file Daidalos - větrání a chlazení

Více
10. úno 2014 20:08 - 13. úno 2014 07:14 #11722 od Bohumil Belan
Mám otázku z inej oblasti. Ako riešite u Daidala vetranie/chladenie? Vstup vzduchu je jednoduchý, otvory vpredu pri motore. Ale kde umiestniť otvory pre odvod chladiaceho vzduchu? Časť chladiaceho vzduchu bude (možno) odsatá smerom dopredu otvormi v motorovej prepážke. Ale je potrebné chladiť aj regulátor a asi aj prijímač. Trup Daidala je za krídlom úzky a nízky, tam sa výstupné otvory nevmestia. Najlepšie by boli otvory v centropláne a odsávanie do oblasti najväčšieho podtlaku nad krídlom. Ale vrtať do centroplánu sa neodvažujem. Potom je ešte možnosť urobiť otvory na vrchu kabínky pred krídlom. Len nie som si istý či je tam podtlak alebo pretlak. Na Lomcováku je popis odsávania vzduchu z kabíny velkého vetroňa z priestoru za podvozkom: www.dg-flugzeugbau.de/index.php?id=mandl-absaugung-e
Tak babo raď.
Poslední změna: 13. úno 2014 07:14 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
11. úno 2014 07:14 - 13. úno 2014 07:01 #11723 od Aleš Krátký
Větrání někdo neřeší vůbec (já) nebo někdo dělá větrací otvory přímo v kabince a někdo má "nasávače" hned za motorem a "vyfoukávače" na konci trupu ...

Dle mého je ale větrání zbytečné, zvlástě, když už se teď nemusí grilovat motory

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Poslední změna: 13. úno 2014 07:01 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 07:16 - 13. úno 2014 07:01 #11724 od Petr Koláska

Bohumil Belan napsal: Mám otázku z inej oblasti. Ako riešite u Daidala vetranie/chladenie?


Odpověď je poměrně jednoduchá - neřešíme.... Já pravda sice mám po stranách motoru vyfrézovaná 3 podlouhlá "žebra", ale ty jsou tam jako pozůstatek po RCEK a spíš pro dobrý pocit. Jde totiž o to, že při soutěžním nasazení ten motor nikdy neběží déle jak minutu (RCEK), resp. 30 vteřin (RCEV). A upřímně i při nesoutěžním létání je motor málokdy v chodu delší dobu vkuse. Pokud ano, něco je špatně - to letadlo je termický speciál a motor má jen na to, aby se dostalo rychle nahoru (potažmo z průseru zavánějícího výjezdem hasičů s dlouhým žebříkem), ne aby se na půl plynu ploužilo oblohou sem a tam pět minut.

Už jsem viděl Daidala, kterému shořel motor přetížením při startu RCEK (btw - tam by pomohl leda tekutý dusík, vzduch je naprd :lol: ), ale ještě ne žádného, kterému by se usmažil regl nebo přijímač z důvodu nedostatečného chlazení - a jak říkám, málokdo chladí víc než otvory u motoru či v kabince, a i to je výjimka... Samozřejmě je předpokladem správně dimenzovaná pohoná soustava - jestli tam dám 18A reglík, k tomu motor, co si s danou vrtulí sbaští 30A a baterku 800mAh 15C, tak je na průser zaděláno, i kdyby okolo toho pohonu žádný trup nebyl...

Jinak pokud by jsi tedy na nějakém větším chlazení trval, je dobré si uvědomit jednu věc - my bychom byli rádi, aby vzduch proudil v trupu od nosu dozadu, je to podle selského rozumu logické a pasuje nám to do plánu, jenže on to, sviňa jedna nevěrná, velice rád dělá naopak - proudí od ocasu ke špici :) Dokázáno mnohými ohníčky a směrem očouzení při soutěžích RCEK... A když si k tomu připočteš fakt, že trup je mnohdy volně průchozí od ocasu až po přepážku motoru (pokud není ocasní trubka ucpaná třeba držáky táhel), tak nad tím hned uvažuješ jinak...

Ty otvory za křídlem se dělají dost často u hotlinerů, jenže i tam se vedou sáhodlouhé debaty, jestli je to lepší tak, a nebo tak..... Prozatím totiž ještě nikdo (z pochopitelných důvodů) neudělal příslušné testy v aerodynamickém tunelu s kouřovými stopami, aby dokázal, že ten vzduch při letu opravdu proudí trupem tak, jak to bylo naprojektováno na papíře...
Poslední změna: 13. úno 2014 07:01 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 08:46 #11725 od Ivan Horejsi
"Prozatím totiž ještě nikdo (z pochopitelných důvodů) neudělal příslušné testy" - není to uplne pravda.
Před casem jsem napsal clanek s teoretickym zduvodnenim a s overenim pokusy. Byl myslim v RCM.
Domnenka o potrebe chlazeni vznika nejspis z mechanického prenaseni zivotnich znalosti z termodynamických motoru (od MP-JET 1ccm po Temelin) do elektromotoru. Při zvysobani zatizeni je prirustek vykonu elektromotoru postupne mensi, postupne zanedbatelny, od jistého bodu se vykon dokonce snizuje :-). Zvetsuje se vyvoj tepla, z motoru se postupne stava varic.
Pro kratkodoby chod motoru -EP vetrone - je chlazeni zbytecne.
Doporucuji Motocalc. Také proto, ze tam uz nesmyslne zatezovani zobrazeno není, grafy jsou včas ukoncene.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 09:04 #11726 od Petr Koláska

Ivan Horejsi napsal: "
Před casem jsem napsal clanek s teoretickym zduvodnenim a s overenim pokusy. Byl myslim v RCM.


Přiznám se, že tohle mi uteklo, anžto papírovou formu RCM neodebírám - nebyla by možnost skenu onoho článku, docela by mě to zajímalo (případně pokud to mají v archivu na svém webu, tak ve kterém čísle vyšel). Díky.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 11:17 #11727 od Petr Dušek
Článek vyšel v RCM 4/2011, ovšem jako pouze občasný čtenář toto číslo nemám... je ale možno si stáhnout PDF ze stránek RCM po zaplacení 45 Kč :)
Jmenovalo se to "Jak (ne)funguje turbokužel"

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 11:55 #11728 od Ivan Horejsi
Nasli radcove a aploudli:
www.horejsi.cz/turbokuzel.zip
Není to sice presne o chladicich otvorech ale mezera mezi kuzelem a trupem nic jiného není.
Při kratkem chodu motoru by chlazeni beztak asi ani nestacilo zabrat, spis hori vinuti.
Jiny pripad jsou dmychadla a autíčka, inrunnery. Tam se to ohrat staci a uz jsem mel v ruce motor z dmychadla, který se otacel uplne volne. Totalni odmagnetizovani, takze teplota přes 150C ...
Jak se zmeni vlastosti materialu s teplotou, to vi asi jen Karel Matyas. Mimochodem, v pristim RCR pry bude Karluv clanek o "predstihu".

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 12:42 - 11. úno 2014 13:23 #11729 od Petr Koláska
Díky moc, poučné čtení...

Nicméně to víceméně potvrzuje onu domněnku, že dokud někdo nestrčí model z průhledného polykarbonátu do aerodynamického tunelu s trochou kouře, spoustou rychloběžných kamer, teplotních sond a za laboratorních podmínek, tak se můžeme jen dohadovat, jestli ta díra je lepší pod křídlem, nad křídlem nebo za křídlem, jestli má být 2 cm nebo 10 dlouhá...

Zastávám názor, že je určitě rozhodně lepší aspoň nějaké chlazení než žádné, ale zase všeho s mírou - dělat do trupu zbytečně díry a oslabovat ho, když to není vyloženě potřeba nebo když efekt bude mizivý, je taky hovadina....

Ono to sice bude mít houby vliv - já si taky myslím, že turbokužel není nějaký chladící zázrak - ale u toho daného testu mohla jisté zkreslení způsobit i absence dopřednéno pohyb celého letadla a tedy vliv proudění a tlaku vzduchu do díry ve špici kuželu - vrtule i při onom statickém měření sice saje, to je pravda, ale jak vypadá ono proudění - jako válec posunující se skrz vrtuli určitě ne :) (opět zdůzazňuji, jsou to pitominy a minimální odchylky od reálného stavu, ale jsou tam....) U větrońů pak bude ještě jeden aspekt - co nastává, když se motor zastaví - pomáhá potom za letu turbokužel lepšímu ochlazení zahřátého motoru? (např. při soutěžích je to dost podstatné, pro případ opakovaného startu). Mezera bude odsávat vždycky, i při zastaveném motoru, ale občas je opravdu mizivá, takže jak to bude potom? (já mám na Daidalovi cca 0,5mm, a možná ani to ne - ovšem kužel je tam naopak klasika s FAI špičkou, protože potřeba tohoto druhu chlazení nebyla tak velká, aby mi stála za ty nervy s taháním hlíny z kužele při každém ostřejším zápichu ;) )

Takže ono by to testování sakum prásk asi fakt bylo nadlouho a náročné, ale i tak můj respekt za to, že někdo otestoval alespoň určitou část problému.

Kdybych tedy měl shrnout nějakou odpověď pro tazatele - za předpokladu, že není to letadlo hermeticky utěsněno, má přiměřený pohon a provozuje se v klasickém větroňářském "pulzním" režimu (minutu nahoru a deset minut dolů), tak bych si s nějakými extra dírami na chlazení velkou hlavu nedělal...

Když Ivo Kurečkovi na jedné soutěži vypověděl službu přepínač motoru, vydržel model (Daidalos, tuším že 200 nebo 230, ale ruku do ohně za to nedám) létat na plný plyn asi čtyři nebo pět minut, než se Ivoš rozhodl vypnout vysílač a spolehnout se na Fail-Save (mimochodem vzorně nastavený, model přežil bez úhony a dále soutěžil). Podle všech teorií měl nejpozději ve druhé minutě motor odejít do věčných lovišť (sebelépe navržený setup na RCEK byl vždycky daleko za hranou doporučované zatížitelnosti).... a ejhle.... takže pokud není osazení modelu naprostá prasárna, vydrží mnohem více, než kolik by jeden řekl.
Poslední změna: 11. úno 2014 13:23 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 13:25 #11730 od Jan Kubica
Turbokužel nemá na chlazení opravdu žádný vliv. Místo s největším podtlakem na trupu je právě mezera mezi kuželem a trupem, pokud nebude utěsněná (a tím myslím i onu 0.5 mm mezeru), půjde vzduch ze špičky rovnou do štěrbiny. Naopak se tím zastaví i případné odsávání vzduchu z trupu přes motor. Já mám pocit, že jsme o tom na stoupáku už mluvili, ale najít to nejde???

Pan Alfery o tom kdysi taky napsal dlouhé povídání, ale taky se mi to nedaří najít.

Co bych ale nepodceňoval je chlazení regulátoru kvůli BEC. Osobně dělám díru v trupu pod náběžkou (kde je přetlak) a potom štěrbinu mezi trupem a kuželem (bez turba). H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
11. úno 2014 13:32 #11731 od Ivan Horejsi
Mne to taky napadlo, ze za letu se to bude trochu lisit ale:
- ne tolik, protože vrtule nasava vzduch, takze kuzel v proudu vzduchu je
- hlavne: nejde o absolutni cisla, ale o srovnavaci mereni.
Meril jsem to na plechovce, protože na obezku se neda teplotni sonda připevnit. Zase - pro srovnani je to fuk.
Ja mam z pozaru v regulatoru hruzu, tak davam 2x tak velky :P

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.449 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám