RCEV by neměl překročit cca 20 tisíc, což je pořád půlka špičkového F5J. V širším kontextu je to na posouzení složitější (absence secondhand atd.), nicméně levnější to je

Jestli je to dost k tomu, aby se RCEV postupem času v popularitě dostaly někam na úroveň, kterou měly na svém vrcholu RCEJ a pak RCEK je ovšem dost diskutabilní...

EDIT haha, koukám, že v té pozitivní poznámce o ploše jsem se těsně minul s Petrem :-)
Poslední změna: 16. zář 2015 13:26 uživatelem Tomas Hruby.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 13:50 #15598 od Petr Dušek

Tomas Hruby napsal: ...že bych si na příští rok speciál pořídil, ale když jsem si uvědomil, že za uhlíkový Element dám cca 300EUR, kvalitní výbava s nulovými vůlemi bude stát to samé co do F5J...

Celouhlíkový 100" speciál je podle mě jen úlet několika lidí, co chtějí mít něco extra. Předpovídal jsem, a vyplnilo se to, že 2m káčka budou v nevýhodě a přijdou 100" speciály, ale třeba velmi dobře se jeví Tilie 25 a to je pořád levná sklouhlíková stavba, jen mám obavu kolik jich je schopen Ruda vyprodukovat. Podobná domácí stavba, ideálně ve více lidech je ovšem docela snadno dostupná. V této velikosti se jeví pevnost takové konstrukce ještě naprosto dostatečná. S bezvůlovou výbavou bych to taky neviděl tak dramaticky, Dymondy na kormidlech a něco v kovu do 10 dolarů na brzdách je úplně luxusní výbava a i tady se dá ještě ušetřit. O penězích to myslím není, za jeden výlet do Chomutova bych měl vyhovující HK serva na celý model.
Myslím si, že relativní malý počet soutěžících na RCEV soutěžích, může být naopak pro někoho výhodou. Soutěž rychle odsýpá (když to pořadatel nebo technika nezdržuje) a brzy odpoledne už může být člověk doma na zahrádce...

Přes výše napsané souhlasím s tím, že kdo má odvahu, ať si raději za podobné peníze pořídí levnější velký model a pustí se rovnou do F5J. Ale tam musí počítat s větší časovou náročností a spotřebou pohonných hmot na cestách... ;)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 13:59 #15599 od Tomas Hruby
No, jeden můj poznatek z F5J (zpětně ověřený i po rekonstrukci staré Ambrosie na RCEV) je ten, že bych na servech fakt nešetřil - Dymond beru jako absolutní minimum, ale raději bych šel do KST08X atd. Navíc Dymondy dost podražily, tím spíš už si to o lepší serva přímo říká.
Člověk si tím ušetří fakt dost potíží, s "HK servy" jsem si užil až dost a fakt už ne :-(

S těmi modely je to na dlouhou debatu v jiném threadu... Máš pravdu s tou domácí stavbou, jenže pokud nějaký klub zvládá kolektivně vakuové technologie, tak upřímně už tuplem nemá důvod létat stopalce, protože dokáže i F5J, reálných příkladů už jsme viděli víc než dost...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. zář 2015 18:13 - 16. zář 2015 18:15 #15600 od Karel Mrázek
Nevím kolik lidí RCEV přitáhlo k termickým větroňům, ale mě určitě. Než jsem si o tom přečetl článek v RCrevue, tak mi ta letadla s rybářskými pruty místo trupu přišla spí směšná, v mém okolí nikdo nic takového neprovozoval. I peníze v tom hrály určitou roli, F5J bych si jen tak na zkoušku nepořizoval. Dnes už o F5J vážně uvažuji.
Relevantní mi přijde i zmínka o náročnosti F5J na plochu, v Lánech se doposud pořádaly jen soutěže historiků, F5J by se tam určitě nevešly, ale RCEV jsem si troufl uspořádat a příští rok s tím počítám opět. Tak aby se s vaničkou nevylilo i dítě.
Poslední změna: 16. zář 2015 18:15 uživatelem Karel Mrázek.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.367 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám